Ger Visser: "Ik moest Fortis, ING en Aegon helpen redden"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14224
Geregistreerd: 20-04-16

Ger Visser: "Ik moest Fortis, ING en Aegon helpen redden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 09:05

FD


Vastgoedmagnaat Ger Visser heeft nooit gedacht dat zijn vastgoedbedrijf Eurocommerce ten dode was opgeschreven. Zelfs nadat dit kantorenfonds in 2012 in surseance van betaling ging, was Visser nog overtuigd van de goede afloop. Dit betoogde een van de advocaten van Visser, Frans Sijbers, woensdagochtend voor de rechtbank in Almelo in de strafzaak tegen Visser en zijn vrouw, zoon en dochter. De vier gezinsleden staan daar terecht op verdenking van valsheid in geschrifte, witwassen en faillissementsfraude.

Maar van faillissementsfraude kan geen sprake zijn, volgens de verdediging, omdat Visser nooit heeft gedacht dat een bankroet aanstaande was. Het Openbaar Ministerie (OM) eist celstraffen tegen de leden van het gezin Visser onder meer omdat zij al vanaf 2009 steeds duidelijker zouden hebben gezien dat Eurocommerce op de klippen zou lopen. Met die wetenschap zou het viertal miljoenen aan de boedel hebben onttrokken, en schuldeisers van Eurocommerce hebben benadeeld. Maar de advocaat van Visser houdt de rechtbank voor dat Eurocommerce in 2009 ’een recordaantal verhuurde meters kantoorruimte’ boekte. Dat leidde het jaar erop tot een recordwinst voor het vastgoedfonds. In 2009 had Eurocommerce een eigen vermogen van 143 miljoen euro en een vrij beschikbare liquiditeit van 87 miljoen euro. Ondanks de wereldwijde kredietcrisis wist Eurocommerce het eigen vermogen verder uit te bouwen tot 230 miljoen euro op 31 december 2010, aldus de advocaat. Hij wijst op een vonnis van de rechtbank Gelderland die heeft uitgesproken dat in 2010 een bankroet van Eurocommerce nog niet voorzienbaar was.

Het is ook onjuist volgens de verdediging dat na de bekentenis van Visser tegenover FGH-bankier Peter Keur op 15 november 2011 dat hij huurcontracten van Eurocommerce had vervalst, de kredietlijnen voor het vastgoedbedrijf onmiddellijk werden doorgekapt. Integendeel, aldus de advocaat. Een maand na die bekentenis stelde de Rabo nog 3,5 miljoen euro beschikbaar en begin 2012 gaf NIBC nog €15 miljoen euro krediet aan Eurocommerce.

Eurocommerce ging op 12 juni 2012 failliet. Maar uit het strafdossier blijkt volgens de advocaat dat de banken nog op 5 maart 2012 besprekingen voerde met als doel de liquiditeitskrapte van Eurocommerce op te lossen. Op 21 maart 2012 besloten de banken ’na ampel beraad’ een plan uit te werken waarvan het uitgangspunt continuïteit van Eurocommerce was. De banken stelden daarbij wel als voorwaarde dat Visser zou aftreden als bestuurder en dat de banken twee van de drie bestuurders zouden mogen benoemen. Nog op 16 april 2012 sloten de banken een onderling akkoord voor een herstructureringsplan van Eurocommerce. Op advies van een van zijn toenmalige advocaten dacht Visser op dat moment nog zo sterk te staan dat hij de eis van de banken dat hij zelf het veld moest ruimen, afwees. Bouwmiljardair Dik Wessels verklaart over deze situatie in het strafdossier: "Als Visser zou aftreden, zouden de banken het faillissement van Eurocommerce niet aanvragen en zou Visser geld toe krijgen."

Advocaat Sijbers zegt nu dat het achteraf wellicht een misrekening is geweest van Visser dat hij april 2012 niet op dit voorstel van de banken is ingegaan. Maar het toont volgens de strafpleiter in elk geval dat Ger Visser ervan overtuigd was dat het niet tot een faillissement zou komen. En zelfs nadat er surseance was aangevraagd, dacht Visser volgens zijn advocaat nog dat dit slechts een stap in de herstructurering was. De redenering van de strafpleiter is dat als zijn cliënt niet heeft geweten dat zijn bedrijf zou kapseizen, er niet bewezen kan worden dat hij moedwillig geld aan de boedel heeft onttrokken. En dus hebben Visser of zijn gezinsleden geen faillissementsfraude gepleegd, meent de advocaat. Vermoedelijk gaat het pleidooi van de verdediging minimaal nog de hele woensdag duren.

Vastgoedmagnaat Ger Visser geeft een heel bijzondere reden voor de persoonlijke schuld van 45 miljoen euro die hij bij het faillissement van Eurocommerce in 2012 bij zijn vastgoedconcern bleek te hebben opgebouwd. De oorzaak daarvoor ligt volgens Visser bij de aandelen in banken en verzekeraars die hij aanschafte op verzoek van voormannen van destijds noodlijdende financiële instellingen als Fortis en ING. Ook dit punt bracht een van de advocaten van Visser, Frans Sijbers, woensdag naar voren in het fraudeproces rond Eurocommerce voor de rechtbank in Almelo. Volgens de advocaat zegt Visser in het strafdossier: "In 2007 ben ik gebeld door graaf Lippens van Fortis met de vraag of aandelen Fortis wilde kopen." Die bank probeerde destijds met een aandelenemissie uit de problemen te komen. Tevergeefs, bleek later.

Andere bankiers volgden met vergelijkbare verzoeken aan het adres van Visser, zo houdt zijn advocaat de rechtbank voor. Namen van die andere bankiers noemt de verdediger niet. Maar in een brief van Visser van 8 december 2012 aan zijn curatoren staan die namen wel. Visser houdt zijn curatoren daarin voor dat zijn hulpvaardigheid richting Fortis, ING, Aegon en Rabo de eerste en belangrijkste reden/oorzaak is van zijn privéfaillissement aansluitend op het bankroet van zijn onderneming. In die brief stelt Visser dat hij behalve door graaf Lippens ook persoonlijk door toenmalig ceo Jean-Paul Votron van Fortis is verzocht aandelen Fortis te kopen. "Deze aandelen moest ik dan wel privé kopen, op verzoek van de banken, om niet de indruk te wekken dat de kredietverlening door Fortis aan Eurocommerce een relatie had met het verzoek van het bestuur van Fortis tot het kopen van aandelen Fortis." Fortis was een van de financiers van Eurocommerce. Daarom gebruikte Visser naar eigen zeggen een deel van de liquiditeit van 300 miljoen euro eind 2006 van zijn concern om privé deze bankaandelen te kopen.

Visser, in zijn brief: "Volgens graaf Lippens en Votron kon er met de aankoop van de aandelen niets misgaan, omdat Fortis de komende jaren alleen maar meer winst zou maken. De koers zou dan oplopen en ik zou beloond worden. Bovendien had mijn medewerking natuurlijk een positief effect op de kredietverlening bij Eurocommerce. Wanneer een bestuur van Fortis jou benadert en vertrouwelijke informatie met je deelt, is dit een eer."

In dezelfde periode, aldus Visser, kwam Michel Tilmant, de grote man en baas bij ING, persoonlijk naar hem toe om feitelijk hetzelfde te vragen als het bestuur van Fortis. Michiel Tilmant verzocht hem om aandelen ING te kopen en gaf tevens aan dat zij deze afspraak met meerdere instellingen en privépersonen had gemaakt. Er speelde nog meer, schrijft Visser zijn curatoren: "Daarnaast vroeg Tilmant of ik een pakket aandelen wilde kopen in Aegon. ING had plannen Aegon over te nemen. In vertrouwen werd mij meegedeeld dat ING al een fors belang had in Aegon en dit verder wilde uitbouwen. Maar ING had afspraken met het bestuur van Aegon dat ING zelf het belang in Aegon niet zou uitbreiden. Dus had het bestuur van ING een plan bedacht om via bevriende partijen een belang op te bouwen van iets meer dan 5%. De vraag was of ik 10 miljoen aandelen Aegon wilde kopen. Dit heb ik gedaan uiteindelijk. Mij werd nog een keer duidelijk gemaakt, door het bestuur van ING, dat ik als privépersoon feitelijk uitverkoren was om hieraan mee te mogen doen. Zowel bij Fortis als bij ING hebben de besturen aangedrongen dat ik de gelden kon lenen van Eurocommerce en dan privé de aandelen zou verwerven."

Nog een vooraanstaande speler uit de toenmalige financiële wereld bemoeide zich ermee, volgens Visser. "Bert Heemskerk, toenmalig bestuursvoorzitter van de Rabobank, wist hiervan, onder andere dat ING Aegon wilde overnemen, en adviseerde mij dat ik het zou kunnen doen, echter met een maximale investering van 100 miljoen euro. Bert van Heemskerk vertelde mij in vertrouwen dat ook Rabobank via een gelieerde entiteit ING zou helpen om de overname door ING van Aegon te doen slagen." Toen de koersen van de aandelen die Visser had aangeschaft herfst 2008 in sneltreinvaart daalden, was volgens de oud-topman van Eurocommerce niemand van bovenstaande bankiers meer bereikbaar voor hem. "Uiteindelijk hebben de aandelen ING, Fortis en Aegon mij privé circa 50 miljoen euro gekost." Dat is, volgens Visser, de oorzaak van zijn rekening-courantschuld bij zijn vastgoedconcern. Zijn advocaat brengt deze berekening ook onder de aandacht van de rechtbank.

ponyrenfan
Berichten: 123
Geregistreerd: 14-09-09
Woonplaats: Den Haag

Re: Ger Visser: "Ik moest Fortis, ING en Aegon helpen redden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:00

Dat is dan toch handelen met voorkennis volgens mij, als je aandelen Aegon koopt terwijl je gehoord hebt dat ING Aegon gaat overnemen

Mer1980

Berichten: 18932
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Ger Visser: "Ik moest Fortis, ING en Aegon helpen redden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:57

Er gaat een aardige beerput open zo, ik ben benieuwd in hoeverre Ger Visser deze uitspraken kan bewijzen / onderbouwen. Want als het zo is, dan kunnen zaken nog wel eens anders lopen dan hoe het er nu voorstaat. Ik ben benieuwd interessante case.

paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Re: Ger Visser: "Ik moest Fortis, ING en Aegon helpen redden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:55

Het is zo jammer dat ik gewoon moet werken morgenvroeg...
Dit is inderdaad een zeer interessante case, deze zou ik graag bijwonen in de rechtszaal.

JoyCiej007

Berichten: 17428
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Ger Visser: "Ik moest Fortis, ING en Aegon helpen redden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:09

Wat er meteen in mij opkomt:
"Ich habe es nicht gewusst".


En dan de dubbele betekenis daarvan.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:23

Waar rook is is vuur........

Witte borden criminaliteit in de top van de nederlandse financiële sector.

En het gewone klootjesvolk maar op de knietjes bij de banken om een schamele 200.000 te lenen voor een woning. Ze moeten zich de ogen uit hun kop gaan schamen daar.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:03

nou mensen, fasten youre seatbelts it is going to be a bumpy ride.

De deksel is van de pot.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Ger Visser: "Ik moest Fortis, ING en Aegon helpen redden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:05

Zo schijnt dat te gaan ja, in de "hogere regionen". Met geld maak je meer geld, tot het een keer misgaat.

paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Re: Ger Visser: "Ik moest Fortis, ING en Aegon helpen redden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:18

Er staat een nieuwe update op FD maar deze kan ik niet lezen...
Iemand die de tekst kan kopiere plakken??
Ben benieuwd waar ze nog meer achter zijn gekomen

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:53

Er staat in dat er voor 237 mln aan krediet is verkregen op basis van valse huurcontracten. De voorlaatste alinea is wel geestig:

"Zeeman-tas

Visser heeft volgens de officier met al zijn kunst- en vliegwerk zijn ‘luxueuze levensstijl’ proberen te redden. ‘Ik noem daarbij bijvoorbeeld naast de kostbare hobby’s als de stal (met 135 springpaarden, red) en De Roskam (een zwaar verliesgevend hotel-restaurant, red) het jacht dat met vijf man personeel op de Middellandse Zee voer en de Ferrari-verzameling. Maar gezien de komst van Visser ter zitting van afgelopen woensdag met een Zeeman-tas zie ik enige verbetering gloren,’ zegt de aanklager."