Aflevering zes van NH Bokt TV

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Aflevering zes van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 11:40

* bokt.nl


Afbeelding
Julia tijdens de opnames. Foto: Essie

De zesde aflevering van NH Bokt TV, de samenwerking tussen NH en Bokt, is vanaf vandaag te bekijken. In deze aflevering gaat Julia op bezoek bij een westernstal. Ze neemt ons mee naar trainingsstal Starnmeer, waar ze leert over de westernpaarden, het tuig en enkele oefeningen.

NH Bokt TV is een informatieve serie filmpjes over paarden en de omgang met paarden. Ze worden gepresenteerd door Bokker Julia (Gladijs). Na het grondwerk in de eerste aflevering en het trailerladen met Fries Tjibbe in aflevering twee brengen ze in aflevering drie met hulp van Bokker Nista_RX Kozakkenvoltige in beeld. De vierde aflevering gaat over de kosten van een paard en waar paarden vandaan komen bekijkt Julia in aflevering vijf!


Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Aflevering zes van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:52

Erg leuk gedaan zeg!

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Aflevering zes van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:16

Heel leuke aflevering :D
En wat een gave bak zeg met die foto's!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Aflevering zes van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:19

Ik had de andere filmpjes nog niet bekeken, maar dat ga ik nu toch doen.
Gladijs wat presenteer je lekker enthousiast!

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:25

Waarom heeft die het voor doet in de filmpje geen cap op terwijl de instructrice tegen Julia zegt dat ze een cap op moet omdat dat belangrijk is. Ik weet het, Kon het niet laten om dat te vragen.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:26

T is zo jammer dat t zo vreselijk oppervlakkig blijft, filmpjes zijn wel leuk en okay...
Maar meer is t niet, ga eens wat dieper in op de materie western rijden, bestaat echt niet enkel uit spins en sliding stops enz..

Zo miste ik bv de verschillende disciplines in de western sport, zoals reining de halster rubrieken etc etc..

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Aflevering zes van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:30

Ik denk dat ze dat doen om de filmpjes zo kort te houden.
Maak anders eens een video en kijk wat de kijkcijfers doen. Gaan ze omhoog? Of gaat het omlaag. Met Youtube moet je blijven experimenteren omdat mensen graag meer willen zien en steeds hogere eisen gaan stellen.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:31

Ik heb geloof ik alleen een oefening meegekregen. Erg saai. Had er meer van verwacht want er is zo veel te vertellen over western.. Jammer dat het zo globaal, en zelfs dat niet eens eigenlijk, is gebleven. Er had zo veel meer in gezeten!

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Aflevering zes van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:50

Whiehie, Anne & Ivy *\o/*

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Aflevering zes van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:03

Het nadeel voor een langer filmpje is ook dat er een dag filmen en bewerken aan vooraf gaat. Het gaat nooit in 1 keer goed, er moet nog een soort van verhaal in zitten etc, want gewoon wat losse flodders vertellen zit ook niemand op te wachten.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Aflevering zes van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:06

Ik vind er wel wat foutjes inzitten... Aardig filmpje, maar inderdaad mis is zoveel info.
Als je op 1 hand wil rijden moet je een bit met shanks en kinriem? Maar waarom dan? Dat leggen ze niet uit.
Daarbij zou Western heel anders zijn dan recreatief, maar wat is recreatief dan? Ik kan prima recreatief Western of dressuur rijden. Zo lang ik niet start, ookal beheersen we de hoogste oefeningen, is het toch recreatief?
En het cap dingetje inderdaad...

Verder is het wel geinig, maar de bekendere takken van de sport mogen wat mij betreft wel wat meer uitgediept worden. Het is te oppervlakkig.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Aflevering zes van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:35

Cap binnen de western ligt echt anders, veel ruiters rijden zonder en 'gemier' wordt niet gewaardeerd. En aangezien het volwassenen zijn ook niet helemaal onterecht lijkt me.

En dat staat los van wat ik draag overigens.

Verder prima intro filmpje al vind ik het erg flauw om een reining filmpje 'western' te noemen. Das hetzelfde als een aflevering maken over 'paardrijden' en dan alleen springen laten zien. Dan mis je nogal wat en dat is hier ook zo.

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Aflevering zes van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 17:52

Ik zou zeggen een deel 2 en verder ingaan op de andere onderdelen en meer over het western rijden en niet alleen de oefeningen ;) !

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 21:31

Ik vind het enthousiasme van Julia echt geweldig! Maar persoonlijk (als western/reining ruiter ja) vind ik het geen eerlijke kijk op de western wereld. Western bestaat uit zoveel meer.

Dingen als stijgbeugels zijn breder, we rijden op een bit en daar moet je met één hand op. Maar wat voor bit? En waarom op één hand? En waarom mag Julia dan wel op twee handen? (even heel stom voorbeeld heh)

En we 'vangen' geen koeien meer nee .. maar Cutting is nog steeds een sport die ook in NL wordt uitgevoerd. Net als Team Penning enz. Maar goed .. wellicht is het interessant om die sporten van de Western ook eens in het daglicht te plaatsen.
Als Julia dit al gaaf vond, laat staan wat ze er van vind om op een paard te zitten met cow sense :D

Edit: En wellicht iets over het gebruik van een 'spijkerbroek' en andere rijlaarzen .. had ook interessant geweest. Die is toch heel anders dan in de andere sporten.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Aflevering zes van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 09:04

Oh ik word steeds blijer en enthousiaster als ik de filmpjes zie :D
Julia doet het echt heel leuk, je ziet haar groeien en uit haar comfortzone komen. +:)+
Manier van monteren vind ik ook voor uit gaan!

De info is misschien nog iets te beknopt, wellicht is het een idee om een "vervolg" deel te maken met meer uitleg? :)

Mag ik vragen hoeveel tijd er in zit, in 5,5 minuut filmpje? :D Volgens mij is het bijna een dagtaak of niet?

Wat mij ook leuk lijkt, want we zijn tenslotte Bokt, om 1x in de 5/10x bij een bokker langs te gaan? :D
Bekende bokker bijvoorbeeld, of een met een opvallend paard? :D

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:01

Zitten ze te vertellen dat ze in de western verplicht zijn om met een hand te rijden. Zie je gewoon met 2 handen rijden in de achtergrond. :')

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:02

Mij is weleens verteld dat je per minuut filmpje ongeveer een uur werk kunt rekenen.
Dat zal hier misschien iets minder zijn, degene die mij dit vertelde was er toen voor zappsport ofzo.

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Aflevering zes van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:10

Hoi bokkers!
Dank jullie wel voor jullie enthousiasme :)
Er gaat inderdaad heel veel tijd inzitten om een filmpje van 5 tot 6 min op te nemen, en de mensen van NH gaan daarna ook hard aan de slag op de redactie. Gemiddeld duurt het filmen een hele dag. ~~}>
Is een leuk idee om een keer bij een bokker langs te gaan, ik zal het aan de redactie doorgeven! +:)+

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Aflevering zes van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:32

Misschien dan ook een keer een "achter de schermen" aflevering maken, dan weet meteen iedereen hoe veel werk het is om een filmpje in elkaar te draaien ;)

Bij bokkers langs is idd wel een goed idee, het is immers toch BOKT TV :)

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Aflevering zes van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:40

Wat een leuk filmpje weer :) En je hebt trouwens een hele leuke spontane lach, Julia!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Aflevering zes van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:23

Leuk, een aflevering over western :j
Maar ik denk wel dat er wat meer belangrijke info in het filmpje had gepast, en vind het ook jammer dat het lijkt alsof western vooral gaat om de stops en spins terwijl onderdelen als trail en pleasure enz juist veel leuker zijn voor beginners die de overstap willen gaan maken.
Als je engelse dressuurles gaat nemen wordt je ook niet meteen op een ervaren paard gezet om piaffe en passage te proberen, al snap ik natuurlijk dat het leuk is om eens mee te maken. Een beetje basis-uitleg had ik leuker gevonden :j

Anoniem

Re: Aflevering zes van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:29

Ik vind het juist leuk dat de filmpjes zo kort en redelijk oppervlakkig zijn. Zo blijft het voor iedereen uit te zitten. Als je dan meer wil weten over iets, kun je het daarna gaan opzoeken.
In zo een filmpje uitleggen wat western is, wat alle verschillende onderdelen zijn, hoe en wanneer je met 1 of 2 handen mag/moet rijden, wat en waarom verschillende oefeningen zijn dat gaat allemaal te ver en dan heb je een serie van tig afleveringen van een uur nodig ;-)

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Aflevering zes van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:41

Nah dat is ook een beetje overdreven. Het is een paar zinnen.

De westernsport bestaat uit... en dit is reining.

;)
Je begint op 2 handen maar je doel is rijden op 1 habd en daar gebruik je o.a dit bit voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:42

''Je zal merken dat het heel oncomfortabel zit... (blablabla) ...dus ja, het zit heel comfortabel!''

Ja wat is het nou?

Zo zegt Julia in het begin ook dat ze haar rijbroek al aanheeft (dus ze weet dat ze erop mag) en vervolgens is ze heel verbaasd dat ze erop mag.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Re: Aflevering zes van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:27

Ik denk dat geprobeerd wordt een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken met deze reportages/filmpjes en dat daarom niet enorm diep wordt ingegaan op alle onderdelen van de reining of een reiningproef. Het is proeven van, en laten we eerlijk zijn, een filmlengte van ongeveer 5 minuten is een stuk aantrekkelijker en beter te behapstukken dan van twintig minuten.

Ik heb zelf jarenlang televisie-items gemaakt als camjo en presentatrice, ook enkel over paarden, en weet dat het moeilijk is om je tot een bepaalde lengte te beperken. Je moet keuzes maken wat wel en niet wordt uitgezonden en het moet ondanks een strakke en strikte montage nog een logische (verhaal)lijn hebben. Er zal veel meer zijn uitgelegd over reining of de westernsport in het algemeen (hierin ben ik het overigens wel met jullie eens, dit is reining specifiek), maar er moet een keuze worden gemaakt hoe je met de beelden een goedlopend verhaal kunt maken. Het moet ook niet overgeregisseerd worden en de spontaniteit gaat weg als er te veel wordt gescript. De ontmoeting voor een camera, zoals in het begin te zien is, is vaak al vrij awkward voor mensen die gebruikelijk niet (veel) voor de camera staan.

Had het anders gekund: ja goed, natuurlijk. Maar het is wel een enthousiast item, de uitleg is hoewel summier goed duidelijk, en natuurlijk kan je niet op alle 'ifs and buts' ingaan. Houd er rekening mee dat het vanuit NH komt, en heel veel varieteit aan western heb je niet in deze provincie. Ik zou niet direct een pleasure/horsemanship gerichte stal kunnen noemen. Dus het is een inkijkje in een wat onbekender discipline en ik denk dat de reacties, likes en kijkcijfers zullen uitwijzen of western voor herhaling vatbaar is.. toch?