Duitsland: Ursula Bruns gestorven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

Duitsland: Ursula Bruns gestorven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 10:27

www.bokt.nl

Afgelopen zaterdag is Ursula Bruns, de schrijfster van de boekenreeks 'Dick und Dalli und die Ponys' overleden. Ze werd 93 jaar oud en stierf omringd door haar vrienden. Ursula Bruns is een bekende naam voor Duitse recreatieruiters. Zij heeft mede het Freizeit Centrum in Reken opgezet en was dik bevriend met Linda Tellington Jones.

Bruns en Tellington Jones haalden IJslanders naar Duitsland. Bruns heeft ook een belangrijke bijdrage geleverd aan de filmserie 'Die Mädels vom Immenhof', waarmee de paardenminnende Duitse jeugd is opgegroeid. Ze was oprichtster van het blad 'Pony-Post', later 'Freizeit im Sattel'. Bruns was een van de eersten die haar ruiters met een halsring liet rijden en die er mee voor gezorgd heeft dat er minder paarden in gesloten stallen worden gehouden.

AM01
Berichten: 140
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Duitsland: Ursula Bruns gestorven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:35

Een icoon op IJslander gebied is overleden. Door haar ben ik onder andere gaan rijden. Mijn vader heeft in de jaren 50 al een signeert Nederlands exemplaar van Dick und Dalli und die Ponys van haar gekregen. Wat een mooie leeftijd.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Duitsland: Ursula Bruns gestorven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:54

Ohhh wat een mooie leeftijd maar t blijft jammer.
Ik ben dol op die filmen van Immenhof en heb ook een boek ervan ooit op de rommelmarkt gevonden zo'n 30jaar geleden.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Duitsland: Ursula Bruns gestorven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:57

Ik heb ook boeken van haar, met prachtige zwartwit foto's <3

Ze zal gemist worden, denk dat het een fantastisch mens was Y;(

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:09

Zij was in mijn jeugd een groot voorbeeld voor me van hoe ik met paarden om wilde gaan. Ze heeft een mooie leeftijd bereikt, maar eigenlijk wil je gewoond at dat soort mensen eeuwig blijven leven. Gelukkig heb ik nog een aantal boeken van haar, dan kan ik weer even heerlijk terugzwijmelen naar de tijd van toen.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Duitsland: Ursula Bruns gestorven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:04

Ja, heerlijk jeugdsentiment. Ik hoop dat ze met haar paarden verder galoppeert over de weiden ven het hemelse paradijs!

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:16


tiwi1969

Berichten: 7638
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Duitsland: Ursula Bruns gestorven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:26

'Die Madchen vom Imminghof, daar zette ik de TV voor op een Duitse zender. Genoten van de avonturen met de pony's en daarbij een begin gemaakt met het verstaan en spreken van de Duitse taal. Iets waar ik nu nog de vruchten van pluk.

Mooie herinneringen.

Jammer dat zo'n ikoon niet het eeuwige leven heeft al is ze met 93 jaar een heel eind gekomen.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:54

Ik moest altijd zo lachen om Oma und dr Pudlich hihihi grappig stel.
Volgens mij leeft er geen ene meer van enkel die hoefsmid zoon Maintz die is later als cameraman verder gegaan en of Barbara Meisner (Dick) nog leeft weet ik niet die had al vroeg de filmwereld afgezworen voor haar was het dus totaal niet leuk.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:55

Wat schreef zij prachtig over IJslanders en wat heb ik haar boeken vaak gelezen toen ik jong was. Overigens klopt het volgens mij niet dat Ursula Bruns samen met Tellington Jones de IJslander als rijpaard in Duitsland, en daarmee in Europa, heeft geïntroduceerd. Dat deed ze zelf, via haar IJslandse contacten, later heeft vooral Walter Feldmann sr. deze rol overgenomen. Tellington Jones kwam pas later in de picture.