Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:40

Prachtig streven bruintje, maar dat gaat niet gebeuren.
Dan zullen er eerst regels moeten komen waar dat aan moet voldoen. Waar vervolgens een hoop stallen in de randstad niet aan kunnen voldoen. Wat dan? Stel je voor dat we die gaan sluiten. Een hoop stallen komen leeg te staan, want het is een illusie te denken dat die stallen ineens een berg weiland kunnen bijkopen. Mensen kunnen hun paard niet meer kwijt en zullen moeten gaan verkopen. En dan?

Mooi streven maar voorlopig zal dagelijkse weidegang geen eis worden in Nederland. En dan is het een illusie om te verwachten dat HM voorop zal lopen ten opzichte van de randstad. Men zal concessies moeten doen en de HM opkrikken naar randstad maatstaven is denk ik die concessie.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:22

Bij de nieuwbouw van de stal waar ik altijd gestaan heb, moésten de boxen minimaal 3x4 zijn, en hier zijn nog stands :o?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:26

Dat zeg ik toch steeds, dat het tijd wordt dat er in Nederland regels gaan komen voor de paardenhouderij.
In all sectoren waar dieren gehouden worden voor de kost zoals varkens, koeien, kippen zijn die regels er al. Behalve de paardenhouderij daar mag alles. Geen regels over oppervlakte van de stal, aanbevelingen, maar geen regels.
Geen regels in hoeveel onbelast naar buiten, waar een paddock dan aan moet voldoen.
Geen regels over lichtinval in de stal, niets nada noppes.
Waarom is dat in deze sector nog niet?

Alsof een opgehokt paard voor de luxe zieliger is dan een opgehokte nerts. Toch is hier per 2024 wel een verbod voor terwijl de bedrijven aan de regels voldeden die waren gemaakt. (en eerder zelfs was beloofd als ze daar aan zouden voldoen dat ze niet hoefden te stoppen)
Dus als dat voor die sector kan waarom dan niet voor de luxe sector paard. Want voor onze voedselvoorziening houden we ze niet, puur als luxe "product". Best vergelijkbaar.
Dus ja dan laat er maar bedrijven stoppen. Ja laat er maar een overgangsperiode komen. Voor elk vertrekkend paard geen andere terug.
En ja dan zullen er stallen stoppen en ruiters kiezen of houd ik zoveel van mijn paard dat ik een uur reistijd voor lief neem of houd ik meer van mezelf.
Want daar komt het toch hard gezegd gewoon op neer
Ik heb geen zin in meer tijd kwijt zijn dus mag mijn paard maar 24/7 in het hok slijten.

Area51
Berichten: 794
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:36

Dit is echt heel erg zwart-wit gezien Bruintje, en echt niet zo simpel als dat je het zo beschrijft. Het is namelijk praktisch oncontroleerbaar en er zijn heel veel varianten.
Mijn paard komt bv iedere dag (in de winter) 2/3 uur los in de paddock verdeeld over twee x per dag(OH NEE MAG NIET!!). Maar, krijgt ook nog een uur beweging, en er wordt nog een x aan de hand gegraasd. De tijden dat ze op stal staat, wil ze daar graag blijven, even slapen en eten. Ze komt al met al dus ruim voldoende buiten, maar niet precies volgens een eventuele richtlijn. En zo zijn er nog veel meer paarden.

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:29

Jennyj01 schreef:
Silly1972 schreef:
Maar ja, weet niet of die er nog steeds staan, maar wat dachten jullie van de paarden in de Heiniken brouwerij? Ook midden in de stad.


Die hebben een prachtige paddock en rijden fijn buiten. Komen op het land. Die worden als sterren behandeld


Perfect! Hoor ik graag :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:31

Minimaal 4 uur vrije beweging is al niet veel.
Als er daarnaast nog gegraasd wordt of wat ook is dat alleen maar mooi.
Maar minimaal er dagdeel fatsoenlijk buiten is zo veel niet.

En ze wil op stal blijven. Ja die smoes ken ik onderhand wel.
Die paarden heb ik hier in 40 jaar paarden houden dan weer nooit gehad. Die wonen alleen in de randstad denk ik.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:34

Ikom hier maar kijken. Die van mij heeft 24/7 toegang tot wei met schuilstal maar staat 80%vd tijd in de stal te staan. Het is hem te warm, of te koud, of te nat, of te.... you name it

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:50

Jouw paard heeft dus keuze vrijheid.

Ik ben het met Bruintje eens: elk paard wil lekker buiten lopen. Alleen, als buiten alleen maar blubber is, geen schuilmogelijkheden bij nare weersomstandigheden en niets te eten, ja dan kiest ie voor stal. De ene is daar wat makkelijker in dan de andere. Bij mijn paard moet ook alles (bijna) perfect zijn, anders blieft ze t niet.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:55

Dan laat maar kiezen.
Hier staan ze er in de zomer voor de insecten. Maar echt niet voor elke spat regen. Vaak staan ze meer buiten dan je denkt.
Maar goed laat maar kiezen.

En ja ik heb ook paarden in de nacht op stal. Ik ben geen het moet perse 24/7 buiten pleiter.
Maar kom op zeg, 4 uurtjes.
Als dat niet te doen is zou een stal niet mogen bestaan.
Want daar gaat het over. 4 uurtjes.
Een dagdeel. Geen dag. Geen 24/7.

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:59

Ik heb ze persoonlijk het liefst 24/7 buiten. Bij eentje kan het niet om medische redenen dus die staat in de nacht op stal, maar de andere 2 staan jaarrond altijd buiten. In de winter in een paddock van ongeveer 35x85m en in de zomer op de wei van ongeveer 8 hectare. Wel met schuilstal.

Het ''maar na een uurtje wil hij weer naar binnen'' excuus heet gewenning. Zet ze 2 week lang 6 uur per dag buiten en dan willen ze pas na die 6 uur naar buiten omdat ze daar aan gewend zijn.

Ik ben ook niet perse voor 24/7 buiten maar meer dan 6 uur per dag buiten vind ik wel een must.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:07

4 uur per dag is niet veel maar aan de andere kant zijn er genoeg maneges die dat niet eens redden.

Ben er vaak geweest in m'n studententijd. Laten we zeggen dat destijds de studentenwedstrijden daar nou niet bepaald bekend stonden om hun soepele paarden. Stugge paarden, soepelheid was vaak ver te zoeken.

Vriendin van me wist me te vertellen dat ze idd los staan 's nachts maar met max 3 tegelijk. Dus dan staan ze 1x in de 2 weken een nachtje los. Whoehoe. Triest.

Heb daar een keer bijna ruzie gekregen omdat ik me stond te ergeren hoe er les gegeven werd. Kwam er op neer dat je vooral hard moest trekken. Ik ben maar weggelopen want werd er echt verdrietig van. Je kon op de studentenwedstrijden ook vaak goed zien wie er daar reden, die hadden hun handen een meter breed achter hun been liggen zullen we maar zeggen.

Dat er iets moet gebeuren is duidelijk. Zou mooi zijn als er iets van een paardenfunctie kan blijven maar dan wel een stuk diervriendelijker.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:52

bruintje123 schreef:
Dan laat maar kiezen.
Hier staan ze er in de zomer voor de insecten. Maar echt niet voor elke spat regen. Vaak staan ze meer buiten dan je denkt.
Maar goed laat maar kiezen.

En ja ik heb ook paarden in de nacht op stal. Ik ben geen het moet perse 24/7 buiten pleiter.
Maar kom op zeg, 4 uurtjes.
Als dat niet te doen is zou een stal niet mogen bestaan.
Want daar gaat het over. 4 uurtjes.
Een dagdeel. Geen dag. Geen 24/7.


Ja keuzevrijheid is fijn :)
Maar ik bedoelde eigenlijk dat als de buitenomstandigheden slecht zijn, dat je dan van die paarden krijgt die langs het hek heen en weer gaan lopen waarna mensen zeggen "zie je wel? Die van mij staat liever op stal". En het paard dus op stal laten staan ipv de buitenomstandigheden te verbeteren

Veronica2
Berichten: 2669
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:42

Jessix schreef:
Pipodipo schreef:
Om maar even advocaat van de duivel te spelen... De HM is wel de enige manege in de stad waar je kunt komen zonder auto vanuit het centrum van de stad. De manege voorziet dus wel in een behoefte en er gaan dagelijks kinderen op de fiets of met de tram naartoe. Als deze manege dicht gaat, wordt het voor die kinderen wel heel lastig om te blijven rijden. Niet iedereen heeft een auto (in Amsterdam steeds minder) en het openbaar vervoer is ook niet zo goedkoop. Voor sommige ouders kan de extra kosten dus reden zijn om te stoppen met rijlessen omdat het dan net even te duur wordt. Zou toch hartverscheurend zijn als kinderen hierdoor niet meer kunnen paardrijden? Daarom juist wil de manege dus de mogelijkheid te creeren voor een beter paardenleven!

Wat mij betreft is dit geen enkele reden om die manege open te houden, maar het is maar net wat je belangrijk vind. Dan gaan die kinderen maar niet op paardrijden.

Het is verbazend hoe sommigen in dit topic tegen de tijd dat ze zich volwassen mogen noemen ineens vergeten zijn hoe het was om kind te zijn. Laat die kinderen toch paardrijden als ze dat willen, ik vind het zo gemeen als grote mensen dat af willen pakken.
Weet je wat zielig is, de paarden die optreden in Carre tijdens het Wereld Kerst Circus, die staan 3 weken in de kelder van het theater, die zien al die tijd geen daglicht.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:55

Pipodipo schreef:
Het is verbazend hoe sommigen in dit topic tegen de tijd dat ze zich volwassen mogen noemen ineens vergeten zijn hoe het was om kind te zijn. Laat die kinderen toch paardrijden als ze dat willen, ik vind het zo gemeen als grote mensen dat af willen pakken.
Weet je wat zielig is, de paarden die optreden in Carre tijdens het Wereld Kerst Circus, die staan 3 weken in de kelder van het theater, die zien al die tijd geen daglicht.

Omdat paarden het elders ook slecht hebben is het prima dat kinderen leren dat dit normaal is?
Last die kinderen ergens anders gaan rijden waar ze niet direct meebetaken aan dierenleed.

Mij lijkt inkrimpen ook de enige mogelijkheid hier waarbij de paarden nog voldoende ruimte gaan hebben.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:23

Pipodipo schreef:
Het is verbazend hoe sommigen in dit topic tegen de tijd dat ze zich volwassen mogen noemen ineens vergeten zijn hoe het was om kind te zijn. Laat die kinderen toch paardrijden als ze dat willen, ik vind het zo gemeen als grote mensen dat af willen pakken.
Weet je wat zielig is, de paarden die optreden in Carre tijdens het Wereld Kerst Circus, die staan 3 weken in de kelder van het theater, die zien al die tijd geen daglicht.


Ik vind het dan weer verbazend dat men er altijd situaties bij moet halen waar het er nog slechter aan toe gaat. Denk je nou echt dat we hier niet op de hoogte zijn van dieren in het circus? En omdat het ergens anders nog erger is moet je voor de minder erge dingen maar je ogen sluiten? :+

Dieren hoeven niet de dupe te zijn voor het plezier van kinderen. Als kind zijnde, en ik weet nog prima hoe dat is, krijg je nou eenmaal niet altijd wat je wil. Er zijn zat kinderen die om welke reden dan ook niet kunnen paardrijden of andere hobby's kunnen hebben. Dat is voor mij, en gelukkig voor vele mensen met mij, nog geen reden om het dierenwelzijn dan maar op een lager pitje te zetten.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:26

Azmay schreef:
Omdat paarden het elders ook slecht hebben is het prima dat kinderen leren dat dit normaal is?
Last die kinderen ergens anders gaan rijden waar ze niet direct meebetaken aan dierenleed.

Mij lijkt inkrimpen ook de enige mogelijkheid hier waarbij de paarden nog voldoende ruimte gaan hebben.


Dit vind ik een goede opmerking! Mijn kinderen zouden daar nog niet eens mogen paardrijden, omdat ik ze nooit zou willen leren dat die manier van dieren houden normaal is en geaccepteerd moet worden. Er zijn zoveel betere maneges die wel kijken naar het welzijn van hun paarden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:58

Heel zielig ja dat kinderen het OV moeten gaan gebruiken om naar een manege buiten de stad te gaan waar het welzijn wel beter is. Ik zit hier bijna te huilen ja .

En ik was kind en kon ook niet paardrijden als ik dat wilde, simpelweg, het was te duur.
Dus als ik die prijzen daar al zie zijn het geen arme kindjes die daar rijden.
Ik deed er als kind al klusjes voor op de manege, tuig invetten, vegen enz om dan te mogen paardrijden. En dat had ik er graag voor over.
Als nu een kind graag wil paardrijden heeft die het er ook voor over om verder weg te gaan. Zo niet betekend het dat voor mij dat het geen echt paarden meisje is.
Zelfde als de mensen die het er niet voor over hebben hun paard verder weg te stallen.

Veronica2
Berichten: 2669
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:44

Het is te hopen dat de manege eruit komt met de gemeente en dat er wat meer buitenruimte komt voor de paarden en dat de manege dus gewoon open kan blijven als rijschool voor de kinderen uit de stad.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:47

Goh Bruintje, ik ben het wel vaak met je eens de laatste tijd ;)
Ik heb als kind een half jaar les gehad, toen moest ik van paardrijden af omdat het te duur werd. (zeker in verhouding met de sporten die mijn broer en zussen deden). Helaas is het niet voor iedereen weggelegd de sport te doen die je leuk vindt.

Even de praktijk schetsen: vanuit de binnenstad van Amsterdam naar de dichtstbijzijnde manege buiten de stad is ongeveer 20 minuten met de bus en dan nog tien minuten lopen.
Deze manege heeft echter ook geen weiland. Wel een paar kleine paddockjes maar die zijn volgens mij voor de pensionklanten. Ponylessen gaan wel het bos in af en toe.
Zelfde bus, iets verder lopen nog een manege zonder weiland waar de manege paarden en pony's iets vaker in de buitenbak en paddocks gezet worden en in de zomer op vakantie gaan naar de wei.

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:27

Ik vermoed dat de HM zich helemaal niet wil laten verplaatsen naar een betere locatie hoor. Die zijn dan hun klanten kwijt (ken de manege niet, maar stel me, gezien de prijzen, van die PCHoofttrekker types voor). Lijkt me heel simpel, als je als klant ook maar iets geeft om het welzijn van paarden dan zou je daar geen klant zijn en allang een ander adres hebben gezocht.
En dat het zielig is voor die kindjes die daar dan niet meer kunnen rijden? Jammer dan. Je krijgt niet altijd je zin en dat is maar goed ook. En mocht je later nog steeds graag willen paardrijden dan ga je maar zorgen dat je wat centjes verdient om toch te kunnen knolhobbelen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:37

Dat is niet zo hoor, PC Hooft types :D
Het heeft echt met bereikbaarheid te maken dat mensen daar rijden.
En natuurlijk met het feit dat veel mensen er niet teveel over nadenken hoe de paarden erbij staan/niet veel kennis hebben over de welzijnsnormen.

De huidige eigenaar heeft een manege gehad in Heerhugowaard. Hij is zelf naar de stad gekomen, dus gaat er nu heus niet zomaar weg. (althans niet voor de paarden want dat wist hij ook al toen hij er kwam natuurlijk)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:51

En op Ijburg heb je de Boerderij waar de ponys in een paddock paradise achtige situatie 24/7 buiten staan, waar bitloos gereden wordt en de kinderen eerst met pony's omleren gaan en dan pas leren rijden :)

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:54

Nikass schreef:
Even de praktijk schetsen: vanuit de binnenstad van Amsterdam naar de dichtstbijzijnde manege buiten de stad is ongeveer 20 minuten met de bus en dan nog tien minuten lopen.
Deze manege heeft echter ook geen weiland. Wel een paar kleine paddockjes maar die zijn volgens mij voor de pensionklanten. Ponylessen gaan wel het bos in af en toe.
Zelfde bus, iets verder lopen nog een manege zonder weiland waar de manege paarden en pony's iets vaker in de buitenbak en paddocks gezet worden en in de zomer op vakantie gaan naar de wei.


De manege in diemen en de ponyclub in diemen zijn te bereiken vanuit de stad en er zijn best wat kleine alternatieve in de stad die het wel goed doen. De stad kan heus wel een perk stellen aan stallen zonder welzijn zonder dat er geen enkel alternatief is.

Overigens las ik dat het terrein in Andijk 1 hectare groot is. Daar kun je ook niet heel veel paarden non stop vrij geven.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:04

Nikass schreef:
Dat is niet zo hoor, PC Hooft types :D
Het heeft echt met bereikbaarheid te maken dat mensen daar rijden.)


Het heeft meer met gemakzucht te maken. De hele randstad is goed bereikbaar. Bij m'n familie in Drenthe daar rijd de bus op sommige dagen maar 2x per dag. Dan spreek je over slechte bereikbaarheid.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:13

Wildgirl schreef:
1 hectare grond voor 45 paarden, per toerbeurt.
Een paddock van 15 bij 35 meter voor 45 paarden.
De beste man, respect voor zijn wil tot verandering, zou eens een nieuwe carrière moeten overwegen.
Schandálig dat dit nog mag in Nederland.


Oeps. Ik dacht dat je altijd een halve hectare per paard moest aanhouden ongeveer :')