Gouden koets rijdt dit jaar niet mee op Prinsjesdag

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:58

janouk schreef:
Ja :j

Zonder gekheid wat is nu het punt dat je wil maken?
Dat de gouden koets het niet waard is om gerestaureerd te wordenals deel van onze Nederlandse geschiedenis? Natuurlijk is hetontwerpniet van deze tijd. Dat is vaker met antiek

_/-\o_ _/-\o_

janouk
Blogger

Berichten: 17925
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:06

@kuggur ik zou het een eer vinden om mijn gouden tweespan voor de Gouden koets te mogen zetten. Maar ik denk dat ze dat niet leuk vinden. De wagen weegt 2500 kg. Die trekken ze niet zomaar even weg en remmen lukt ze ook niet.
Maar gaafzou ik het wel vinden, haha alleen even inspannen voor de foto's in gala tuig <3

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:08

janouk schreef:
Ja :j

Zonder gekheid wat is nu het punt dat je wil maken?
Dat de gouden koets het niet waard is om gerestaureerd te wordenals deel van onze Nederlandse geschiedenis? Natuurlijk is het ontwerp niet van deze tijd. Dat is vaker met antiek.
Maar het is prachtig vakmanschap en ikvind dat door dekoets te gebruiken, juist goed is voorhetbehoud van cultureel erfgoed.
Van ineen museum staan, wordt de staat van de koets niet beter

Lezen valt niet mee, mijn punt was dat de kosten van restauratie openbaar zouden moeten zijn.
De opmerking over de lelijkheid van de betreffende vehikels , waar mensen nogal enthousiast op in haakten, was eigenlijk slechts een zijspoor.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:08

Dubbelpost (haperende internet verbinding hier in the middle of nowhere)
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 25-08-16 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

daffieduck83

Berichten: 1750
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:08

2500 kilo, dat is best zwaar, gelukkig staat er meestal een achttal voor. Een achttal van haflingers zou wel gaaf zijn, of 8 Zeeuwse trekpaarden dan heb je ook voor de koets nog Nederlandse paarden. In Nederland mag de koning als enige met een achttal rijden, de andere leden van het koninklijk huis hebben een zestal voor de koets staan.

anjali
Berichten: 15259
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:31

janouk schreef:
@kuggur ik zou het een eer vinden om mijn gouden tweespan voor de Gouden koets te mogen zetten. Maar ik denk dat ze dat niet leuk vinden. De wagen weegt 2500 kg. Die trekken ze niet zomaar even weg en remmen lukt ze ook niet.
Maar gaafzou ik het wel vinden, haha alleen even inspannen voor de foto's in gala tuig <3

Ik vind dat deze koets niet bij Haflingers past. Die moeten meer iets in Tiroolse stijl hebben. /3

Palmera

Berichten: 9495
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:38

Kuggur schreef:
"De kosten van het groot onderhoud worden niet openbaar gemaakt."

Natuurlijk niet. Gaat het gepeupel geen fluit aan hoeveel van hun belastinggeld het kost dat kitscherige statussymbool op te lappen.....

Mee eens. Openbaarheid en uitleg zorgt wellicht voor wat meer begrip. :)