Klein paardje, grote hulp: een paard als blindengeleidehond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14099
Geregistreerd: 20-04-16

Klein paardje, grote hulp: een paard als blindengeleidehond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 10:10

Bokt.nl / Pferderevue
Overige


Minipaardje Panda heeft een bijzondere taak. De zestien jaar oude merrie werkt als blindegeleidenpaard voor haar baasje Ann. Ann, die sinds haar geboorte blind is, heeft Panda inmiddels dertien jaar in haar bezit.

Panda helpt Ann met allerhande situaties in het dagelijks leven. Ongeacht waar ze zich bevinden: thuis, in de supermarkt, onderweg; Panda is er voor Ann. "Bij het verkeerslicht gaat Panda zodanig staan dat ik makkelijk bij het knopje kan komen" vertelt Ann. "Dit hebben we niet hoeven trainen. Panda deed dit vanzelf".

Alexandra Kurland, clickertrainer, is overtuigd dat de basis van Panda's training al gelegd was toen Panda nog een veulen was. Alexandra heeft Panda tot twee en een half jarige leeftijd in training gehad. Daarna is Panda naar Ann gegaan. "We hebben Panda nooit hoeven straffen tijdens de training" geeft ze aan. "In de training benadrukten we juist de dingen die Panda goed deed. Dit verklaart waarom Panda het allemaal zo goed oppakte en haar werk nog steeds goed doet".

Voor Ann is Panda het beste wat haar ooit is overkomen. Nadat ze drie blindegeleidehonden heeft gehad is ze er van overtuigd dat juist pony's de toekomst zijn als het gaat om hulp voor blinden. "Panda is geweldig gezelschap en een echte hulp, ze is als een dochter voor me. Ik kan mij niet voorstellen dat ik ooit een leven zonder haar zou hebben." Aldus Ann.

Klik op onderstaande afbeelding voor een video:

Dreamy

Berichten: 24066
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Klein paardje, grote hulp: een paard als blindengeleidehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:15

Wat onwijs mooi (en schattig :D ) om te zien!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Klein paardje, grote hulp: een paard als blindengeleidehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:46

Sorry maar ik vind het een ongezonde manier van houden voor de pony.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:08

Selka schreef:
Sorry maar ik vind het een ongezonde manier van houden voor de pony.


Hoezo? Je ziet vrij weinig van de huisvesting, enkel een stalletje, maar dat zegt niets over hoeveel hij los komt in vrijheid en daarnaast mag hij meerdere uren op een dag mee wandelen. Ik denk dat deze pony het beter heeft dan het gemiddelde paard hier in NL. Ik ga ervan uit dat hij tussendoor gewoon hooi te eten krijgt.

Het enige wat ik me afvraag is: Schrikt dit dier dan nooit? Het is en blijft een vluchtdier, dat zou ik wel spannend vinden. Maar echt geweldig om te zien hoe leuk deze pony meedenkt met zijn baasje :)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Klein paardje, grote hulp: een paard als blindengeleidehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:10

Vriendjes? Mee in de auto op de achterbank? In huis?
Paard is toch echt een ander soort dier dan een hond.

Daarbij het feit dat een ander paard het misschien slechter heeft maakt dit niet opeens goed.

gerlindie

Berichten: 4645
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Klein paardje, grote hulp: een paard als blindengeleidehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:14

Ik heb wel eens vaker blindengeleidehond pony's gezien op internet, en daar stonden ze gewoon met drie pony's in een weiland.
De meeste blinden hebben in huis ook geen blindengeleidehond/pony nodig, dus volgens mij valt het allemaal wel mee.

Britta31

Berichten: 13149
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:16

Hoe zou ze dat doen in een winkel?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:16

gerlindie, ik hoop het. In dat geval erg jammer dat ze beginnen met een opname in huis.

AmyJamess

Berichten: 2121
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Klein paardje, grote hulp: een paard als blindengeleidehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:41

Ik vraag me af hoe vroeg ze zijn begonnen met de trainingen. De trainster zegt de pony tot 2,5 jaar te hebben gehad. Misschien ben ik een zeikerd maar vind dat nog best jong omdan al alleen als geleidepony te dienen

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:02

Lijkt me wat onhandig als je gebouwen in moet of in een drukkere stad. Met de trein of metro is een hond een stuk practicer.
Supermarkt zit ook niet te wachten op paardenmest in de winkel..

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:06

Christiene schreef:
Lijkt me wat onhandig als je gebouwen in moet of in een drukkere stad. Met de trein of metro is een hond een stuk practicer.
Supermarkt zit ook niet te wachten op paardenmest in de winkel..


Dit inderdaad. Als je ook verder op reis zou willen dan wordt het ook moeilijker. Het vliegtuig kom je niet in met een paard in de cabine, terwijl een service hond of een geleide aapje wel mag.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:01

Ik vind het prima, volgens mij heeft het beestje het prima naar zijn zin en ziet er goed verzorgd uit. Ze heeft ook een stal. Er zijn ontelbare mini's die gewoon in huis wonen bij mensen. Falabella's ook. Ik vind dat ook niet natuurlijk, maar als uitzondering voor een blind persoon die er zo goed voor zorgt vind ik dat het best moet kunnen. Voordeel voor de blinde is dat een paardje veel ouder kan worden dan een hond.

En geen idee hoe ze haar zindelijk hebben gemaakt, maar dat moet wel, anders kun je het toch niet in huis hebben, zeker als je als blinde er lekker in kunt gaan staan.

Ik las nog iemand die trainen vanaf 2.5 jaar jong vindt. Er zijn veel mensen die op die leeftijd hun paard al een zadel opdoen en rustigjes aan gaan beleren. Ik zie er geen problemen in om een dier vroeg dingen te leren, en er wordt verder geen kracht van het beestje gevraagd.

Ik vind het een superslim paardje en ze is duidelijk dol op die mevrouw.

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Re: Klein paardje, grote hulp: een paard als blindengeleidehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:09

Een belangrijk voordeel van een blindengeleidepaard is dat hij langer meegaat dan een hond. Het is best tragisch een dier te verliezen waar je zo afhankelijk van bent. Wat dierenleed betreft, wat het paard er op achteruit gaat, gaat de eigenaar er minstens op vooruit. Dit is simpelweg zo'n situatie waarbij de kwaliteit van leven van de eigenaar belangrijker is dan die van het paard. (Hiermee wil ik niet suggereren dat het paard het zo slecht heeft)

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Klein paardje, grote hulp: een paard als blindengeleidehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:33

Panda is de eerste pony die hiervoor opgeleid is zover ik weet. Ze is inderdaad zindelijk, en geen van deze pony's worden geplaatst zonder stalling aan huis met uitloop en maatje (die ze meestal ook al kennen voordat ze geplaatst worden). Er zijn meer eisen aan geschikte plek dan bij een hond en dat kan ook niet anders, ze hebben andere dingen nodig en die eisen meer ruimte aan huis.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Klein paardje, grote hulp: een paard als blindengeleidehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:36

goede info Tamary, dank!

xLillith

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:43

Aah daar is Panda weer, geweldig dier en een fantastisch voorbeeld voor wat je kunt bereiken met clickertraining.

Ik weet dat bij de guide horse foundation zowel paard als toekomstige eigenaar door een flinke screening heen moeten,& dat die persoon van alles geleerd word over het zorgen voor een paard. Ook krijgt elk blindegeleidepaardje een soortgenoot mee.

Over de leeftijd van trainen: niet alleen is wat ze leren niet echt lichamelijk belastend, maar het word ook nog eens spelenderwijs en positief aangeleerd. Het zelfde als bij puppy's eigenlijk! :j

Op dit moment ben ik mijn minishet aan het opleiden tot therapiepony. Daar zit natuurlijk lang niet zo veel werk in, maar de training van deze paardjes is wel een grote inspiratiebron voor mij.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Klein paardje, grote hulp: een paard als blindengeleidehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 23:17

gaaf xlilith!