Aandacht voor passeren van paarden door fietsers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Aandacht voor passeren van paarden door fietsers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 10:50

KNHS
Afbeelding
Foto door _l_amanda_l_



Veel mountainbikers en wielrenners weten niet precies hoe ze een paard moeten passeren. En veel ruiters laten op hun beurt weten vooral problemen te ervaren met groepen renners, zoals fietsclubs die geruisloos op een ruiter afkomen en op hoge snelheid passeren. Fietsclubs en de NTFU leggen uit hoe ze dat het beste kunnen doen en waarom. Een fantastisch initiatief!

Uit een enquête onder 3767 leden die de KNHS eerder dit jaar hield blijkt dat fietsers (na automobilisten) door ruiters als grootste probleem qua veiligheid worden ervaren. 53% zegt weleens te maken hebben gehad met onveilige situaties met fietsers op de weg. Daarbij worden opvallend veel problemen ervaren met groepen renners. "Zoals fietsclubs die geruisloos op een ruiter afkomen en op hoge snelheid passeren", zegt Inga Wolframm van de KNHS, die het onderzoek leidde. Veel fietsers doen dat overigens met goede bedoelingen. "Ze willen een schrikreactie bij het paard voorkomen, maar ze bereiken er het tegenovergestelde mee", vervolgt Wolframm. "Een paard is een vluchtdier. Omdat de ogen aan weerszijden van het hoofd zitten, heeft het een zichtveld van bijna 360 graden. Als het dier achter zich een geruisloze massa in hoog tempo ziet naderen, kan het zich bedreigd voelen en denken: wow, ik ga alvast rennen. Doei!"

Wielersportbond NTFU (Nederlandse Toer Fiets Unie) publiceerde vorige week het artikel Hoe passeer je een paard?' en geeft fietsers de volgende tips om ruiters veilig te passeren:
  • Kondig jezelf aan. Niet door te bellen, maar gewoon even te roepen. Het paard zal je mensenstem herkennen en weten dat je geen bedreiging vormt
  • Minder vaart. Als je een paard met hoge snelheid nadert, kan het zich bedreigd voelen en op de vlucht slaan
  • Geef het paard ruimte. Ook als je het dier langszij passeert, kan het tijdens een schrikreactie schoppen. Houd tijdens het passeren dus zo mogelijk twee meter of meer afstand.

Daarnaast is de NTFU één van de partijen die samen met o.a. de KNHS heeft meegewerkt aan de buitencode, die in april dit jaar geïntroduceerd werd. Deze buitencode bestaat uit 5 simpele regels:
    1. Wees vriendelijk, geef elkaar de ruimte, en minder je vaart.
    2. Voel je verantwoordelijk voor je eigen gedrag richting natuur en haar gebruikers.
    3. Durf een ander aan te spreken op zijn gedrag.
    4. Sportief bewegen in de natuur doe je veilig, draag bescherming.
    5. Blijf op de paden en geef natuur de ruimte.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Aandacht voor passeren van paarden door fietsers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:57

Goede actie

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:00

Mijn HEMEL wat een geneuzel, wat een slachtoffer rol weer.

Ik rij alweer bijna 15 jaar optomingsloos in nhet zuiden van Spanje. Daar zjn geen ruiterpaden, geen fietpaden en het overige vereer gaat er van uit dat de ruiter opzij gaat/ voorrang geeft aan alles.
Op de provindiale weg rijdend, rijden de vrachtwagens de vouwen uit mijn rij-jas.
Dat is niet anders dan op de fiets.
Als ruiter heb JIJ de verantwoordelijkheid voor jouw dier, niet de rest van de wereld.
Als je die verantwoordelijkheid niet aan kan, hoor je niet op de weg.

Weer even terug naar de fiets ben je te paard belist niet de 'zwakkere' verkeersdeelnemer. Als je dat zo ervaart hoor je echt niet op de weg.

Als de ruiterij serieus genomen wil worden, laat ze dan eerst eens HEEL VEEL zelfreflectie doen en intern campagne voeren.
Dit is echt..... zielig.

Oh, even correct uiteraard; imo.

Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:04

Huertecilla schreef:
Mijn HEMEL wat een geneuzel, wat een slachtoffer rol weer.

Ik rij alweer bijna 15 jaar optomingsloos in nhet zuiden van Spanje. Daar zjn geen ruiterpaden, geen fietpaden en het overige vereer gaat er van uit dat de ruiter opzij gaat/ voorrang geeft aan alles.
Op de provindiale weg rijdend, rijden de vrachtwagens de vouwen uit mijn rij-jas.
Dat is niet anders dan op de fiets.
Als ruiter heb JIJ de verantwoordelijkheid voor jouw dier, niet de rest van de wereld.
Als je die verantwoordelijkheid niet aan kan, hoor je niet op de weg.

Weer even terug naar de fiets ben je te paard belist niet de 'zwakkere' verkeersdeelnemer. Als je dat zo ervaart hoor je echt niet op de weg.

Als de ruiterij serieus genomen wil worden, laat ze dan eerst eens HEEL VEEL zelfreflectie doen en intern campagne voeren.
Dit is echt..... zielig.

Oh, even correct uiteraard; imo.


Jeetje wat een reactie >;)

We kunnen gerust wat rekening met elkaar houden, net zoals wij ruiters (alsthans ik) rekening houden met bijvoorbeeld loslopende honden (even stil gaan staan tot de hond aangelijnd is).......

Sommige mensen hebben geen idee waar een paard toe in staat is. Een ongeluk zit in een klein hoekje en het blijft een dier. Ook als je hem onder controle hebt (of denkt te hebben). Er is niks mis mee om elkaar te helpen/ rekening te houden of in ieder geval een beetje meer te weten over het 'overige verkeer', in dit geval dus de ruiters :)
Laatst bijgewerkt door Iloscorp op 22-08-16 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:05

HC: volgens mij komt het in je eigen stuk naar voren: Je rijd in een heel andere omgeving, met heel andere mensen, en heel andere voertuigen. Ofwel; niet te vergelijken. Om het dan zielig te vinden dat men ervoor zorgt dan beide partijen beter worden voorgelicht, tjah. Zegt meer over jou denk ik.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:07

Huertecilla schreef:
Mijn HEMEL wat een geneuzel, wat een slachtoffer rol weer.

Ik rij alweer bijna 15 jaar optomingsloos in nhet zuiden van Spanje. Daar zjn geen ruiterpaden, geen fietpaden en het overige vereer gaat er van uit dat de ruiter opzij gaat/ voorrang geeft aan alles.
Op de provindiale weg rijdend, rijden de vrachtwagens de vouwen uit mijn rij-jas.
Dat is niet anders dan op de fiets.
Als ruiter heb JIJ de verantwoordelijkheid voor jouw dier, niet de rest van de wereld.
Als je die verantwoordelijkheid niet aan kan, hoor je niet op de weg.

Weer even terug naar de fiets ben je te paard belist niet de 'zwakkere' verkeersdeelnemer. Als je dat zo ervaart hoor je echt niet op de weg.

Als de ruiterij serieus genomen wil worden, laat ze dan eerst eens HEEL VEEL zelfreflectie doen en intern campagne voeren.
Dit is echt..... zielig.

Oh, even correct uiteraard; imo.


Ieder voor zich en god (allah, buddha, vliegens spaghetti monster.. waar je ook in wil geloven) voor ons allen is misschien jouw ideale wereld.

Rekening houden met elkaar is de mijne. Ik vind dit dus een goed artikel. :) Dat het niet MOET betekent niet dat het niet KAN of zelfs zielig is.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:08

Huertecilla schreef:
Mijn HEMEL wat een geneuzel, wat een slachtoffer rol weer.

Ik rij alweer bijna 15 jaar optomingsloos in nhet zuiden van Spanje. Daar zjn geen ruiterpaden, geen fietpaden en het overige vereer gaat er van uit dat de ruiter opzij gaat/ voorrang geeft aan alles.
Op de provindiale weg rijdend, rijden de vrachtwagens de vouwen uit mijn rij-jas.
Dat is niet anders dan op de fiets.
Als ruiter heb JIJ de verantwoordelijkheid voor jouw dier, niet de rest van de wereld.
Als je die verantwoordelijkheid niet aan kan, hoor je niet op de weg.

Weer even terug naar de fiets ben je te paard belist niet de 'zwakkere' verkeersdeelnemer. Als je dat zo ervaart hoor je echt niet op de weg.

Als de ruiterij serieus genomen wil worden, laat ze dan eerst eens HEEL VEEL zelfreflectie doen en intern campagne voeren.
Dit is echt..... zielig.

Oh, even correct uiteraard; imo.


Spanje is Nederland of België niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:18

Huertecilla schreef:
Mijn HEMEL wat een geneuzel, wat een slachtoffer rol weer.

Ik rij alweer bijna 15 jaar optomingsloos in nhet zuiden van Spanje. Daar zjn geen ruiterpaden, geen fietpaden en het overige vereer gaat er van uit dat de ruiter opzij gaat/ voorrang geeft aan alles.
Op de provindiale weg rijdend, rijden de vrachtwagens de vouwen uit mijn rij-jas.
Dat is niet anders dan op de fiets.
Als ruiter heb JIJ de verantwoordelijkheid voor jouw dier, niet de rest van de wereld.
Als je die verantwoordelijkheid niet aan kan, hoor je niet op de weg.

Weer even terug naar de fiets ben je te paard belist niet de 'zwakkere' verkeersdeelnemer. Als je dat zo ervaart hoor je echt niet op de weg.

Als de ruiterij serieus genomen wil worden, laat ze dan eerst eens HEEL VEEL zelfreflectie doen en intern campagne voeren.
Dit is echt..... zielig.

Oh, even correct uiteraard; imo.



Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens. Niet altijd de schuld afschuiven op het overige verkeer; geen controle over paard is niet de weg op....

Ps. Aandacht voor inzicht in elkaars belevingswereld wb rijden op de openbare weg is nooit verkeerd trouwens.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Aandacht voor passeren van paarden door fietsers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:28

Vallen de wielrenners ook onder deze NTFU? Want het is vooral dát gedeelte dat als een idioot aan komt rijden en geen vaart wil minderen omdat ze zo lekker op tempo zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Aandacht voor passeren van paarden door fietsers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:31

Die minderen vaak niet eens vaart voor een auto.

libra

Berichten: 981
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:33

Er word dan 1 ding vergeten een paard heb je nooit 100% onder controleren.
Hoe braaf het dier ook is, het kan altijd schrikken.

Er moet rekening met elkaar gehouden worden. Auto's houden ook rekening met fietsers en wandelaars. Dus waarom dan niet ook met ruiters?

Als ruiter moeten wij ons ook aanpassen in het verkeerd. Dan mag je het ook andersom verwachten.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:35

Sammie :j
NTFU
Citaat:
Wielersportbond NTFU (Nederlandse Toer Fiets Unie) behartigt de belangen van de sportieve racefietser, de mountainbiker en de recreatieve fietser. Zij zet zich in voor kwaliteit en veiligheid binnen de wielersport.


Ik vind het zeker een goede zaak. Zeker hier in de platte polder komen veel wielrenners langs. Over het algemeen heb ik er nog weinig last van gehad. Ik kom ze regelmatig tegen, maar ik durf te stellen dat 90% er hier rekening mee houdt. Ze minderen vaart, passeren met ruime afstand, attenderen elkaar erop. De andere 10% zijn wel een stel horken. Toevallig pas nog een stuur geraakt met mijn stijgbeugel. Waarop de fietser in kwestie overigens schrok, begon te schelden en terecht werd gewezen door zijn groepsgenoten dat het zijn eigen schuld was.

Het attenderen vinden de meeste paarden overigens spannender dan de wielrenners zelf. Het geroep naar elkaar als ze nog niet dichtbij zijn levert nog wel eens 'waar zitten ze?' reacties van kijkerige paarden op. Maar goed, ik heb liever dat ze roepen dan niet en ineens dicht langskomen. Dat kijken op het roepen is mijn probleem, niet dat van hen.

Het kán dus wel :D

jeetje77

Berichten: 3451
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:49

Ik ben het eens met dat het handig is dat er bekendheid wordt gegeven aan paarden in het verkeer (in dit geval fietsers). Ik ben het er ook mee eens dat de eindverantwoordelijkheid van het paard in het verkeer altijd bij de ruiter ligt.

Maar 2 voorbeelden waarbij ik niet goed weet hoe je daar als ruiter iets anders tegen kan doen dat proberen uit te leggen wat er had kunnen gebeuren.

Ik rij (samen met iemand anders) buiten in een bos, steken fietspad over, moeten dit tijdelijk volgen om bruggetje over te steken waarna er naast het fietspad weer een ruiterpad is. Kijken netjes uit, er komt niks aan dus gaan we bruggetje over. ene paard is over bruggetje, andere paard staat er nog met achterbenen op worden wij van achteren opgelopen door groep jongelui op fietsen, die werkelijk rakelings ons passeren. Niets van zich laten horen of wat. Paard en ik schrikken hiervan, maar geven verder geen (schrik)reactie (had wel gekund, paard kan slaan). Jongelui uitgelegd wat hier had kunnen gebeuren (in mijn beste Duits, het bleken toeristen te zijn).

2de situatie: Hierbij werd een paard van een vriendin van me rakelings gepasseerd van achteren door een fietser, ze stond naast het fietspad. Waarbij de fietser het noodzakelijk vond een klap op de kont van het paard te geven, omdat het te dicht op het fietspad zou staan. Ook hier niets gebeurd, maar het zou wel fijn zijn als mensen weten wat dit soort acties kunnen betekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:50

Huertecilla schreef:
Mijn HEMEL wat een geneuzel, wat een slachtoffer rol weer.

Ik rij alweer bijna 15 jaar optomingsloos in nhet zuiden van Spanje. Daar zjn geen ruiterpaden, geen fietpaden en het overige vereer gaat er van uit dat de ruiter opzij gaat/ voorrang geeft aan alles.
Op de provindiale weg rijdend, rijden de vrachtwagens de vouwen uit mijn rij-jas.
Dat is niet anders dan op de fiets.
Als ruiter heb JIJ de verantwoordelijkheid voor jouw dier, niet de rest van de wereld.
Als je die verantwoordelijkheid niet aan kan, hoor je niet op de weg.

Weer even terug naar de fiets ben je te paard belist niet de 'zwakkere' verkeersdeelnemer. Als je dat zo ervaart hoor je echt niet op de weg.

Als de ruiterij serieus genomen wil worden, laat ze dan eerst eens HEEL VEEL zelfreflectie doen en intern campagne voeren.
Dit is echt..... zielig.

Oh, even correct uiteraard; imo.


Toch ben ik grotendeels met HC eens.
Hebt hoop ruiters die denken dat de veiligheid zit in controle uit oefenen in de omgeving en verwachten dat complete omgeving wel rekening mee houdt dat hun paard angstig is.
Terwijl controlle die uit kunnen oefenen juist bij je paard ligt om goed te trainen voor zorgen dat zoveel veel vertrouwen in jou heeft zodat niet meer erg is als iets buiten gebeurd dat je paard eng vindt.
Want hoe ver omgeving gecontroleerd er zal altijd wel iets zijn wat je paard eng vindt.
Wat zelf doe wanneer mijn paard iets eng vindt is van de gelegenheid gebruik maken om mijn paard te leren dat niet eng is en hem over zijn angsten te helpen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Aandacht voor passeren van paarden door fietsers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:57

Idd, je kan moeilijk aan de hele wereld vragen om rekening met je te houden.

Het is goed dat zo'n campagne er is, omdat paarden zeldzamer worden op straat. Maar naast de eer dat mensen rekening met ons houden is het vooral ons eigen verantwoording om ons paard door de moderne wereld te kunnen sturen. Inclusief aso's en onwetenden.

Doen we dat niet komt er misschien nog wel eens een verbod op paarden in het verkeer. Ruiterpad only ofzo..... we zijn toch de minderheid met onze 'onbetrouwbare' vluchtdieren.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:01

Mijn verantwoording dat mijn paard moet luisteren, wel handig dat fietsers weten hoe paarden kunnen reageren.
Neem aan dat een fietser niet zit te wachten op een paard wat ze opzij duwt of erger een trap kan geven.

Grote groepen, enkele fietser maakt mij niks uit. Degene die in het donker zonder licht rijden en dan boos worden omdat wij niet snel genoeg doorhebben dat ze achter ons zitten is het enige waar ik wat van zou kunnen vinden maar dat is hun eigen probleem.

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:04

Ik ben het er mee eens dat de uiteindelijke controle over je paard bij de ruiter (of menner) zelf ligt. Maar er gebeuren soms wel eens dingen in het verkeer met paarden die niet handig zijn.

Op een weg bijvoorbeeld waar je niet een andere rijbaan kan inhalen, waar automobilisten denken dat ze je wel even in kunnen halen. Paard is echt braaf, maar als hij toch ergens van schrikt zit hij op die auto (of op een fietser). Dat is gewoon gevaarlijk, ook voor die andere verkeersdeelnemer zelf.

Paarden zijn vluchtdieren en kunnen altijd onverhoopt toch ergens van schrikken, en daar houd ik zelf ook rekening mee. Niet te dicht langs geparkeerden auto's, zorgen dat ik makkelijk kan oversteken etc. Maar het is wel zaak dat andere weggebruikers zich realiseren dat een paard kan schrikken en dat je dan beter een paar meter afstand tussen jou en dat paard kan hebben zodat dat beest niet meteen op je zit als hij opzij springt.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 22-08-16 12:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Persevero

Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:06

Tobbes schreef:
Huertecilla schreef:
Mijn HEMEL wat een geneuzel, wat een slachtoffer rol weer.

Ik rij alweer bijna 15 jaar optomingsloos in nhet zuiden van Spanje. Daar zjn geen ruiterpaden, geen fietpaden en het overige vereer gaat er van uit dat de ruiter opzij gaat/ voorrang geeft aan alles.
Op de provindiale weg rijdend, rijden de vrachtwagens de vouwen uit mijn rij-jas.
Dat is niet anders dan op de fiets.
Als ruiter heb JIJ de verantwoordelijkheid voor jouw dier, niet de rest van de wereld.
Als je die verantwoordelijkheid niet aan kan, hoor je niet op de weg.

Weer even terug naar de fiets ben je te paard belist niet de 'zwakkere' verkeersdeelnemer. Als je dat zo ervaart hoor je echt niet op de weg.

Als de ruiterij serieus genomen wil worden, laat ze dan eerst eens HEEL VEEL zelfreflectie doen en intern campagne voeren.
Dit is echt..... zielig.

Oh, even correct uiteraard; imo.


Toch ben ik grotendeels met HC eens.
Hebt hoop ruiters die denken dat de veiligheid zit in controle uit oefenen in de omgeving en verwachten dat complete omgeving wel rekening mee houdt dat hun paard angstig is.
Terwijl controlle die uit kunnen oefenen juist bij je paard ligt om goed te trainen voor zorgen dat zoveel veel vertrouwen in jou heeft zodat niet meer erg is als iets buiten gebeurd dat je paard eng vindt.
Want hoe ver omgeving gecontroleerd er zal altijd wel iets zijn wat je paard eng vindt.
Wat zelf doe wanneer mijn paard iets eng vindt is van de gelegenheid gebruik maken om mijn paard te leren dat niet eng is en hem over zijn angsten te helpen.



ik vind ook dat je je paard moet leren met dingen te handelen. Maar daar zit het hem nu net. Dat haar paarden niet onder de indruk zijn van bizarre chauffeurs in spanje heeft dat paard ook moeten leren. Ooit zal je een keer de sprong moeten wagen. Maar dat mag volgens haar dus niet omdat je paard dan nog niet onder controle is. Hoe moet je hem dat bijbrengen dan??
Het is te kort door de bocht, bijna hetzelfde als zeggen dat je je kinderen niet los mag laten als ze de verkeersregels niet kennen, ze moeten het leren. Neem aan dat mountainbikers ook niet keihard doorrijden als er een klein kind hun slingerend tegemoet komt fietsen, en de weg smal is? Althans dat hoop ik toch

Heb wel eens gedacht dat het wellicht helemaal geen gek idee is om iets van officiële hesjes te hebben, waarbij je bestuurders duidelijk maakt dat het om een onervaren paard of ruiters gaat. Als bestuurder weet je ook niet wat je allemaal treft op de weg.
Laatst bijgewerkt door Persevero op 22-08-16 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:14

jeetje77 schreef:
2de situatie: Hierbij werd een paard van een vriendin van me rakelings gepasseerd van achteren door een fietser, ze stond naast het fietspad. Waarbij de fietser het noodzakelijk vond een klap op de kont van het paard te geven, omdat het te dicht op het fietspad zou staan. Ook hier niets gebeurd, maar het zou wel fijn zijn als mensen weten wat dit soort acties kunnen betekenen.

In zulk soort gevallen is het wel eens jammer dat paarden 'te braaf' zijn.


In het andere geval had je vriendin natuurlijk op een er vandoorgaand paard gezeten met alle gevolgen van dien.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:15

Felicxa schreef:
Paarden zijn vluchtdieren en kunnen altijd onverhoopt toch ergens van schrikken.....



Maar waarom zou je dit gevaar op de openbare weg willen? Wie garandeert de veiligheid?

Als de overige weggebruikers mogen kiezen, onbetrouwbaar dier jn het verkeer of niet. Dan is de keuze snel gemaakt.

De tijd dat we mogen verwachten dat het paard als weggebruiker 'normaal' is, is voorbij. En dus ook dat men weet hoe hiermee om te gaan.

Nu is de campagne ongetwijfeld hulpzaam, maar bereikt het de nodige resultaten? Vrees van niet. Terug bij ons om te zorgen dat we ons paard onder controle hebben.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:15

Huertecilla schreef:
Mijn HEMEL wat een geneuzel, wat een slachtoffer rol weer.

Ik rij alweer bijna 15 jaar optomingsloos in nhet zuiden van Spanje. Daar zjn geen ruiterpaden, geen fietpaden en het overige vereer gaat er van uit dat de ruiter opzij gaat/ voorrang geeft aan alles.
Op de provindiale weg rijdend, rijden de vrachtwagens de vouwen uit mijn rij-jas.
Dat is niet anders dan op de fiets.
Als ruiter heb JIJ de verantwoordelijkheid voor jouw dier, niet de rest van de wereld.
Als je die verantwoordelijkheid niet aan kan, hoor je niet op de weg.

Weer even terug naar de fiets ben je te paard belist niet de 'zwakkere' verkeersdeelnemer. Als je dat zo ervaart hoor je echt niet op de weg.

Als de ruiterij serieus genomen wil worden, laat ze dan eerst eens HEEL VEEL zelfreflectie doen en intern campagne voeren.
Dit is echt..... zielig.

Oh, even correct uiteraard; imo.



Zo, HC, met je verkeerde been uit bed gestort vanmorgen. :D

Er is in mijn ogen niets mis met educatie van alle weggebruikers. Ook fietsers hebben soms wat educatie nodig. Sommige fietsers denken hier dat er voor hen geen regels zijn.
Nog nooit met de auto in de binnenstad vam Amsterdam geweest :D
Je mag blij zijn als je het centrum doorkomt, zonder een wilde fiets op je motorkap.

Persevero

Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:21

Kelly_ann schreef:
Felicxa schreef:
Paarden zijn vluchtdieren en kunnen altijd onverhoopt toch ergens van schrikken.....



Maar waarom zou je dit gevaar op de openbare weg willen? Wie garandeert de veiligheid?

Als de overige weggebruikers mogen kiezen, onbetrouwbaar dier jn het verkeer of niet. Dan is de keuze snel gemaakt.

De tijd dat we mogen verwachten dat het paard als weggebruiker 'normaal' is, is voorbij. En dus ook dat men weet hoe hiermee om te gaan.

Nu is de campagne ongetwijfeld hulpzaam, maar bereikt het de nodige resultaten? Vrees van niet. Terug bij ons om te zorgen dat we ons paard onder controle hebben.


Dat ben ik ook wel deels met je eens. Sommige mensen kunnen ook op plekken met paarden komen dat ik echt denk van wat doe je hier. Levensgevaarlijk.
Maarja, het bos of plekken achteraf moet gewoon kunnen. en daar moet je rustig naartoe kunnen rijden. gelukkig denken de meeste hier goed over na en zoeken ze de veiligste route.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:24

Kelly_ann schreef:
Felicxa schreef:
Paarden zijn vluchtdieren en kunnen altijd onverhoopt toch ergens van schrikken.....



Maar waarom zou je dit gevaar op de openbare weg willen? Wie garandeert de veiligheid?

Als de overige weggebruikers mogen kiezen, onbetrouwbaar dier jn het verkeer of niet. Dan is de keuze snel gemaakt.

De tijd dat we mogen verwachten dat het paard als weggebruiker 'normaal' is, is voorbij. En dus ook dat men weet hoe hiermee om te gaan.

Nu is de campagne ongetwijfeld hulpzaam, maar bereikt het de nodige resultaten? Vrees van niet. Terug bij ons om te zorgen dat we ons paard onder controle hebben.



Ja ik denk dat dus ook: 'wij' beslissen om met het dier op de openbare weg te gaan rijden en brengen in principe het overige verkeer en onszelf in gevaar. Ik kies ervoor om de bossen in te gaan met de paarden en de openbare weg te vermijden, ik kan niet garanderen dat mijn viervoeter(s) niet schrikken en de weg opspringen. Situatie is niet meer als 20 jaar geleden.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:43

Huertecilla schreef:
Mijn HEMEL wat een geneuzel, wat een slachtoffer rol weer.

Ik rij alweer bijna 15 jaar optomingsloos in nhet zuiden van Spanje. Daar zjn geen ruiterpaden, geen fietpaden en het overige vereer gaat er van uit dat de ruiter opzij gaat/ voorrang geeft aan alles.
Op de provindiale weg rijdend, rijden de vrachtwagens de vouwen uit mijn rij-jas.
Dat is niet anders dan op de fiets.
Als ruiter heb JIJ de verantwoordelijkheid voor jouw dier, niet de rest van de wereld.
Als je die verantwoordelijkheid niet aan kan, hoor je niet op de weg.

Weer even terug naar de fiets ben je te paard belist niet de 'zwakkere' verkeersdeelnemer. Als je dat zo ervaart hoor je echt niet op de weg.

Als de ruiterij serieus genomen wil worden, laat ze dan eerst eens HEEL VEEL zelfreflectie doen en intern campagne voeren.
Dit is echt..... zielig.

Oh, even correct uiteraard; imo.



Hoewel zeer lomp gebracht, zit er wel een kern van waarheid in. Hoeveel bokkers hier geven aan midden op de weg te rijden en (bij voorbaat er al vanuit gaand dat een auto niet vertraagd) blijven daar rijden net zo lang tot de auto op de hakken zit zowat (auto is allang snelheid geminderd in 9 van de 10 gevallen) om dan op hun dooie gemakje aan de kant te gaan...als dat al gebeurt; dat is natuurlijk net zo asociaal als een vrachtwagen in Spanje die je de zakken van de jas afrijdt.

Als ruiter ben je langzaam rijdend verkeer, dus gedraag je daar na.

Meeste wielrenners die ik tegenkom rijden ruim om me heen en ondanks dat ze niet altijd roepen schrikt mn paard er zeer zelden van. En dat is een jonkie met op dit moment van schrijven wel geteld 4 buitenritten in de hoeven. En als hij schrikt is het alleen even met koppie omhoog en dan gaat hij weer verder.
Verder zoek ik op dit moment de wegen op waar ik de ruimte heb om zo te rijden dat vrachtwagens en auto's me niet rakelings hoeven te passeren. Immers net begonnen met buitenrit en het is mijn verantwoordelijkheid dat ik de condities zo maak dat hij rustig aan kan wennen aan verkeer. Daarvoor uiteraard al aan de hand gewandeld met hem.

En met een paard wat echt voor alles in een stuip gaat; blijf lekker in de bak of pak de trailer en rij naar het bos, waar je al heel wat minder verkeer tegenkomt als je toch buiten wil rijden.

Ik zie soms paarden langs de weg van dingen schrikken en dan ook gelijk heel extreem schrikken dat ik denk; doodswens ofzo? Die al proberen weg te vluchten als er een auto aankomt die nog zeker 50 meter weg is; met zo'n paard ga je niet de weg op nog, daar zijn wat stappen over geslagen

Maar wordt dan wel ff verwacht dat andere weggebruikers daar rekening mee houden; omgekeerde wereld en bovendien onuitvoerbaar; zo'n automobilist of fietser ziet echt niet dat jouw paard verstrakt onder je en mensen die helemaal niks van paarden weten, hebben het pas door als paard allang allerlei bokkesprongen maakt.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 22-08-16 12:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:50

Het is wel goed dat het gemeld wordt dat zo snel en zo stil mogelijk passeren juist een tegenovergesteld effect heeft. Als wielrenners dit idd doen omdat ze denken dat het zo het veiligst is, is het wel goed dat men uitlegt dat dat dus niet het geval is.

Maar verder moet je paard idd wel gewoon te hanteren zijn op de weg. Is dit niet het geval dan breng je jezelf, je paard en de medeweggebruikers in gevaar.
En ja, ze moeten het ooit leren. Maar niet op een drukke/smalle/snelrijdende weg.