Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 14:27

*Bokt.nl / Munchies
Afbeelding
Foto door Amanda



Onder het motto 'Of je horse lust?!' openden kunstenaars en Fontys ArtCoDe-studenten voor de Dutch Design Week, die loopt van 22 tot en met 30 oktober, het eerste paardenvleesrestaurant van Nederland. Het tijdelijke restaurant, genaamd The Fat Pony, staat in Eindhoven. Ze serveren geen paardenvlees dat stiekem is verstopt in diepvrieslasagnes of frikadellen, maar echt herkenbaar paardenvlees. In het restaurant eet je dingen als een plankje droogworst, pastrami en paardenworst, trekpaard (‘pulled horse’) op een paardenmelkbroodje met ‘hooi-sin’-saus en een pittige komkommersalade en ‘Italian Stallion’, stoofvlees in tomatensaus met dikke tagliatelle (‘pappaardelle’) en klaverblad. Als toetje is er haverkoek, een ‘paardenvijg’ van chocolade of worteltaart met koffie – met paardenmelk op verzoek.

"We hebben veel gebrainstormd, veel woordgrappen over paarden gemaakt in de kroeg en veel onderzoek gedaan, van de weide tot de paardenslager," vertelt kunstenaar Woody Veneman. "Veel mensen denken ook meteen aan het paardenvleesschandaal. Waarom heeft het dat slechte imago en waarom eten we het niet? Dat wilden we onderzoeken." De afgelopen twee maanden werkte hij het idee uit met zijn compagnons Josine Beugels, Margriet Craens en Lucas Maassen en veertien studenten. Een week voor de opening van het restaurant ging er een klein groepje naar het slachthuis in Best om het paard dat ze serveren geslacht te zien worden. "De slachter waar we mee werkten zei: ‘Ik zou het niet doen, je krijgt van alles over je heen,’" vertelt Veneman. "Hij heeft de tijd nog meegemaakt dat er activisten bij de paardenmarkt stonden waar hij vroeger paarden kocht. Maar hij en zijn zoon, die ook slager is, vinden het wel heel tof dat we dit doen, omdat niemand nog paardenvlees eet. Als mensen het eten is het biefstuk, of worst." De kunstenaars wilden het hele paard op een andere manier op de kaart zetten.

Beugels en Craens, die samen een cateringbedrijf hebben waarmee ze al tien jaar koken op festivals, bogen zich over het menu. Uiteindelijk serveren ze in het restaurant iets meer dan precies één paard, want het stoofvlees moest eerder worden gemaakt. Ook zijn er meer entrecotes dan er aan één paard zitten – zes tot acht – die kunnen zolang de voorraad per avond strekt besteld worden.

"Paard lijkt op rund om mee te werken, alleen heeft het een sterkere ijzersmaak," vertelt Beugels. "Je moet er andere smaken tegenover zetten, zoals appelstroop." Het langst waren ze bezig om de pulled horse perfect te krijgen. "Paardenvlees is veel minder vet dan varkensvlees, dus als je het alleen in de oven stopt, komt het er als een hard bonkje uit," zegt ze. Anderhalve week voor de opening van het restaurant had ze een eurekamoment. "Ik was in de Effenaar en Josine kwam heel trots binnen met een stukje zilverfolie en ze zei: ‘Het is gelukt!’"vertelt Veneman. De oplossing was sous-vide. "Ongeveer twaalf uur langzaam garen, dan blijft het vocht erin," zegt Beugels. Paardenvlees is zeer mager vlees, maar toch erg mals. Het bevat veel ijzer, waardoor het snel zwart verkleurd. Door het hoge gehalte glycogeen (suiker) is de smaak zoeter dan rundvlees en kan daardoor bij de bereiding wat sterker gekruid worden.

De naam van het restaurant kom van de pony die ze op haar voorhoofd heeft. "Als je kookt wordt het haar op je voorhoofd door alle dampen nogal vet. We vonden Fat Pony toen een leuke naam voor een restaurant. Dan moet je natuurlijk wel met paardenvlees koken." Dat het met een grapje over Beugels’ haar begon, houdt het restaurant luchtig en dat is ook de bedoeling. "Toen we ons net in het onderwerp gingen verdiepen, werd het vrij snel zwaar en kwamen er hele rigoureuze ideeën over het restaurant als verbrandingsoven naar voren," vertelt Veneman. "Toen zijn we naar de wei gegaan om paarden te gaan aanraken en observeren." Later, tijdens workshops met de studenten werden vervolgens allerlei grapjes bedacht over bedienen in draf, paardengeluiden maken en op verzoek spreekbeurten voorlezen over paarden. Veel dingen hebben het restaurant niet gehaald, omdat het niet te lollig moet zijn. "Maar wat we niet willen is moralistisch zijn. Paardenvlees is gezond en het wordt niet gegeten. Waarom eet je wel een koe en geen paard? Als je hier hebt gegeten, kun je zelf een oordeel vellen."

We eten in Nederland gemiddeld 75 kilogram vlees per persoon per jaar. Varkensvlees is met ongeveer 35 kilogram het meest gegeten vlees. Kip staat op een goede tweede plaats met ongeveer 22 kilogram en van rundvlees eten we zo'n 14 kilogram vlees per jaar. Van de overige 4 kilogram vlees dat wij per jaar eten is paardenvlees slechts 1 kilogram en hiermee een van de minst gegeten soorten vlees.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:32

Ik vind paardenvlees niet lekker, maar vind het wel een ontzettend leuk initietief! Zou er zeker een keer gaan eten als ik het wel lekker vond.

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:33

Haha, ik vind het wel een goeie. Persoonlijk eet ik het niet omdat ik het niet lekker vind. Paardenmelk vind ik dan weer wel erg lekker. :)

ikkedus
Berichten: 3272
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:33

Ik ga er zeker niet eten. Dat gaat me te ver, maar ik vind de namen van de gerechten wel erg goed gevonden.
Hopelijk wordt het restaurant geen enorme hype. Paardenvlees mag van mij nog eeuwig het minst gegeten vlees blijven. Hypocriet misschien, maar zo voel ik het wel.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:35

ikkedus schreef:
Ik ga er zeker niet eten. Dat gaat me te ver, maar ik vind de namen van de gerechten wel erg goed gevonden.
Hopelijk wordt het restaurant geen enorme hype. Paardenvlees mag van mij nog eeuwig het minst gegeten vlees blijven. Hypocriet misschien, maar zo voel ik het wel.

En waarom?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:36

Hm voor mij is paardenvlees net zo iets als mensenvlees eten....ik krijg het niet door mijn strot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:37

Vlees is vlees , nog nooit paard gehad zou bijna overwegen er heen te gaan :+

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:37

Yv_ schreef:
ikkedus schreef:
Ik ga er zeker niet eten. Dat gaat me te ver, maar ik vind de namen van de gerechten wel erg goed gevonden.
Hopelijk wordt het restaurant geen enorme hype. Paardenvlees mag van mij nog eeuwig het minst gegeten vlees blijven. Hypocriet misschien, maar zo voel ik het wel.

En waarom?


Ik snap dat wel. Nederlands paardenvlees is een stuk diervriendelijker dan het gemiddelde varkens-, kippen- of rundvlees, vooral omdat het bijna niet gegeten wordt. Als paarden voor het vlees gefokt zouden gaan worden dan zou dat het welzijn niet ten goede komen. Maar dan moet er wel écht ineens veel meer paard gegeten worden.

Anoniem

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:39

Lijkt me wel iets om te proberen. Nog nooit echt paardenvlees gehad, dus ben stiekem wel benieuwd.

Achja, wij eten ook vlees van eigen koe. Waarom dan niet van paard :)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:39

Toen ik de titel van het topic zag dacht ik: Daar wil ik wel eens eten!

Alleen toen ik al die 'grappige' namen las verging mij de zin wel. Ik weet niet, het klinkt niet respectvol ofzo. Word je geslacht als paard, wordt er ook nog eens de spot met je gedreven als je op iemands bord ligt..

Het ligt misschien aan mij. Ik kan er ook niet tegen als anderen flauwe grapjes over mijn paard maken. Alleen ik mag dat. :D

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:40

Laatst bijgewerkt door troi op 26-10-16 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:41

Het klinkt interessant. Denk dat goed bereid paardenvlees heel lekker is. Zou t wel eens willen proberen...

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:43

ikkedus schreef:
Ik ga er zeker niet eten. Dat gaat me te ver, maar ik vind de namen van de gerechten wel erg goed gevonden.
Hopelijk wordt het restaurant geen enorme hype. Paardenvlees mag van mij nog eeuwig het minst gegeten vlees blijven. Hypocriet misschien, maar zo voel ik het wel.


Er zou juist veel MEER paardenvlees gegeten moeten worden.

Als er hier een goede markt in kwam, dan zouden er ook veel minder ellendig op transport naar het buitenland te hoeven.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:45

Wat een taalvirtuozen hebben ze gekozen voor het menu :')

Nooit echt bewust paard gegeten, maar ach, waarom niet?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:46

Ik vind paardenvlees echt heerlijk en ik eet het ook graag, als het meer in de buurt was zou ik er zeker gaan eten.
Ik vind het altijd een beetje hypocriet om wel rund en varken te eten maar geen paard, paarden hebben vaak ook nog een veel beter leven gehad.
Goed initiatief!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:47

Rije schreef:
Nooit echt bewust paard gegeten, maar ach, waarom niet?

Is dit ook een bewussie? :+ Of wilde je echt een stukje uit een levende knol happen? :Y)

*edit: Lama. Ik dacht echt echt écht dat er stond: "Nooit een bewust paard gegeten..."

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:48

Ik heb samen met een vriendin een tijdje een soortgelijk idee gehad, een foodtruck in mijn oude paardenvrachtwagen met idd alleen paardenvleesgerechten .... Misschien moeten we het toch doorzetten.

Ik vind paardenvlees zelf enorm lekker! Op brood, in de pan, .... ik zou alleen nooit mijn eigen paarden opeten. Daarmee heb ik een emotionele band, maar een koe of varken eet ik toch ook gewoon op?

Super!

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:48

Elisa2 schreef:
Hm voor mij is paardenvlees net zo iets als mensenvlees eten....ik krijg het niet door mijn strot.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:49

Zelf nog geen paardenvlees gegeten, maar inderdaad ook nog niet echt tegengekomen op restaurant :p zou het wel eens willen proberen. Wie weet

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:50

The_Cat schreef:
Zelf nog geen paardenvlees gegeten, maar inderdaad ook nog niet echt tegengekomen op restaurant :p zou het wel eens willen proberen. Wie weet

Ik zou zeggen, probeer zoervleis bij Café Sjiek in Maastricht!
Laatst bijgewerkt door oomens op 26-10-16 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:51

YellowGray schreef:
Ik snap dat wel. Nederlands paardenvlees is een stuk diervriendelijker dan het gemiddelde varkens-, kippen- of rundvlees, vooral omdat het bijna niet gegeten wordt. Als paarden voor het vlees gefokt zouden gaan worden dan zou dat het welzijn niet ten goede komen. Maar dan moet er wel écht ineens veel meer paard gegeten worden.



Dat valt wel mee hoor. Hier in Frankrijk zijn er genoeg paarden die gewoon voor het vlees gefokt zijn. Die staan gewoon in de wei tot ze genoeg omvang en gewicht hebben.
Denk bijvoorbeeld ook aan melkerijen. Daar komen genoeg veulens vanaf en ze zullen vast niet alles verkopen aan particulieren. Merries zullen ze wel houden maar hengsten zullen toch sneller richting de slager vertrekken. Dat zegt nog niet dat ze meteen in een klein hokje gestopt worden om zo snel mogelijk vet te mesten..

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:54

ikkedus schreef:
Ik ga er zeker niet eten. Dat gaat me te ver, maar ik vind de namen van de gerechten wel erg goed gevonden.
Hopelijk wordt het restaurant geen enorme hype. Paardenvlees mag van mij nog eeuwig het minst gegeten vlees blijven. Hypocriet misschien, maar zo voel ik het wel.


Als we het meer zouden eten zouden niet al onze vleespaarden op transport naar het buitenland hoeven...

Neemt niet weg dat ik het absoluut niet te vreten vind :Y)

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:06

LindyH schreef:
Toen ik de titel van het topic zag dacht ik: Daar wil ik wel eens eten!

Alleen toen ik al die 'grappige' namen las verging mij de zin wel. Ik weet niet, het klinkt niet respectvol ofzo. Word je geslacht als paard, wordt er ook nog eens de spot met je gedreven als je op iemands bord ligt..

Het ligt misschien aan mij. Ik kan er ook niet tegen als anderen flauwe grapjes over mijn paard maken. Alleen ik mag dat. :D


Grappig, ik had juist het tegenovergestelde :D
Door de creativiteit van de namen en samenstellingen van menu krijg ik de indruk dat ze er juist extra veel aandacht en passie aan wijden.
In mijn ogen veel beter dan gewoon paardencarpaccio of paardenburger.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:08

Walgelijk. Ik ben overigens totaal vegetarier,maar het eten van paarden vind ik taboe omdat ze zo dicht bij de mens staan. Evenals andere trouwe huisdieren als honden en katten.Net zoals Elisa 2 zegt,het lijkt op het eten van mensenvlees.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:10

anjali schreef:
Walgelijk. Ik ben overigens totaal vegetarier,maar het eten van paarden vind ik taboe omdat ze zo dicht bij de mens staan. Evenals andere trouwe huisdieren als honden en katten.Net zoals Elisa 2 zegt,het lijkt op het eten van mensenvlees.

Paarden staan nu niet echt wat je noemt dicht bij de mens, evenals alle andere hoefdieren.