Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kudde paarden bij Velserbroek adopteert jong hertje

 
Profiel   

www.rtvnh


Een kudde paarden langs de A22 heeft er sinds enkele weken een bijzonder 'gezinslid' bij. Een jong hertje is niet meer weg te slaan bij de dieren.

Het hertje is waarschijnlijk de snelweg overgestoken en zo bij de paarden in de wei beland. "Dit is heel bijzonder, want er lopen helemaal geen herten in de omgeving", vertelt eigenaar van het weiland Arnold van Neste. "Wij denken dat 'ie uit de Kennemerduinen komt."

Paardenliefhebbers Jeuneveve en Celeste zagen het hertje als eerste in de wei staan. De paarden moesten eerst nog niets van het dier weten, maar hebben hem intussen in hun hart gesloten. "Eerst zagen ze dat het geen paard af, dus stootten ze hem af, maar nu staat 'ie er mooi tussen."
Het hertje trekt inmiddels veel bekijks. Veel voorbijgangers zagen het dier op het eerste gezicht aan voor een veulen, maar nu men weet dat het om een hertje gaat, staan er rijen mensen te kijken. Het jonge dier heeft zelfs al een naam gekregen: Bambi Berend.

De paarden gaan als het winter wordt weer op stal, maar wat er dan met Bambi Berend gebeurt, is nog niet bekend. "We zijn samen met de veearts en de boswachter aan het bekijken wat we kunnen doen om hem terug te krijgen naar zijn natuurlijke leefomgeving."

Klik hier voor een filmpje van Bambi Berend tussen de paarden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 08:22 



 
Profiel   

Ach wat lief haha! Wel lastig als dadelijk de winter er aan komt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 08:34 



 
Profiel   

Helemaal niets bijzonders hoor...

Wij hadden er vroeger op de stoeterij net zoveel herten als fokmerries lopen. Prachtig gezicht smorgens in alle vroegte. 20 merries, stuk of 15 veulens en stuk of 20 herten. Allemaal vredig grazend bij elkaar. Paar den kunnen prima met herten overweg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 09:23 



 
Profiel   

Citaat
"Dit is heel bijzonder, want er lopen helemaal geen herten in de omgeving", vertelt eigenaar van het weiland Arnold van Neste. "Wij denken dat 'ie uit de Kennemerduinen komt."


Voor ons dus wel bijzonder, herten kunnen we alleen in de kennermerduinen zien en die zijn daar erg schuw. Daarbij zijn de kennermerduinen, en dus alle andere herten, compleet de andere richting op.

Maar prachtig zeg, dat jij in een omgeving woont waar dat vaker gebeurt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 09:31 



 
Profiel   

In de buurt van Putten, leeft al een jaar of drie een ree tussen de paarden. Daar zijn bossen en komen natuurlijk veel herten voor, maar toch bijzonder dat dit hertje de paarden verkiest boven zijn soortgenoten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 09:39 



 
Profiel   

Leuk komkommertijd feelgood nieuws!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 09:40 



 
Profiel   

Ik heb jaren geleden een kudde haflingers bijgereden aan de rand van kennermerduinen en daar graasden regelmatig herten in de wei tussen de paarden. Ze zijn schuw voor mensen, niet zo zeer voor andere dieren. En hoezo lastig in de winter? In de natuur overleven ze toch ook? Eventueel extra hooi bijvoeren en klaar.

Wel apart dat het hertje helemaal naar Verlserbroek is gelopen. Komt vast uitde omgeving Santpoort, das de dichtbijzijnde ingang van de duinen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 09:44 



 
Profiel   

Zo te zien op de foto is het een eenjarig bokje gezien het spiesgewei (geen jong van dit jaar iig), die slaan wel vaker aan het zwerven op zoek naar een eigen kudde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 09:46 



 
Profiel   

Bij ons lopen ook wilde reeën tussen de paarden ,maar die gaan er mooi vandoor als ze mij zien.Dit dier is wel heel tam.
Ik hoop alleen niet dat als ze hem terug krijgen dat hij dan afgeschoten word,er mensenschuw is hij niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 09:56 



 
Profiel   

Dit is toch gewoon een damhert, reeen zijn egaal van kleur. Die moet ergens vandaan komen (particulier).
Al is het idd wel een leuk zicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 10:12 



 
Profiel   

een jaar of (pakweg ) 25 geleden, liep er ook een hertje bij een kudde manege paarden op Haamstede.
die is er altijd gebleven..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 10:15 



 
Profiel   

Thioro schreef
Dit is toch gewoon een damhert, reeen zijn egaal van kleur. Die moet ergens vandaan komen (particulier).
Al is het idd wel een leuk zicht.

In de waterleidingduinen lopen al jaren (eeuwen?) damherten. Ooit uitgezet als jachtobject voor de koninklijke familie, als ik me goed herinner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 10:27 



 
Profiel   

Thioro schreef
Dit is toch gewoon een damhert, reeen zijn egaal van kleur. Die moet ergens vandaan komen (particulier).
Al is het idd wel een leuk zicht.



In de Kennermerduinen komen zowel damherten als reeen voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 10:42 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Thioro schreef
Dit is toch gewoon een damhert, reeen zijn egaal van kleur. Die moet ergens vandaan komen (particulier).
Al is het idd wel een leuk zicht.

In de waterleidingduinen lopen al jaren (eeuwen?) damherten. Ooit uitgezet als jachtobject voor de koninklijke familie, als ik me goed herinner.


Leuke weetjes Ibbel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 10:46 



 

Ik reed hier langs en vond het in de gauwigheid al een apart gekleurd veulen...... Nu snap ik het

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 12:20 



 
Profiel   

fohadie schreef
En hoezo lastig in de winter? In de natuur overleven ze toch ook? Eventueel extra hooi bijvoeren en klaar.


Omdat de paarden in de winter 's nachts op stal gaan bij hun.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 12:27 



 
Profiel   

daffie1986 schreef
fohadie schreef
En hoezo lastig in de winter? In de natuur overleven ze toch ook? Eventueel extra hooi bijvoeren en klaar.


Omdat de paarden in de winter 's nachts op stal gaan bij hun.

Dat bedoelde ik idd :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 13:43 



 
Profiel   

Hier in de buurt staat er vaak een damhert tussen de koeien. Maar het stikt hier van de reeen en damherten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 15:59 



 
Profiel   

We hebben in Nederland geen herten...

Mits ze zijn uitgezet. Anders is het gewoon een ree

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-16 08:58 



 
Profiel   

Edelherten zijn gewoon inheems en niet uitgezet.
Damherten zíjn uitgezet, ooit, lang geleden. Dit is een jong damhert.
En je haalt mits en tenzij door elkaar :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-16 09:02 



 
Profiel   

cp112 schreef
We hebben in Nederland geen herten...

Mits ze zijn uitgezet. Anders is het gewoon een ree


We hebben in NL wel degelijk herten, en de damherten in de duinen van Kennermerland zijn wel degelijk ooit uit gezet. Zoals eerder in dit topic al genoemd voor oa de jacht. Er is een verschil tussen een ree en een damhert, beide komen in de Kennermerduinen voor.

En als het winter is en de paarden op stal staan, kan dit hertje dan niet terug de natuur in, eventueel in de kudde Konikspaarden? Nu jzie je ook regelmatig damherten tussen de konikspaarden. En als ze het dier nu niet te vertrutten zodat het weer uitgezet kan worden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-16 13:17 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Edelherten zijn gewoon inheems en niet uitgezet.
Damherten zíjn uitgezet, ooit, lang geleden. Dit is een jong damhert.
En je haalt mits en tenzij door elkaar :+


Inderdaad. Edelherten zat hiet hoor, in epe
Op de veluwe.
Net als reeën, vossen, wilde zwijnen en roofvogels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-16 13:40 



 
Profiel   

Wat een schattig beestje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-16 13:50 



 
Profiel   

Het hertje is inderdaad een stukje van huis. Ik denk dat hij ook uit de duinen komt en dan is het best een stukje naar Velserbroek. Wel leuk dat het zo in het nieuws is :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-16 13:53 



 
Profiel   

Ik reed ooit langs het kanaal op de fiets kwam er zo rechts van me heeft langs gelopen. Het was toen schemer. Ik was zo verbaast dat ik dacht dat zie je verkeert dat kan misschien een ree zijn , maar geen hert die komen hier niet voor. Masr een ree die zo voor bij je komt lopen had ik nog nooit meegemaakt, zijn meestal behoorlijk schuw. Ik een stuk terug fietsen moest nu wel meer moeite doen om hem te zien was toch echt een hert. Ik naar huis en het vertellen. Ze geloofden me gewoon niet. Later stond er in de krant tam hert was los gebroken!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-16 13:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen