Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:16

Sizzle schreef:
Maar beter wel door een goede kok klaargemaakt.
Als je iets te lang bakt dan wordt het snel droog, helemaal bij supermarkt kwaliteit vlees. Ik heb vaak het idee dat ook aardig wat mensen denken dat het niet lekker is omdat het niet goed gebakken was.

Dat is zeker waar!

Een nirmale biefstuk een beetje aardig laten smaken is al een kunst, maar een paardenbiefstuk laten smaken is een kwaliteit. Je moet goed weten wat je doet.

Dat gekd bijv ook voor hert of struisvogel.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:18

En kangaroe :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:19

Sizzle schreef:
En kangaroe :)



Dat serveerde het restaurant waar ik werk het laatst! :D Ik dacht eerst dat het een benaming voor iets anders was. :')


Wat wel echt ontzettend lekker is is Eland! :j Nooit lekkerder vlees dan dat op.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:23

Paard, rund, varken, kip allemaal een pot nat in mijn ogen.
Heb zelf nooit paardenvlees gegeten, maar niet bewust.
Kan me er niet druk om maken.. Mijn vriend heeft ook als 'huisdieren' varkens, koeien, kippen, schapen en geiten. Ook die vind ik gewoon lekker en eet ik ook. Daarnaast vind ik het ook leuk om ze aandacht te geven en te verzorgen.

Hoe meer verschillende soorten vlees we eten, hoe beter :) Dan is er minder vraag naar één soort vlees en dan kunnen we hopelijk met z'n allen wat minder 'dierenleed' vlees eten :)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:26

Maar het aller aller aller lekkerst (en ja ik heb ook eland gegeten) is Kudu (koedoe)

Ik vind dit topic leuk. Ik had verwacht dat er alleen maar boe, foei en ach en wee geroepen zou worden. Maar dat gebeurt helemaal niet. Het is in de paardenwereld toch wel heel erg lang not done geweest om paard te eten. Ik heb het gevoel dat er eindelijk normaal gedaan wordt.
Ik eet ook paard, ik hou nu eenmaal van paard.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:28

Ik heb eens een deel paardenhaas gekocht bij de slager in het dorp die zelf ook een paarden houdt.
Rond het paardenvleesschandaal wilde ik eens bewust paardenbiefstuk eten, maar in eerste instantie zou hij zijn paardenvlees uit het buitenland laten komen en dat wilde ik niet.
Na een aantal weken belde hij dat een van zijn fokmerrie's blind was geworden en ze naar de slacht ging.
Er is geen mooier stukje scharrelvlees volgens mij. Ik weet waar dit paard vandaan kwam, wat voor een leven het heeft gehad en dat het geen medicatie heeft gehad.
Dit paard dat in Nederland is geslacht is en nu in Eindhoven geserveerd wordt, heeft ongetwijfeld geen slecht leven gehad, dus prima in mijn ogen!

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:31

ik eet bewust geen paardenvlees.
heb er een goede reden voor.
een paard verzet veel werk voor je neer. krijgt hj wat en kan geen werk meer verzetten en krijgt hij uiteindelijk als dank dat hij op je bord beland. ik vind dit niet eerlijk tegen over het paard. wat ik eerlijker vind is dat je zo'n dier dat veel lijd op een nette manier behandeld moet worden.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:32

En toch blijft het raar.

Ik ben geen vegetariër ofzo,

Maar paarden, honden of mensen vlees zou ik even absurd vinden om te eten.

En ik snap ook reëel wel dat t allemaal gewoon vlees is en het idee hetzelfde, maar emotioneel voor mij is t toch anders.

Maar goed, ik keur het ook niet af hoor. Zolang er respect is voor het wezen voordat het vlees werd en deze net zoveel recht heeft op een goed leven....

Ik ben zelf al niet zo'n vlees liefhebber maar als ik het eet, is het van een buitendier, wild oid.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:35

lolotjeh schreef:
ik eet bewust geen paardenvlees.
heb er een goede reden voor.
een paard verzet veel werk voor je neer. krijgt hj wat en kan geen werk meer verzetten en krijgt hij uiteindelijk als dank dat hij op je bord beland. ik vind dit niet eerlijk tegen over het paard. wat ik eerlijker vind is dat je zo'n dier dat veel lijd op een nette manier behandeld moet worden.


Hoezo oneerlijk tegenover je paard? dood is dood. Moet je dan het vlees 'verspillen'. Ik snap dat je je eigen paard niet wil opeten.. Een geslacht dier kan ook op een nette manier behandeld zijn..

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:38

lolotjeh schreef:
ik eet bewust geen paardenvlees.
heb er een goede reden voor.
een paard verzet veel werk voor je neer. krijgt hj wat en kan geen werk meer verzetten en krijgt hij uiteindelijk als dank dat hij op je bord beland. ik vind dit niet eerlijk tegen over het paard. wat ik eerlijker vind is dat je zo'n dier dat veel lijd op een nette manier behandeld moet worden.



Joh... de rendac is lekker dier vriendelijk en eerlijk?
Beest is plat gespoten, dood gespoten en daarna met een grote grijper pakt hij het dode dier vast, pleurt het op de grote hoop, en vervolgens wordt het paard vermorzeld en verwerkt bij de rendac.

Nee...
Geef mij maar de slager.
Een pin door de kop, en klaar is het.
Vervolgens, beest voelt er toch niks van, in mootjes hakken en bereiden.
Beter dan weggooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:43

lolotjeh schreef:
ik eet bewust geen paardenvlees.
heb er een goede reden voor.
een paard verzet veel werk voor je neer. krijgt hj wat en kan geen werk meer verzetten en krijgt hij uiteindelijk als dank dat hij op je bord beland. ik vind dit niet eerlijk tegen over het paard. wat ik eerlijker vind is dat je zo'n dier dat veel lijd op een nette manier behandeld moet worden.



Een paard verzet dan wel werk voor je, maar wat dacht je van al die koeien en varkens die over het algemeen een verschrikkelijk leven hebben? Ja, laten we die maar wel opeten. :j

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:53

Resistance schreef:
lolotjeh schreef:
ik eet bewust geen paardenvlees.
heb er een goede reden voor.
een paard verzet veel werk voor je neer. krijgt hj wat en kan geen werk meer verzetten en krijgt hij uiteindelijk als dank dat hij op je bord beland. ik vind dit niet eerlijk tegen over het paard. wat ik eerlijker vind is dat je zo'n dier dat veel lijd op een nette manier behandeld moet worden.



Een paard verzet dan wel werk voor je, maar wat dacht je van al die koeien en varkens die over het algemeen een verschrikkelijk leven hebben? Ja, laten we die maar wel opeten. :j


Koeien valt wel mee. Hier in de buurt lopen de meeste vleesdikkerds gewoon op natuurgrond heerlijk te grazen tot hun billen dik genoeg zijn.
En varkens is maar net waar je kijkt.
Die van mijn vorige stagebegeleider deed er namelijk erg veel aan.
6-8 in een ruim hok. Ze zijn zindelijk dus poepen enkel in een hoek. Krijgen met regelmaat ruwvoerblokken om te stoeien, jute touwen, en stro op de vloer om te wroeten.
Ja dit stukje vlees is over het algemeen wel een stukje duurder.

Ja, het kan allemaal beter, zeker voor de kippen en varkens.

Daarnaast ben ik het er niet altijd mee eens, dat paarden het altijd maar beter hebben gehad.
Kijkend naar stallen die paarden maar 3 tot 5 uur máár buiten hebben staan. En de rest van de dag op 3,5 bij 3,5 als stal. Vervolgens ook nog een uur, met een ruiter op de rug, de ruiter blij te maken.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:03

maralyn schreef:
lolotjeh schreef:
ik eet bewust geen paardenvlees.
heb er een goede reden voor.
een paard verzet veel werk voor je neer. krijgt hj wat en kan geen werk meer verzetten en krijgt hij uiteindelijk als dank dat hij op je bord beland. ik vind dit niet eerlijk tegen over het paard. wat ik eerlijker vind is dat je zo'n dier dat veel lijd op een nette manier behandeld moet worden.



Joh... de rendac is lekker dier vriendelijk en eerlijk?
Beest is plat gespoten, dood gespoten en daarna met een grote grijper pakt hij het dode dier vast, pleurt het op de grote hoop, en vervolgens wordt het paard vermorzeld en verwerkt bij de rendac.

Nee...
Geef mij maar de slager.
Een pin door de kop, en klaar is het.
Vervolgens, beest voelt er toch niks van, in mootjes hakken en bereiden.
Beter dan weggooien.


Het is allebei niet heel fijn om te zien :=. Zie de foto's in dit artikel (niet voor gevoelige kijkers): https://munchies.vice.com/nl/articles/i ... t-biefstuk

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:07

Ik zal er wel te nuchter voor zijn....
Mij doet het dus he-le-maal niets.
Heb ook varkens geslacht zien worden, koeien. Kippen heb ik zelf genekt. Dus...
Nope... Sorry.

Wodan198021
Berichten: 71
Geregistreerd: 18-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:20

Vlees is vlees en als het dier goed en waardig behandeld is en geleefd heeft,dus ook buiten is geweest,zonlicht op het lijf heeft gehad enz.. dan eet ik het zeker wel,maar de kippen,varkens en ook koeien die in een betonnen hok bij elkaar gehouden en vetgemest worden,daar sta ik niet achter en eet dat dan ook niet.
Het biologische vlees kost mss iets meer,maar ik vind dat het dat ook waard is als zo'n dier dan een "normaal" bestaan heeft gehad.
Die varkens in een betonnen hok met wat stro en een speeltje,onzinnig gewoon,dit zijn zeer intelligente dieren en wij gunnen ze nog geeneens een straaltje daglicht of gewone lucht (zonder amoniakdampen)om in te ademen omdat het vlees dan duurder wordt!
En toch beweren de meeste dierenliefhebber te zijn,maar als je deze praktijken als voorbeeld aanhaald willen de meeste er niets over horen,want het doet zeer in de portemonnee.
Wat mij betreft houden we de dieren enkel nog biologisch en wordt het vlees maar duurder,ik hoef niet zo nodig dagelijks vlees op mijn bord,een paar keer in de week is mij ook goed.
Ik heb er graag meer voor over als dieren het goed hebben.
Hoe zit dat met jullie?

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:36

Wat een leuk idee zeg! Ik riep al jaren dat ik eens paardenvlees wilde eten (mama vindt het sielugh :+ ) en een paar maanden geleden heb ik het dan voor het eerst gegeten. Heerlijk vond ik het :D Eerlijker vlees ga je haast niet vinden in Nederland denk ik.
Het is dat het restaurant zo ver weg is, anders had ik er best eens willen eten :j

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:41

Ik ben een beetje in dubio wat betreft mijn mening hierover..
Zo lang het inderdaad geen 'bio-industrie' paarden zijn, maar gewoon paarden die om wat voor reden dan ook anders zouden lijden, ben ik 100% voor het eten van paard. Dat is imo niet anders dan koe/varken/kip/.. (mits ook goed gehouden).
Echter ben ik er wel bang voor dat als er meer vraag is naar paardenvlees, er ook meer aanbod moet komen en dit net als met koe/varken/kip/.. dan over gaat naar bio-industrie of in ieder geval het massaler houden van paarden.

Overigens vind ik de woordgrapjes wel heel leuk! Kan daar de humor wel van inzien. :D

8nnemiek

Berichten: 43420
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:49

Nu ben ik zelf vegetariër en niet voor het eten van welk soort vlees dan ook, maar hoewel vlees nooit diervriendelijk kan zijn vind ik wel dat paardenvlees daar het dichtst bij in de buurt komt.
Toch, als ik echt vlees zou moeten eten dan zou ik niet snel voor paardenvlees kiezen. Niet alleen vanwege het principe, het 'paard als huisdier' en de sterke band die je met zo'n dier hebt, maar ook omdat paarden voornamelijk geslacht worden als ze ziek zijn. Dat moet toch risico's met zich mee brengen. Zware medicijnen in het vlees.. Mijn paard stond ooit stijf van de prednison en dat stond echt niet in zijn boekje. Hoewel het eigenlijk vermeld moet worden zijn er zat dierenartsen die bv buut niet vermelden, en hoe vaak wordt er wel niet gesjoemeld met paspoorten? En al die ontworming die we erin stoppen.. Maar ook als ik bv naar de benen van mijn belgisch trekpaard kijk, vol met CPL en op sommige momenten met ontstekingen en maden erin.. Regelmatig wordt dat behandeld met een flinke hoeveelheid sebacil of cydectin wat officieel niet gebruikt mag worden maar makkelijk verkrijgbaar is.. Of zoals de oude boertjes dat nog steeds doen, met kankerverwekkende afgewerkte motorolie.. Dat soort paarden gaan haast altijd naar de slacht, inclusief die hoge ontstekingswaarden in het bloed. Het zal vast geen kwaad kunnen als je het vlees goed gaar bakt, maar het idee alleen al :r

Maar goed, het gaat dus vooral om het openen van een restaurant dat alleen paardenvlees serveert, en dat vind ik dan weer jammer. Prima als iemand paardenvlees wil eten, maar je moet het ook respecteren als er mensen zijn die dat om wat voor reden dan ook niet willen, en het is best vervelend als je bv met vrienden/familie gaat uiteten en uiteindelijk op wat droge frietjes moet zitten knagen (mijn ervaring iig :+ )

AnoukvE

Berichten: 26
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: Zwartsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:46

Leuk bedacht maar ik zou het niet over m'n hart kunnen verkrijgen om te doen

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 04:53

Paarden vlees is prima vlees. We kunnen het beter hier slachten en eten, dan dat de dieren eerst op transport naar Italië gaan.

PanamaDJarig

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 07:47

Nee bedankt, ik pas...

Voel wel straks iets opkomen dat al mijn vrienden zullen zeggen 'kom laten we naar dat restaurant gaan' 'lekker paardenvlees eten'

Iedereen weet dat ik geen paardenvlees eet, fijn. Ik ga me alvast voorbereiden!

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 07:52

Het duurt niet zo lang meer, dus als ze er nu nog niet achter zijn gekomen. Zullen ze er ook noet mee gaan komen. Schrale troost voor jou :+

PanamaDJarig

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 07:53

Peelie schreef:
Het duurt niet zo lang meer, dus als ze er nu nog niet achter zijn gekomen. Zullen ze er ook noet mee gaan komen. Schrale troost voor jou :+


:+: haha

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:18

Runderrookvlees is erg lekker en zit vol met eiwit, maar is erg duur. Daarom neem ik een enkele keer wel paardenrookvlees. Minder smaak, maar gezond. En het paard....er zijn er zoveel...runderen gaan ook dood om op je bord te komen. Ik zie geen probleem, zolang het niet heeft moeten lijden om geslacht te worden. En het niet 1 van mijn favorieten is ;)

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:20

8nnemiek schreef:
Nu ben ik zelf vegetariër en niet voor het eten van welk soort vlees dan ook, maar hoewel vlees nooit diervriendelijk kan zijn vind ik wel dat paardenvlees daar het dichtst bij in de buurt komt.
Toch, als ik echt vlees zou moeten eten dan zou ik niet snel voor paardenvlees kiezen. Niet alleen vanwege het principe, het 'paard als huisdier' en de sterke band die je met zo'n dier hebt, maar ook omdat paarden voornamelijk geslacht worden als ze ziek zijn. Dat moet toch risico's met zich mee brengen. Zware medicijnen in het vlees.. Mijn paard stond ooit stijf van de prednison en dat stond echt niet in zijn boekje. Hoewel het eigenlijk vermeld moet worden zijn er zat dierenartsen die bv buut niet vermelden, en hoe vaak wordt er wel niet gesjoemeld met paspoorten? En al die ontworming die we erin stoppen.. Maar ook als ik bv naar de benen van mijn belgisch trekpaard kijk, vol met CPL en op sommige momenten met ontstekingen en maden erin.. Regelmatig wordt dat behandeld met een flinke hoeveelheid sebacil of cydectin wat officieel niet gebruikt mag worden maar makkelijk verkrijgbaar is.. Of zoals de oude boertjes dat nog steeds doen, met kankerverwekkende afgewerkte motorolie.. Dat soort paarden gaan haast altijd naar de slacht, inclusief die hoge ontstekingswaarden in het bloed. Het zal vast geen kwaad kunnen als je het vlees goed gaar bakt, maar het idee alleen al :r

Maar goed, het gaat dus vooral om het openen van een restaurant dat alleen paardenvlees serveert, en dat vind ik dan weer jammer. Prima als iemand paardenvlees wil eten, maar je moet het ook respecteren als er mensen zijn die dat om wat voor reden dan ook niet willen, en het is best vervelend als je bv met vrienden/familie gaat uiteten en uiteindelijk op wat droge frietjes moet zitten knagen (mijn ervaring iig :+ )


ohja, goed dat je het zegt... de volgende keer neem ik toch maar liever rundvlees.