Springruiter Harrie Smolders naar Wereldbekerfinale

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Springruiter Harrie Smolders naar Wereldbekerfinale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 10:12

KNHS persbericht


Springruiter Harrie Smolders (Grobbendonk) is zeker van deelname aan de Wereldbekerfinale in het paasweekeinde in Gothenburg. Na de laatste wedstrijd in Bordeaux – waarin Smolders met Don VHP Z als 13e eindigde – staat de topruiter op de derde plaats in de eindstand van de Westeuropese liga. Maikel van der Vleuten (Someren) lijkt ook zeker van een startbewijs voor de finale. In Bordeaux had de man uit Someren een topklassering nodig. Met de zevende plaats met zijn crack VDL Groep Verdi TN N.O.P. in spannende wedstrijd steeg Van der Vleuten naar de 19e plaats in de eindstand en daarmee lijkt hij zeker van de finale.

“Mooi gelukt. Ik was er vooraf vanuit gegaan dat ik in Bordeaux precies tien punten zou pakken. Ik sta nu als 19e met 33 punten, dus denk wel dat dat genoeg is voor de finale”, aldus Van der Vleuten. “Ik heb vanavond in de barrage brutaal gereden. Niet te veel risico’s genomen, maar scherp dat ik er zeker van zou zijn dat Verdi nul bleef.” De zevende plaats leverde de winnaar van de Grote Prijs van Amsterdam vorige week zo goed als zeker een ticket op voor de finale. Van der Vleuten’s nummer 1 van stal, VDL Groep Verdi TN N.O.P. sprong twee fantastische ronden. “Hij was zeven weken niet mee geweest. Deze ben ik weer serieus met hem begonnen en dat is heel goed uitgepakt. Ik ga overleggen welk paard ik mee neem naar de finale. Dat weet ik nu nog niet.”

De wereldbekerwedstrijd in Bordeaux stond bol van spanning. Zeventien ruiters in de barrage – waarvan een aantal de punten nog nodig hadden voor kwalificatie voor de finale in Gothenburg – maakten er een heroïsche strijd van. Kevin Staut en Simon Delestre zorgden voor een Frans feestje en reden de in Valkenswaard wonende Australische Edwina Tops-Alexander naar de derde plaats.

Harrie Smolders kon op zeker zijn barrage rijden. Zijn derde plaats in de tussenstand kwam niet in gevaar. Zijn paard Don VHP Z maakte in de barrage een springfout op de insprong van de dubbel, waarmee ze op de dertiende plaats eindigden. Smolders gaat zeker naar de wereldbekerfinale en zal in de Zweedse stad zijn andere toppaard Emerald starten.

Uitslag CSI5* wereldbekerkwalificatiewedstrijd Bordeaux, 1.60m
1. Kevin Staut (Fra), Reveur de Hurtebise HDC (v.Kashmir van Schuttershof), 0 – 0, 39.86 sec
2. Simon Delestre (Fra), Classic Bois Margot (v.L’Arc de Triomphe), 0 – 0, 40.74 sec
3. Edwina Tops-Alexander (Aus), Caretina de Joter (v.Caretino), 0 – 0, 40.90 sec
7. Maikel van der Vleuten (Someren),VDL Groep Verdi TN N.O.P. (v.Quidam de Revel), 0 – 0, 44.18 sec
13. Harrie Smolders (Grobbendonk, B), Don VHP Z (v.Diamant de Semilly), 0 – 4, 44.18 sec

Eindstand wereldbeker springen West Europese league, na 11 van de elf wedstrijden
1. Christian Ahlmann (Dui), 86 pnt
2. Simon Delestre (Fra), 78 pnt
3. Harrie Smolders (Grobbendonk, B), 58 pnt
19. Maikel van der Vleuten (Someren), 33 pnt