Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:51

Jennyj01 schreef:
Het zou een prachtige uitvalsbasis zijn voor de bereden politie en koetspaarden. Midden in de stad en goed gefaciliteerd. Een kantine voor paarden die in de stad aan het werk zijn en af en toe een pauze hebben.



Dat zou wat zijn en in combinatie met het museum zijn...

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:54


sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:27

Ik vind het goed dat hij wil investeren in een beter welzijn voor zijn paarden. Door hier te vertellen dat je het echt zielig vind voor de paarden stopt de manege niet, de wet zal niet veranderen en ik denk dat er genoeg klanten zijn... Sneu, maar we moeten denk ik al blij zijn dat ie deze stap wil zetten. Het is er in ieder geval wel weer eentje in de goede richting toch?

Sluiten van de manege is namelijk een onbereikbaar doel.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:34

sureido, het kan niet vaak genoeg gezegd worden dat paarden ophokken niet meer van deze tijd is
En elk ouder van een nieuwe ruiter dan denkt, hey dat is zo, ik ga eens opzoek om mijn kind ook te leren wat welzijn is, is er 1.
Elle eigenaar die denkt, inderdaad, misschien moet ik mijn egotisme eens aan de kant zetten voor dat uurtje dat ik wil rijden terwijl mijn paard 23 uur op hok staat en hem verplaatsen, al kost me dat meer tijd, is er 1.

Door het maar steeds te verzwijgen want er komen toch geen regels, gaan ze er zeker nooit komen.
En eigenlijk zou je denken (hopen) dat een dierenliefhebber het zelf wel gaat bedenken. Zonder verlichte regels.

Cowgirl

Berichten: 23765
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:46

Barb schreef:
Cowgirl schreef:
Ik ben nog nooit op de HM geweest maar heb als kind 5 jaar bij Vincent op de manege gereden in HHW.
Lessen waren toen (als ik nu terug kijk) ook niet zo kwalitatief goed. Er was nog wel weide maar dat verdween later ook. Hij huurde dat pand trouwens ook en s'winters stonden de paarden gewoon op stal buiten de lessen om.


En mensen die daar toen in pension stonden vonden dat toen ook de normaalste zaak van de wereld volgens mij dat de paarden zomer en winter amper buiten kwamen. Dan praat ik over 20 jaar terug.


Volgens mij is rond die tijd die weide ook verkocht.
In mijn tijd...ja ja 30 jaar geleden...was er nog wei. Ik weet nog wel dat ze buiten stonden. Hoelang dat was weet ik niet was een jaar of 10. Wel weet ik nog dat ik het erg fijn vond dat ze lekker buiten liepen. :P

Alfi2010

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:50

HM is wat mij betreft: de hel op aarde voor paarden.

Naar mijn idee zijn er vlakbij Amsterdam genoeg bereikbare alternatieven waar paardenwelzijn wel hoog in het vaandel staat.

Kijk bv eens bij NHPK (Natural Horse Power for Kids). 10 bus of auto minuten vanaf A'dam CS of 20 minuten fietsen, les in kleine groepjes (max 5 kids), pony's 24/7 buiten in paddock of wei, bitloos en ijzerloos, en veel aandacht voor de omgang met en verzorging van. Prive-les, goepsles, maar ook ponyverzorgmiddagen/-ochtend met daaraan gekoppeld een les. Tevens in de vakanties ponykampdagen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:51

Heb even op google maps gekeken, enne ik vroeg mij af... waar moet die paddock komen dan???

maralyn

Berichten: 10461
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:57

Ik dénk op het dak.... -:)

Barb

Berichten: 12087
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:58

Cowgirl schreef:
Volgens mij is rond die tijd die weide ook verkocht.
In mijn tijd...ja ja 30 jaar geleden...was er nog wei. Ik weet nog wel dat ze buiten stonden. Hoelang dat was weet ik niet was een jaar of 10. Wel weet ik nog dat ik het erg fijn vond dat ze lekker buiten liepen. :P


Ik kan me nog herinneren dat ze daar een keer Jumping Amsterdam hebben gehouden, dat was meteen de laatste keer volgens mij. Ik zal 12 of 13 zijn geweest want ik kwam in HHW wonen toen ik 11 was.

quintusgl

Berichten: 4454
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:05

Barb schreef:
Cowgirl schreef:
Ik ben nog nooit op de HM geweest maar heb als kind 5 jaar bij Vincent op de manege gereden in HHW.
Lessen waren toen (als ik nu terug kijk) ook niet zo kwalitatief goed. Er was nog wel weide maar dat verdween later ook. Hij huurde dat pand trouwens ook en s'winters stonden de paarden gewoon op stal buiten de lessen om.


En mensen die daar toen in pension stonden vonden dat toen ook de normaalste zaak van de wereld volgens mij dat de paarden zomer en winter amper buiten kwamen. Dan praat ik over 20 jaar terug.


Nou keken de stalgasten vreemder op dat ik mijn paard in de winter daar overdag wel buiten zette dan Elsbeth en Vincent....
Ik wist niet beter dan dat dat zo moest..........kwam uit het Noorden en toen was het niet normaal als je je paard altijd binnen had...... Ik vond het dan ook vreemd toen ik in HHW kwam wonen, dat het juist andersom was. (25 jaar geleden)

Barb

Berichten: 12087
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:12

Gelijk had je dat je je paard wel buiten zet. Ik heb net even in je profiel gekeken maar je komt me niet bekend voor.

Cowgirl

Berichten: 23765
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:11

Barb schreef:
Cowgirl schreef:
Volgens mij is rond die tijd die weide ook verkocht.
In mijn tijd...ja ja 30 jaar geleden...was er nog wei. Ik weet nog wel dat ze buiten stonden. Hoelang dat was weet ik niet was een jaar of 10. Wel weet ik nog dat ik het erg fijn vond dat ze lekker buiten liepen. :P


Ik kan me nog herinneren dat ze daar een keer Jumping Amsterdam hebben gehouden, dat was meteen de laatste keer volgens mij. Ik zal 12 of 13 zijn geweest want ik kwam in HHW wonen toen ik 11 was.



Jumping HHW :P

Bij de manege is het een van de laatste jaren geweest denk ik. Het was vroeger op het terrein waar nu het Bejaardenhuis staat. Later hebben ze het nog een tijdje op de voetbalvelden gedaan, daar staat nu een grote school en een overdekt zwembad.

damn we worden oud.

Quintusgl hoe heette jou paard destijds?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:29

bruintje123 schreef:
sureido, het kan niet vaak genoeg gezegd worden dat paarden ophokken niet meer van deze tijd is
En elk ouder van een nieuwe ruiter dan denkt, hey dat is zo, ik ga eens opzoek om mijn kind ook te leren wat welzijn is, is er 1.
Elle eigenaar die denkt, inderdaad, misschien moet ik mijn egotisme eens aan de kant zetten voor dat uurtje dat ik wil rijden terwijl mijn paard 23 uur op hok staat en hem verplaatsen, al kost me dat meer tijd, is er 1.

Door het maar steeds te verzwijgen want er komen toch geen regels, gaan ze er zeker nooit komen.
En eigenlijk zou je denken (hopen) dat een dierenliefhebber het zelf wel gaat bedenken. Zonder verlichte regels.

Maar het probleem ligt juist daar, dat dieren'liefhebbers' dat niet zelf bedenken.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:52

Chasey schreef:
Heb even op google maps gekeken, enne ik vroeg mij af... waar moet die paddock komen dan???


Wat ik begrepen heb: Als je iets naar links kijkt bij de ingang aan de vondel kant. Daar zit een hapje uit het gebouw.

Barb

Berichten: 12087
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 00:03

Cowgirl schreef:
Jumping HHW :P

Bij de manege is het een van de laatste jaren geweest denk ik. Het was vroeger op het terrein waar nu het Bejaardenhuis staat. Later hebben ze het nog een tijdje op de voetbalvelden gedaan, daar staat nu een grote school en een overdekt zwembad.

damn we worden oud.

Quintusgl hoe heette jou paard destijds?


WOEHAHAHAHA Natuurlijk bedoelde ik Jumping HHW :D

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 00:06

De HM is onder Philip altijd een vier sterren FNRS manege geweest (weet niet of dat nog zo is). Een wei is op het terrein van de HM niet mogelijk.

Misschien moet de FNRS ook eens anders met die sterren omgaan...
Manege Poelenburgh in Schoorl is een vijf sterren manege; de paarden komen daar van 1 mei tot 1 oktober op de wei. De overige zeven maanden is er 1 losgooibak (geen paddock) op 120 paarden.

quintusgl

Berichten: 4454
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 00:45

Cowgirl : dat was Omar. Stond in de buotenstallen. Ik was er veel. ;-)

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 01:36

Nikass schreef:
De HM is onder Philip altijd een vier sterren FNRS manege geweest (weet niet of dat nog zo is). Een wei is op het terrein van de HM niet mogelijk.

Misschien moet de FNRS ook eens anders met die sterren omgaan...
Manege Poelenburgh in Schoorl is een vijf sterren manege; de paarden komen daar van 1 mei tot 1 oktober op de wei. De overige zeven maanden is er 1 losgooibak (geen paddock) op 120 paarden.

De manege waar ik rijd heeft 3*, paarden komen elke dag buiten (zomer de hele dag/nacht, 's winters alleen overdag) 2 rijbakken, 2 buitenbakken, grote stallen en de paarden zien er echt super goed uit. Paarden die 25 zijn blijven staan omdat de eigenaar ze niet weg kan doen, die draaien mee met op de wei staan en rijden misschien 1 keer per maand mee in een kinderles waar ze alleen stappen.. gewone manege paarden mogen nooit 2 x per dag rijden..

We hebben het over rond de 80 paarden. + nog de pensionpaarden..

Dit vind ik 5 sterren. Maar ja.. het uiterlijk is waarschijnlijk het belangrijkst? Dat is bij ons dan weer niet met zilver en goud. Maar de paarden hebben het super, das toch het belangrijkst?

Edit: en met ' swinters overdag bedoel ik van 8 u sochtends tot 6 u (dan beginnen de lessen), op zaterdag staan ze wel wat eerder binnen omdat dan de lessen eerder beginnen.

nbe

Berichten: 3
Geregistreerd: 08-01-17
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 09:19

bruintje123 schreef:
Wildgirl schreef:
1 hectare grond voor 45 paarden, per toerbeurt.
Een paddock van 15 bij 35 meter voor 45 paarden.
De beste man, respect voor zijn wil tot verandering, zou eens een nieuwe carrière moeten overwegen.
Schandálig dat dit nog mag in Nederland.

Jij zegt het, ik dacht het.
Hoe wil hij met die ene paddock zijn 45 paarden die 4 uur gaan geven?

Mooi dat het een monument is, laat het daar bij en ga de paarden totaal elders vestigen met een lap grond erbij. Dat is niet 1 hectare op 45 paarden.

Het wordt groot tijd dat er voor paardenbedrijven eens echte regels gaan komen, zoals in alle sectoren van de veehouderij ook is.

@Lizzyy, nee helaas niet.
Beetje normaal denkend mens zet ze daar al minstens 20 jaar niet in, maar deze manege moet er nu nog aan gaan sleutelen.


Ik ben het met je eens, dit is niet de manier waarop om gegaan moet worden met paarden. Absurt vind ik het!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:19

Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 21-01-17 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:23

Het is net als bij een hotel. Het zegt veel over de faciliteiten maar Iet of ze goed voor hun personeel zorgen.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:25

Ik ken ook een 5 sterren manege met 30-40 manegepaarden, hoop pensionpaarden. Ziet er prachtig uit allemaal, luxe... en ze hebben wel 2 losgooipaddocks!
En een aantal weilanden, maar dat is niet genoeg om een paard of 80-90 in de zomer de hele dag buiten te laten lopen.

Ik ben ook van mening dat de Hollandse manege of moet verhuizen naar een geschikte locatie, of helemaal moet stoppen. Als ik kinderen had, mochten ze daar niet eens lessen. Een manege met stands, geen buitenruimte, midden in de stad. Belachelijk :n

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:31

Dat sterren systeem heb ik in andere topic ook al eens aangehaald.
Dat is voornamelijk of de kantine goed is.
Oke, ze hebben nu een klein puntje over de stands, maar kom op zeg, nu pas!!
En over verplicht fatsoenlijk naar buiten, elke dag, dat is geen prioriteit voor de sterren. Absurd.
Die hele FNRS zoals hij nu is moeten ze direct afschaffen.
Dat is mensen misleiden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:34

En je betaald er grof voor...

Barb

Berichten: 12087
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:40

quintusgl schreef:
Cowgirl : dat was Omar. Stond in de buotenstallen. Ik was er veel. ;-)


Naam zegt me wel wat maar ik kan me geen paard voor de geest halen, was het een vos of een bruine?

Ik heb heel kort Landheer van Jolanda bijgereden, daarna ben ik verhuisd.