Help, mijn paard heeft zonnebrand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Help, mijn paard heeft zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 12:20

*Bokt.nl / Paardenarts Francoise Rey
Afbeelding
Foto door lonniejj


Gewapend met zonnebrand en een zonnebril gaan we naar stal. We beschermen onszelf tegen verbranding door de zon. Maar hoe zit dat met onze geliefde viervoeters? Paardenarts Francoise Rey van dierenkliniek Winsum legt het uit.

Internet staat vol met verhalen over verbranding bij paarden. Daarin komt duidelijk naar voren dat er wel eens verwarring is over de oorzaak van de zonverbranding. Dit komt, omdat er drie type zonverbrandingen kunnen voorkomen bij paarden.

Directe zonverbranding
Sommige paardenliefhebbers beweren dat directe zonverbranding in Nederland en België niet voor komt. Daar is Paardenarts Rey het niet mee eens. "Zonverbranding komt zeker voor. Vooral bij paarden met gevoelige witte neusdelen, witte sokken en een dunne huid."

Normaal gesproken beschermt het pigment de huid tegen UV-straling die in zonlicht zit. De UV-straling in zonlicht kan namelijk zorgen voor verbrandingen. Wanneer een paard een ongepigmenteerde huid heeft is de kans op zonverbranding groter. Een huid zonder pigment is te herkennen aan de roze kleur van de huid. Dit komt meestal voor bij witte aftekeningen of paarden met een ongepigmenteerde huid, bijvoorbeeld met de kleur cremello.

"Vorig jaar waren er extreem veel zonverbrandingen bij paarden. Dit jaar valt het mee", vertelt Rey. "Dat komt, omdat er dit jaar nog niet veel zonuren zijn geweest. Toch is het voor paarden die gevoelig zijn voor zonverbranding oppassen deze week", waarschuwt de paardenarts.

Fototoxiciteit
In de wei kunnen verschillende giftige planten voorkomen waardoor je paard gevoeliger wordt voor UV-straling van zonlicht en dus sneller verbrandt. Bij sommige planten kan de gevoeligheid voor zonlicht optreden na het eten ervan, zoals Boekweit. Bij andere planten is aanraking van de plant al voldoende om sensibel te worden voor UV-straling. Een voorbeeld daarvan is de Berenklauw.

De planten die onder andere de kans op verbranding verhogen zijn: Berenklauw, Basterdklaver, Boekweit, Sint Janskruid en Jakobskruiskruid. Het Jakobskruiskruid kan ook zorgen voor leverproblemen en dat kan een derde oorzaak van zonverbranding zijn.

Afbeelding
Foto door _l_amanda_l_
Leverproblemen
Ten derde kan je paard door leverproblemen overgevoelig worden voor zonlicht. Bij ernstige leverschade kunnen afvalstoffen in het lichaam niet meer afgevoerd worden. Eén van de afvalstoffen in gras is fototoxisch, dit betekent dat een paard met leverproblemen zonverbranding op kan lopen door gras te eten.

Preventie van zonverbranding
Zorg ervoor dat je regelmatig het weiland van je paard checkt op giftige planten. Daarmee voorkom je dat je paard in aanraking komt met planten die gevoeligheid voor zonlicht stimuleren.

Het is verstandig om paarden en pony’s die gevoelig zijn voor UV-straling een halster om te doen met een neuslapje. "Een Welsh stal hier in de regio zet met dit weer de pony’s met hoofdaftekeningen altijd in de wei met een halster waar een neuslapje aan bevestigd zit. Deze neuslapjes zijn te koop in paardensportzaken, maar creatievelingen kunnen zelf ook een lapje aan het halster naaien." Rey vult aan dat een neuslapje geen 100% garantie is om zonverbranding te voorkomen.

Verbranding bij de sokken komt volgens Rey minder vaak voor. Maar als je een paard hebt die daar gevoelig voor is, kun je gebruik maken van beenbescherming. "De voorbenen hebben doorgaans al voldoende schaduw van de romp, maar de achterbenen hebben dit niet. Let daarom vooral op zonverbranding bij de achterbenen."

Tenslotte smeren paardeneigenaren de neus van het paard wel eens in met zonnebrand. De paardenarts adviseert om dit om de paar uren te doen, omdat het anders weinig zin heeft. "Maar ik begrijp dat het niet voor iedere paardeneigenaar haalbaar is. In dat geval: beter iets, dan niets", aldus Rey.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Help, mijn paard heeft zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:33

Gewoon zinkzalf ipv zonnebrandcrème. Blijft langer zitten, werkt beter en is over het algemeen zonder parfum

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:43

daffie1986 schreef:
Gewoon zinkzalf ipv zonnebrandcrème. Blijft langer zitten, werkt beter en is over het algemeen zonder parfum

Ik smeer altijd eerst zonnebrandcreme en 10 minuten later een dikke klodder sudocreme er over. Dat blijft idd lekker lang zitten, zo lang er geen zon door komt kan de huid ook niet verbranden.

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Re: Help, mijn paard heeft zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:03

Zonnebrand factor 40 erop en hopen dat het goed gaat, zo niet 's avonds behandelen met dikke laag zinkzalf werkte bij onze shetlander het beste een paar weken geleden.
Onze paarden lopen niet met halsters om in de wei, geen zin in ongelukken

Roosje_

Berichten: 6245
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Help, mijn paard heeft zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:44

Ik sta ook 's morgens de neuzen in te smeren. Gaat tot nu toe goed met factor 50 van de action. Ook bij de roze snoetjes.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Help, mijn paard heeft zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:51

Ik durf ook inderdaad mijn paard dat vierkant op ijzers staat niet met een halster in de wei te zetten... Dat risico is mij te groot. Lekker zinkzalf op de neus!

roxiie

Berichten: 7827
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:46

Zonnebrand creme factor 50 sunblock en het gaat tot nu toe prima!

Jaren een neusflap gebruikt, maar dat verschuift vaak. Zonnebrand creme is voor mijn paarden veel effectiever.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: Help, mijn paard heeft zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:57

Mijn haflinger heeft een hele roze neus. Haar neus verbrand ontzettend snel, valt niet tegen te smeren. :( ze staat daarom bijna de gehele zomer met halster met neusnetje eraan. Perfecte oplossing!
(Paard staat ook vierkant op ijzers, maar nog nooit enge situaties meegemaakt.)

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Help, mijn paard heeft zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:02

Gewoon zonnebrand waterproof van het kruitvat, factor 30, 1 x per dag smeren is voldoende.

En anders Sudocreme erop en dat werkt super ook voor in de kootholten......nooit meer verbrand.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:04

Afbeelding
Afbeelding
Mijne heeft altijd een flap op met warm weer en erge zon
Is nooit verbrand geweest :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Help, mijn paard heeft zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:19

Ik deed bij mijn bonten altijd gewoon modder.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Help, mijn paard heeft zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:32

Voor de benen werkt klei super :)

Vergeet trouwens oren niet. Die verbranden ook echt supersnel.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: Help, mijn paard heeft zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:00

Afbeelding
Hier ook geen verbrande neus meer.
En hoeft geen halster ervoor aan op de wei, dat vind ik een zeer groot pluspunt.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Help, mijn paard heeft zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:05

Whahaha die laatste foto; hij zou schrikken als hij zichzelf zou zien :)

Ik heb het wel ooit gehoord en ook het advies gekregen bij mijn bonte om dat te doen omdat hij zo'n roze neus heeft. Echter de eerste keer smeren heeft hij heel debiel staan flemen en met zijn neus over de grond staan schuren. Daarna nooit meer uitgeprobeerd.
Hou het wel in de gaten, maar hier staan ze niet in lang vochtig gras, dat scheelt denk ik een hoop (dus geen natte neus bedoel ik).

Er is overigens wel zonnebrand zonder parfum van Louis Widmer. Die is niet vettig ook. Gebruik ik zelf omdat ik anders vol haren en zand plak :D

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:14

Blue_Eyes schreef:
Ik durf ook inderdaad mijn paard dat vierkant op ijzers staat niet met een halster in de wei te zetten... Dat risico is mij te groot. Lekker zinkzalf op de neus!


Ik snap dit niet, krabt hij met zijn hoeven aan oren of neus dan???

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:33

mrie schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik durf ook inderdaad mijn paard dat vierkant op ijzers staat niet met een halster in de wei te zetten... Dat risico is mij te groot. Lekker zinkzalf op de neus!


Ik snap dit niet, krabt hij met zijn hoeven aan oren of neus dan???

Dat heb ik hem inderdaad weleens zien doen. En dan zal hij maar met zijn achterbeen in zijn halster vast komen te zitten... %)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Help, mijn paard heeft zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:58

Lekker een neusflap op hier. Oer lelijk maar super effectief. Ik kan haar neus niet 2/3 x per dag insmeren. Staat 24/7 buiten ja met halster. Gaat al jaren goed. En laat ik een laar dagen de flap af? Meteen kloven en brandplekken, arm beest..

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Help, mijn paard heeft zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:00

Sinds ik van stal veranderd ben heeft mijn paard ook een verbrande snoet. Voor het eerst in 12 jaar. Er moet toch een duidelijke relatie zijn met het voer. Ik heb er anders geen verklaring voor.

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:17

mrie schreef:
Sinds ik van stal veranderd ben heeft mijn paard ook een verbrande snoet. Voor het eerst in 12 jaar. Er moet toch een duidelijke relatie zijn met het voer. Ik heb er anders geen verklaring voor.

Boterbloemen in de wei?

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Help, mijn paard heeft zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:23

Hier had ik voor mijn pony ook een vliegenmasker met neusflap. Geen gedoe met halsters en toch beschermd.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Help, mijn paard heeft zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:26

Ik heb voor mijn witte neus pony ook een vliegenmasker met een neusflap. Aan de binnenkant heb ik een stuk stof genaaid zodat er geen direct zonlicht op de neus kan komen. Knap is het niet maar wel veilig en efficiënt zodat ik niet hoef te smeren en pony lekker dag en nacht buiten kan blijven lopen.

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Help, mijn paard heeft zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:58

Afbeelding
Zonder is hij knapper maar hier werkt een neusflap het beste.
Meneer heeft ook een wit oogje dus ook de vliegenkap met uv wering maar om.

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Re: Help, mijn paard heeft zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 00:17

Ik zweer bij p20. Mijn paard is bij mij nog nooit verbrand en heeft toch een hele witte neus. Op dagen dat er echt veel zon schijnt smeer ik hem 2 of meer keer in. Anders maar 1 keer per dag en hij doet het er super op! :j

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Help, mijn paard heeft zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 00:24

Nee geen boterbloemen, dat zou wel zeer voor de hand liggend zijn.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:16

Die van mij heeft zo'n hekel aan het smeren :oo :roll: dat ik beetje om en om doe, smeren en de neusflap. Van de neusflap aan het halster krijgt ze snel schuurplekken van het halster (ook al zitten er bontjes omheen). Dus het is een beetje schipperen tussen het een en het ander.

Citaat:
Ik smeer altijd eerst zonnebrandcreme en 10 minuten later een dikke klodder sudocreme er over. Dat blijft idd lekker lang zitten, zo lang er geen zon door komt kan de huid ook niet verbranden.


Ik doe het altijd andersom. Eerst de sudocreme, dan met haar aan het werk of wat anders en dan de zonnebrandcreme. Gebruik trouwens de Sectolin zonnebrandcreme, werkt heel goed en heelt ook goed de neus als het wat kapot is gegaan, smeert ook lekker uit.

Heb nu trouwens net iets nieuws besteld op basis van Aloe Vera hoop dat ze daar wat minder hekel aan heeft / krijgt. Is ook doorzichtig heb de stille hoop dat ze dan niet ziet dat er iets op mijn hand zit :+

Snap echt niet dat DA's kunnen zeggen dat verbranden hier niet voorkomt >;) . Heb zelfs pony's gehad met verbrande benen.

Wat in het voorjaar vaak gebeurt is dat het gras nog lang is en dat je de combi hebt van nat gras en zon, dat zorgt vaak voor verbrandingen in de kootholtes en de neus.