Voltigeforum KNHS: 'Voltige is voor iedereen'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Voltigeforum KNHS: 'Voltige is voor iedereen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 16:08

KNHS
Voltige

Afbeelding
Foto door SSDesign

Op donderdag 23 februari 2017 sprak het voltigeforum over de visie op de voltigesport in Nederland op lange termijn, het meerjarenbeleidsplan voltige en het jaarverslag. Ook werd Anou Geleijnse verwelkomd. Zij is namens de FNRS toegevoegd aan het voltigeforum. Anou is actief met voltige op ponymanege Equito in Amstelveen. "Het is belangrijk voor de sport om een goede basis te hebben, dus ik denk dat daar nog veel winst te behalen valt. Met mijn enthousiasme voor de sport en mijn kijk vanuit de manege hoop ik een bijdrage te leveren aan een bredere basis voor de sport." Zij gaat samen met het forum aan de slag om de voltigesport nog toegankelijker te maken voor de beginnende voltigeurs, met name via de manegebedrijven.

De FEI heeft wijzigingen aangekondigd in de code of points en de FEI vaulting guidelines. Nationaal volgen de KNHS in principe de FEI voor de beoordeling in een aantal klassen. Het voltigeforum is van mening dat deze wijzigingen op een ongunstig moment worden ingevoerd en wil de wijzigingen daarom nationaal niet overnemen. De beoordeling van de klassen die voltigeren conform FEI blijft dus in 2017 ongewijzigd. In 2018 wordt opnieuw bekeken of de FEI-wijzigingen overgenomen worden.

In de vorige vergadering is een start gemaakt met een visie op voltige. Deze visie is verder uitgewerkt en wordt in de vergadering gepresenteerd door voorzitter Nienke de Wolff. Naast promotie van de sport, paardenwelzijn en vergroten van de kwaliteit in de voltigesport zijn de belangrijkste punten die voorkomen in de visie:
  • Voltige is voor iedereen
    Het draait om meedoen, iedere voltigeur zowel jong als oud mag meedoen. Met het wedstrijdreglement 2016 zijn de eerste stappen gezet om de sport zo in te richten dat iedere sporter zijn of haar weg kan vinden in de wedstrijdsport.
  • Instroom in de sport
    Meer sporters laten voltigeren is een belangrijk aandachtspunt. In de bronzen fase van de KNHS-rijopleiding is voltige opgenomen en het forum wil sportaanbieders graag nog meer enthousiasmeren over voltige. De Bixie bieb wordt herzien, zodat die ook past in de doorlopende leerlijn van kinderen van 6 t/m 12 jaar.
  • Voltige als teamsport
    De kracht van voltige is het sporten in een team waarin voltigeurs elkaar helpen, er voor elkaar zijn en waar ze veel van elkaar leren. Het forum vindt het belangrijk dat sporters zich richten op starten in verschillende samenstellingen. Het wedstrijdreglement voltige is zo ingericht dat het over en weer starten makkelijker geworden is. Ook levert de KNHS-Voltige Cup een belangrijke bijdrage aan de promotie van het teamsporten.