Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Belgische bond legt strengere regels voor vaccinaties vast

 
Profiel   

bokt.nl / www.equibel.be
Ingestuurd door FriesWytske

De Belgische Ruitersportfederatie KBRSF legt, in navolging van de FEI, strengere vaccinatieregels vast. Vanaf 1 januari 2017 neemt de KBRSF dan ook de vaccinatieregels van de FEI voor griep over en past ze toe op alle wedstrijdpaarden.

Dit zegt de KBRSF in een persbericht:

"Het welzijn van onze paarden staat nog steeds centraal in de uitbouw van de paardensport op elk niveau. In navolging van de internationale ruitersportfederatie FEI, blijft de Belgische Ruitersport Federatie op haar beurt de nodige maatregelen treffen inzake dit dierenwelzijn.
Daarom vindt KBRSF het belangrijk om op een zo breed mogelijke basis de veterinaire reglementen van het FEI te volgen en toe te passen op haar nationale reglementen en sportgebeuren. Op die manier wordt de normale doorstroming in onze sport bewaakt.
Daarom werd op de Algemene Vergadering van de KBRSF beslist dat vanaf 1 januari 2017 de vaccinatieregels van FEI voor griep worden overgenomen en toegepast voor alle wedstrijdpaarden. Dit wil zeggen dat alle paarden en pony’s die aan wedstrijden deelnemen, van subprovinciaal tot internationaal niveau, voortaan binnen de 6 maand voor de wedstrijd een griepvaccin moeten toegediend gekregen hebben, waar dit tot nu toe binnen de 12 maanden was. Door deze maatregel stemmen we de vaccinatiereglementen ook af met de algemeen geldende diergeneeskundige principes en de richtlijnen zoals die op de bijsluiters van de griepvaccins te vinden zijn We volgen hiermee het advies van de veterinaire commissie. Ook de Raad Van Bestuur van de KBRSF keurde deze wijziging reeds goed.
Het jaar 2016 wordt een overgangsjaar waarbij we de ruiters en de eigenaars van de paarden de tijd krijgen om zich in orde te stellen met deze nieuwe maatregel."

Je vindt hier het hoofdstuk over de vaccinaties terug, zoals dat in het nieuwe veterinaire reglemental verschijnen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-16 10:04 



 
Profiel   

Elke 6 maanden, dierenartsen gaan blij zijn. Ik hoop maar dat er genoeg vaccins zijn, want rhino enten was dit voorjaar ook al een ramp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-16 11:06 



 
Profiel   

Daar ben je klaar mee, het lijkt mij ook echt niet nodig. Wij krijgen toch ook niet elk jaar een vaccinatie? Eenmaal antistoffen opgebouwd zouden ze het lichaam ineens uit zijn binnen het jaar? Om nog maar niet te spreken van alle troep die het lichaam binnen komt met de vaccinatie. ☹️

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-16 13:13 



 
Profiel   

Ja, sommige antistoffen verdwijnen binnen het jaar. Verder kun je qua afweer en houdbaarheid van antistoffen mensen niet met paarden vergelijken. Bij mensen blijven de antistoffen tegen tetanus 10 jaar op peil, bij paarden 3 jaar, om maar eens een voorbeeld te noemen.
Voor paardeninfluenza is aangetoond dat de antistoffenspiegel na 9 maanden onder een effectief niveau is gezakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-16 13:16 



 
Profiel   

Ben niet anders gewend, bij de ijsandersport is het al jaren zo :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-16 13:16 



 
Profiel   

FEI is trouwens 6 maanden + 21 dagen. Op concours mag de enting niet ouder zijn dan dat. Loopt het paard geen concours, dan is jaarlijks enten voldoende. Een paard dat dus lang niet op concours gaat ivm dracht, blessure, etc. die hoeft dus niet binnen die 6 maanden +21 dagen geënt te worden, zonder dat de basisenting overnieuw moet.
Ik neem aan dat ze dat dan ook zo overnemen.


[ img ]


Laatst bijgewerkt door Schoentje op 27-04-16 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-16 13:18 



 
Profiel   

Gelukkig is mijn pony al in orde aangezien dat moest voor de FEI. Maar ik vrees dat er nu toch een hoop mensen de opstart opnieuw zullen moeten doen.

Wat ik niet snap is de regel met vaccinaties voor of na 2005. Een paard die zijn eerste kuur gehad heeft en daarna jaren netjes jaarlijks de booster, moet toch ook beschermd zijn? Maar nee, omdat hij zoveel jaar geleden één vaccinatie niet gehad heeft (de eerste booster) is zijn gehele vaccinatie niet meer geldig.

Voor mij zou het logischer zijn als paarden die in orde zijn met hun vaccinatie gewoon rechtstreeks zouden kunnen instappen in het nieuwe vaccinatieschema, zonder dat de opstartkuur opnieuw moet gedaan worden.

Schoentje: Dat klopt, als je niet op wedstrijd gaat is jaarlijks voldoende. Op voorwaarde dat ze binnen de 7 maanden na de opstartkuur de eerste booster gehad hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-16 13:21 



 
Profiel   

Ben benieuwd wanneer de KNHS dit gaat invoeren omdat het in Duitsland ook al jaren verplicht is voor wedstrijdpaarden. Van mij hoeft het niet, het is hier jaarlijks al een strijd om mijn paard in te enten :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-16 13:27 



 
Profiel   

Eline91 schreef
Gelukkig is mijn pony al in orde aangezien dat moest voor de FEI. Maar ik vrees dat er nu toch een hoop mensen de opstart opnieuw zullen moeten doen.

Wat ik niet snap is de regel met vaccinaties voor of na 2005. Een paard die zijn eerste kuur gehad heeft en daarna jaren netjes jaarlijks de booster, moet toch ook beschermd zijn? Maar nee, omdat hij zoveel jaar geleden één vaccinatie niet gehad heeft (de eerste booster) is zijn gehele vaccinatie niet meer geldig.

Voor mij zou het logischer zijn als paarden die in orde zijn met hun vaccinatie gewoon rechtstreeks zouden kunnen instappen in het nieuwe vaccinatieschema, zonder dat de opstartkuur opnieuw moet gedaan worden.

Schoentje: Dat klopt, als je niet op wedstrijd gaat is jaarlijks voldoende. Op voorwaarde dat ze binnen de 7 maanden na de opstartkuur de eerste booster gehad hebben.



Volgens mijn dierenarts geven die drie eerste entingen een betere dekking voor de rest van zijn leven, mits hij jaarlijks geënt wordt. Een eerste enting werkt eigenlijk maar heel kort, doordat we een basisenting geven gaat hij langer werken, maar neemt na wat maanden al af af. Die booster zorgt ervoor dat uiteindelijk de basisweerstand tegen de griep sterker is en dat het langer in stand blijft als het paard opnieuw geënt wordt. Daarom zal de FEI dat zo willen denk ik.

Maar het is inderdaad een gedoe dat veel paarden opnieuw de basisenting moeten krijgen als ze FEI wedstrijden gaan lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-16 13:39 



 
Profiel   

@Eline91: ik lees nergens dat de basisinenting herhaald moet worden. Ik weet niet of je de lijn kan doortrekken naar de andere takken van de sport maar binnen de nationale mensport zijn de paarden wel in orde met hun basisinenting. Dat was al verplicht. Enkel ging men er tot op heden mee akkoord, en dat in tegenstelling tot de FEI-regels, dat de paarden jaarlijks ingeent werden. En dat wordt nu halfjaarlijks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-16 14:35 



 
Profiel   

@Lukasje:

Citaat
Vanaf 1 januari 2017 neemt de KBRSF dan ook de vaccinatieregels van de FEI voor griep over en past ze toe op alle wedstrijdpaarden.


[ img ]


Dus als je 2 basisentingen hebt met 21 tot 92 dagen ertussen en de volgende enting een jaar na de tweede basisenting, zoals de meesten hebben, dan moet je opnieuw beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-16 15:09 



 
Profiel   

Schoentje schreef
@Lukasje:

Citaat
Vanaf 1 januari 2017 neemt de KBRSF dan ook de vaccinatieregels van de FEI voor griep over en past ze toe op alle wedstrijdpaarden.


[ [url=m/mt2OBa.png]Afbeelding[/url] ]


Dus als je 2 basisentingen hebt met 21 tot 92 dagen ertussen en de volgende enting een jaar na de tweede basisenting, zoals de meesten hebben, dan moet je opnieuw beginnen.



Klopt! Maar ik wil net zeggen dat die basisinenting bij de menpaarden (diegene die VLP wedstrijden lopen) reeds in orde is/moest zijn. Die verplichting was er reeds en werd reeds gecontroleerd door de wedstrijdDA bij afgave van de boekjes.

Edit: typo

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-16 17:19 



 
Profiel   

Ik vind het toch merkwaardig. Bij mijn hond werden steeds minder vaak vaccinaties gegeven op basis van nieuw onderzoek. Idem voor mensen: wat eerst 20 jaar geldig was is nu 30 jaar geldig. Natuurlijk zijn er ook ziektes waarvan de bescherming juist minder is dan eerst gedacht (denk aan kinkhoest). Maar is deze FEI regeling echt op basis van feiten, dus omdat de antistoffen te laag zijn geworden? En is die norm voor "te laag" ook een harde norm gestaafd door onderzoek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-16 20:45 



 

Zo te lezen heb belang hebbende goed kunnen lobby om de ent frequentie te verhogen.

Hier btw nog nooit paarden griep uitbraak mee gemaakt ondanks 1 keer per jaar enten en ondanks de paarden die niet geënt worden.

Nu hebben in nl ook al die verplichte mest onderzoek of met andere woorden moet weer er kennelijk veel verdient worden aan mensen die paarden hebben.
Ik ben wel benieuwd welk voordeeltje de KBRSF heeft gekregen om die ent ferqentie te verhogen. Heb zelf idee dat meer de farmaceutische industrie er achter zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-16 08:49 



 
Profiel   

Skessa_ schreef
Ben niet anders gewend, bij de ijsandersport is het al jaren zo :)


Idd, daar worden de FEI(F) regels al lang toegepast. Al blijft het idd een discussie, wanneer wel en wanneer niet enten. Influenza is natuurlijk een vrij gevaarlijk en besmettelijk iets, besmetting daarvan wil je echt voorkomen, maar tetanus bijvoorbeeld doe ik gewoon om de zoveel jaar ipv elk jaar de cocktail.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-16 08:54 



 
Profiel   

-O-
Zijn er uitzonderingen mogelijk? Paarden die allergisch op inenting reageren?

Het is inderdaad opmerkelijk, hetgeen Tobbes al aangeeft. Het inenten wordt steeds meer ter discussie gesteld en nu maakt de Belgische bond wel een hele vreemde "zwier" de andere kant op?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-16 10:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen