Hitteprotocol tijdens de Hippiade dit weekend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Hitteprotocol tijdens de Hippiade dit weekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 11:03

KNHS
Afbeelding
Foto door Verity



Het belooft een warme Hippiade te worden komend weekend met temperaturen rond de 30 graden. Om de Hippiade voor mens en dier zo prettig mogelijk te laten verlopen worden er extra maatregelen genomen. Er is advies ingewonnen bij veterinair experts om het welzijn van de paarden te waarborgen.

  • Er zijn extra waterpunten met vers drinkwater voor de paarden. Neem zelf een emmer, spons en zweetmes mee.
  • Deelnemers worden door de organisatie voorzien van extra (drink)water.
  • Er worden schaduwplekken gecreĆ«erd waar je paard kan drinken en afkoelen.
  • Waar mogelijk wordt het programma aangepast. Denk aan versnelde prijsuitreikingen eventueel zonder paard. Houd de berichten via de website in de gaten voor programmawijzigingen of vraag hiernaar op het secretariaat tijdens de wedstrijddag.
  • Zomertenue. Gezien de weersvoorspelling is het zinvol om er rekening mee te houden dat je in zomertenue mag rijden. Let erop dat je zomertenue correct is. Draag tijdens het rijden een overhemd, dressuurblouse of shirt met korte of lange mouwen en met een hoge boord of kol. De precieze regels kun je vinden in artikel 117 van het dressuurreglement en artikel 256 van het springreglement.

Als je meedoet aan een wedstrijd tijdens warm zomerweer is het belangrijk dat je goed voorbereid bent. Zorg ervoor dat je zelf en je paard voldoende drinken, bied je paard regelmatig water aan om uitdroging te voorkomen. Let er wel op dat je paard na het rijden niet te veel koud water ineens drinkt, om de kans op koliek te voorkomen. Vergeet ook jezelf niet: zet een petje op en drink voldoende. Naast water kun je een isotone sportdrank nemen om verloren zouten aan te vullen. Wil je paard niet goed drinken, voeg dan een scheutje appelsap toe.

Verlang je langdurige inspanning van je paard, geef dan naast regelmatig water ook elektrolyten om de door het zweten verloren zouten weer aan te vullen. Zeker bij duursporten zoals endurance is dit aan te raden. Probeer zoveel mogelijk de schaduw op te zoeken waar dat mogelijk is. Laat je paard niet te lang op de trailer staan en zorg ervoor dat de vrachtwagen of trailer zo goed mogelijk doorlucht door alles open te zetten. Vergeet jezelf niet in te smeren met een goede zonnebrand. Ook je paard kan verbranden, de licht gekleurde plekken zoals de neus kan je insmeren met zonnebrand.

De omstandigheden tijdens de Hippiade worden streng bewaakt door de federatievertegenwoordigers, juryleden en dierenarts in samenwerking met de wedstrijdorganisator. Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar en/of paardensporter om mee te doen aan de Hippiade. Gedurende de hele dag is er een dierenarts aanwezig op het terrein, twijfel je aan de gezondheid van je paard? Schakel dan de dierenarts in.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hitteprotocol tijdens de Hippiade dit weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:21

Alternatief isotone sportdrank : 1 deel water, 1 deel vruchtensap (liefst wat "dikkere" soort) en 1/4 theelepel zout/dieetzout = 1/4L. Wel daarnaast ook gewoon water drinken.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Hitteprotocol tijdens de Hippiade dit weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:42

Toch wel vreemd dat dieren vanaf 28 graden niet meer vervoerd mogen worden bij daglicht maar dat ze wel de hele dag op een wedstrijd aanwezig moeten zijn

Tinkertje89

Berichten: 984
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:47

daffie1986 schreef:
Toch wel vreemd dat dieren vanaf 28 graden niet meer vervoerd mogen worden bij daglicht maar dat ze wel de hele dag op een wedstrijd aanwezig moeten zijn


Niks moet.... En daarbij geld die regel dacht ik niet voor particulieren enzo

ZKD

Berichten: 109
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Hitteprotocol tijdens de Hippiade dit weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:00

Laat Dhr Vermaat het niet lezen....een ieder met een beetje respect en liefde voor zijn paard blijft gewoon thuis!!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hitteprotocol tijdens de Hippiade dit weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:46

Gewoon niet op wedstrijd gaan. Doe je paard een lol.

Lievelucje
Berichten: 58
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Asten

Re: Hitteprotocol tijdens de Hippiade dit weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:30

Het hitteprotocol is van toepassing op vervoer van varkens, runderen, schapen en geiten. Paarden en pluimvee vallen hier dus niet onder.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:42

Het lijkt me dat de gezondheid van je paard wel iets meer waard is dan een wedstrijd. Ik snap dus sowieso niet waarom je dit weekend op wedstrijd zou gaan, maar als niet-wedstrijdruiter kan ik ernaast zitten..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:44

Nuray schreef:
Het lijkt me dat de gezondheid van je paard wel iets meer waard is dan een wedstrijd. Ik snap dus sowieso niet waarom je dit weekend op wedstrijd zou gaan, maar als niet-wedstrijdruiter kan ik ernaast zitten..


Precies dat :Y)

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:53

Tja, ik maak me niet zo zorgen op het terrein klikt redelijk, maar tja een paard wordt meestal vervoerd met een trailer en dan is een paard wel geen varken en zal het vast ook veel minder benauwd hebben dan die op elkaar gepakte varkens het blijft heet. Aan de andere kant zijn paarden geen mensen he! Ze leefde op de steppen waar het ook niet bepaald koel is.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:55

Net als bij mensen kan het ene paard beter tegen de warmte dan de andere. Ken je paard en zorg voor voldoende drinken voor jezelf en je paard.

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:20

vienna1987 schreef:
Tja, ik maak me niet zo zorgen op het terrein klikt redelijk, maar tja een paard wordt meestal vervoerd met een trailer en dan is een paard wel geen varken en zal het vast ook veel minder benauwd hebben dan die op elkaar gepakte varkens het blijft heet. Aan de andere kant zijn paarden geen mensen he! Ze leefde op de steppen waar het ook niet bepaald koel is.

bij hitte moet je varkens en paarden allebei rustig laten lopen of liggen ;)

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:58

Pfoe, mijn paard hoeft geen inspanning te leveren met dit weer hoor. Doe ik zelf liever ook niet.

Moet niet denken aan een wedstrijd met 30+ -O-

Natuurlijk ieders eigen verantwoording.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:45

daffie1986 schreef:
Toch wel vreemd dat dieren vanaf 28 graden niet meer vervoerd mogen worden bij daglicht maar dat ze wel de hele dag op een wedstrijd aanwezig moeten zijn


En dat terwijl t vee in gekoelde wagens met drinkinstallatie staan

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Re: Hitteprotocol tijdens de Hippiade dit weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:53

Ik ben vanavond niet eens gaan lessen met dit weer. Paard lekker in de wei laten staan. Laat staan dat ze een wedstrijd moet lopen %)

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 01:02

Ik heb mijn lessen door laten gaan, wel in de vroege ochtend of late avond. Iedereen moet dit weekend starten dus trainen in deze hitte is wel zo slim om te oefenen. Om de 6 minuten stappen en nooit boven de 140 qua hartslagmeter.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Hitteprotocol tijdens de Hippiade dit weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 01:08

Ik was een beetje verbaast dat het inderdaad gewoon doorging. Ik persoonlijk vind het niet genoeg, je kan het je paard, maar ook jezelf toch niet aandoen?

Tinkertje89

Berichten: 984
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Noorden

Re: Hitteprotocol tijdens de Hippiade dit weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 06:50

Zo warm wordt het toch ook niet? 26 met regen...

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:32

Tinkertje89 schreef:
Zo warm wordt het toch ook niet? 26 met regen...

zondag... en dan aan het eind van de dag pas kans op onweer met wat regen (2 mm).

Vrijdag wordt het 30 graden en zaterdag 29 (met 's avonds kans op een onweersbui met iets regen 2 mm).

Anoniem

Re: Hitteprotocol tijdens de Hippiade dit weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:39

Arme paardjes. Snap ook niet dat ze niet even week verzetten of zo?

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Hitteprotocol tijdens de Hippiade dit weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:48

Snap zoiezo niet dat er ruiters zijn die met zulke temperaturen wedstrijd gaan rijden...

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hitteprotocol tijdens de Hippiade dit weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:08

Het wordt zaterdag 26 graden met wat regen dat vind ik wel meevallen... Maar het verschilt totaal per paard. Fjord die ik start kan niet tegen warmte, die hebben we dus voor wedstrijd zaterdag afgemeld. In plaats daarvan gaat mijn eigen paard mee die er goed tegen kan. Die zweet niet snel en blijft net zo fanatiek als normaal dan kan het prima.

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:11

MarlonNaldo schreef:
Pfoe, mijn paard hoeft geen inspanning te leveren met dit weer hoor. Doe ik zelf liever ook niet.

.

Tja en de grijze garde die gewoon tot 67 door moet werken levert wel die inspanning, ook met die warmte...

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:17

Ik ga dit weekend gewoon op wedstrijd. Niet te lang losrijden en na de proef een paar emmers water er overheen. En gelukkig drinkt die van mij gewoon als ie dorst heeft. En hij heeft geen stress oid. Ik zie dan ook niet in waarom ik niet op wedstrijd zou kunnen. Ik doe gewoon wat rustiger aan
Maar wij zitten wel aan de kust. Misschien scheelt dat

paleoceen

Berichten: 502
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:19

[quote="Arabesk"]Gewoon niet op wedstrijd gaan. Doe je paard een lol.[/quote

Dat was ook mijn gedachte.