Gouden koets rijdt dit jaar niet mee op Prinsjesdag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14116
Geregistreerd: 20-04-16

Gouden koets rijdt dit jaar niet mee op Prinsjesdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 09:20

Bokt.nl / Wikipedia
Afbeelding
Foto door Chiel Simons



Op 20 september is het weer Prinsjesdag in Nederland. Op die dag spreekt het staatshoofd in de Staten-Generaal van het Koninkrijk der Nederlanden in verenigde vergadering bijeen de troonrede uit. In de troonrede geeft de regering aan wat het regeringsbeleid zal zijn voor het komende jaar. Prinsjesdag is een dag die met veel rituelen gepaard gaat. Een van deze rituelen is de voorafgaande rijtoer door Den Haag. De Koning en de belangrijkste leden van het Koninklijk Huis maken een rijtoer met de Gouden Koets, respectievelijk Galaglasberline, van Paleis Noordeinde naar de Ridderzaal. Dit gebruik stamt uit 1912. Van 1840 tot 1912 werd gebruikgemaakt van de Glazen Koets.

De Gouden Koets was een geschenk van de bevolking van Amsterdam aan koningin Wilhelmina. Het geld voor de koets was ingezameld door de Vereeniging van het Amsterdamsche Volk tot het Aanbieden van een Huldeblijk aan H.M. Koningin Wilhelmina. De koets was bedoeld als geschenk voor haar inhuldiging tot koningin op 6 september 1898. Wilhelmina wilde echter geen geschenken ter gelegenheid van haar inhuldiging aannemen en nam daarom de koets pas een dag later, op 7 september 1898, in ontvangst.

De koningin wilde graag met hoed kunnen staan in de koets, vandaar de gebogen vorm van de kroonlijst. De hoogte van de koets in combinatie met de nauwe toegangspoorten van het Binnenhof vormen een uitdaging voor de koetsier. Op hun huwelijksdag, op 7 februari 1901 in Den Haag, reden koningin Wilhelmina en prins Hendrik voor het eerst in de Gouden Koets. Een maand later werd de koets in Amsterdam gebruikt bij de intocht van het koninklijk paar. Sinds 1903 maakt het staatshoofd in de regel één keer per jaar gebruik van dit rijtuig, op Prinsjesdag. Bij speciale gelegenheden kan de Gouden Koets ook gebruikt worden, zoals het huwelijk van koning Willem-Alexander en koningin Máxima. Het bijbehorende protocol bepaalt of er zes of acht paarden voor de koets worden ingespannen. Bij oefenritten wordt de koets door een tweespan getrokken.

Omdat de Gouden Koets momenteel gerestaureerd wordt, zal de Glazen Koets weer van stal gehaald worden. Koning Willem-Alexander en koningin Máxima zullen de komende jaren in deze koets de rijtour door Den Haag maken. De restauratie van de Gouden Koets is in 2015 begonnen en zal tenminste vier jaar gaan duren. Na kamervragen over de restauratie gaf premier Rutte aan dat het om werkzaamheden aan de draagriemen, de houten wielen, het houtsnijwerk, de sleetse textiele materialen en aan de koorden en kwasten op de bok gaat. De kosten van het groot onderhoud worden niet openbaar gemaakt.

De laatste keer dat de Gouden Koets op stal bleef was in 1974. In de Franse ambassade, langs de route van de rijtoer, was een gijzeling gaande. De toenmalige koningin Juliana vond het ongepast om met feestelijk vertoon het nieuwe parlementaire jaar te openen en liet zich per auto naar het Binnenhof rijden.

neocoon
Berichten: 92
Geregistreerd: 30-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:53

Wat een mooi geschenk was dat. Echt een heel mooie koets voor speciale gelegenheden.

Weet iemand toevallig waarom de andere koets De "glazen" koets wordt genoemd? Er zit toch net zoveel glas is als in andere koetsen.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:05

Google is your best friend


Citaat:
De naam van de koets is ontleend aan het glas dat de ornamentenrand beschermen moet.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Gouden koets rijdt dit jaar niet mee op Prinsjesdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:13

Zullen ze dan eindelijk eens allemaal op de fiets komen? :D

janouk
Blogger

Berichten: 17886
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:49

neocoon schreef:
Wat een mooi geschenk was dat. Echt een heel mooie koets voor speciale gelegenheden.

Weet iemand toevallig waarom de andere koets De "glazen" koets wordt genoemd? Er zit toch net zoveel glas is als in andere koetsen.


De glazen koets is prachtig. Bijna 200 jaar oud. Hij is in het Rood Wit Blauw van de Nederlandse vlag afgewerkt. De witte band wordt met glas beschermd.

Afbeelding

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Gouden koets rijdt dit jaar niet mee op Prinsjesdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:07

Volgens mij doet de gouden koets niet mee omdat er negers op afgebeeld zijn,wat tegenwoordig niet mag!

Albert

Berichten: 5734
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:35

anjali schreef:
Volgens mij doet de gouden koets niet mee omdat er negers op afgebeeld zijn,wat tegenwoordig niet mag!

Als je het bericht gelezen had had je geweten dat de koets momenteel gerestaureerd wordt...

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16248
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:36

janouk schreef:
neocoon schreef:
Wat een mooi geschenk was dat. Echt een heel mooie koets voor speciale gelegenheden.

Weet iemand toevallig waarom de andere koets De "glazen" koets wordt genoemd? Er zit toch net zoveel glas is als in andere koetsen.


De glazen koets is prachtig. Bijna 200 jaar oud. Hij is in het Rood Wit Blauw van de Nederlandse vlag afgewerkt. De witte band wordt met glas beschermd.

[ [url=m/7uazHK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw! Ik vind die koets eigenlijk mooier dan de gouden koets

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:38

Albert schreef:
anjali schreef:
Volgens mij doet de gouden koets niet mee omdat er negers op afgebeeld zijn,wat tegenwoordig niet mag!

Als je het bericht gelezen had had je geweten dat de koets momenteel gerestaureerd wordt...

Juist. Hij wordt gerestaureerd en komt over een paar jaar gewoon weer in actie. Niet meteen gaan roepen van positieve discriminatie zonder het bericht te lezen...

OT. Ik vind hem eigenlijk ook mooier dan de gouden variant, komt waarschijnlijk omdat ik niet zo van dat bling hou :D

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:39

Albert schreef:
anjali schreef:
Volgens mij doet de gouden koets niet mee omdat er negers op afgebeeld zijn,wat tegenwoordig niet mag!

Als je het bericht gelezen had had je geweten dat de koets momenteel gerestaureerd wordt...


Kan een goede reden zijn om hem te restaureren :+

Maar man, 4 jaar...das lang

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:48

Ianrowan2009 schreef:
Zullen ze dan eindelijk eens allemaal op de fiets komen? :D

Dat zou ik leuk vinden :)) :')

Qerty
Berichten: 2013
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:18

anjali schreef:
Volgens mij doet de gouden koets niet mee omdat er negers op afgebeeld zijn,wat tegenwoordig niet mag!


En die 'negers' zijn gewoon slaven. Lijkt mij een gezonde discussie in een beschaafd land of we daarmee te koop willen kopen.
Persoonlijk vind ik dat het moet kunnen, omdat we nou eenmaal een koloniale geschiedenis hebben en nonsens is om dit te proberen uit te wissen.
Daarentegen, zolang er mensen zijn die 'negers' en slaven slecht van elkaar kunnen onderscheiden, behalve wanneer ze in het gezelschap zijn van een oude man met een baart en cadeautjes uitdelen begrijp ik diegenen voor wie dit gevoelig ligt wel.

janouk
Blogger

Berichten: 17886
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:39

Maureen95 schreef:
Wauw! Ik vind die koets eigenlijk mooier dan de gouden koets


Dat vond, volgens de overleveringen, Koningin Wilhelmina ook. Ze gebruikte liever de Glazen koets.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:41

Ik vind de gouden mooier, die wil ik ook wel :P

janouk
Blogger

Berichten: 17886
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:48

Dit is mijn favoriete koets uit de Koninklijke collectie


Afbeelding

De creme kleur, het rode leer, helemaal met de hand getekende bladeren en belijning met goudverf. Echt een plaatje. Ik zou graag ons Tiroler tweespan voor deze koets. Wel zwaar. Er horen 6 paarden voor.

Albert

Berichten: 5734
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Gouden koets rijdt dit jaar niet mee op Prinsjesdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:18

De creme caleche vind ik ook de mooiste.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Gouden koets rijdt dit jaar niet mee op Prinsjesdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:36

Ik vind de glazenkoets ook mooier moet ik zeggen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:07

"De kosten van het groot onderhoud worden niet openbaar gemaakt."

Natuurlijk niet. Gaat het gepeupel geen fluit aan hoeveel van hun belastinggeld het kost dat kitscherige statussymbool op te lappen.....

Albert

Berichten: 5734
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:27

Kuggur schreef:
"De kosten van het groot onderhoud worden niet openbaar gemaakt."

Natuurlijk niet. Gaat het gepeupel geen fluit aan hoeveel van hun belastinggeld het kost dat kitscherige statussymbool op te lappen.....

Cultureel erfgoed in al zijn facetten, ook de omstreden panelen zijn een herinnering aan ons niet te fraaie verleden.
Persoonlijk betaal ik liever hier aan mee dan om dhr. Zalm aan een baantje te helpen, wat vele malen duurder was en is.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:05

Niets op tegen op zich, ik besef me dat er in een democratie ook geld uit wordt gegeven aan zaken waar ik het nut niet van inzie.
Maar waarom niet gewoon het bedrag op tafel, het zijn tenslotte openbare gelden waar het om gaat.
Doet mij vermoeden dat het shockerend veel zal zijn ( ze gaan er vier jaar over doen...)

(blijf er overigens bij dat het oerlelijke kitschdingen zijn die koetsen...)

janouk
Blogger

Berichten: 17886
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:52

Kuggur
Je zou een keer een kijkje moet nemen bij het koetsenmuseum in Leek. En eens bewonderen hoe door de eeuwen heen met veel vakmanschap de koetsen werden gebouwd. Echt de moeite waard. Prachtig stukje bewaarde geschiedenis. Met zoveel vakmanschap ook weer gerestaureerd. :j

En met dezelfde vakmanschap zal de Gouden koets gerestaureerd worden. Helemaal met de hand. Ieder onderdeeltje. Ik heb ongelooflijk veel respect voor de vakmensen die met zoveel liefde en kennis de restauratie doen van een koets die meer dan 100 jaar oud is. De schilderingen met de hand weer opbrengen. Het is geen fabriekswerk, maar 'monnikenwerk' lijntje voor lijntje met een klein penseeltje.
Echt een aanrader om je te verdiepen in de restauratie van een stukje geschiedenis.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Gouden koets rijdt dit jaar niet mee op Prinsjesdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:40

"Oud" en "knap gemaakt" is dus duidelijk geen garantie voor "mooi".

janouk
Blogger

Berichten: 17886
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Gouden koets rijdt dit jaar niet mee op Prinsjesdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:59

Smaken verschillen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:05

Inderdaad, dat natuurlijk een kwestie van smaak.
Zou jij willen rondrijden in een auto die versierd is met dezelfde vergulde tierelantijnen als de gouden koets?

janouk
Blogger

Berichten: 17886
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:54

Ja :j

Zonder gekheid wat is nu het punt dat je wil maken?
Dat de gouden koets het niet waard is om gerestaureerd te wordenals deel van onze Nederlandse geschiedenis? Natuurlijk is het ontwerp niet van deze tijd. Dat is vaker met antiek.
Maar het is prachtig vakmanschap en ikvind dat door dekoets te gebruiken, juist goed is voorhetbehoud van cultureel erfgoed.
Van ineen museum staan, wordt de staat van de koets niet beter
Laatst bijgewerkt door janouk op 25-08-16 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt