Kabinet wil paardenmiddel uit bloedboerderijen nu ook weren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Kabinet wil paardenmiddel uit bloedboerderijen nu ook weren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 14:08

Duurzaam Nieuws
Welzijn
Ingestuurd door Steeph

Afbeelding
Foto door James via Flickr

Staatssecretaris Martijn van Dam gaat zich inzetten voor een Europees verbod op de import van bloed van zwangere paarden. Dat heeft hij toegezegd naar aanleiding van vragen van Kamerlid Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren). Op zogenaamde bloedboerderijen in Argentinië en Uruguay worden merries voortdurend zwanger gemaakt voor het verkrijgen van het vruchtbaarheidshormoon PMSG. Van de drachtige dieren wordt vervolgens grote hoeveelheden bloed afgetapt. Hierdoor verzwakken en vermageren deze paarden ernstig. De veulens worden voortijdig geaborteerd of in de baarmoeder doorgeknipt. Het vruchtbaarheidshormoon dat op deze manier gewonnen wordt, is bestemd voor de Europese bio-industrie. Vooral de Nederlandse en Duitse veesector maken gebruik van dit middel om de productie te verhogen.

Esther Ouwehand: "De paarden op deze bloedboerderijen worden letterlijk leeggezogen en stelselmatig mishandeld. Het lijkt wel een slechte horrorfilm. Zowel de productie als de import van PMSG moeten daarom verboden worden om deze onmenselijke mishandeling van paarden tegen te gaan."
Een voorstel van de Partij voor de Dieren om PMSG te verbieden in Europa werd vorig jaar al met een meerderheid aangenomen in het Europees parlement. Het verbod kan echter pas ingaan als een meerderheid van de EU-landen en de Europese Commissie hiermee instemt. Nu heeft staatssecretaris Van Dam in reactie op vragen van Kamerlid Esther Ouwehand toegezegd zich in Brussel sterk maken om het verbod mogelijk te maken.

De Partij voor de Dieren stond vandaag niet alleen in haar verzoek. In slechts een week ondertekenden ruim 1,5 miljoen Europese burgers de petitie van online campagnenetwerk Avaaz.

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:11

Ik had er nog nooit van gehoord maar het klinkt echt verschrikkelijk |( 8)7 ;( :r :(

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Kabinet wil paardenmiddel uit bloedboerderijen nu ook weren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:16

Volgens mij klopt er geen drol van . Maarja dat kun je met de partij van de dieren verwachtten. Wanneer er op een correcte manier bloed getapt word lijd de merrie niet zo veel als dat hier beschreven word.

lisselotje
Berichten: 711
Geregistreerd: 02-10-06

Re: Kabinet wil paardenmiddel uit bloedboerderijen nu ook weren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:47

tja dat laatste zal dan wel niet gebeuren...

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:48

speedfiets_2 schreef:
Volgens mij klopt er geen drol van . Maarja dat kun je met de partij van de dieren verwachtten. Wanneer er op een correcte manier bloed getapt word lijd de merrie niet zo veel als dat hier beschreven word.

Het gaat dan ook om de import uit Argentinië en Uruguay en niet over de Nederlandse tapperij die het een stukje netter aan pakt.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:13

speedfiets_2 schreef:
Volgens mij klopt er geen drol van . Maarja dat kun je met de partij van de dieren verwachtten. Wanneer er op een correcte manier bloed getapt word lijd de merrie niet zo veel als dat hier beschreven word.


Volgens mij ook niet.

Overigens worden de paarden niet bepaald op de meest diervriendelijke manier gehouden. De paarden staan op een grupstal (stands voor koeien met een mestketting erachter) en de urine wordt continue opgevangen.

Verder laten de orginele actieposters half vergane paarden zien die op de foto gezet zijn in de oostvaarderse plassen en zijn er dus artikelen met dezelfde foto's waarin de een spreekt over bloed en de ander over urine :?

Vraag me af wanneer van Dam de gehele import uit die landen gaat verbieden voor o.a vlees. In nederland zitten we aan de strengste welzijns eisen voor de dieren en al deze mooie producten worden duur verkocht om die rotzooi goedkoop terug te kopen |(

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Kabinet wil paardenmiddel uit bloedboerderijen nu ook weren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:26

Als dit écht waar is mag de bio-industrie in Europa zich nog wel wat harder de ogen uit hun kop schamen.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:44

De campagne werd o.a. op facebook ondersteund met de meest verschrikkelijke foto's van dode paarden die echter helemaal niets met het onderwerp te maken hebben. Misschien moet een onafhankelijke instantie zelf eens namens de EU in die landen gaan kijken en als het echt niet klopt maatregelen nemen. Om zo maar op dierenrechten organisaties af te gaan lijkt me niet goed omdat deze vaak de waarheid mooi weten te verdraaien, om zo meer donateurs dus inkomsten te krijgen

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:57

Palmera schreef:
Als dit écht waar is mag de bio-industrie in Europa zich nog wel wat harder de ogen uit hun kop schamen.


Want Argentinië en Uruguay vallen onder Europa?

Anoniem

Re: Kabinet wil paardenmiddel uit bloedboerderijen nu ook weren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:13

Want de Europese en met name Nederlandse en Duitse bioindustrie zijn de de grootste importeurs van de hormonen die uit dit bloed zijn gehaald om zo de productie van hun varkens en vleeskoeien nog verder op te kunnen pompen.
Staat gewoon in de openingspost.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:17

daffie1986 schreef:
Palmera schreef:
Als dit écht waar is mag de bio-industrie in Europa zich nog wel wat harder de ogen uit hun kop schamen.


Want Argentinië en Uruguay vallen onder Europa?

Nee. Blijkbaar ben ik beter op de hoogte van topografie dan dat jij kan lezen. ;)

In de OP staat duidelijk vermeld dat de Europese bio-industrie grootste afnemer is. Vooral Nederland en Duitsland.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:37

Volgens mij heeft de laatste tapperij in Nederland haar deuren in 2013 onder behoorlijk grote druk gesloten. Dit was een legale tapperij en de paarden werden zeer goed verzorgd. Beter was toch legaal hier toe laten staan, dan "rommel" uit het buitenland laten komen, maar daar heeft Nederland wel vaker een handje van.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:48

suffie schreef:
Volgens mij heeft de laatste tapperij in Nederland haar deuren in 2013 onder behoorlijk grote druk gesloten. Dit was een legale tapperij en de paarden werden zeer goed verzorgd. Beter was toch legaal hier toe laten staan, dan "rommel" uit het buitenland laten komen, maar daar heeft Nederland wel vaker een handje van.

Typisch inderdaad, dierenbeschermingsorganisatie staat te stuiteren -> verbod in NL/EU, vraag blijft gelijk en er wordt dus uitgeweken naar het buitenland voor de nodige stoffen. Is kortzichtigheid ten top, en niet de eerste keer dat op zo'n manier een streng gereguleerde bedrijfstak verboden wordt met het uit het zicht en controle verdwijnen van de productie tot gevolg. Of de vraag naar het product aanpakken/alternatief vinden of accepteren dat als het dan toch moet dat beter onder streng toezicht kan gebeuren.

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:54

Weet niet veel van het bloedtappen maar vind het verschrikkelijk.. hebben een merrie op stal die vroeger bloedmerrie is geweest voordat ze bij ons kwam. Die is nog altijd getraumatiseerd en is desondanks goed hersteld maar zal nooit een dier worden zonder problemen.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:55

@Tamary; er is inmiddels een alternatief, maar dit kost het tienvoudige van de bloedvariant.....

Een wat ouder artikel, maar wel een duidelijke uitleg:
http://www.dehoefslag.nl/tag/tapperij

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:00

suffie schreef:
@Tamary; er is inmiddels een alternatief, maar dit kost het tienvoudige van de bloedvariant.....

Een wat ouder artikel, maar wel een duidelijke uitleg:
http://www.dehoefslag.nl/tag/tapperij

En dat is dus veel te duur gezien de krappe marges die er in deze branche gelden.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:05

kan iemand mij uitleggen waarom veulens geaborteerd/in stukken geknipt zouden worden?

Immers hoe langer de dracht duurt hoe langer ze kunnen tappen.. ergo een voldragen veulen met een moeder in goede conditie heeft meer bloed kunnen doneren dan een paard dat ernstig verzwakt is en uiteindelijk vroegtijdig niet meer zwanger..

economisch gezien lijkt mij dit een hele domme methode.. iets minder vaak tappen en het dier laten werpen + in goede conditie houden, > veulen verpatsen (particulier of slacht), zou veel meer opbrengen..

ik neem dus het mishandelingsverhaal wel met een korreltje zout.. er zullen vast slechte tapperijen tussen zitten die hun dieren mishandelen.. maar die gooien met hun eigen winst.. dus dat lijkt mij niet de standaardmethode?

dat wil niet zeggen dat ik een voorstander van tapperijen ben.. ik denk dat wanneer dit met beleid gedaan wordt, menig merrie die voor fok en tap gebruikt wordt misschien een beter leven lijd dan een paard dat zijn dagen rondjes hotsend in de bak doorbrengt onder een matige ruiter.

dat wil nog steeds niet zeggen dat je paarden moet gebruiken voor de tap van hormonen, of dat je schapen van hun vacht moet ontdoen om wol te maken voor jezelf, of dat je varkens moet fokken om te eten, of een paard als rijdier moet gebruiken.. alle vormen waarbij het dier gebruikt wordt voor de lusten en lasten van de mens zijn op z'n minst te discutabel te noemen, waarbij bloedtap voor bioinsdustrie tamelijk hoog op het lijstje staat.. Als het echter bloedtap is voor menselijke medicijnen dan wordt het voor mij toch al weer een ander issue (afhankelijk wat voor medicatie. als het gaat om het verhelpen van een scheel oog, dan zeg ik.. gebruik maar een corrigerende bril.. zou het voor een geneesmiddel voor kanker zijn, dan zou ik het nog acceptabel vinden, vooropgesteld dat ze een goed leven hebben ondanks het bloed doneren)

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kabinet wil paardenmiddel uit bloedboerderijen nu ook weren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:09

Paarden zijn goedkoop, o.a. omdat slachten in Amerika niet mag (of lastig is) en er altijd wel merries zijn te vinden die snel weg moeten. Deze bedrijven hebben zat land en voeren is daarmee bijna gratis. Laten sterven van de dieren die de (over)belasting niet aankunnen is economischer dan 20 extra mensen aannemen om de dieren 1-3x daags te controleren, hengsten/ruinen te trainen voor de verkoop en waar nodig bij te voeren.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Kabinet wil paardenmiddel uit bloedboerderijen nu ook weren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:17

gewoon hooi het land oprijden heeft geen 20 medewerkers nodig..
En waarom medewerkers inzetten om te aborteren (is ook gelijk de tapperij ten einde voor die merrie.. dus als het om 'geen zogers' gaat, dan is het logischer om een veulen gelijk weg te trekken en te laten versterven als slachten of afmaken niet mag.

merries op stukken land, flinke berg hooi erin en niet compleet leegtappen, wel laten bevallen.. is niet arbeids intensief (even ervan uitgaande dat het niet optimaal geregeld is, dus geen hoefsmederij alleen hoogstnoodzakelijk.. geen controles.. gaat er een dood gaat er een dood).. overtappen, aborteren, te weinig voeren waardoor er verlies aan opbrengst is in zowel kwaliteit als kwantiteit, is juist contraproductief en kost meer handjes.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:18

Alles wat ik hierover gelezen heb zit vol aannames.

Ik raak nogal klaar met al die organisaties die maar wat roepen en hier wat mij betreft verantwoordelijk voor zijn.

Lekker alles in NL verbieden en duur maken en dan huilen als het ergens anders nog wel gebeurd op een nare manier....

Bah.

dierliefde
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:24

elenaMM77 schreef:
kan iemand mij uitleggen waarom veulens geaborteerd/in stukken geknipt zouden worden?

Immers hoe langer de dracht duurt hoe langer ze kunnen tappen.. ergo een voldragen veulen met een moeder in goede conditie heeft meer bloed kunnen doneren dan een paard dat ernstig verzwakt is en uiteindelijk vroegtijdig niet meer zwanger..



Wat ik ooit gelezen heb, shoot me if i'm wrong, is dat alleen in de eerste weken van de dracht de merrie het juiste hormoon afscheid. Hierdoor is het dus interessanter om het veulen te aborteren, omdat het gaat om het hormoon. De veulens zullen waarschijnlijk minder opleveren, dan het hele proces een aantal keren te herhalen.


Overigens vind ik het wel dat het erg stom is geweest om ervoor te zorgen dat de bloedtapperijen uit Nederland vertrokken, waardoor dit soort situaties juist onstaan.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:39

Hoe je het ook bekijkt, het blijft een walgelijke bedoening:

Als de gegeven informatie correct is, is de huidige situatie een groot schandaal.

Als ze de boel zouden verbeteren, de merries fatsoenlijk zouden verzorgen en de veulens onder normale omstandigheden geboren zouden laten worden, is mijn vraag wat we met al die veulens doen. De merrieveulens kunnen ze weer gebruiken. Maar denk maar niet dat ze die eerst tot hun derde levensjaar laten rondhuppelen. Dat heet verlies draaien. Dus bij de eerste hengstigheid zullen die gedekt worden.
En de hengstjes? Slacht. Op een enkele geluksvogel na.

Is het dan wel goed? Dan hebben de dragende merries wellicht een beter leven, maar het zal hoe dan ook een kort leven zijn. Op een gegeven moment is een merrie niet geschikt meer om te veulenen, het hakt er toch in. Dan beginnen de problemen en complicaties.
En wat gebeurd er dan met de merrie? Ik vrees dat die niet naar een liefdevol rusthuis gaat.

En waarom al dit leed? (Als de info correct is!) Voor een hormoon, zodat wij in Europa nóg meer kunnen fokken onder ook erbarmelijke omstandigheden. Want laten we eerlijk zijn: de schoonheidsprijs voor dierenwelzijn gaat ook niet naar de Europese bio-industrie.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:53

Palmera schreef:
Hoe je het ook bekijkt, het blijft een walgelijke bedoening:

Als de gegeven informatie correct is, is de huidige situatie een groot schandaal.

Als ze de boel zouden verbeteren, de merries fatsoenlijk zouden verzorgen en de veulens onder normale omstandigheden geboren zouden laten worden, is mijn vraag wat we met al die veulens doen. De merrieveulens kunnen ze weer gebruiken. Maar denk maar niet dat ze die eerst tot hun derde levensjaar laten rondhuppelen. Dat heet verlies draaien. Dus bij de eerste hengstigheid zullen die gedekt worden.
En de hengstjes? Slacht. Op een enkele geluksvogel na.

Is het dan wel goed? Dan hebben de dragende merries wellicht een beter leven, maar het zal hoe dan ook een kort leven zijn. Op een gegeven moment is een merrie niet geschikt meer om te veulenen, het hakt er toch in. Dan beginnen de problemen en complicaties.
En wat gebeurd er dan met de merrie? Ik vrees dat die niet naar een liefdevol rusthuis gaat.

En waarom al dit leed? (Als de info correct is!) Voor een hormoon, zodat wij in Europa nóg meer kunnen fokken onder ook erbarmelijke omstandigheden. Want laten we eerlijk zijn: de schoonheidsprijs voor dierenwelzijn gaat ook niet naar de Europese bio-industrie.

Precies dit. En volgens mij wil Ouwehand zich dus precies inzetten voor wat hier aangestipt wordt: hier mag geen bloed meer getapt worden, het wordt geimporteerd, straks mag dat ook niet meer.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 01:00

dierliefde schreef:
elenaMM77 schreef:
kan iemand mij uitleggen waarom veulens geaborteerd/in stukken geknipt zouden worden?

Immers hoe langer de dracht duurt hoe langer ze kunnen tappen.. ergo een voldragen veulen met een moeder in goede conditie heeft meer bloed kunnen doneren dan een paard dat ernstig verzwakt is en uiteindelijk vroegtijdig niet meer zwanger..



Wat ik ooit gelezen heb, shoot me if i'm wrong, is dat alleen in de eerste weken van de dracht de merrie het juiste hormoon afscheid. Hierdoor is het dus interessanter om het veulen te aborteren, omdat het gaat om het hormoon. De veulens zullen waarschijnlijk minder opleveren, dan het hele proces een aantal keren te herhalen.


Overigens vind ik het wel dat het erg stom is geweest om ervoor te zorgen dat de bloedtapperijen uit Nederland vertrokken, waardoor dit soort situaties juist onstaan.


ahh op die fiets,
ja ik weet niet tot op welk moment dat hormoon geproduceerd, ben er nooit echt ingedoken..
maar dan nog.. een paard produceert meer en beter bloed in goede dan in slechte conditie natuurlijk..
dus wellicht dat abortus gebeurd (zou kunnen), maar standaard de dieren in een slechte conditie laten aftakelen, lijkt mij economisch gezien toch niet handig.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kabinet wil paardenmiddel uit bloedboerderijen nu ook weren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:03

Interesant om te lezen, ik heb oa de petitie getekend van Avaaz..want ik als paardenliefhebber was compleet niet op de hoogte van dat dit uberhaupt gebeurd.

Als ik het zo lees is het verbieden niet de oplossing, maar goede paardvriendelijke bedrijven toestaan in NL misschien wel?

In ieder geval vind ik dat geen dier een onwaardig leven zou moeten lijden voor het gebruik van dit soort dingen en valt het in mijn ogen onder dierproeven en ook die zie ik liever verdwijnen..