Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 17:25

de meeste mensen denken dat ze nog nooit paardenvlees hebben gegeten of zeggen , ik zal nooit paardenvlees eten!
Maar als je vraagt, heb je wel eens Italiaanse salami gegeten, dan hebben ze dat wel terwijl daar paardenvlees in zit dat afkomstig is van de paarden die op transport gezet zijn!

Dusssss je kunt beter een stukje paardenvlees eten van een paard dat in Nederland geboren en waarschijnlijk bereden is dan salami uit Italië

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 17:28

Had het willen proberen, maar eet ondertussen al een paar maanden geen vlees meer. Mede omdat er altijd wel leed vast zit aan vlees, al is dat bij een Nederlands paard (geen import en hier geslacht!) minder. Wel een grappig idee, natuurlijk krom dat paarden heilig zijn en de rest van het vee rustig dood mag voor ons vleesje.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 17:30

Leuk idee! Ik vind het maar raar dat er een taboe heerst op paardenvlees. Het is dat ik het niet lust (of het juiste gerecht nog tegen moet komen) maar anders was ik zeker geïnteresseerd.

Mnique
Berichten: 299
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: Helmond

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 17:53

@[***], misschien had ik de kippen-industrie er inderdaad niet bij moeten zetten (dat eet ik zelf ook met mate trouwens, van jong af aan al omdat ons mam dat om dezelfde rijden nauwelijks kocht).
Verder heb je wel gelijk hoor. Alleen heb een aantal excursies naar varkens- en koeien bedrijven gehad dus daar heb ik een beter beeld bij van hoe het op mijn bord terecht komt, dit in tegenstelling tot paardenvlees en daar komt dan ook nog net wat meer emotie bij kijken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 17:54

JHO schreef:
Waarom wordt de foto van mijn paard hiervoor gebruikt!!??

.

Vermoedelijk omdat hij er zo smakelijk uitziet?

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 17:56

Deze foto is wel degelijk door mij gemaakt. Maar om de eigenaar van het paard tegemoet te komen is deze inmiddels vervangen door een andere foto uit mijn archief.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:00

Hm dat is bij mij in de buurt. Ik zou dr wel eten mits t goede reviews krijgt, maar ik heb dan ook geen problemen met vlees eten. Paarden (uit nl) hebben prima leven gehad over het algemeen, denk ik dan. (Maar ik ben sws niet zo begaan met het leven van mijn vlees als zou moeten, ik geef het eerlijk toe).

Berdien

Berichten: 64532
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:03

Ik vind het een geniaal idee :j De namen kan ik ook wel waarderen. Ik eet geen vlees (lust het niet), anders was ik wellicht wel eens langs gegaan. Of je nou een koe, een kip of een paard eet, voor mij is dat hetzelfde. Ik vind een biggetje ook net zo schattig als een veulentje. Kat of hond heb ik ook niet zoveel problemen mee, het is meer dat die zo erbarmelijk gehouden en geslacht worden in de landen waar ze dat eten.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:11

djuulsie schreef:
Al lam te sterk smaakt is het lam te laat geslacht...

Of te lang blijven liggen :+
Wat overigens pas echt sterk smaakt, is geit(enlever), maar dat zie je hier niet zo vaak op het menu staan.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:14

anjali schreef:
@oomens: ik bedoelde dat paarden in spiritueel opzicht dicht bij de mens staan,omdat ze bereid zijn om met mensen samen te werken en te leven.Vandaar dat ze bij mij ook een pensioen krijgen en niet opgegeten worden.Overigens eet ik ook geen enkel ander levend wezen (behalve planten dan,noodgedwongen) op.Maar paarden hebben toch wel een bijzondere positie.De mensheid heeft aan hen zeer veel te danken,voor de tijd van het gemotoriseerde vervoer zou er anders helemaal geen transport mogelijk geweest zijn.

Ohja, op die manier dus.
Omdat bepaalde dieren dus belangrijk zijn geweest in de geschiedenis van de mensheid - niet in de laatste plaats als belangrijke voedingsbron - eten we ze niet (meer) op?
Enig idee waarvoor paarden in de 'echte' paardenculturen allemaal gebruikt werden, naast een vorm van transport?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:20

Hier in IJsland wordt veel paardenvlees gegeten. Onder paardenmensen wordt de uitdrukking "Best í tunnu" vaak gehoord (best in de ton, paardenvlees wordt traditioneel veel gepekeld). Het gaat dan over paarden die ongeschikt worden geacht als rijpaard.
Misschien interessant te weten dat er hier een sterk verbod heerste op het eten van paardenvlees na het introduceren van het christendom. Dit in verband met de rol van paardenvlees in rituelen van de ásatrú.

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:25

Ik vind paardenvlees wat zoetig en daarom niet lekker. Maar wel heel goed initiatief. Ook ik ben er een als je vlees eet, wees dan niet hypocriet, eet ook je eigen dieren en walg niet van paardenvlees. Tussen niet eten en niet lusten zit een groot verschil. En ja, wij eten onze eigen schattige lammetjes zelf. Biologischer dan dat krijg je niet,....

Anoniem

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:31

Ik word echt wanhopig van de mensen hier die wel een koe of varken willen eten wat vaak echt een miezerig leven heeft gehad en geen paard wat vaak wél een goed leven heeft gehad. Wordt dan helemaal vegetariër! -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:31

Kuggur schreef:
JHO schreef:
Waarom wordt de foto van mijn paard hiervoor gebruikt!!??

.

Vermoedelijk omdat hij er zo smakelijk uitziet?



:')

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:34

Wat is dat met mensen die zich vandaag masaal aanmelden op bokt? Wauw.

On topic, paardenvlees is zó lekker! Jammer dat Eindhoven zo ver weg :(

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:35

Ik ben gek op paardenworst. Ook rookvlees.
Ik vind t goed!!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15926
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:36

ikkedus schreef:
Ik ga er zeker niet eten. Dat gaat me te ver, maar ik vind de namen van de gerechten wel erg goed gevonden.
Hopelijk wordt het restaurant geen enorme hype. Paardenvlees mag van mij nog eeuwig het minst gegeten vlees blijven. Hypocriet misschien, maar zo voel ik het wel.

Paardenvlees zouden we juist meer moeten eten. Het is het meest biologische vlees van Nederland.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:44

Mooi dit!

Hopelijk gaan er meer mensen paardenvlees eten en waarderen, scheelt een hoop dierenleed naar het buitenland omdat daar het vlees meer opbrengt.

Sizzle

Berichten: 35706
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:45

Een aantal mensen gaat dit niet leuk vinden, maar :Veulenvlees (jaarlingen), die zijn super mals en lekker :j
Voordeel van in een land wonen waar nog selectie van veulens plaats vind om het ras goed te houden (net als oostenrijk).
Een paardensteak gaat er bij mij prima in :))

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:50

Ik vind het een super leuk initiatief! Ik zou er zo willen gaan eten. Het is dat de planning het niet toestaat.

Paardenrookvlees bv. vind ik heerlijk! Een goed klaargemaakte paardenbiefstuk, je kan me er voor wakker maken <3

rien10
Berichten: 14734
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:52

Resistance schreef:
Ik word echt wanhopig van de mensen hier die wel een koe of varken willen eten wat vaak echt een miezerig leven heeft gehad en geen paard wat vaak wél een goed leven heeft gehad. Wordt dan helemaal vegetariër! -:(-

Ruuussstaaaaagggghhhhh. Maar ik snap je helemaal hoor.
Beter voor je hartkleppen om niet boos te worden. Je kan "de anderen" toch niet veranderen.

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:52

Vilvoorde (BE) staat bekend om zijn paardenvlees. De mensen die daar wonen hebben zelfs de bijnaam
'peirdenfretters'.
Hier in BE, kun je paardenvlees bij elke beenhouwer (zelfs winkel) gewoon vinden en is het voor veel mensen bijna 'wekelijkse' kost.
Streekproducten uit mijn omgeving: Dendermondse paardenworsten, Lokerse paardenworsten, Salami van De Nil (paardensalami).

hier is paardenvlees eten toch een pak minder taboe.
En er zijn zelfs beenhouwers waar je op bestelling veulenvlees (tot zelfs ezelsvlees of ezelsveulenvlees) kan verkrijgen.

Dus ik vind dit wel een heel mooi initiatief.
Breng het eens op de kaart, laat andere mensen het ook eens proeven.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:57

Ik heb het nog nooit gegeten, behalve die 1 procent dat mogelijk in een frikandel zit. Niet omdat ik het zielig vond. Als ik enigszins weet dat het paard een prima leven heeft gehad (dus biologisch vlees) ach waarom niet. Er zijn paarden zat, bijna te veel. Ben wel erg nieuwsgierig naar het paardenvlees. Ben namelijk wel een op en top vleeseter :9

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:00

HorseTimeXL schreef:
Ik heb het nog nooit gegeten, behalve die 1 procent dat mogelijk in een frikandel zit. Niet omdat ik het zielig vond. Als ik enigszins weet dat het paard een prima leven heeft gehad (dus biologisch vlees) ach waarom niet. Er zijn paarden zat, bijna te veel. Ben wel erg nieuwsgierig naar het paardenvlees. Ben namelijk wel een op en top vleeseter :9

Paardenvlees heeft een smaak als geen ander soort vlees wat ik ooit gegeten heb. Ik zou zeggen, als je kans krijgt. Probeer het zeker! De smaak zal je nooit meer vergeten.

Sizzle

Berichten: 35706
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:02

Maar beter wel door een goede kok klaargemaakt.
Als je iets te lang bakt dan wordt het snel droog, helemaal bij supermarkt kwaliteit vlees. Ik heb vaak het idee dat ook aardig wat mensen denken dat het niet lekker is omdat het niet goed gebakken was.