Maatregelen paardenvervoer door uitbraak vogelgriep *update*

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:44

bakkabouter schreef:
Foetsji schreef:
Maar even serieus hoelang gaat men nog door met deze onzin? Nu zorgt paardentransport voor insleep van het virus? Al ruim tien jaar dezelfde maatregelen, de vreselijke ruimingen, wanneer wordt er eens naar een oplossing gezocht in plaats symptoom bestreiding te blijven toepassen.

Geeft niets, leidt tot niets en al helemaal niet tot het imperken van het virus. Hooguit het imperken van economische schade.


Jammer dat het niet zo gemakkelijk is om "even" een virus uit te roeien. En nog veel jammerder dat influenzavirussen net een snel muterende variant zijn, zodat het echt dwijlen met de kraan open is...
Er IS momenteel gewoon geen andere optie dan proberen om de verspreiding te beperken. En naar alle waarschijnlijkheid komt die er ook niet.


Het blijft natuurlijk een feit dat er teveel dieren worden gehouden, niet speciaal in dit bedrijf, maar in Nederland. Teveel dieren op te kleine ruimtes. Zolang die megaproductie blijft plaatsvinden blijft het risico op uitbraken toenemen. Het is de prijs die betaald wordt. Evenals de grote milieu schade. Helaas zijn de arme dieren de onmachtige slachtoffers.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:13

dees_daan schreef:
Ja die inderdaad. Ik vond het ook heel triest om te zien. Als zij er geen aandacht aan besteed hadden dan had ik het ook niet geweten en zo zijn er veel meer gevallen.


Helemaal mee eens, en dan wordt de schuld gegeven aan de grote bedrijven, waar we met z'n allen wel gezellig afnemer van zijn!


Nikass schreef:
Het blijft natuurlijk een feit dat er teveel dieren worden gehouden, niet speciaal in dit bedrijf, maar in Nederland. Teveel dieren op te kleine ruimtes. Zolang die megaproductie blijft plaatsvinden blijft het risico op uitbraken toenemen. Het is de prijs die betaald wordt. Evenals de grote milieu schade. Helaas zijn de arme dieren de onmachtige slachtoffers.


Je vergeet iets, het veranderende klimaat is veel belangrijker in deze. Ja, megaproductie van dieren levert enorme uitstoot op. Maar het veranderende klimaat is een gevolg van veel meer zaken en ik denk dat de dierenproductie daarin maar een klein aandeel levert.
En die twee nachtvorsten die nu op de agenda staan, zijn niet voldoende om dit virus uit te roeien.

quintusgl

Berichten: 4456
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Maatregelen voor paardenvervoer door uitbraak vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:20


Grainey

Berichten: 2089
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Maatregelen voor paardenvervoer door uitbraak vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:37

Pluimveehouders zijn verplicht om te melden als er ineens veel uitval is, dan komt er eerst een DA om te kijken en als die het niet vertrouwd wordt het hele circus in werking gezet.
Pluimveehouders zijn ook verplicht een ongediertebestrijdings plan te hebben, men heeft ook al onderzoeken gedaan om te kijken of muizen/ratten de ziekte over kunnen brengen, volgens mij kwam daar niet veel uit.
Wij hebben biologische opfokleghennen, nu compleet met ketting op de dam, ontsmettingsbakken, enz.
Voor ons is het altijd weer spannend wat voor bedrijf besmet is, want de intensieve tak wil heel graag de schuld richting biologische tak schuiven, omdat die van ons (gewoonlijk) op buiten lopen, dus in hun ogen veel meer risico lopen.
Gelukkig zijn het meestal geen bedrijven die biologisch zijn, misschien mede doordat onze kippen meer ruimte hebben, eigenlijk nooit ziek zijn en meer weerstand hebben?

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Maatregelen voor paardenvervoer door uitbraak vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:46

Ben volop de dupe hier van. Ik werk in de hoek Zeewolde, Lelystad en Biddinghuizen met paardrijles geven aan huis. Kan bij zeker 4 klanten niet het erf op. Gewoon om de risico zo laag mogelijk te houden en dan ik het niet verder verspreid. Al maak ik de risico al kleiner door niet al die adressen niet op 1 dag af te werken.

5 andere klanten is het nog af wachten. Die hebben namelijk vogels die overwinteren op hun terrein (wild) en hebben zelf kippen/eenden (hobbymatig)

Bij 3 andere kunnen ze niet komen voor hun lessen. Deze kwamen naar een bepaald adres maar omdat ze exact wonen in het vervoersverbod mogen ze hun paarden niet op de trailer zetten of erheen rijden.
Alleen met een verklaring van de dierenarts voor vervoer naar kliniek (SPOED) mogen ze op pad.

Dit kost mij per week 150 euro aan inkomsten die ik nu misloop -:(- Ik snap het echt wel. Maar ik baal als een stekker....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:54

Wat balen zeg. Maar beng bang dat je weinig aan kunt doen.

Janine1990 schreef:
dees_daan schreef:
Ja die inderdaad. Ik vond het ook heel triest om te zien. Als zij er geen aandacht aan besteed hadden dan had ik het ook niet geweten en zo zijn er veel meer gevallen.


Helemaal mee eens, en dan wordt de schuld gegeven aan de grote bedrijven, waar we met z'n allen wel gezellig afnemer van zijn!


Nikass schreef:
Het blijft natuurlijk een feit dat er teveel dieren worden gehouden, niet speciaal in dit bedrijf, maar in Nederland. Teveel dieren op te kleine ruimtes. Zolang die megaproductie blijft plaatsvinden blijft het risico op uitbraken toenemen. Het is de prijs die betaald wordt. Evenals de grote milieu schade. Helaas zijn de arme dieren de onmachtige slachtoffers.

Je vergeet iets, het veranderende klimaat is veel belangrijker in deze. Ja, megaproductie van dieren levert enorme uitstoot op. Maar het veranderende klimaat is een gevolg van veel meer zaken en ik denk dat de dierenproductie daarin maar een klein aandeel levert.
En die twee nachtvorsten die nu op de agenda staan, zijn niet voldoende om dit virus uit te roeien.

Wat denk je dat overbevolking met de wereld doe?
Dat veroorzaakt die grote vraag aan voedsel en energie.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:06

Tobbes schreef:
Wat denk je dat overbevolking met de wereld doe?
Dat veroorzaakt die grote vraag aan voedsel en energie.


Overbevolking? Welvaart bedoel je zeker?
Elke dag vlees is geen primaire levensbehoefte ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37393
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Maatregelen voor paardenvervoer door uitbraak vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:15

Helaas kun je als paardeneigenaar niks anders doen dan je aan de regels houden. Destijds zat ik met drie dieren midden in de mkz uitbraak met een geit van stalhouder rondlopend op het terrein. Konden geen kant op. En uitgerekend die periode moest oude merrie ingeslapen worden en jonge tinker gecastreerd op de kliniek omdat hij te gevaarlijk werd. Was een hoop regelwerk met route doorgeven en dierenarts die na inslapen even nergens heen mocht.

rocky_1995

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:16

quintusgl schreef:


Wellicht handig als deze update ook in de opening wordt gezet.
Nu dus alleen nog vervoersverbod voor paarden, als je pluimvee of ander gevogelte op het terrein hebt.

Ik mag gelukkig toch weer de weg op. :)

CarinaR

Berichten: 11955
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:18

Paarden in het 10km gebied mogen weer vervoerd worden als ze niet van een pluimvee bedrijf komen.

Maar begrijp dat je op aardig wat bedrijven met pluimvee kom Chamion

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:23

We kunnen wel gaan wijzen naar welke bedrijven er schuld hebben maar het komt met de trekvogels mee, daar kan niemand iets aan doen.. de ene keer zijn het de watervogels die gevoelig zijn, bij een ander type het pluimvee.. En of de dieren nou buiten of binnen zitten, het kan verspreid worden via ontlasting die je onder schoen kan meenemen.

Ik ben vrijwilliger bij een vogelopvang en alles wat wij aan 'eigen' vogels konden vangen zit nu overdekt en elke ochtend word er op een vaste plek gevoerd waar we de vogels die we nog niet hebben kunnen vangen makkelijker kunnen vangen. Een ophokplicht is er voor ons nog niet officieel maar we nemen het zekere voor het onzekere. Naast het overdekken van de verblijven waar de vogels nu zitten zijn we dicht voor bezoekers, mogen vogels niet binnen gebracht worden maar worden ze in een hok buiten het terrein gezet waar wij ze vervolgens uit halen, mogen we geen vogels vrijlaten op dit moment en gaan we zelf ook niet op standwerk bijv.
Ook voor ons heeft het dus consequenties, zowel in de verzorging als financieel gezien. Helemaal voorkomen dat het toe zal slaan kunnen we niet maar we doen wel ons best door er nu al op in te spelen ondanks dat hier in de regio nog geen gevallen bekend zijn.

kiki1976

Berichten: 16916
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Maatregelen voor paardenvervoer door uitbraak vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:30


Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:05

Janine1990 schreef:
Tobbes schreef:
Wat denk je dat overbevolking met de wereld doe?
Dat veroorzaakt die grote vraag aan voedsel en energie.


Overbevolking? Welvaart bedoel je zeker?
Elke dag vlees is geen primaire levensbehoefte ;)


Inderdaad. En de Vlees industrie is dus wel degelijk met afstand de grootste milieuvervuiler. Daar zijn alle auto's ter wereld niets bij.

Het lijkt me dat de kliniek in Emmeloord ook gedupeerde is?

CarinaR

Berichten: 11955
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Maatregelen voor paardenvervoer door uitbraak vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:22

Hoezo? Die ligt niet in t gebied.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:36

rocky_1995 schreef:
quintusgl schreef:


Wellicht handig als deze update ook in de opening wordt gezet.
Nu dus alleen nog vervoersverbod voor paarden, als je pluimvee of ander gevogelte op het terrein hebt.

Ik mag gelukkig toch weer de weg op. :)
Ik houd zelf geen kippen of eenden op mijn weiland,maar ze lopen er wel,ze komen van de kinderboerderij naast mijn weiland.
Maar dat zijn maar max. kippen/haan.Ben allang blij dat we wel gewoon buiten mogen rijden nu.
Ook zitten er heel veel kraaien op mijn weiland elke dag,tellen die ook mee?

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:48

Nikass schreef:
Inderdaad. En de Vlees industrie is dus wel degelijk met afstand de grootste milieuvervuiler. Daar zijn alle auto's ter wereld niets bij.

Het lijkt me dat de kliniek in Emmeloord ook gedupeerde is?


Cijfers? Alleen auto's is geen totaal. Ben benieuwd naar het percentage van het totaal.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:25

dees_daan schreef:
We kunnen wel gaan wijzen naar welke bedrijven er schuld hebben maar het komt met de trekvogels mee, daar kan niemand iets aan doen.. de ene keer zijn het de watervogels die gevoelig zijn, bij een ander type het pluimvee.. En of de dieren nou buiten of binnen zitten, het kan verspreid worden via ontlasting die je onder schoen kan meenemen.

Ik ben vrijwilliger bij een vogelopvang en alles wat wij aan 'eigen' vogels konden vangen zit nu overdekt en elke ochtend word er op een vaste plek gevoerd waar we de vogels die we nog niet hebben kunnen vangen makkelijker kunnen vangen. Een ophokplicht is er voor ons nog niet officieel maar we nemen het zekere voor het onzekere. Naast het overdekken van de verblijven waar de vogels nu zitten zijn we dicht voor bezoekers, mogen vogels niet binnen gebracht worden maar worden ze in een hok buiten het terrein gezet waar wij ze vervolgens uit halen, mogen we geen vogels vrijlaten op dit moment en gaan we zelf ook niet op standwerk bijv.
Ook voor ons heeft het dus consequenties, zowel in de verzorging als financieel gezien. Helemaal voorkomen dat het toe zal slaan kunnen we niet maar we doen wel ons best door er nu al op in te spelen ondanks dat hier in de regio nog geen gevallen bekend zijn.


Ik zou de muizen en ratten ook maar in de gaten houden! Er zijn al wetenschappers die een sterk vermoeden hebben dat deze bijdragen aan de verspreiding. Zij lopen relatief grote afstanden en kunnen de vogelmest mee de afgeschermde hokken in brengen. Dat zou ook kunnen verklaren dat volledig van de buitenwereld afgeschermde bedrijven met goede hygiène maatregelen toch besmet raken.

Het blijft daaromraar dat de sector er toch wat weinig aandacht aan besteedt. Wellicht vinden zij die ruimingen van hun pluimvee minder erg dan dat de hobbyist dat vindt. Maarja die laatste groep heeft natuurlijk niets in te brengen want het economische belang is zo goed als nihil. Jammer dat jullie en mijn dieren daar de dupe van worden

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:32

Foetsji schreef:
Ik zou de muizen en ratten ook maar in de gaten houden! Er zijn al wetenschappers die een sterk vermoeden hebben dat deze bijdragen aan de verspreiding. Zij lopen relatief grote afstanden en kunnen de vogelmest mee de afgeschermde hokken in brengen. Dat zou ook kunnen verklaren dat volledig van de buitenwereld afgeschermde bedrijven met goede hygiène maatregelen toch besmet raken.

Het blijft daaromraar dat de sector er toch wat weinig aandacht aan besteedt. Wellicht vinden zij die ruimingen van hun pluimvee minder erg dan dat de hobbyist dat vindt. Maarja die laatste groep heeft natuurlijk niets in te brengen want het economische belang is zo goed als nihil. Jammer dat jullie en mijn dieren daar de dupe van worden


Jeetje, wat een nare insinuatie zeg...
Wat denk je dat het die boer kost, financieel gezien? Daarbij is het wel je levenswerk, je doet er keihard je best voor om het zo goed mogelijk te doen en dan gebeurt zoiets... Dat heeft echt emotioneel ook een flinke impact. Ook al ga je anders om met dieren dan een hobbyist. Het is ook niet mogelijk om emotioneel betrokken te zijn bij 1000en kippen. Naast dat het er te veel zijn, is het elke 8 weken een naar afscheid als ze weer worden opgehaald.

En hoezo zou de hobbyist ergens iets tegen in moeten brengen?

Wat betreft het ratten/muizen verhaal kan ik me wel in vinden... Maar dat sterke vermoeden... Ik nam aan dat dit al reeds in de 19e eeuw was bevestigd zeg...

Vergis je overigens niet in wat er voor eisen worden gesteld aan de schuren waarin die kippen leven. Het is namelijk niet mogelijk om ze in een bunker te stoppen. Een ventilatiesysteem kan al een 'probleem' opleveren in iets als dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:23

Foetsji schreef:
dees_daan schreef:
We kunnen wel gaan wijzen naar welke bedrijven er schuld hebben maar het komt met de trekvogels mee, daar kan niemand iets aan doen.. de ene keer zijn het de watervogels die gevoelig zijn, bij een ander type het pluimvee.. En of de dieren nou buiten of binnen zitten, het kan verspreid worden via ontlasting die je onder schoen kan meenemen.

Ik ben vrijwilliger bij een vogelopvang en alles wat wij aan 'eigen' vogels konden vangen zit nu overdekt en elke ochtend word er op een vaste plek gevoerd waar we de vogels die we nog niet hebben kunnen vangen makkelijker kunnen vangen. Een ophokplicht is er voor ons nog niet officieel maar we nemen het zekere voor het onzekere. Naast het overdekken van de verblijven waar de vogels nu zitten zijn we dicht voor bezoekers, mogen vogels niet binnen gebracht worden maar worden ze in een hok buiten het terrein gezet waar wij ze vervolgens uit halen, mogen we geen vogels vrijlaten op dit moment en gaan we zelf ook niet op standwerk bijv.
Ook voor ons heeft het dus consequenties, zowel in de verzorging als financieel gezien. Helemaal voorkomen dat het toe zal slaan kunnen we niet maar we doen wel ons best door er nu al op in te spelen ondanks dat hier in de regio nog geen gevallen bekend zijn.


Het blijft daaromraar dat de sector er toch wat weinig aandacht aan besteedt. Wellicht vinden zij die ruimingen van hun pluimvee minder erg dan dat de hobbyist dat vindt. Maarja die laatste groep heeft natuurlijk niets in te brengen want het economische belang is zo goed als nihil. Jammer dat jullie en mijn dieren daar de dupe van worden


Bah wil je ff ophouden?? Nee, boeren zijn harteloze wezens. Vandaar ook dat er heel veel boeren zelfmoord hebben gepleegd ten tijde van mkz.

Kan echt kotsen van zulke reacties.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:00

Wat is dat nou weer voor een belachelijke reactie?! Lees eerst eens goed!! Ik heb geen boer vernoemd! Slechts de sector en ja die is wel ernstig lauw....
Laatst bijgewerkt door Foetsji op 28-11-16 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:04

Janine1990 schreef:
Foetsji schreef:
Ik zou de muizen en ratten ook maar in de gaten houden! Er zijn al wetenschappers die een sterk vermoeden hebben dat deze bijdragen aan de verspreiding. Zij lopen relatief grote afstanden en kunnen de vogelmest mee de afgeschermde hokken in brengen. Dat zou ook kunnen verklaren dat volledig van de buitenwereld afgeschermde bedrijven met goede hygiène maatregelen toch besmet raken.

Het blijft daaromraar dat de sector er toch wat weinig aandacht aan besteedt. Wellicht vinden zij die ruimingen van hun pluimvee minder erg dan dat de hobbyist dat vindt. Maarja die laatste groep heeft natuurlijk niets in te brengen want het economische belang is zo goed als nihil. Jammer dat jullie en mijn dieren daar de dupe van worden


Jeetje, wat een nare insinuatie zeg...
Wat denk je dat het die boer kost, financieel gezien? Daarbij is het wel je levenswerk, je doet er keihard je best voor om het zo goed mogelijk te doen en dan gebeurt zoiets... Dat heeft echt emotioneel ook een flinke impact. Ook al ga je anders om met dieren dan een hobbyist. Het is ook niet mogelijk om emotioneel betrokken te zijn bij 1000en kippen. Naast dat het er te veel zijn, is het elke 8 weken een naar afscheid als ze weer worden opgehaald.

En hoezo zou de hobbyist ergens iets tegen in moeten brengen?

Wat betreft het ratten/muizen verhaal kan ik me wel in vinden... Maar dat sterke vermoeden... Ik nam aan dat dit al reeds in de 19e eeuw was bevestigd zeg...

Vergis je overigens niet in wat er voor eisen worden gesteld aan de schuren waarin die kippen leven. Het is namelijk niet mogelijk om ze in een bunker te stoppen. Een ventilatiesysteem kan al een 'probleem' opleveren in iets als dit.



Precies, het is allemaal erg fragiel. Vandaar ook dat het me verbaast dat de sector relatief weinig doet anders dan preventief ruimen. Meer bijdragen aan onderzoeken of evt onwikkelen van entstoffen ( ja ik weet het het, het virus muteert razendsnel ) .

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:26

Foetsji schreef:
Precies, het is allemaal erg fragiel. Vandaar ook dat het me verbaast dat de sector relatief weinig doet anders dan preventief ruimen. Meer bijdragen aan onderzoeken of evt onwikkelen van entstoffen ( ja ik weet het het, het virus muteert razendsnel ) .


De sector doet niet weinig, het is de overheid die het ruimen verplicht.
Kijk maar naar MKZ, is prima te behandelen. Toch werden 1000en gezonde dieren geruimd...

Terwijl ze bij Q-koorts juist veel te laat handelden, als ik het me goed herinner.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:35

Janine1990 schreef:
Foetsji schreef:
Precies, het is allemaal erg fragiel. Vandaar ook dat het me verbaast dat de sector relatief weinig doet anders dan preventief ruimen. Meer bijdragen aan onderzoeken of evt onwikkelen van entstoffen ( ja ik weet het het, het virus muteert razendsnel ) .


De sector doet niet weinig, het is de overheid die het ruimen verplicht.
Kijk maar naar MKZ, is prima te behandelen. Toch werden 1000en gezonde dieren geruimd...

Terwijl ze bij Q-koorts juist veel te laat handelden, als ik het me goed herinner.


Maar dat bedoel ik nu net. Waarom zwijgt de sector? Ook bij MKZ. Economische belangen....
De sector kan effectiever op zoek naar alternatieven maar doen dat nauwelijks. Wetenschappers staan er voor open maar de sector geeft nauwelijks thuis.

Grainey

Berichten: 2089
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:38

Wij moeten/zijn verplicht een ongedierte bestrijdingsplan te hebben en uit te voeren, wordt ook streng op gecontroleerd, ik zou willen dat onze buren, met hun houtstapels, ook zo streng gecontroleerd zouden worden. .
Van elke kip die bij ons in het hok zit gaan een paar centen naar onderzoek, enz., dat geld dus voor alle pluimveebedrijven in Nederland, hobbyisten niet meegerekend natuurlijk.

Het grappige is dat ze ondertussen muizen kunnen genezen van vogelgriep, dus het begin is er.

Dan zit je echter nog met het probleem, dat als je kippen ent je, in het bloed niet kunt zien of ze geënt zijn of dat ze de griep (gehad) hebben, dan gaan prompt alle grenzen dicht voor pluimveevlees/levende kippen, geen land wil kippen importeren (dood of levend) die misschien de griep hebben/hebben gehad.
Dat is ook een van de redenen waarom het ruimen zo groot wordt aangepakt, de landen om ons heen eisen dat, anders gaan de grenzen dicht en is de ramp niet te overzien.
Laatst bijgewerkt door Grainey op 28-11-16 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:38

Grainey schreef:
Wij moeten/zijn verplicht een ongedierte bestrijdingsplan te hebben en uit te voeren, wordt ook streng op gecontroleerd, ik zou willen dat onze buren, met hun houtstapels, ook zo streng gecontroleerd zouden worden. .
Van elke kip die bij ons in het hok zit gaan een paar centen naar onderzoek, enz., dat geld dus voor alle pluimveebedrijven in Nederland, hobbyisten niet meegerekend natuurlijk.

Het grappige is dat ze ondertussen muizen kunnen genezen van vogelgriep, dus het begin is er.

Dan zit je echter nog met het probleem, dat als je kippen ent je, in het bloed niet kunt zien of ze geënt zijn of dat ze de griep (gehad) hebben, dan gaan prompt alle grenzen dicht voor pluimveevlees/levende kippen, geen land wil kippen importeren (dood levend) die misschien de griep hebben/hebben gehad.
Dat is ook een van de redenen waarom het ruimen zo groot wordt aangepakt, de landen om ons heen eisen dat, anders gaan de grenzen dicht en is de ramp niet te overzien.


Economische belangen....