Twee hengsten verlaten verrichtingsonderzoek *Update*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Twee hengsten verlaten verrichtingsonderzoek *Update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 15:39

KWPN
Fokkerij, KWPN

Afbeelding
Jaqiedo (Aqiedo x Jazz) Foto door fokfanaat

De dressuur- en springhengsten die begin vorig week aan hun aanlegtest zijn begonnen, zijn inmiddels gewend aan hun leven op het KWPN-centrum en hebben de training voorspoedig opgepakt. Net als bij de tuigpaardhengsten, die een week eerder werden aangeleverd, heeft de hengstenkeuringscommissie de hengsten al een keer informeel tijdens een training bekeken.

Elke doordeweekse morgen om 8.00 uur starten de ruiters en trainingsleider Henk Hammers met de training van de hengsten, bijgestaan door stalmeester Rien Spaaij en zijn grooms. De hengsten pakken de training over het algemeen goed op. Naast de training onder het zadel of aan de longe, krijgen de hengsten ook beweging in de stapmolen of mogen zij lekker even ontspannen in een van de paddocks op het KWPN-centrum.

De hengstenkeuringscommissies dressuur en springen hebben respectievelijk de eerste indrukken als dressuurpaard en de eerste sprongetjes van de springhengsten met belangstelling gevolgd tijdens een training. De zoon van Uthopia (cat.nr. 52/562 mv. UB 40) is afgelopen maandag via de reglementaire nalevering ingestroomd, nadat hij tijdens de reguliere aanlevering een veterinaire bemerking kreeg. Twee hengsten zijn naar het najaarsonderzoek doorverwezen. Het betreft cat.nr. 49/518 (Johnson x Fidertanz) en cat.nr. 40/318 (Aqiedo x Jazz). Zij hebben inmiddels het KWPN-centrum verlaten.

Ook de tuigpaardhengsten, die 6 maart aan hun onderzoek startten en op 21 april hun eindpresentatie hebben, worden dagelijks getraind. Dit kan zijn voor de wagen, maar ook longeren en werken aan de lange lijnen kunnen deel uitmaken van het werk. De hengstenkeuringscommissie en de gastrijders hebben de vorderingen van de hengsten na de aanlevering al eens informeel bekeken.

Update
adelinde cornelissen
Jaqiedo (Aqiedo x Jazz) van Adelinde, Aris van Manen en fokster Carla van Manen begon vorige week aan het verrichtingsonderzoek in Ermelo. Deze week raakte hij licht geblesseerd en besloot Adelinde de zwarte hengst op te halen. "Ik wilde er toch graag even naar laten kijken door mijn eigen dierenarts Veronique Swagemakers en dat mag niet in Ermelo."

"Hij is natuurlijk nog maar drie jaar en ik ben heel zuinig op hem. Ik geloof echt in Jaqiedo als een van mijn toekomstpaarden. Voor mij is het belangrijk dat hij 100 procent in orde is als hij het verrichtingsonderzoek loopt", vertelt Adelinde. "Daarbij hebben we geen haast. Overhaasten met jonge paarden kan nadelig zijn voor de rest van hun loopbaan."

Jaqiedo is door het KWPN doorverwezen naar het najaarsonderzoek.
Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 25-03-17 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Update

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:51

Dat klinkt als een verstandige update :D . Blij dat ze er zo over denkt, dan maar zien hoe hij het in het najaar doet.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Twee hengsten verlaten verrichtingsonderzoek *Update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:03

Geen haast, maar we sturen hem wel naar het voorjaar... Ben ik de enige die dit niet kan volgen?

Of is dat ondergesneeuwd door het 'dat mag niet in Ermelo?' verhaal over de dierenarts?

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 08:27

Janine1990 schreef:
Geen haast, maar we sturen hem wel naar het voorjaar... Ben ik de enige die dit niet kan volgen?

Of is dat ondergesneeuwd door het 'dat mag niet in Ermelo?' verhaal over de dierenarts?

Volgens mij is het voorjaar verplicht vanuit het KWPN en mag je alleen naar het najaar als er iets aan de hand is

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 08:56

ponyparadijs schreef:
Janine1990 schreef:
Geen haast, maar we sturen hem wel naar het voorjaar... Ben ik de enige die dit niet kan volgen?

Of is dat ondergesneeuwd door het 'dat mag niet in Ermelo?' verhaal over de dierenarts?

Volgens mij is het voorjaar verplicht vanuit het KWPN en mag je alleen naar het najaar als er iets aan de hand is


KWPN: "Bij driejarige rijpaardhengsten mag de eigenaar zelf bepalen wanneer hij zijn hengst aanbiedt. Dit kan het voorjaar zijn, het volgende najaar of als laatste mogelijkheid het voorjaar daarop, wanneer de hengst vier jaar oud is."

In totaal zijn er 13 hengsten aangeleverd voor het voorjaarsonderzoek, van de 38 hengsten die in februari zijn aangewezen voor de verrichting. Dus er zijn alsnog 25 hengsten niet aangeleverd... Om welke reden dan ook... Een deel zal misschien überhaupt geen verrichting lopen, of loopt al in het buitenland een verrichting.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Twee hengsten verlaten verrichtingsonderzoek *Update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 08:58

O dat wist ik niet
Dan snap ik het ook niet helemaal want dan had ze hem beter in het najaar kunnen aanbieden

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Twee hengsten verlaten verrichtingsonderzoek *Update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:38

Nouja, ik wist het eerst ook niet hoor... Ik ben naar aanleiding van jouw reactie eens gaan kijken.

Dus vind het nogal een rare uitspraak... Maar goed, wie ben ik :+

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:40

Janine1990 schreef:
Maar goed, wie ben ik :+

Tja ik ken je niet
Maar hier noem jij jezelf Janine1990