[Boekreview] De Paardenprinses door Nico de Braeckeleer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

[Boekreview] De Paardenprinses door Nico de Braeckeleer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 16:13

*Bokt.nl
Recensie


Afbeelding
Foto van uitgeverij Bakermat.
Zij waren zo vriendelijk het boek toe te sturen.
De Belgische auteur Nico de Braeckeleer schreef onlangs een nieuw boek voor kinderen in de leeftijd acht tot dertien jaar. Het boek is getiteld de Paardenprinses en is onderdeel van de serie 'Manon op de Manege'. Voor Bokt.nl heeft Jans dit boek gelezen om er een recensie over te schrijven. Jans is zelf een fervent boekenlezer en heeft in haar jongere jaren ook menig paardenboek verslonden. De series over Manege de Koning (door Stasia Cramer) en Bianca (door Yvonne Brill) waren favoriet.

Manon op de Manege is een serie welke draait om het leven van de twaalfjarige Manon. Manon woont op 200 meter van manege La Amazona en is een enorme paardengek. Het grootste gedeelte van haar vrije tijd brengt zij door op de manege waar Saskia de scepter zwaait. Manon haar favoriete pony heet Donut. Donut is geen makkelijke pony en tolereert eigenlijk niemand anders op zijn rug dan Manon.

In 'De Paardenprinses' is Manon door het dolle heen als ze hoort dat Saskia een ponykamp wil organiseren, maar baalt als ze erachter komt dat ze precies die week op vakantie is. Gelukkig kan ze door omstandigheden alsnog naar de manege. De vader van Manon, een journalist voor de lokale krant, vraagt aan Manon of Saskia het leuk zou vinden als hij een stukje over het ponykamp schrijft. Manon ziet dat haar vader verlegen is rondom Saskia, die gescheiden is, en bedenkt zich dat ze het heel leuk zou vinden als haar vader en Saskia verliefd op elkaar zouden worden.

Op het ponykamp slaat ze dan ook de handen inéén met haar paardrijvriendinnen en de stalhulp meneer Jules om de twee samen te krijgen: ze sturen de vader van Manon en Saskia een uitnodiging voor een etentje. Zouden ze erachter komen dat de kinderen er achter zitten?

Natuurlijk is niet iedereen op het kamp even aardig en ontstaat er ook ruzie. Manon kan in de ogen van een kampgenootje namelijk niets goed doen. Uiteindelijk komt dat gelukkig goed nadat Manon bewijst dat ze ontzettend goed met paarden om kan gaan en daarmee haar kampgenootje enorm goed kan helpen. Uiteindelijk geven haar kampgenootjes haar dan ook de bijnaam 'De Paardenprinses'.

Meteen vanaf het begin riep het boek een jeugdherinnering bij mij op, als kind droomde ik altijd dat ik zou kunnen wat de hoofdpersonen in mijn favoriete boeken konden: alles met paarden, wat anderen niet kunnen. De ultieme penny. Ook Manon is zo'n type. Het boek is geschreven op een manier dat het jongeren zeker aan zal spreken.

Omdat de auteur Belgisch is worden er Vlaamse termen gebruikt in het boek. Als Nederlands lezer is dat in het begin even wennen, niet elk woord is even logisch in het Nederlands als dat het in het Vlaams is. Maar als je eenmaal verder komt in het boek haal je de betekenis vrijwel direct uit de context. Als storend heb ik het niet ervaren.

Zelf vond ik het een leuk boek om te lezen, zoals ik al eerder aangaf ligt het in lijn met boeken die ik vroeger leuk vond, Bianca en Manege de Koning, maar dan in een modern jasje. Daarom zal het de paardenmeisjes van vroeger, maar ook van nu zeker aanspreken. Ik verwacht dan ook dat volgende delen een goede en vooral leuke toevoeging op de serie zullen worden. Ik kan zelf niet wachten tot mijn dochtertje oud genoeg is om het boek zelf te kunnen lezen, in ieder geval is het nu al een succes: ze loopt steeds met het boek rond en wijst naar het paard op de voorkant. :D

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Boekreview: De Paardenprinses door Nico de Braeckeleer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:14

Serieus, een boek review op de voorpagina?

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [Boekreview] De Paardenprinses door Nico de Braeckeleer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:20

Er zijn wel vaker boekrecensies/reviews op de voorpagina geplaatst, dus dit is niet nieuw. En voor dit soort onderdelen is nu net de rubriek Bokt community in het leven geroepen op de voorpagina. :)

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: [Boekreview] De Paardenprinses door Nico de Braeckeleer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:33

Ik vind het eigenlijk juist wel leuk :j
Het valt niet meer onder boeken die ik zelf zou lezen, maar het iets breder trekken van 'nieuws' vind ik op de nieuwe voorpagina wel passen - alhoewel ik het meestal mis vanwege de vormgeving, want 'fokkerij' en 'sport' zijn zoveel. Stiekem vind ik het misschien ook juist daarom wel leuk: als er meer staat onder 'community' en 'overige' dan zie ik het minder snel over het hoofd, ondanks dat het onderaan bungelt :D

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:42

Amanda schreef:
Er zijn wel vaker boekrecensies/reviews op de voorpagina geplaatst, dus dit is niet nieuw. En voor dit soort onderdelen is nu net de rubriek Bokt community in het leven geroepen op de voorpagina. :)

Maar wel een ander soort boeken, informatief en leerzaam.
Kinder-paardenboeken komen er jaarlijks in veelvoud uit. Maar goed, onder het motto community-nieuws en met het oog op ouders en jeugdige bokkers geen gek idee.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: [Boekreview] De Paardenprinses door Nico de Braeckeleer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:01

Leuk om te lezen! Mijn dochter valt wel in de leeftijdscategorie... eens kijken of ik nog een reden voor een cadeautje kan bedenken :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:48

Goof schreef:
Serieus, een boek review op de voorpagina?

Ook mijn eerste gedachte eigenlijk :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:41

Ik heb wel vaker bookreviews op de voorpagina zien staan, vind dat wel leuk passen bij het community-nieuws idee. Het is geen boek wat ik zelf zou lezen haha, maar denk zeker met veel ouders met kinderen en ook jeugdigen op bokt dat dit best waardevol is! Maar het zijn wel altijd dezelfden die er als de kippen bij zijn om er wat negatiefs van te zeggen :D

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:16

Als een item niet leuk is voor jou persoonlijk, maar wellicht wel voor anderen, dan kun je er ook voor kiezen om geen reactie te plaatsen en het bij de gedachte te laten :)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: [Boekreview] De Paardenprinses door Nico de Braeckeleer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:44

Ik vind het juist eigenlijk wel leuk :j Inderdaad veel jeugdige lezers op Bokt of juist ouders/verzorgers. Bij het community-nieuws past dat perfect.

Ik zou ook best een review willen doen, is dat open voor alle Bokkers of is dat beperkt?

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:04

Ik vind een boek review geen voorpagina materiaal. Ik lees daar graag nieuwtjes uit de sport/fokkerij maar niet een review van een kinderboekje.

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:05

Boras schreef:
Als een item niet leuk is voor jou persoonlijk, maar wellicht wel voor anderen, dan kun je er ook voor kiezen om geen reactie te plaatsen en het bij de gedachte te laten :)


Tuurlijk, klopt en dat doe ik ook bij alle topics op bokt waarin ik niets te zoeken heb.
Maar dit is voorpaginanieuws, niet voorpaginaKINDERBOEKJES.
Ik verwacht van nieuws iets anders dan een book review. Die zoek ik wel op bol of goodreads.