Slecht gereden parcours levert Bernhard Maier ban op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Slecht gereden parcours levert Bernhard Maier ban op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 17:40

*Bokt.nl / Equnews.com
Springen
Ingezonden door bokker Sanso


De rit van de Oostenrijkse Bernhard Maier tijdens de CSI1* in Wiener Neustadt heeft veel stof op doen waaien op social media. Op video is te zien hoe Maier fout na fout maakt in het parcours, tot het punt dat zelfs het publiek de ruiter uit begint te fluiten.

De Oostenrijkse Federatie (OEPS) heeft aan de hand hiervan onmiddellijk actie ondernomen. In een officiële release heeft de federatie verklaard dat de acties van deze ruiter "een schande zijn voor de sport". Maier heeft daarbij een ban gekregen. De definitieve beslissing moet nog worden bevestigd door andere federaties en nationale organisaties. OEPS: 'We doen er alles aan om deze manier van rijden een halt toe te roepen'.

Bekijk hier de rit van Bernhard Maier.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Slecht gereden parcours levert Bernhard Maier ban op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:44

Echt vreselijk om te zien gewoon... Hoe verwacht hij van dat dier in godsnaam fatsoenlijk te springen als hij zo in zijn bek hangt?? Bah. Zijn houding alleen al zit er uit alsof hij een beginneling is, ik snap niet hoe dit kan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Slecht gereden parcours levert Bernhard Maier ban op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:45

Ik krijg het zelf in mijn rug als ik dat paard zie springen.
Denkt die malloot echt dat hij zo iets verbeterd?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:47

Dat is wel een puinhoop inderdaad.
Alsof paard en ruiter nog nooit een hindernis gezien hebben.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Slecht gereden parcours levert Bernhard Maier ban op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:48

Terecht.. dit was gewoon een aanfluiting.

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:49

Krijg spontaan pijn in m'n mond als ik naar dit filmpje kijk.. -O-

Wat een oelewapper. En ik snap ook niet dat de jury langs de kant niet onmiddelijk heeft ingegrepen. Deze man had dit parcours niet eens uit moeten mogen rijden. :r

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:50

De reactie van hemzelf vind ik nog steeds even vreselijk :n
http://www.horses.nl/sport/bernhard-mai ... ijk-paard/
Er is geen geldige reden om een paard zo te behandelen. Overigens zijn er gewoon filmpjes van vorig jaar nog, onder een andere ruiter waar hij een mooie 1.45m loopt.
Het zal vast geen automaatje zijn maar deze verklaring... Nee :n

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:00

Dat die man door heeft mogen rijden zeg :oo
Ik vind hem als ik heel eerlijk ben niet eens veel erger in de mond hangen dan het ruk- en plukfestijn van de gemiddelde springruiter op (hoog) niveau, maar deze man blijft het dier gewoon continu in z'n bakkes trekken waardoor ie met geen mogelijkheid over de sprong kan komen. Je ziet gewoon vanaf het begin al aankomen dat ruiter en paard nul komma nul vertrouwen of feeling voor elkaar hebben en dat de ruiter ook nog eens bar weinig ervaring lijkt te hebben in het algemeen. Afschuwelijk om te zien, wat een aanfluiting en wat een verschrikkelijk dom excuus van die vent zelf :\

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:01

Als je dit al durft ten overstaan van publiek en camera's, wil ik niet weten wat er bij die kerel thuis in de training gebeurd ;(

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:07

Citaat:
En ik snap ook niet dat de jury langs de kant niet onmiddelijk heeft ingegrepen. Deze man had dit parcours niet eens uit moeten mogen rijden.

Maar gewoon hardop denkend van mij.
Voor welke regel kan hij uitgesloten worden?
wreedheid? Ja misschien, maar hij slaat niet overmatig.
Oke hij hangt wel veel te veel in de mond. Maar flink hangen gebeurt wel vaker bij een paard dat op de sprong aantrekt. Waar zit de grens.

Teveel balken? Nee dat mag gewoon.
Het parcours is natuurlijk ook alweer voorbij voordat de jury heeft kunnen besluiten hem uit te sluiten met goede reden.

beetje ruiter had zelf afgegroet na een paar van die noodsprongen.

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: Slecht gereden parcours levert Bernhard Maier ban op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:13

Jeeeetje... dat filmpje wil ik niet afkijken. Arm paard!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:14

Memories, als je vindt dat hij niet veel erger in de mond hangt dan de gemiddelde topspringruiter, dan moet je misschien toch nog eens goed naar het filmpje kijken. :roll:

Wat deze man op een paard doet, is mij een raadsel. Zijn verweer waarin hij verteld dat het paard moeilijk is, dat hij hem rijdt om het paard vertrouwen te geven slaat natuurlijk als een l*l op een drumstel.
Op hindernis 1 mist hij al compleet. Het paard wordt daarna iets hectisch, wat natuurlijk kan gebeuren, maar dan gaat hij vervolgens het paard naar de hindernis toe jagen, om hem op de sprong met zijn volledig lichaamsgewicht in de bek te gaan hangen. In welke gedachtegang is dat het paard vertrouwen geven? 8)7

De jury mag hem hier inderdaad uitsluiten op wreedheid en op gevaarlijk rijden. Hij werkt het paard overduidelijk zodanig tegen dat fatsoenlijk over een hindernis springen onmogelijk is. Ik vind dit absoluut wreedheid en gevaarlijk. Veel wreder dan een paard dat een paard dat een paar tikken krijgt na een weigering, maar waarvan de ruiter vervolgens het paard fatsoenlijk opnieuw aanrijdt.
Vorig jaar is er op CSI Lichtenvoorde ook een amateur die gevaarlijk reed uitgesloten.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:25

Lijkt me ook geen gemakkelijk paard, zeker als hij het vertrouwen verloren is. Maar de ruiter geeft duidelijk niet dat vertrouwen hier! Als die eerste sprong al zo mis ging, kon hij de rest van het parcours beter gebruiken om samen op vertrouwen te oefenen ipv er zo doorheen te sjezen.
En dan nog zo trekken, sleuren en hupsen op die rug... dat kan een moeilijk paard onmogelijk verder helpen.

Terecht dat hij deze blaam krijgt. Al zijn er meer die het ook zouden verdienen als je ze ziet rijden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:28

Schoentje schreef:
De jury mag hem hier inderdaad uitsluiten op wreedheid en op gevaarlijk rijden. Hij werkt het paard overduidelijk zodanig tegen dat fatsoenlijk over een hindernis springen onmogelijk is. Ik vind dit absoluut wreedheid en gevaarlijk. Veel wreder dan een paard dat een paard dat een paar tikken krijgt na een weigering, maar waarvan de ruiter vervolgens het paard fatsoenlijk opnieuw aanrijdt.
Vorig jaar is er op CSI Lichtenvoorde ook een amateur die gevaarlijk reed uitgesloten.

Dat is mooi om te weten.
Dat had dan inderdaad moeten gebeuren.

Ik denk wel dat we het er allemaal over eens zijn dat het gevaarlijk en wreed is, maar dat moet het volgens de regels natuurlijk ook zijn voor de jury iets kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:36

Er wordt inderdaad nauwelijks met de zweep geslagen, maar de ruiter hangt met zijn volle gewicht aan de teugels.

Volgens mij is er lichamelijk echt iets mis met het paard, want zelfs met een hangende ruiter weten de meeste paarden gewoon te basculeren boven de sprong, terwijl dit paard alles met holle rug en hoge hals springt en dat is een serieus teken van pijn/ongemak. Dat het paard halverwege in galop op de omheining afstormt laat ook al zien dat er niet eens zozeer sprake is van miscommunicaties, maar van een paard dat echt niet wil/kan springen, waarschijnlijk door iets lichamelijks. Als ik dat die eerste sprong al zie terwijl het echte hangen en trekken van de ruiter toen nog niet begonnen was en dat toen dus niet de oorzaak was dan had die ruiter dat die eerste sprong al moeten aanvoelen en meteen moeten stoppen. Totaal zinloos om verder te rijden.

Schrompeltje
Berichten: 47
Geregistreerd: 21-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:37

dat dat paard uberhaubt nog over een paar sprongen heen komt met zo'n ruiter op zn rug :o

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Slecht gereden parcours levert Bernhard Maier ban op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:44

Als een ruiter met zijn volle gewicht in de mond gaat hangen, kan een paard echt niet meer basculeren xyzutu2. Op hindernis 1 rijdt hij gewoon een complete misafstand, dat te groot is om direct af te zetten en te dicht om een pas bij de maken. Dan krijg je dit soort crashes.
Het paard wordt vervolgens bang om te springen en wil er niet meer echt naartoe, wat natuurlijk logisch is. Het paard zal met zo'n ruiter op zijn rug allicht wat last van zijn lijf krijgen, maar dat is zeker niet de oorzaak van het slechte springen in dit parcours.

Dat de man vervolgens ook nog allerlei excuses heeft, zegt genoeg over zijn onkunde.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Slecht gereden parcours levert Bernhard Maier ban op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:59

Wat heeft dat paard karakter... Ondanks het walgelijke rijgedrag van de (amateur) ruiter toch nog proberen te springen! Hoop dat het dier thuis niet zo gereden wordt...

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Slecht gereden parcours levert Bernhard Maier ban op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:09

Als je een beetje beter naar het filmpje kijkt dan gemiddeld dan zie je ook dat het paard dóór toedoen van de ruiter geen mogelijkheid krijgt om zijn rug correct te bollen omdat A. de ruiter hem van voren compleet in de weg zit en B. de ruiter zichzelf totaal niet licht maakt op wat voor manier dan ook, zowel voor, tijdens als na de sprong. Ruiter hield het paard gewoon overall ook veel te kort in de teugels en belemmert daarmee gewoon de bewegingsvrijheid. Desalniettemin zal het me niets verbazen als dit paard lichamelijke ongemakken heeft, maar dan staan deze eerder op de plek van het gevolg van de rijstijl van de ruiter als op de plek van de oorzaak van de lichaamstaal van het paard.

Paard verdient inderdaad kudo's dat hij toch nog springt ondanks de walgelijke rijstijl van de persoon op zijn rug. Maar paard zal helaas niet heel veel beter weten denk ik.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Slecht gereden parcours levert Bernhard Maier ban op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:22

Toch een braaf paard, je ziet hem wel z'n best doen om te springen.
Maar hij wordt tegengewerkt door de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:25

Dat paard moet echt een gouden karakter hebben zo als hij toch nog doorspring!

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:28

Paard lijkt linksachter niet helemaal goed, zien jullie dat ook?

Anoniem

Re: Slecht gereden parcours levert Bernhard Maier ban op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:34

Huh dit paard zit continu overkruist. Daar zit iets niet oke hoor. Hoe moeilijk t ook is met zon hangende niet mee zittende vent op je rug, paard lijkt me sowieso niet correct in zn lichaam zitten?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Slecht gereden parcours levert Bernhard Maier ban op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:55

Een jonge paarden topper die via verschillende landen verhandeld geweest is en dan betaalbaar is voor een sponsor die niet de absolute top voorziet heeft gegarandeerd een fysiek probleem.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Slecht gereden parcours levert Bernhard Maier ban op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:00

+ een paard wat zo getraint wordt kán gewoon niet oke zijn. Daar moet haast wel wat aan mankeren.

Los daarvan heeft t diertje echt een gouden hart.. zo zonde!