Cees Broere op 83 jarige leeftijd overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

Cees Broere op 83 jarige leeftijd overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 18:18

Equnews / kwpn
In Memoriam, Fokkerij
Ingezonden door diverse bokkers

Vanmorgen vroeg kwam het droevige bericht dat Cees Broere is overleden op 83 jarige leeftijd. De oprichter van Stoeterij Broere maakte naam door te investeren in top dressuur hengsten waaronder Jazz (v. Cockail) en Montecristo (v. El Corona), maar hij was ook als fokker heel succesvol. Cees Broere kwam dankzij zijn grootvader in aanraking met paarden. Deze was in 1917 een stalhouderij in Sliedrecht begonnen. Broere verhuisde de stal later naar Alblasserdam.

Als gepassioneerd paardenman raakte hij helemaal in de ban van de hengst Jazz die bij Nico Witte en Bob van Rijsdijk stond. Uiteindelijk wist Broere de KWPN-hengst naar zijn stoeterij te halen. Eerder was er al de aankoop van de hengst Montecristo waarmee stal amazone Liseon Kampen succcesvol was in de Grand Prix. Later nam Kirsten Beckers de teugels over van de hengst die nu van zijn oude dag geniet op Stoeterij Broere.

Andere tophengsten die Stal Broere heeft zijn Broere Westpoint (v. Jazz) en eigen fokproduct Norway (v. Jazz). Niet enkel in de dressuur was Broere thuis. Ook zijn springhengsten waren succesvol met onder andere Broere Marroon (v. Contango) en Broere Newton (v. Contango) die beide door Wout Jan van der Schans uitgebracht werden.

Voor al zijn verdiensten werd Cees Broere op Indoor Brabant uitgeroepen tot ‘Paardensportman van het Jaar’. In 2014 werd hij tevens gehuldigd tot 'Zuid-Hollands Fokker van het Jaar'. Uit zijn fokkerij komen ook nog de paarden Pacific (v.Peter Pan), het Lichte Tour-paard Phoenix (v.Jazz) en het Grand Prix-paard Ohio (v. Indoctro), die na een bloeiende loopbaan met Kirsten Beckers de zusjes Meulendijks naar de top bracht.

Cees Broere zal gemist worden in de paardenwereld.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Cees Broere op 83 jarige leeftijd overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 18:23

Misschien even eindredactie er overheen halen? Het wemelt werkelijk van de fouten.

En wat is een 'geldige' hengst?

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Cees Broere op 83 jarige leeftijd overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 18:25

Toch aardig dat jullie hem gaan missen als nieuwsredactie zijnde :j

Anoniem

Re: Cees Broere op 83 jarige leeftijd overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 18:34

Ik heb het artikel wat aangepast. :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Cees Broere op 83 jarige leeftijd overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:38

Was echt zo'n vriendelijke man. Toen ik een merrie drachtig had van Montecristo heb ik met hem zitten praten op de hengstenkeuring. Erg geïnteresseerd en heel enthousiast dat ik met zijn hengst gedekt had....terwijl het echt geen interessante merrie was.