Mongol Derby 2016 deelneemsters verenigd in "Team Holland"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Mongol Derby 2016 deelneemsters verenigd in "Team Holland"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 16:50

http://www.bokt.nl / FB / http://www.mongolderby2016.nl/



Afbeelding

De Nederlandse deelneemsters Babs Ketelaar (MDBabs2016) en Josefine Schopman (MD16), die dit jaar in voorbereiding zijn van de zwaarste race van de wereld, de Mongol Derby, hebben zich verenigd tot "Team Holland".
Op hun Facebook-pagina zijn de voorbereidingen en de komende ervaringen tijdens de race te volgen. Hieronder geven we een samenvatting van de hun updates:

Blessure
Begin oktober heeft Babs een schouderblessure opgelopen na een val van een paard en heeft ze een paar weken uitsluitend mogen wandelen met haar paard. Vanaf half november kon ze weer hardlopen, veel wandelen en krachttraining doen.

Nieuw zadel
Babs heeft de hand weten te leggen op een Franco - C zadel; een in Zuid-Afrika gemaakt lichtgewicht zadel en speciaal voor paarden met korte ruggen, zoals de Mongoolse paarden die gereden worden tijdens de derby. Babs is één van de tien personen die een zadel mag lenen en gebruiken tijdens haar training om aan het zadel te wennen. Het zadel gaat mee naar Mongolië waar hij ook gebruikt zal worden tijdens de derby en zal daar achter zal blijven voor de volgende derby's.

Veel paarden
Elk paard zit en beweegt anders, dus heeft Babs naast haar eigen Groningers een Franse Draver, Anatole de Servie (roepnaam "Toon"), tot haar beschikking. "Natuurlijk ben ik ook nog wel van het nieuwe paard gevallen, heb hier en daar wat blauwe plekken. Maar gelukkig geen nieuwe breuken.", vertelt Babs, die gelukkig een cap en bodyprotector droeg, aan "Ermelo van Nu".
Daarnaast is ze zich veel aan het inlezen, waaronder het boek "Missie: Mongolië" van oud-deelneemster Frederique Schut (FCSA) en heeft ze getraind met de paarden van MD2015 - deelneemster Catherine Gudde (CatGudde). Ook traint ze veel met endurancerijdster Tineke Hoogendijk

Verdwalen
Babs en Josefine hebben "Team Holland" opgericht met een facebook-pagina en trainen inmiddels ook vaak samen. Ze zijn blij dat ze in Mongolië een gps tot hun beschikking hebben: hilarisch genoeg verdwaalden ze in januari namelijk op de hei!


'Treasure Box'
De Mongol Derby begint steeds meer te leven nu ook de 'Treasure Box' is bezorgd bij Josefine en Babs; een letterlijke schatkist vol leuke, mooie maar ook zeker handige zaken voor tijdens de derby. Elke deelnemer ontvangt zo'n treasure box in aanloop naar de derby.
De box bevat: een seat saver voor op je zadel (heel nodig als je 1000 kilometer te paard gaat afleggen in maximaal 10 dagen), een sjaal met het Mongol Derby logo, T-Shirt met de naam van de deelnemer, drie 'dry sacks' om in je tas het natte van het droge goed te scheidden, energybars, poeders voor drankjes, een sleutelhanger en een bidon.


Afbeelding

Blaren
April: trainen is niet altijd leuk maar ook zwaar afzien. Josefine heeft het trainen in voorbereiding op de Mongol Derby geïntensiveerd. Tien kilometer roeien is goed voor been- en rugspieren. Maar ook zeer pijnlijk en staan de blaren op je handen! Gelukkig duurt het nog even voor ze hele dagen de teugels vast moeten houden in Mongolië, en hebben ze dus nog de tijd om te herstellen.
Nog 120 dagen tot de Mongol Derby 2016

Goede doelen
"Team Holland" heeft, naast een FB-pagina, inmiddels haar eigen website gekregen.
Babs en Josefine hebben daarin uitleg gegeven over de goede doelen waarvoor zij gaan rijden. De deelnemers aan de Mongol Derby rijden niet alleen voor het plezier en de uitdaging. Vanuit de organisatie is er bepaald dat de rijders £1000 pond moeten inzamelen en doneren aan een goed doel. Minstens £500 moet er gedoneerd worden aan het goede doel dat de organisatie gekozen heeft, Cool Earth, dat zich inzet voor het behoud van het tropisch regenwoud. De rijders kunnen ook de totale opbrengst van de inzameling doneren aan Cool Earth maar mogen ook het resterende bedrag boven de £500 doneren aan een goed doel naar eigen keuze.

Babs haar persoonlijke goede doel is het KWF Kankerbestrijding, het KWF is de afkorting voor Koningin Wilhelmina Fonds en bestaat sinds 1949. Babs kreeg in 2004 te horen dat ze kanker had, een onzekere, angstige periode volgde. Ze onderging een zware operatie en kuurde een half jaar. Dankzij diverse onderzoeken naar kanker is het bij Babs net op tijd ontdekt en kon zij de ziekte overwinnen. Tijdens haar ziekteproces en herstel zijn paarden en paardrijden erg belangrijk geweest. De Mongol Derby rijden en het inzamelen van geld voor een goed doel is voor Babs een mooie gelegenheid om het KWF en paarden weer bij elkaar te brengen.

Het persoonlijke goede doel van Josefine is ‘Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF’. Het UAF bestaat sinds 1948 en heeft als missie om vluchtelingen die in het land waar ze vandaan gevlucht zijn, en veelal al een afgeronde studie op hoog niveau hebben, te begeleiden op zoek naar een passende studie of een baan. Vaak zijn de behaalde diploma’s in Nederland niet geldig en is bijscholen of zelfs opnieuw studeren noodzakelijk om in Nederland een nieuw bestaan op te bouwen.
Josefine zegt hierover op de website: "Ik trek me het lot van vluchtelingen erg aan en wil graag iets doen om bij te dragen aan hun integratie in onze samenleving. Het ultieme doel is dat het een vluchteling lukt om hier te aarden, zijn leven weer op te bouwen en onderdeel te worden van onze maatschappij. Het UAF helpt hierbij."


Update 2 mei 2016:
Trainingsplaats voor Josefine
Onlangs vroeg Josefine, onder andere op Bokt de hulp in van volgers om tips voor een interne trainingsplaats in het buitenland. Goed voorbeeld doet goed volgen: in navolging van Frederique Schuts (bokker FSCA) wil ze graag een aantal weken fulltime bezig zijn met paarden en trainen.
Inmiddels heeft ze een trainingsplaats gevonden in Denemarken en zal daar over een aantal weken heen gaan en een aantal weken blijven.

Sponsornieuws
Team Holland heeft een nieuwe sponsor erbij: Country Mill Horse Support, een grote paardenspeciaalzaak in Nijkerk, waarbij het paard niet alleen centraal staat, maar ook welkom is!

Op deze pagina blijven we Babs en Josefine volgen!

Zie eerder:
[VN] Nederlandse geselecteerd voor's werelds zwaarste paardenrace (FCSA)
[VN] Bokker Novalues neemt deel aan Mongol Derby 2014 (Novalues)
[VN] Wederom Nederlandse deelname aan Mongol Derby (CatGudde)
[VN] Mongol Derby 2016: startbewijzen voor twee Nederlanders
[VN] Tweede Nederlandse amazone Mongol Derby 2016 bekend

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Mongol Derby 2016 deelneemsters verenigd in "Team Holland"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:05

Leuk! ik ga zeker volgen :D

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: Mongol Derby 2016 deelneemsters verenigd in "Team Holland"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:54

Ik volg

Anoniem

Re: Mongol Derby 2016 deelneemsters verenigd in "Team Holland"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:59

Zeker weer volgen !

esje01

Berichten: 4896
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Mongol Derby 2016 deelneemsters verenigd in "Team Holland"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:30

Ik lees ook mee

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:41

Wat een prestatie is zoiets toch, 1000km te paard, wauw!
Niks dan respect voor de dames! Voor het landschap zou ik er wel heen willen, zo immens mooi daar.. <3 (maar dan liever niet zo'n eind op halfwilde pony's afleggen haha :') )
Catherine Gudde komt eind april hier vlakbij (DFW) een lezing over haar ervaring geven, lijkt me ook echt super interessant! Voor de geïnteresseerden, klikje.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:22

ook ik ga dit jaar weer volgen.

Dat verdwalen ken ik; verdwaalde vorig jaar in een mini bosje waar je normaal in een half uur door heen bent te paard; ik deed er uiteindelijk ruim een uur over omdat ik de uitgang niet kon vinden :o

forfood
Berichten: 30
Geregistreerd: 08-02-16

Re: Mongol Derby 2016 deelneemsters verenigd in "Team Holland"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:58

Wat leuk, ik volg!

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Re: Mongol Derby 2016 deelneemsters verenigd in "Team Holland"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:11

Leuk! Ik volg ook

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Re: Mongol Derby 2016 deelneemsters verenigd in "Team Holland"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:47

Leuk! Ik ga ze zeker ook volgen.
Het lijkt me doodeng om die race te rijden, maar ook wel weer zo gaaf. Echt knap van ze!

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Mongol Derby 2016 deelneemsters verenigd in "Team Holland"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:24

Ik ga net als voorgaande jaren ook weer volgen! :)
Ik heb wel nu al een vraag.. Waarom mogen er maar 10 deelnemers alvast het zadel testen en aan het zadel wennen? Waarop wordt die selectie gebaseerd? En is dat niet erg oneerlijk dat sommigen wel al aan het zadel gewend zijn en andere deelnemers nog niet?

neocoon
Berichten: 92
Geregistreerd: 30-12-12

Re: Mongol Derby 2016 deelneemsters verenigd in "Team Holland"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:52

Komen er ook weer van die mooie filmpjes op te staan?

MelissaH1996

Berichten: 299
Geregistreerd: 24-03-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:45

Animal schreef:
Ik ga net als voorgaande jaren ook weer volgen! :)
Ik heb wel nu al een vraag.. Waarom mogen er maar 10 deelnemers alvast het zadel testen en aan het zadel wennen? Waarop wordt die selectie gebaseerd? En is dat niet erg oneerlijk dat sommigen wel al aan het zadel gewend zijn en andere deelnemers nog niet?


Vraag ik me ook af!
Ook ik ga het dit jaar weer volgen :)

MDBabs2016

Berichten: 23
Geregistreerd: 07-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:51

Dat wordt bepaald door de zadelmaker Franco-C zij stellen 10 zadels voor bruikleen beschikbaar. Als derby deelnemer kun je daarop intekenen en dan is het wie het eerst komt,... heeft mazzel.

Babs mag dit zadel lenen tot aan de derby, dan neemt ze hem mee naar Mongolië en daar blijft hij achter voor de volgende derby's. Bijgaand een (wazige) foto van Babs haar bruikleen zadel.

Afbeelding

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Mongol Derby 2016 deelneemsters verenigd in "Team Holland"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:47

Is dit het zelfde zadel waar Chris mee reed?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 12:12

Ik heb helemaal geen verstand van dit soort zadels, maar het lijkt me dat je zo weinig steun hebt als ruiter. Of lijkt dat maar zo?

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Mongol Derby 2016 deelneemsters verenigd in "Team Holland"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:18

Jaaa ik kan niet wachten tot ik weer stipjes kan volgen! Leuk!

MDBabs2016

Berichten: 23
Geregistreerd: 07-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 11:12

Ik heb begrepen dat de zadels de afgelopen jaren iets veranderd zijn. Dit zadel is een paar maanden geleden vanaf de zadelmaker in Zuid Afrika naar Nederland verscheept. Dus het zal niet exact het zelfde zadel zijn.

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:30

MDBabs2016 schreef:
Dat wordt bepaald door de zadelmaker Franco-C zij stellen 10 zadels voor bruikleen beschikbaar. Als derby deelnemer kun je daarop intekenen en dan is het wie het eerst komt,... heeft mazzel.

Babs mag dit zadel lenen tot aan de derby, dan neemt ze hem mee naar Mongolië en daar blijft hij achter voor de volgende derby's. Bijgaand een (wazige) foto van Babs haar bruikleen zadel.

[ Afbeelding ]


Mag ik vragen hoe de kussen en ruggegraat vrijheid is samengesteld?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Mongol Derby 2016 deelneemsters verenigd in "Team Holland"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:33

Oh wauw, dit zadel is wel een stuk fijner dan wat wij in 2011 hadden!

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 16:36

Update "Treasure Box"

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Mongol Derby 2016 deelneemsters verenigd in "Team Holland"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:40

Leuk! Trouwe volger hier! :D

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 11:58

Zie de OP voor de nieuwste updates "Blaren" en "Goede doelen" :)

MDBabs2016

Berichten: 23
Geregistreerd: 07-10-15

Re: Mongol Derby 2016 deelneemsters verenigd in "Team Holland"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:15

Dank je wel Gem voor het plaatsen van de updates

Anoniem

Re: Mongol Derby 2016 deelneemsters verenigd in "Team Holland"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:37

Ziet in mijn ogen nogal uit als een goedkopere variant van barefoot boomloze zadels.