De Strijd der Districten, twee Bokkers vertellen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

De Strijd der Districten, twee Bokkers vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 22:48

http://www.bokt.nl


Afgelopen weekend vond in Ermelo de Strijd der Districten plaats van het indoormennen. Na diverse spannende selectiewedstrijden in de vier mendistricten Noord, Oost, Zuid en West hadden de Districtsteams hun sterkste deelnemers afgevaardigd.
De deelnemers reden in de kleuren van hun District; Noord in oranje, Oost in rood, Zuid in wit en West in blauw.
Iedere deelnemer reed twee manches, de scores van beide manches werden bij elkaar opgeteld om de einduitslag te bepalen. De geplaatsten per rubriek kregen punten en het District met de meeste punten werd de winnaar van de Districtscup 2016.

Onder de deelnemers waren twee Bokkers, Letsdunit (Tamara Floor) en liefsMarleen (Marleen van Straaten), die beiden respectievelijk voor District West en District Zuid in de rubriek tweespan pony's uitkwamen. Hieronder een verslag van hun ervaringen en een filmpje van hun tweede manche.

Afbeelding
Bokker Letsdunit (District West):

Nadat ik met mijn team tijdens de indoormarathon in Houten de titel van Districts-kampioen (West) tweespan pony's gewonnen had, mocht ik afgelopen zondag met mijn tweespan meerijden met de Strijd der Districten in Ermelo.

Bij aankomst heb ik ons snel aangemeld bij het secretariaat om vervolgens de eerste menners aan te gaan moedigen. Het parcours en de accommodatie zagen er goed uit!
In het supportersvak van West was helaas niet zo heel veel publiek maar we wisten met het kleine groepje toch iedereen goed aan te moedigen. "West" wist goed stand te houden in het klassement.

Halverwege het programma was er nog een mogelijkheid om het parcours te verkennen: een grote wirwar van mensen die allemaal op zoek waren naar de beste en kortste route. Tijd om mijn pony's in te gaan spannen!
Toen we in de losrijbaan kwamen, waren net de vierspannen paarden aan het losrijden. Grote paarden die het kleine bakje aardig opvulden, dus na één rondje had ik het al snel gezien en ben ik naar buiten gegaan. In de grote buitenring stond een mooi pionnenparcours die fijn was om te oefenen. Voor mijn pony's die een heel stuk heter zijn met wedstrijden, was het publiek en harde muziek best even spannend, maar aan de hand van mijn groom durfde ze uiteindelijk toch wel de bak in. Eenmaal binnen hadden ze al snel weer hun concentratie en konden we goed van start.

Met een supersnelle tijd in de eerste hindernissen liepen we goed mee met de snelste menners, helaas kwam mijn span, zoals ik al verwacht had, op de lange lijnen net even wat snelheid te kort. Beide ronden zetten we een vijfde plek neer en wisten we West nog op een eerste plek te houden, die we helaas na de vierspannen pony's moesten inleveren voor een derde plaats. Voor ons allemaal een erg spannende en leerzame dag!





Afbeelding
Bokker liefsmarleen (District Zuid):

Zondag 31 januari was het zover.... de Strijd der Districten! Zaterdag de hele dag in de weer geweest om de koets en het tuig te poetsen en om natuurlijk om de pony’s schoon te krijgen en in te knotten. Zondagochtend ging om 06.30 uur de wekker. Het was voor ons tweeënhalf uur rijden en we konden tot 12.00 uur het parcours nog verkennen. Na de lange autorit hebben we de pony’s lekker wat hooi gegeven, ze hadden immers nog een lange dag te gaan op de vrachtwagen. Na het melden gingen mijn groom en ik het parcours verkennen.

Het was een leuk parcours in een mooie piste! Toen de pauze voorbij was en de tijd om te verkennen dus voorbij was, moesten we wachten tot 15.30 uur. Gelukkig heb ik me in de tussentijd absoluut niet verveeld; er was een geweldige sfeer in het vak van Zuid, en er was natuurlijk ook spanning over hoe de teamgenoten zouden rijden!

Om drie uur konden we nog snel een rondje verkennen. Daarna zijn we direct naar de pony’s gegaan om ze te bandageren, inspannen en alvast in de rijhal gaan losrijden om de pony’s alvast aan de iets warmere temperatuur te laten wennen. Tijdens het losrijden heb ik continu het parcours doorgenomen, was heel zenuwachtig dat ik de route zou vergeten.

En toen was het tijd en mochten we de piste in. Wat was dat al een mooi moment, zeg.... al die supporters op de tribune, en dan heb je ook nog een groom die je supportersvak nóg meer opjut, haha! De pony’s wisten wat hun ‘taak’ was en wilden het liefst al vertrekken. Toen ging de bel, de muziek ging harder en we hadden een goede start! We merkten wel dat de pony’s niet net als anders waren, ze vertrokken minder snel na de hindernissen en hadden minder tempo door alle indrukken en de warmte in de hal. Bij de laatste hindernis was ik dan ook de druk van de pony’s kwijt, we begonnen iets te slingeren en konden we een balletje op poort 12 niet laten liggen. We zijn uiteindelijk op de 7e plaats geëindigd na de eerste manche.

We hadden maar even de tijd om op adem gekomen, we moesten namelijk als 2e weer de tweede manche rijden (de startvolgorde van de tweede manche is omgekeerd aan de uitslag van de eerste manche, dus de winnaar van de eerste manche start als laatste).
Bij het inrijden van de piste hadden de pony’s er alweer evenveel zin in en het begin verliep weer goed! Toen kwamen we bij hindernis 7 en dan gebeurt er iets dat normaal nooit gebeurt maar dat je dan net juist hier mee moet maken: een balletje met de zweep eraf getikt! Oh, wat baalde ik! Maar we moesten verder, hindernis 11 liep goed en ik verloor geen druk van de pony’s. Het liep nu soepel door en de balletjes zijn keurig blijven liggen. De tweede manche was dan ook 8 secondes sneller dan de eerste manche en ook hierbij eindigden we op de 7e plaats. Na de tweede manche gereden te hebben was ik wel een stuk meer tevreden, ook met mezelf.

Verder ben ik supertrots op de pony’s! We hebben het geflikt om hier mee te mogen rijden, en dat na nog niet eens een jaar samen te rijden. Dit spannetje heb ik vorig jaar overgenomen van mijn groom en hij heeft ook met ze de Strijd der Districten gereden, toen nog Mennen in Mokum tijdens Jumping Amsterdam! Het was een lange maar geweldige dag. Ik kijk nu al uit naar volgend jaar, als supporter of misschien wel weer als teamlid!




De Bokt-Nieuwsredactie wil Letsdunit en liefsmarleen hartelijk danken voor hun mooie verslag!

Klik hier voor alle video's per rubriek

Zie eerder:
[VN] Topmenners strijden in de Strijd der Districten
[VN] Minimarathon: "Oost" opnieuw winnaar Strijd der Districten

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Re: De Strijd der Districten, twee Bokkers vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:14

Bijde super netjes gereden :)

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: De Strijd der Districten, twee Bokkers vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:16

Super leuk stukje, bedankt !

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:19

Leuk om het te lezen en te zien :D
Ziet er super uit!

Nu de foto verslagen :D

Selena

Berichten: 5001
Geregistreerd: 02-08-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: De Strijd der Districten, twee Bokkers vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:38

Leuk om dit te lezen. Jullie mogen trots op jullie zelf zijn dat jullie hier hebben mogen rijden :D

liefsmarleen

Berichten: 1149
Geregistreerd: 27-12-11
Woonplaats: Tilburg

Re: De Strijd der Districten, twee Bokkers vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:05

Dankjewel voor dit bericht!
Een fotoverslag gaat nog zeker komen haha, hopelijk volgende week :o

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: De Strijd der Districten, twee Bokkers vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:52

Leuk om te lezen hoe jullie het hebben ervaren, voor de eerste keer op zo'n wedstrijd is natuurlijk spannend.

Elan_GV
Berichten: 2024
Geregistreerd: 22-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:22

Mijn vriend heeft voor Noord meegedaan, 1e manche ging slecht, tweede manche was hij eerste bij de tweespan paard.

Vond het erg leuk om te kijken

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 13:48

Een compilatie van alle rijders staat op Hoefnet, zie link onderaan de openingspost :) .

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re: De Strijd der Districten, twee Bokkers vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:36

Wij waren supporters in het zuid-vak!! Geweldige sfeer en wat zijn we trots op 'onze' rijders!! Natuurlijk ook de andere districten goed gereden!

Elan_GV
Berichten: 2024
Geregistreerd: 22-05-06

Re: De Strijd der Districten, twee Bokkers vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:53

Mijn vriend rijd dubbelspan paard dus, zijn vriend enkelspan pony en ze groomen bij elkaar en staan beide in de mensport!