Aflevering twee van NH Bokt TV

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14137
Geregistreerd: 20-04-16

Aflevering twee van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 19:26

bokt.nl


Afbeelding
Astrid en Julia met Tjibbe voor de camera. Foto: Nissima

De tweede aflevering van NH Bokt TV, de samenwerking tussen NH en Bokt, is vanaf vandaag te bekijken. Deze aflevering gaat over trailerladen.

NH Bokt TV is een informatieve serie filmpjes over paarden en de omgang met paarden. De eerste afleveringen zijn opgenomen bij Dressuur Natuurlijk in Westbeemster en worden gepresenteerd door Bokker Julia (Gladijs). Na het grondwerk in de eerste aflevering gaat Julia aan de slag om de 9-jarige Fries Tjibbe in de trailer te laten lopen.

Veel plezier met aflevering twee!


dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Re: Aflevering twee van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:19

Wat een slap filmpje...

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41663
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Aflevering twee van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:25

En een erg makkelijke reactie :)

Het is natuurlijk helemaal prima als je niet enthousiast wordt, maar dan horen we graag waarmee we je wel blij zouden maken. Voor ons is het nog erg zoeken naar een format en onderwerpen die geschikt zijn voor het medium en aansluiten bij (een groot deel van) de bezoekers. Dat krijgen we niet in 1x helemaal kloppend en daarvoor hebben we vooral jullie constructieve commentaar voor nodig. Dat mag hier maar ook via bokt@rtvnh.nl :) We zijn ook bezig met een korte enquĂȘte om dat nog wat makkelijker te maken voor jullie. Dank alvast!

Selina

Berichten: 14340
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:29

Inderdaad beetje karig. Misschien was het ook interessant geweest om het met een paard te doen die er niet in 1x oploopt? Filmpje was maar 4 min dus er was wel ruimte voor meer.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41663
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Aflevering twee van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:39

Tjibbe en Julia deden het inderdaad wel heel voorbeeldig hier :)
De lengte van de video's is inderdaad wel een punt. Hangt ook sterk samen met het onderwerp dat je kiest en hoe ver je de diepte in wil gaan. Voor de langere termijn is het, zoals bij de eerste aflevering ook is geopperd, b.v. een mogelijkheid om een serie te doen. Basis trailerladen (zoals hierboven) en daarna een paar afleveringen met problemen die je tegen kan komen en vooral hoe je daar dan mee om kan gaan. Dan blijft de lengte behapbaar maar kan je toch wat meer de diepte in. Ook leuk om die video's vervolgens te gebruiken op de Wiki b.v.

Maar we zouden ook iets aan de onderwerpen kunnen doen, b.v. niet heel hard op de inhoud (zoals bij deze twee afleveringen) maar b.v. een demonstratie, interview of iets een Bokker met een bijzonder paard of een bijzonder verhaal. Dat zou veel beter in de beperkte tijd passen maar dan zit je wel in een heel andere hoek.

Jennyxx

Berichten: 3044
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Aflevering twee van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:43

Ik vind deze wel al beter dan de eerste. Hier worden toch een paar interessante tips gegeven. Daarnaast zou het inderdaad leerzaam zijn om naast Tjibbe een paard te laden die het minder graag doet. Moeten de filmpjes max 4 minuten duren. Kan bv 6 minuten niet? :-)

Anoniem

Re: Aflevering twee van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:54

Inderdaad wel een paar tips waar je wat aan hebt.
Verder wel fijn om naar te kijken en naar te luisteren.
Ik snap alleen niet zo goed wat het doel is van bokt van deze filmpjes...

Wat verdieping was ook wel interessant geweest. Zoals al gezegd wordt, een paard wat er niet in gaat, hoe pak je dat op?

missfalki
Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Aflevering twee van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:44

Vind het niet verkeerd, je leert er altijd wel iets van...
Wel erg handig dat de tips leesbaar in beeld verschenen! +:)+
En altijd leuk bij een ander even kunnen kijken (wat een geweldige inloopstal :):) )

:?
Er wordt aangegeven dat je een abonnement erop moet nemen, maar daar kan ik nog geen info over vinden hoe dat precies zit.
En hoe lang het filmpje er op blijft staan en of je oude filmpjes ook terug kunt vinden/zien...

Groet Karin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:47

Tip voor een filmpje over veiligheid rondom trailerladen: laat de presentatrice niet middenachter de trailer staan als ze de klep optilt zoals ze hier doet, maar blijf naast de klep en til hem vanuit die positie omhoog. Jammer dat juist dat niet meegenomen wordt, want alle oefeningen die je voor het trailerladen 'zou moeten doen' zijn behoorlijk arbitrair (zoals de vraag of 1 duik omlaag met het hoofd wel ontspannend is), maar hoe je de klep sluit is basic veiligheid en juist dat soort fouten mag je in een educatief bedoeld filmpje niet maken.

Verder is het vervelend om te zien hoe paard en presentatrice allebei aan het touwhalster hangen voor/tijdens/na de uitleg: als een paard hier niet voor geschikt is, zet hem dan gewoon vast op de achtergrond en doe de uitleg zonder paard. Nu zie je door zowel paard (hangerig) als presentatrice (heeft de leadrope continu kort, strak of het paard zelfs aan het touwhalster vast wat precies is hoe dat niet gebruikt hoort te worden) namelijk allemaal dingen doen die in het vorige filmpje niet mochten en dat spreekt de boodschap een beetje tegen.

Verder vond ik het filmpje al beter opgebouwd dan de vorige, geen grote discrepanties meer tussen beeld, uitleg en conclusie, maar ik snap wel dat mensen het slap of karig noemen; het is gewoon wat saai/tam omdat het nog geen duidelijke toegevoegde waarde heeft boven alle trailerlaadfilmpjes die al op het web te vinden zijn.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:13

Sorry maar ik zie in omgang de ene fout na de andere, paard staat niet rustig stil, ze houdt zich vast aan het touwhalster, ik vind dit geen voorbeeldvideo, hoe braaf hij ook op de trailer liep.

troi
Berichten: 17023
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:26

Tja, gezien de beperkte tijd kon je er ook moeilijk meer van maken maar dat maakt het filmpje niet bijster nuttig. Ik denk dat je moet kiezen eigenlijk. Een kort filmpje met een entertainment doel bijv een interview of een informatief nuttig filmpje dat langer duurt, echt op de materie ingaat en waar je ook echt wat aan hebt. Dit slaat, met alle respect voor de tijd en moeite, de plank wat mis. Het is niet echt vermakelijk en ook niet echt nuttig.

Presentatrice, expert (de mw van dressuur natuurlijk) en film kwaliteit vindt ik trouwens erg prima!

Overigens erg jammer dat er met dit dier niet gegrondwerkt lijkt te zijn, tjibbe is drammerig en weinig respectvol. Dat zou je gezien aflevering 1 wel verwachten en gaat zeker ten koste van de geloofwaardigheid. Practice what you preach!

Roweentje89

Berichten: 1561
Geregistreerd: 01-11-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Aflevering twee van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:34

Het filmpje begint, en ze loopt al meteen aan de verkeerde kant van het paard. Tenzij het in spiegel beeld is opgenomen, maar geeft natuurlijk wel al meteen foute informatie.

Het zijn kleine dingen, maar dit zijn wel dingen die het storend en onprofessioneel maken in mijn ogen.
Als tip dus: Zeker ook letten op de kleine dingen! :)

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:39

Allemaal leuk en aardig, maar dit paard loopt zo de trailer op.
En mensen met paarden die zo de trailer op lopen, hebben deze tips niet nodig.
Liever zie ik dan een filmpje over hoe je een angstig paard de trailer op laad, met in de video ook daadwerkelijk een paard wat het eng of spannend vind. Dan duurt het opnemen misschien wat langer en is het meer werk, maar de video zou er waarschijnlijk wel leerzamer van worden.
Misschien tips, naast het moment van het trailerladen zelf, waarmee je je paard aan de trailer kan laten wennen.

troi
Berichten: 17023
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:39

Roweentje89 schreef:
Het filmpje begint, en ze loopt al meteen aan de verkeerde kant van het paard. Tenzij het in spiegel beeld is opgenomen, maar geeft natuurlijk wel al meteen foute informatie.

Het zijn kleine dingen, maar dit zijn wel dingen die het storend en onprofessioneel maken in mijn ogen.
Als tip dus: Zeker ook letten op de kleine dingen! :)


Waarom is die kant fout? Ik loop al jaren aan die kant van het paard die me het beste uitkomt. En ik stijg ook al jaren op aan beide kanten. Paarden slijten er echt niet harder van :)

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:41

Roweentje89 schreef:
Het filmpje begint, en ze loopt al meteen aan de verkeerde kant van het paard. Tenzij het in spiegel beeld is opgenomen, maar geeft natuurlijk wel al meteen foute informatie.


naar mijn mening is er geen verkeerde kant om van een paard te lopen. (behalve tussen het paard en een wand bijvoorbeeld.) Net zoals dat er niks mis mee is om eens rechts op te stijgen, afwisseling is prima daar in.

Celiien

Berichten: 13260
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:42

Wat ik vooral mis is veiligheid in t begin. Als je wil uitleggen hoe je een paard wat angstig is moet laden, misschien handschoenen(en wellicht een cap).

Heel slap, slap uitgewerkt en her paard is het duidelijk gewend dus het loopt zo mee. Tjah. Ik vind t nogal geldverspilling van bokt tot nu toe.

Beebee
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:45

Ik vind het ook opmerkelijk dat een "gegrondwerkt"-paard als Tjibbe zo drammerig en respectloos is! Dat ligt niet in eerste instantie aan Julia, maar aan zijn opvoeding! Dat ben ik met je eens, Troi.
En Roweentje, ik geloof niet in een 'verkeerde' kant.

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:52

Ik erger me ook een beetje aan het gedrag van het paard :o constant weer even dat ene stapje proberen te zetten, in het halster gaan hangen etc. Daardoor ben ik alleen maar naar het paard aan het kijken tijdens de praatjes en het nut/de winst van grondwerk wordt ook een beetje ongeloofwaardig als een paard wat juist daarin veel is getraind zo staat te apen.

Ik vind de kwaliteit van de video (dus technisch gezien) en de manier van presenteren wel goed, komt wat dat betreft wel professioneel over.

Ik denk wel dat er nog winst te halen is om even te bedenken wat je doelgroep nu is. Dit niveau is eigenlijk voor de echte leken al iets too much en voor iemand met een eigen paard is dit weer veel te oppervlakkig.
Deze lengte vind ik ook meer gepast voor een entertainment filmpje, informatief mag wel wat langer. Wat ik bijvoorbeeld bij dit onderwerp misschien interessanter had gevonden is eerst een goed opgeleid paard (niet alleen met trailer op, maar ook netjes stilstaan :+ ) te pakken voor het praatje en een keer laten zien wat de procedure is en daarna 1 of 2 paarden te pakken met een veel voorkomend probleem (klep niet op willen, moeite met achteruit eraf oid) en dan uitleggen hoe je je aanpak daarop kan aanpassen.
Ook vind ik het niet zo zeer nodig dat de presentatrice alles zelf doet, nu krijg je een beetje het idee dat je vlagen van een les opvangt. Je kan natuurlijk ook de 'expert' het werk laten doen en de presentatrice juist gebruiken om tijdens de acties ook door te vragen op het hoe en waarom van de acties.

Als afsluiter: Ik denk ook dat het focussen op de gedachte achter bepaalde handelingen en acties juist heel interessant is. Veel paardenmensen, veel verschillende manieren. Door dus 1 manier te laten zien krijg je veel eenzijdige discussie zoals: "zo zou ik het niet doen" of "dit is de verkeerde manier". Door iets te doen en uit te leggen waarom nodig je mensen sneller uit om erover na te denken en eventueel elementen over te nemen in hun doen ipv gehele werkwijze.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Aflevering twee van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:58

Eens met wat er al gezegd is.
Daarnaast geeft het nogal een verkeerd beeld om een paard te laden met touwhalster. Ook al is het om te oefenen. Dit wekt de indruk dat het prima met touwhalster kan.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:01

Ik vind het wel kwalijk dat de indruk wordt gewekt dat het paard wordt vastgezet aan het touwhalster.
Sowieso jammer dat er geen aandacht wordt besteed aan het veilig vastzetten...

Mona14

Berichten: 245
Geregistreerd: 16-11-11
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:07

Mag hopen dat die Fries wel met een stalhalster op die trailer staat voor dat je weg rijd en niet met dat touwhalster waar mee je hem heb geladen?

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Aflevering twee van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:38

Okee, vorige filmpje vond ik wel aardig. Maar dit :oo

Een echt trailerschuw of trailerbang paard ga je hier niet mee op de trailer krijgen. Die hebben echt wel meer nodig dan alleen een beetje leiderschapoefeningen.

Daarnaast veiligheid. Ga geen onervaren paard laden zonder handschoenen en zonder beschermers om z'n benen. (Zeker als je aan de zijkant van de plank geen misstappen verhinderd) Daarnaast, touwhalster om je paard in de trailer vast te zetten? Klep zo dicht doen?

Overigens, een heel groot deel van de jonge paarden gaat de trailer de eerste keer niet in. Voor die paarden moet je wel degelijk iets doen. Bv. deurtje open, bodem veranderen, ander paard eerst laden...
(Controleren of een paard lichamelijk gezien wel goed op een trailer kan)

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:46

Dit filmpje komt al proffesioneler over als het vorige filmpje. Wat anderen terecht opmerkten is of dit paard wel geschikt is om samen met de presentatrice een hoofdrol te hebben. Ik erger mij enorm aan de drammerigheid van dit paard.

Daarnaast vallen mij een aantal dingen op;
- het halster, ik mag hopen dat het paard niet vastgezet is aan dit touwhalster! Tip; doe het stalhalster over het touwhalster.
- een schuin tussenschot. Hierover is niks gezegd. Ik snap waarvoor dit handig kan zijn, maar behandel dat. Behandel ook gelijk dat je niet kan reizen met een schuin schot.
- het voordeurtje staat open tijdens het laden. Hartstikke leuk, dat extra licht. Totdat je een paard hebt die bedenkt dat hij er via de voordeur uit kan.
- hoe gaat de presentatrice om met de voorstang? Duikt ze eronder of klimt ze erover? Waarom niet de voorstang links los tijdens het laden?
- daarnaast de eigen veiligheid en houding van de presentatrice. Handschoenen, optioneel een cap, haar positie ten opzichte van het paard ect. En bovenal, nooit midden achter de klep staan als je de klep sluit!
- over het sluiten van de klep gesproken. De presentatrice laadt het paard alleen. Ze doen ook de klep dicht op het fimpje. Heeft ze het paard dan vastgezet voordat de achterstand dicht dat? Dus trailer inlopen, paard vastzetten, achter stang dicht, klep dicht. Want dat is zoooo fout! Eerst de achterstand dicht daarna pas het paard vastzetten.

Daarnaast vind ik de tip van Astrid, over het niet tegenhouden bij achteruit van de klep stormen, nogal dubieus. Wat zou als ik zo'n achteruit sprinter heb en ik wil hem juist leren dat de klep afremmen verboden is? Technisch gezien heeft het paard tijdens het grondwerken geleerd om niet tegen de druk in te gaan. Dus via een kleine ophouding op de leadrope, of het geven van een beetje druk, moet het paard gewoon weer keurig de trailer binnenwandelen.

Mijn algemene tip zou zijn, wel doorgaan met filmpjes, want die zijn hot. Maar stop met 'informatieve' filmpjes waar mensen wat van kunnen leren. interviews, weetjes, kleine demo's ect, meer in die richting. En als je dan toch iets informatiefs wilt doen, laat dan de 'Trainer' met het paard werken, niet de presentatrice.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Aflevering twee van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 06:49

Het is jammer dat van het grondwerk uit aflevering 1 niets meer te zien is. Het paard blijft drammen, en er wordt aan het hoofd getrokken in een poging hem stil te laten staan. Dat is dan weer geen reclame voor hetgeen dat in afl 1 is behandeld.
Verder zitten er wat slordigheden in het laden (zoals hierboven al meerdere keren is gezegd), en het is allemaal erg incompleet inderdaad.

Wat doe je als het paard er eenmaal in staat? Wat is de volgorde van vastzetten en klep sluiten? Waarom wordt er nergens gezegd dat je een paard niet aan een touwhalster vast zou moeten zetten?

Imo is dit sowieso geen materiaal voor aflevering 2. Je begint bij de basis in afl 1 (grondwerk) en nu spring je direct naar iets van een veel hoger niveau. Dan had ik eerst longeren etc behandeld.

GMekkes
Berichten: 767
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:29

NH Bokt TV vind ik een super leuk idee.
De presentatrice is leuk, lengte van de filmpjes is goed, beeld en geluid vind ik prima.
De onderwerpen zijn interessant, maar tot nu toe heb ik er nog niets van opgestoken en me eigenlijk best lopen ergeren.

Ik zou de lengte van het filmpje hetzelfde houden maar meer de diepte in te gaan door het onderwerp op te splitsen. Zo is het voor de leek goed te volgen en kan de ervaren paardenmens er misschien ook nog iets van opsteken.

Als het over het vervoer van paarden gaat dan zou je het bijv. kunnen hebben over hoe je aan een trailer komt (kopen, lenen, huren) en waar je dan op moet letten(onderhoud, wat als er schade ontstaat?). Hoe koppel je de trailer aan? Hoe weet je of je een E rijbewijs nodig hebt? Waar kun je vinden hoeveel de auto mag trekken? Rijgedrag met een paard in de trailer? Wat is een (on)geschikte plek om te laden en hoe zet je de trailer klaar? Hoe bereid je het paard voor? Wel of geen bescherming? Hoe doe je de bescherming om, waar moet je op letten? Bodembedekking voor en nadelen, welke soorten strooisel zijn (on)geschikt? Hoe laad je het paard? Hoe zet je het vast? Hoe laad je het paard uit? Hoe maak je de keuze of het zeiltje open of dicht moet? Heeft je paard onderweg een pauze nodig? Noodsituaties, wat doe je wel en wat doe je absoluut niet?

Het paard in het filmpje vind ik niet goed getraind en zou ik zelf niet gebruiken.
Ik zou in eerste instantie een paard zoeken waarmee je alles precies volgens het boekje kunt laten zien.
Dan weten mensen in ieder geval hoe het hoort, trailerlaadproblemen en oplossingen kunnen in andere filmpjes.

Dat de presentatrice aan de verkeerde kant loopt vind ik bijv. storend, je wilt mensen toch leren hoe het moet?