Verlamde Britse tiener eist 3 miljoen van ex-schoonmoeder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Verlamde Britse tiener eist 3 miljoen van ex-schoonmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 10:39

HBVL


De 18-jarige Ashleigh Harris uit Gloucestershire raakte vier jaar geleden verlamd na een val van een paard. Ze sleept nu de moeder van haar ex-vriendje voor de rechter. Ze eist 3 miljoen van de vrouw. De toen 14-jarige Ashleigh brak haar rug tijdens het paardrijden. Hierdoor zijn haar benen volledig verlamd. Het vreselijke ongeluk vond plaats op de manege van Rachel Miller, de moeder van haar ex.

Ashleigh beweert nu dat het paard onbetrouwbaar was en plots op hol sloeg, waardoor zij van de rug van het dier geslingerd werd. Rachel Miller ontkent dat de schuld bij het paard ligt. Zij claimt dat Ashleigh gewoon haar evenwicht verloor op een lichte helling. Volgens Ashleighs advocaat was het onverantwoord dat het meisje met dit paard mocht rijden, aangezien ze daarvoor enkel op pony’s gereden had. Bovendien zou de merrie niet goed getraind geweest zijn.

“Mijn cliënte wist niet dat Ashleigh enkel ervaring had met pony’s”, aldus de advocaat van Rachel Miller. “Na een gesprek met Ashleighs moeder had ze de indruk dat Ashleigh een ervaren paardrijdster was.”

Een rechter beslist later over het uiteindelijke vonnis.

F_inley

Berichten: 6403
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:49

Wat een apart verhaal weer. Je stapt er toch zelf op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:53

Wel bijzonder dat ze na 4 jaar pas stappen onderneemt. Heeft vriendlief het toevallig pas geleden uitgemaakt?

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Verlamde Britse tiener eist 3 miljoen van ex-schoonmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:58

Misschien is ze kort geleden 18 geworden en kan ze nu pas stappen ondernemen omdat haar ouders niet wilden?

Verder is de info erg summier inderdaad. Een paard slaat niet zomaar op hol.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:58

F_inley schreef:
Dit is zo Amerikaans! Ben benieuwd hoeveel geld ze opstrijkt want ik weet wel bijna zeker dat ze een flink bedrag krijgt



Alleen ligt Gloucestershire in Engeland, dusja :+

Twee kanten aan t verhaal. Aan de ene kant had ex-schoonmoeder er rekening mee moeten houden, andere kant heeft schoondochter wel de waarheid verteld over haar kunnen..
In ieder geval, zijn alleen maar verliezers..

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Re: Verlamde Britse tiener eist 3 miljoen van ex-schoonmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:59

Risico van paardrijden lijkt mij... Zelfs het meest schaapmakke paard van een manege kan plots opzij stappen of wat dan ook.

F_inley

Berichten: 6403
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:00

Celiien schreef:
F_inley schreef:
Dit is zo Amerikaans! Ben benieuwd hoeveel geld ze opstrijkt want ik weet wel bijna zeker dat ze een flink bedrag krijgt



Alleen ligt Gloucestershire in Engeland, dusja :+

Twee kanten aan t verhaal. Aan de ene kant had ex-schoonmoeder er rekening mee moeten houden, andere kant heeft schoondochter wel de waarheid verteld over haar kunnen..
In ieder geval, zijn alleen maar verliezers..



Had het al veranderd maar het klonk erg Amerikaans _O-

Het is maandagochtend zullen we maar zeggen O:)

KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Verlamde Britse tiener eist 3 miljoen van ex-schoonmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:08

Maar hoe had het meisje dan ooit de overstap naar paarden willen maken? :+

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Verlamde Britse tiener eist 3 miljoen van ex-schoonmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:14

Ik snap het argument dat ze alleen ponies gewend was niet. Je hebt geen andere gevaren op een paard dan met een pony, en het rijden is ook hetzelfde. Nu klinkt het of ze vind dat ze als fietser onvoorbereid op een motor gezet is.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:56

Ok, dus even heel zwart-wit: ik ben een dier gewend van 1.48 m (pony), en ik val van eentje van 1.49 m (overal paard, behalve in NL). Dan is die 1 cm dus een verhoogd risico :? .
Ze zullen wel met iets meer detail moeten komen vrees ik.

Anoniem

Re: Verlamde Britse tiener eist 3 miljoen van ex-schoonmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:58

Ik snap het eigenlijk wel, buiten het verhaaltje dat ze alleen pony's gewend was. Dit meisje was 14 en de manegehoudster had haar moeten beschermen. Want het wordt hier nu heel erg omgedraaid als ex-schoonmoeder, maar in feite gaat het gewoon over een manegehoudster die duidelijk de risico's niet goed heeft ingeschat waardoor een meisje nu de rest van haar leven verlamd is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:10

Emmaa_ schreef:
Ik snap het eigenlijk wel, buiten het verhaaltje dat ze alleen pony's gewend was. Dit meisje was 14 en de manegehoudster had haar moeten beschermen. Want het wordt hier nu heel erg omgedraaid als ex-schoonmoeder, maar in feite gaat het gewoon over een manegehoudster die duidelijk de risico's niet goed heeft ingeschat waardoor een meisje nu de rest van haar leven verlamd is.

Het meest brave paard kan schrikken. De enige manier om dit te voorkomen is door niet te paardrijden. Dus hoezo risico niet goed in geschat? Knol heeft een sprintje getrokken en zij is er af gedonderd. Ik zie nergens dat er onnodig risico genomen is.

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:13

Ayasha schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik snap het eigenlijk wel, buiten het verhaaltje dat ze alleen pony's gewend was. Dit meisje was 14 en de manegehoudster had haar moeten beschermen. Want het wordt hier nu heel erg omgedraaid als ex-schoonmoeder, maar in feite gaat het gewoon over een manegehoudster die duidelijk de risico's niet goed heeft ingeschat waardoor een meisje nu de rest van haar leven verlamd is.

Het meest brave paard kan schrikken. De enige manier om dit te voorkomen is door niet te paardrijden. Dus hoezo risico niet goed in geschat? Knol heeft een sprintje getrokken en zij is er af gedonderd. Ik zie nergens dat er onnodig risico genomen is.
Eens. Meest brave paard hier, heeft mij er een keer af gegooid toen papa eindelijk een keer mee wilde. Hij is serieus het meest betrouwbare beest die ik ken. Alleen op dat moment hadden we even miscommunicatie.
Laatst bijgewerkt door emr op 24-10-16 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Verlamde Britse tiener eist 3 miljoen van ex-schoonmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:14

Ja, daar ben ik het ook mee eens, maar het gaat hier om een 14jarig meisje, en niet om een volwassene die je in staat kan achten zelf dat risico in te schatten.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:18

F_inley schreef:
Wat een apart verhaal weer. Je stapt er toch zelf op


Je stapt er zelf op is niet echt een geldig argument voor een kind van 14. Die kunnen nog helemaal niet goed de gevolgen van hun acties overzien. De volwassene in dit verhaal zal moeten inschatten of het veilig is.

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Verlamde Britse tiener eist 3 miljoen van ex-schoonmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:24

Zal dit verhaal niet te maken hebben met verzekeringswerk??? Medische kosten die gemaakt zijn en die nog gemaakt moeten worden.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:25

Inderdaad Dee Es, maar ik vind die verantwoording ook zeer zeker bij de ouders van het meisje liggen.
Mijn dochter van 8 rijdt wekelijks op de manege. Mocht haar zoiets vreselijks overkomen neem ik daar de verantwoording voor, tenzij de manege zich niet aan de veiligheidsregels heeft gehouden (haar zonder cap laten rijden, ondeugdelijke beugels of zadel e.d.).
Nu ben ik er altijd bij, maar ik kan me voorstellen dat je als ouders er op die leeftijd niet meer bij bent.

Het is gewoon een sport met levende dieren, die onberekenbaar kunnen reageren en dat brengt risico's met zich mee. Het is natuurlijk maar 1 kant van het verhaal met daarbij weinig informatie, maar ik denk dat ongelukken als deze alleen maar verliezers kent.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:28

wat een onzinverhaal dit.
Dat pleidooi van de advocaat rammelt sowieso al aan alle kanten; ze was alleen pony's gewend? Ja en? Dit had met een pony net zo goed kunnen gebeuren. En wie weet was dat paard maar krap 160, dus maar een kleintje. Bovendien is het verschil tussen pony en paard nu ook weer niet zo groot hoor. Uit zich voornamelijk in hoogte en ruimere passen; beetje ponyruiter is daar zo aan gewend.

En manegehoudster zou te veel risico hebben genomen? Man laat me niet lachen zeg; dan kunnen alle maneges wel opdoeken want zodra je een kind op een pony zet, heb je al een risico genomen; ook bomproef ponys/paarden kunnen toch ineens van iets schrikken, een keer een vrolijk bokje geven met fris weer, struikelen en daardoor onderuit gaan...allemaal scenario's waarbij de ruiter er zo genadeloos hard er af kan vallen dat die zijn/haar rug breekt.
En gezien heel veel ruiters hun kunnen sterk overschatten en de ouders vaak al helemaal (vooral als ze weinig van paarden weten), dus die op een na laatste zin klinkt me als een zeer realistisch argument van de tegenpartij. Hier wordt ook nog eens gesproken over een gesprek met de moeder van het meisje; dus niet alleen de 14 jarige had zichzelf te hoog ingeschat, ook de ouders hebben haar kunnen flink overdreven. (mits die zin waar is natuurlijk; dat gesprek is waarschijnlijk lastig te bewijzen dat die plaats heeft gevonden...tenzij er tig getuigen waren natuurlijk...anders wordt dat argument al heel snel een ' hij zei, zij zei' argument)
Dat gesprek spreekt tevens ook gelijk het argument tegen dat manegehoudster teveel risico heeft genomen; immers heeft die het meisje wat betreft haar rijkunsten niet op dr blauwe ogen gelooft en is voor de zekerheid ook bij moeders gaan informeren hoe ervaren het meisje was.

Eerlijk? Dit klinkt meer als vriendje heeft het een paar maanden terug uitgemaakt en dame is het daar niet mee eens en wil hem nu terug pakken via zijn moeder.......zo komt het op mij over in elk geval

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:42

Emmaa_ schreef:
Ja, daar ben ik het ook mee eens, maar het gaat hier om een 14jarig meisje, en niet om een volwassene die je in staat kan achten zelf dat risico in te schatten.

Wat had ze dan moeten doen? Hoe had ze dit moeten voorkomen?
Iedereen pas laten rijden vanaf 21 ongeveer? :)
Als dat dier normaal bomproof is dan was het een verantwoorde keuze.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Verlamde Britse tiener eist 3 miljoen van ex-schoonmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:45

En toch, als een ruiter in nederland een manege betaald om te rijden, is de manege gewoon aansprakelijk. Een enkele situatie uitgezonderd, bijvoorbeeld als haar verteld was dat ze niet op dat paard mocht rijden en ze het stiekem toch gedaan had.

Je kan als ondernemer niet alles voorkomen, dat hoort gewoon bij het ondernemersrisico en daar ben je als het goed is gewoon voor verzekerd. Hier in Nederland althans, geen idee hoe het in Engeland zit.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:46

Nah, wat een gedoe weer. Ik ben ook wel eens gebroken van een paard afgeflikkerd op de manege. Dan ga ik de manege toch ook niet aanklagen? :') Risico van het vak noem ik dat. Alleen kwam ik er wel beter vanaf dan het meisje.. Wat natuurlijk afschuwelijk is. Maar ook als je van de trap valt kan je verlamd raken, het is maar net hoe je terecht komt. Daar kan dat paard niks aan doen. En die ex-moeder ook niet.
Hier vermoed ik toch meer een wraak kwestie ofzo.

F_inley

Berichten: 6403
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:47

Dee_Es schreef:
F_inley schreef:
Wat een apart verhaal weer. Je stapt er toch zelf op


Je stapt er zelf op is niet echt een geldig argument voor een kind van 14. Die kunnen nog helemaal niet goed de gevolgen van hun acties overzien. De volwassene in dit verhaal zal moeten inschatten of het veilig is.


Geloof me met 14 weet je al dondersgoed wat er kan gebeuren....

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:49

Moeilijke materie: bij paarden kunnen altijd dingen gebeuren, maar tegelijkertijd is er behoorlijk verschil in hoe maneges/instructeurs hun inschattingen maken. En ergens gaat het over van pech naar echt tekort schieten in die inschatting. Waar die grens precies ligt is lastig te bepalen.

Stel dat er al veel ongelukken of bijna-ongelukken zijn geweest: dan denk ik dat het de manegehouder op z'n minst deels is aan te rekenen. Je moet dan weten dat het paard niet geschikt is voor dat werk, of niet onder een ruiter waarvan je niet zelf hebt gezien hoe ze rijdt. (Als je dat soort paarden zou willen opleiden om het aan te kunnen, heb je ruiters nodig waarvan je weet dat ze dat op kunnen vangen. En daarvoor moet je iemand echt zien rijden lijkt me.)

Omgekeerd, als het paard al tijden probleemloos meedraait en al genoeg heeft meegemaakt, dan is het een heel ander verhaal, en is pech en een samenloop van omstandigheden waarschijnlijker.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:51

Lalidan schreef:
En toch, als een ruiter in nederland een manege betaald om te rijden, is de manege gewoon aansprakelijk. Een enkele situatie uitgezonderd, bijvoorbeeld als haar verteld was dat ze niet op dat paard mocht rijden en ze het stiekem toch gedaan had.

Je kan als ondernemer niet alles voorkomen, dat hoort gewoon bij het ondernemersrisico en daar ben je als het goed is gewoon voor verzekerd. Hier in Nederland althans, geen idee hoe het in Engeland zit.

In dit geval lijkt het op een eis te gaan aan de schoonmoeder en niet aan het bedrijf..
Hoe dan ook rammelt de zaak aan alle kanten.

Ik geloof nooit dat je zoveel geld kan eisen als je in Nederland van een paard pleurt omdat ie op hol sloeg zolang er verder geen nalatigheden waren. Enfin eisen kan altijd maar of je het krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:53

Ayasha schreef:
Lalidan schreef:
En toch, als een ruiter in nederland een manege betaald om te rijden, is de manege gewoon aansprakelijk. Een enkele situatie uitgezonderd, bijvoorbeeld als haar verteld was dat ze niet op dat paard mocht rijden en ze het stiekem toch gedaan had.

Je kan als ondernemer niet alles voorkomen, dat hoort gewoon bij het ondernemersrisico en daar ben je als het goed is gewoon voor verzekerd. Hier in Nederland althans, geen idee hoe het in Engeland zit.

In dit geval lijkt het op een eis te gaan aan de schoonmoeder en niet aan het bedrijf..


Vermoed dat schoonmoeder wel degelijk "als bedrijf" aangeklaagd wordt.
Ik vind het overigens echt belachelijk. Je stapt er zelf op, je weet wat de risico's zijn. Zelfs het braafste paard kan struikelen waardoor je eronder terecht komt.
Het argument van "14-jarige op een paard".... Tsja sorry. Ik herinner me een 12-jarige versie van mij (destijds nóg kleiner dan ik nu ben :') ) op een manegeknoepert van 1.84m (en ja, dat was mijn favoriete paard).