Voorwaardelijke celstraf voor paardenfraude

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14171
Geregistreerd: 20-04-16

Voorwaardelijke celstraf voor paardenfraude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 15:14

bokt.nl / www.dvhn.nl
Ingestuurd door Imre


Het gerechtshof heeft Ellie G. een voorwaardelijke celstraf van drie maanden opgelegd voor zwendel met paarden.

Ellie G. beloofde gratis te zorgen voor oude of geblesseerde paarden. Via Marktplaats reageerde zij op advertenties van paardeneigenaren die een plekje zochten om hun dier een rustige oude dag geven. G. bood aanom de dieren gratis op te vangen op een boerderij in Wapserveen. Vervolgens verkocht de oplichtster zonder medeweten van de eigenaren de paarden door. De meeste dieren zijn vermoedelijk geslacht.

Diverse gedupeerde eigenaren deden aangifte tegen de vrouw. In mei 2015 veroordeelde de politierechter haar tot drie maanden celstraf en een boete van 800 euro. Haar advocaat, Willem-Pieter Maris van Maris & Beerentsen advocaten in Zwolle, ging daartegen in beroep. Volgens hem hield de rechter ‘geen rekening met de zeer moeilijke omstandigheden’ van zijn cliënt.

De uitspraak van het hoger beroep zou in januari dit jaar volgen, maar door een verrassend tussenarrest werd dat uitgesteld tot vandaag. Debbie Goedemans, één van de gedupeerden, zat destijds samen met een vriendin bij de zitting. De rechter van dienst bleek toevallig een nicht van haar begeleider te zijn. Om elke schijn van partijdigheid te voorkomen, stelde het hof de beslissing uit.

Naast de voorwaardelijke celstraf veroordeelde het hof G. vandaag ook tot het betalen van een schadevergoeding van 800 euro aan Goedemans.

Lees ook:
[VN] Opvang Wapserveen verkoopt paarden door
[VN] Drie maanden cel voor zwendel met paarden
[VN] Hoger beroep in zwendelzaak met paarden

BigOne
Berichten: 38420
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Voorwaardelijke celstraf voor paardenfraude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:08

Dus madam kan gewoon weer doorgaan, hangt haar ten hoogste een celstraf van drie maanden boven het hoofd mocht ze nogmaals gepakt worden.
Ik vind het van de zotte dat de reden, ze had het zo zwaar, in dit geval leid tot veel minder straf. Je adverteert en verkoopt willens en wetens de paarden direct door naar de slacht.

Cowboy55
Berichten: 8517
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Voorwaardelijke celstraf voor paardenfraude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:12

Wow.....dat is wel een heel lichte straf.....

har166

Berichten: 2044
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Voorwaardelijke celstraf voor paardenfraude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:57

Wat een idiote straf! Kan het haast niet geloven -:(-

FrNo
Berichten: 3677
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Voorwaardelijke celstraf voor paardenfraude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:39

Ik vond de straf ook te licht.
Slachtoffers hebben het hiermee ook moeilijk (dat hun paard is doorverkocht).
Hier zou de rechter ook rekening mee mogen houden.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Voorwaardelijke celstraf voor paardenfraude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:42

Wat een lichte straf. Jeetje.

En 800,- boete, hoe zit het met schadevergoeding voor gedupeerden? Bizar dat je paard geslacht wordt of doorverkocht.

Jolien87

Berichten: 17507
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:45

Ongelooflijk, deze straf valt in het niet als je het vergelijkt met wat zij de paarden en hun eigenaren heeft aangedaan. Bah.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Voorwaardelijke celstraf voor paardenfraude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:56

heb ook de andere topics even gelezen en valt me toch op dat de meeste zogenaamd gedupeerde eigenaren zelf kennelijk ook niet de kosten wilden dragen...waarom ontstaan de financiele problemen toevallig altijd als het paard niet meer gereden kan worden? Ik ben kort geleden voor moordenaar uitgemaakt. waarom? Iemand had gehoord dat ik oude paarden opving..ik heb gezegd dat ik er niet meer bij kan hebben en ook niet wil (niemand heeft geld maar gaat wel 3x per jaar op vakabtie terwijl ik me kapotwerk om alles te betalen hier). Enfin..als ze niks had voor 1 april moest ie naar de slager want haar nwe paard keam dan en ze kon geen 2 stallen betalen...heb haar aangeboden dat hij bij me mo ht staan tegen vergoeding van kosten (hooi stro krachtvoer hoefsmid en da)..zou ze over nadenken...enfin...2e paasdag telefoon: ik was een moordenaar want omdat ik haar paard niet wilde had ze hem naar de slager moeten brengen en ik was egoistisch en ze zouden me al mijn sieren moeten afnemen en wat al niet meer....okeeee dan....sindsdien is het helemaal klaar. gewoon voor je eigen dier zoegen en als je hem toch wegdoet niet piepen als het dan toch fout gaat.

Anoniem

Re: Voorwaardelijke celstraf voor paardenfraude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:54

Het probleem is dat soort mensen niet realistisch zijn.
Voor dat soort mensen was dat verhaal Ellie ideaal voor ze. Want ze hadden geen kosten en goed gevoel. Twee dingen die erg belangrijk voor ze zijn. Terwijl als ze realistisch waren geweest dan hadden ze de dieren zelf naar de slacht gebracht.

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:02

Tobbes schreef:
Het probleem is dat soort mensen niet realistisch zijn.
Voor dat soort mensen was dat verhaal Ellie ideaal voor ze. Want ze hadden geen kosten en goed gevoel. Twee dingen die erg belangrijk voor ze zijn. Terwijl als ze realistisch waren geweest dan hadden ze de dieren zelf naar de slacht gebracht.


Helemaal waar! Maar.... deze mevrouw heeft mensen bewust bedrogen en dan vind ik de opgelegde straf veel te laag.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:30

IHN schreef:
heb ook de andere topics even gelezen en valt me toch op dat de meeste zogenaamd gedupeerde eigenaren zelf kennelijk ook niet de kosten wilden dragen...waarom ontstaan de financiele problemen toevallig altijd als het paard niet meer gereden kan worden? Ik ben kort geleden voor moordenaar uitgemaakt. waarom? Iemand had gehoord dat ik oude paarden opving..ik heb gezegd dat ik er niet meer bij kan hebben en ook niet wil (niemand heeft geld maar gaat wel 3x per jaar op vakabtie terwijl ik me kapotwerk om alles te betalen hier). Enfin..als ze niks had voor 1 april moest ie naar de slager want haar nwe paard keam dan en ze kon geen 2 stallen betalen...heb haar aangeboden dat hij bij me mo ht staan tegen vergoeding van kosten (hooi stro krachtvoer hoefsmid en da)..zou ze over nadenken...enfin...2e paasdag telefoon: ik was een moordenaar want omdat ik haar paard niet wilde had ze hem naar de slager moeten brengen en ik was egoistisch en ze zouden me al mijn sieren moeten afnemen en wat al niet meer....okeeee dan....sindsdien is het helemaal klaar. gewoon voor je eigen dier zoegen en als je hem toch wegdoet niet piepen als het dan toch fout gaat.


Oh, dan ben ik ook een moordenaar :D ... ooit op een stal rondgehangen (hielp er met de paarden) waar iemand mij een draver probeerde te verkopen "anders gaat ie dood"... jammer dan, dat doet die eigenaar toch echt zelf, dat naar de slager brengen. Ik had geen vaste baan toen, en vond het onverantwoord.
Ben toch niet gek.

Maar on topic: die vrouw komt er verrekte makkelijk mee weg.
Ik geloof dat ik ook maar in de paardenhandel ga... :+

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:37

Jotoma schreef:
Wat een lichte straf. Jeetje.

En 800,- boete, hoe zit het met schadevergoeding voor gedupeerden? Bizar dat je paard geslacht wordt of doorverkocht.


wat voor 'schade' is er dan verder geleden?

800 euro is een hele duur paardje gekocht als het naar de slacht is doorverkocht..
waarschijnlijk ook meer dan het paardje bij elkaar..

op die manier komt zo'n bedrag tot stand, paard is weggeven in plaats van verkocht,
in de veronderstelling dat het dier daar bleef staan.
Het weggeven is onder valse voorwendselen ontstaan dus is er 'een reëele koopprijs' als schadevergoeding opgelegd..

Er is de dieren ook niet echt iets 'aangedaan'.
zou je ze op een normale manier verkocht hebben, dan zouden ze het zelfde traject afgaan.. verkopen of slacht.. als je stelt dat deze dame de dieren wat aandeed, dan doet iedereen die dieren weggeeft, verkoopt of laat slachten op oudere leeftijd dieren wat aan.


De straf is in mijn ogen ook te licht. niet vanuit de optiek aangedaan. maar er gaat weinig preventieve werking vanuit.. Voor degene die zeggen 'hooguit drie maanden de bak in'.. verdient ze dan echt meer met de verkoop van die paarden.. dan 3 maanden in een reguliere baan? want die inkomsten gaat ze verliezen als ze de bak in draait immers.

ik vind alleen 3 maanden wegens oplichting/fraude gewoon te weinig.. daar mag best een jaartje tegenoverstaan.. ook bij een eerste veroordeling prima als dat voorwaardelijk is, maar dan een jaar en geen drie maanden.

overigens bij een volgend vergrijp krijgt ze niet 'drie maanden'.. maar de straf van het nieuwe feit + de drie maanden die ze al had worden van kracht.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:44

Slotje voor overleg
Update met verblijfplaats is verwijderd, net als de reacties daar op. Dit ivm privacywetgeving.
Slotje blijft permanent.