Rio: Ook Philippaerts reageert op zijn diskwalificatie

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14249
Geregistreerd: 20-04-16

Rio: Ook Philippaerts reageert op zijn diskwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 11:42

www.vlp.be / www.standaard.be / nieuws.vtm.be /
Afbeelding
Nicola Philippaerts in Göteborg, maart 2016. Foto door Kjetil Eggen



"Tot aan de voorlaatste hindernis leken we op weg naar een foutloze ronde, maar op de dubbele oxer ging het mis. Een weigering van een paard is iets abrupts. Je verwacht je daar niet aan. Toen Zilverstar plots weigerde, heb ik er alles aan gedaan om niet te vallen. In een reactie heb ik Zilverstar met mijn spoor geraakt. Vervolgens hebben we opnieuw aangezet, maar Zilverstar weigerde opnieuw, met de uitsluiting als gevolg. Uiteraard was ik ontgoocheld en boos. Wie de beelden bekijkt, ziet dat ook aan mijn lichaamstaal."

Ook de Belgische springruiter Nicola Philippaerts, in de selectieproef gediskwalificeerd wegens overmatig spoorgebruik, reageerde hiermee publiek op de berichtgeving rond zijn diskwalificatie. Philippaerts schimmelhengst Zilverstar T, weigerde op de dubbelsprong, waarbij de ruiter uit balans raakte en de hindernis viel. Bij het opnieuw aanrijden na de heropbouw weigerde Zilverstar opnieuw, wat leidde tot uitsluiting. Achteraf werd de ruiter tevens gediskwalificeerd wegens een schaafwond op de flanken van de Berlin-zoon.

"Ik word nu door sommige mensen als een dierenbeul afgeschilderd en dat doet bijzonder veel pijn. De relatie paard-ruiter is zeer innig. Zilverstar en ik zijn een team. We doen alles samen. We hebben elkaar nodig. Je wint samen en je verliest samen. Ik vraag me af op basis van welke informatie de desbetreffende journalist zich baseert om te schrijven dat ik mijn paard overvloedig met de zweep heb bewerkt want die informatie klopt totaal niet. Het gedrag wat mij hier wordt aangewreven ligt helemaal niet in mijn aard. Zo zijn wij niet opgevoed. Ik ben bijzonder ontstemd over de verkeerde berichtgeving", reageert Philippaerts op de berichtgeving.

"Na afloop van de wedstrijd heeft de jury bij mijn paard een kleine schaafwonde opgemerkt, waarschijnlijk veroorzaakt door mijn onverwachte reactie. Daarop werden we prompt uitgesloten. Meer is er niet gebeurd. Maar als ik gevallen was, was ik sowieso uitgeschakeld”, benadrukt Philippaerts.

plutolover

Berichten: 11711
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Rio: Ook Philippaerts reageert op zijn diskwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:43

Zoiets kan altijd gebeuren. Je moet jezelf natuurlijk in evenwicht houden als je bijna te val komt. En je reactie zegt dan benen klemmen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Rio: Ook Philippaerts reageert op zijn diskwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:45

Is er ergens eigenlijk een filmpje te vinden van zijn proef?

Palmera

Berichten: 9495
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Rio: Ook Philippaerts reageert op zijn diskwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:50

Volgens mij kan de paardensport maar beter ophouden te bestaan. :n

Anoniem

Re: Rio: Ook Philippaerts reageert op zijn diskwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:10

Schaafwondje, tot daar aan toe. Maar die meppen met zijn zweep op het einde is voor mij ook al genoeg voor disquilificatie.

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Rio: Ook Philippaerts reageert op zijn diskwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:16

Ik zoek ook een filmpje, iemand een idee?

8nnemiek

Berichten: 43507
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:17

Van mij mogen ze alle zwepen en sporen gewoon verbieden op wedstrijden. Zeker springwedstrijden. Veel eerlijker als iedereen gewoon met (en zonder) dezelfde hulpmiddelen een wedstrijd moet proberen te winnen.
Iemand die wint zonder te hoeven slaan of prikken met sporen vind ik pas echt een winnaar. En voorkomt een hoop ellende zoals hier, het 'per ongeluk' veroorzaken van wonden door sporen..
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 18-08-16 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

miezelke

Berichten: 1326
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:18


Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Rio: Ook Philippaerts reageert op zijn diskwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:21


Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:23

miezelke schreef:
http://sporza.be/cm/sporza/videozone/v- ... /1.2740239

Hij mag zeggen wat 'm wilt, ik zie veel gesleur in die mond, sporen er meermaals hard in en een hoop zweepslagen. Als dat van vriendelijkheid en paard graag zien getuigt weet ik het niet hoor...

Nou een hoop zweepslagen valt wel mee lijkt mij. Twee keer gebruikte hij zijn zweep. Maar het excuus dat hij probeerde blijven zitten en daardoor sporen gebruikten, onbewust, lijkt mij wat onzin. Hij zet duidelijk bewust de sporen er in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:23

Als iemand dat een innige relatie met zijn paard noemt...
Dan wil ik niet zijn vrouw zijn. :+

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: Rio: Ook Philippaerts reageert op zijn diskwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:07

is er ergens dit filmpje te zien? Bovenstaande links werken niet ( eerste is alleen in BE)

eldie
Berichten: 352
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Rio: Ook Philippaerts reageert op zijn diskwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:27

Lastig zo'n discussie als deze. Het lijkt mij dat ook nu de beste stuurlui aan wal staan. De ruiters in rio zijn professioneel en ik kan me niet voorstellen dat zij hun paarden "dwingen" te springen. Dan zouden ze nooit zo ver gekomen zijn. Natuurlijk gebeurt er af en toe wat, dat is bij mij ook zo. Soms reageer je zonder er bij na te denken (wat ook goed uit kan pakken) en achteraf praten is altijd makkelijk. Ik denk dat menig paard slechter behandeld wordt dan deze paarden.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:38

Je frustratie afreageren op je paard is nooit goed te keuren en dat doet hij.
Het heeft rij technisch totaal geen nut om dat paard nadat hij uitgebeld is, nog even met sporen en rukken in de mond iets te willen bijbrengen.

Triest dat hij dat doet en hij zou inmiddels toch moeten weten dat ze streng zijn daar.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:47

Er is toch geen discussie nodig? De regels zijn duidelijk en hij heeft zich daar niet aan gehouden.

Kan het uit stress een verkeerde reactie zijn die je normaal niet zou doen... zeer zeker, maar het is voor mij geen verkeerde uitsluiting.

xxCYNNxx

Berichten: 5664
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:57

frustratie afreageren is idd nooit goed, maar we kunnen ook overdrijven. Ik denk dat we allemaal wel eens en ook meerdere malen een paard onterecht gestraft hebben.
Ik kan helaas de ronde niet terug zien; eerste link kan ik niet zien en tweede link blijft helaas maar bufferen, maar kan me zo uit het hoofd niet voor de geest halen dat ik een zwaar overdreven reactie heb gezien bij zijn ronde; zie het er bij amateurs wel veel raarder aan toe gaan bij sommigen.
Niet dat ik daarmee onterecht straffen wil goedpraten overigens, maar zoals ik al zei; wij allemaal hebben ons wel eens mee laten slepen door de verkeerde emotie...........om iemand dan gelijk maar uit te maken voor dierenbeul en zelfs enigszins hinten dat hij tegen zn vrouw ook wel zo zal zijn, gaat natuurlijk veel te ver.
Op dit niveau red je het niet met pure dwang; je zal toch echt een team moeten zijn wil je winnen en een echte dierenbeul zal geen band hebben met een dier of een partnerschap ermee vormen.

gillroy
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-02-11

Re: Rio: Ook Philippaerts reageert op zijn diskwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:15

Gisteren is een bericht van mij verwijderd door [***] omdat ik reageerde op iemands bericht in negatieve zin. Heb contact met haar gehad en begrijp haar in haar keuze.
Alleen begrijp ik nu van deze meeste berichten helemaal niks meer van, dat deze beledigingen naar genoemde ruiter wel mogen.

hwn
Berichten: 4786
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Rio: Ook Philippaerts reageert op zijn diskwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:34

Fijn dat de regels zo streng zijn, kan de paarden alleen maar ten goede komen.

Hij heeft na de eerste weigering het paard hardhandig op zijn plaats willen zetten door de sporen erin te zetten en tegelijk in de mond te sleuren, en het paard nam het hem duidelijk kwalijk. Had dan ook wel wat leedvermaak bij de tweede weigering. Al moet ik zeggen dat ie voor de weigering wel behoorlijk netjes rondgereden heeft.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:51

gillroy schreef:
Gisteren is een bericht van mij verwijderd door [***] omdat ik reageerde op iemands bericht in negatieve zin. Heb contact met haar gehad en begrijp haar in haar keuze.
Alleen begrijp ik nu van deze meeste berichten helemaal niks meer van, dat deze beledigingen naar genoemde ruiter wel mogen.



ik zie geen beledigende teksten naar de ruiter.. wel meningen over de manier van rijden in nette bewoording.. Met name in dat laatste zit het waarschijnlijk..
ik heb geen idee, wat je bericht was, niet gezien en ook niet belangrijk, maar de mods verwijderen niet zomaar een bericht van iemand, zeer zeker niet als het niet over of tegen een bokker gericht is over een aangelegenheid van buitenaf.. dan moet je in de regel wel erntige verwensingen of grove taal gebruiken om een post verwijderd te krijgen..

daarnaast kun je je vraag beter direct in prive via dat berichtje aan de moderator vragen..
Hij/zij legt je vast in alle liefde uit waarom jouw bericht niet kan, en waarom berichten hierboven wel kunnen.

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Rio: Ook Philippaerts reageert op zijn diskwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:04

Die zweepslagen vallen mij ook wel mee, ik heb de proef net pas gezien, maar had verwacht "veel meer" te zien.

Spoorgebruik valt echter niet echt te maskeren met een mooi verhaal van die mogelijke val. Je ziet hem duidelijk zijn voeten gebruiken als hij al lang terug in het zadel zit, dus dat is imo ook echt onzin. En het verbaast me eerlijk gezegd totaal niet.

clarence
Berichten: 685
Geregistreerd: 26-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 04:20

Verschil tussen Vrieling en Philippaerts:

Jur: "Fout gemaakt. Excuus. Zal niet meer gebeuren."

Philippaerts: "Geen fout gemaakt. Niets verkeerd gedaan."

Nu heb ik het bewuste filmpje niet gezien, maar alleen al PR-technisch laat dit duidelijk zien hoe het wel en niet moet.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Rio: Ook Philippaerts reageert op zijn diskwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:53

clarence, ik heb ook het filmpje niet gezien..
maar als je werkelijk niets fout hebt gedaan is het in mijn ogen ook niet juist om te doen alsof dat wel het geval is. liegen is namelijk pr technisch ook niet handig, zelfs niet als je dat doet om goed over te komen.

nu betwijfel ik of philippaerts niets fout heeft gedaan als ik de reacties lees van mensen die het wel hebben gezien, maar dat terzijde

Anoniem

Re: Rio: Ook Philippaerts reageert op zijn diskwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:36

Je ziet wel duidelijk de miscommunicatie tussen paard en ruiter. Het paard weigert de eerste x en dat doet hij duidelijk niet opzettelijk. Je ziet hem haast denken "oeeeps foutje!"

De reactie van Nicola daarop is gewoon net iets te hardhandig, niet subtiel genoeg. Ook al is er echt geen sprake van dierenmishandeling. Gewoon te weinig inlevingsvermogen op dat moment.

De reactie na de tweede weigering vind ik onnodig en puur afreageren op het paard.

Maar je mag niet vergeten hij mist nog een zekere rust en maturiteit die met de jaren nog wel zal komen. Dit is gewoon een pijnlijke maar belangrijke les voor hem denk ik.