Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[BLOG] Hoe stel jij jouw doelen vast?

 
Profiel   

*Bokt.nl
Bokt community, Blog

Bokker AlwaysH is door ons uitgenodigd in het Bokt bloggersteam. De zestienjarige Chantal is een meisje zoals er zoveel op Bokt zitten: ze zit in haar VMBO-examenjaar, maakt plannen voor het MBO paraveterinair, doet aan kunstrolschaatsen en beleeft veel met haar verzorgpaard, de merrie Rana. Maar behalve dat, is Chantal enthousiast en getalenteerd blogger. Exclusief voor Bokt zal ze maandelijks een blog schrijven over de uitdagingen die ze tegenkomt in het paardrijden als puber.

Vorige blog: [VN] [BLOG] Hoe overleef ik; puberen in de paardenwereld?


Hoe stel jij jouw doelen vast?
[ img ]
In het felle schemerzonnetje werken aan mijn stoelzit

De vraag luidt als volgt: “Hoe stel jij jouw doelen vast?” Ikzelf vind het lastig om hier antwoord op te geven, maar niet omdat ik geen doelen voor ogen heb staan. Ik vind het lastig omdat ik niet weet welke doelen reëel en haalbaar zijn, en logisch in het totaalplaatje staan. Nu heb ik het redelijk onder controle, de meeste dingen laat ik gewoon gebeuren, maar wat stel ik precies voor ogen?

Iedere ruiter/amazone wil zijn of haar doelen bereiken. Kleine, grote, makkelijke en moeilijke. Je wilt het eigenlijk zo snel mogelijk, velen van ons willen snel beter en sterker worden. Iedereen heeft zijn doelen voor een ander einddoel. De een wil graag naar de Z2 rijden, de ander wil een jong paard opleiden en weer een ander wil zo veel mogelijk dingen uitproberen. Ikzelf vind het dan ook belangrijk dat je houvast houdt aan je eigen doelen - prioriteiten moeten ook niet worden vergeten - en jezelf niet gaat vergelijken met mensen die op een hele andere manier naar hun doel streven. Of mensen die meer geluk hebben en dus 'beter' of 'sneller' zijn.

Hoe houd ik zelf mijn doelen vast?

Zelf heb ik een leuk notitieboekje gekocht in de stad die mij aanspreekt en die ik graag uit de lade vis. Met een zwarte fineliner staan mijn doelen in een maandelijkse volgorde achter elkaar. Waar je ook naar streeft; je doelen zullen niet verwateren en wanneer je het doel hebt gehaald streep je hem door. Eventueel kan je het volgende doel wel als uitbreiding op een voorgaand doel uitstippelen.

In het topic [PP] Volg je paard, 2017 kan je maandelijks een lijstje plaatsen en ook je grotere doelen mag je hier plaatsen. Mocht je het dus niet handmatig willen bijhouden omdat je niet zo crea-bea bent of weet dat je het niet volhoudt, meld je dan vooral in dit topic!

Vijf tips om jouw doelen vast te houden en te verwezenlijken:

Blijf realistisch, loop niet te hard van stapel;
Je kan jezelf en je paard niet in een oogwenk naar het Z rijden. Leg je hier bij neer en zorg voor genoeg tussenstappen. Zelfs doelen die je theoretisch gezien sowieso zou moeten halen kunnen helpen, want je motiveert jezelf steeds wanneer je een lijntje doorkrast.
Zorg voor materiaal dat je motiveert: spullen, foto’s;
Misschien ben je niet zo creatief, maar het geeft mij een positieve boost. Ik blader door mijn plakboek met alle doelen die ik heb behaald en zie veel foto's van mij en mijn voorgaande verzorgpaarden of Rana voorbijkomen. Hoe verder ik blader, hoe meer verbetering ik zie. Jezelf af en toe op nieuwe dekjes of polo's trakteren kan ook motiverend zijn.
Laat een domper niet je ondergang worden: niet elk doel wordt altijd verwezenlijkt;
Soms vraag je iets van jezelf of je paard dat je uiteindelijk niet kan halen. Of dit nou komt door blessureleed of verkeerd inschatten; het geeft niet! Soms heb je de weg niet helemaal goed ingeschat en moet je je plannen omgooien. Dit betekent niet dat je geen doelen kan voltooien.
Maak duidelijke afspraken met mensen die met je doelen te maken hebben;
Niets is vervelender dan je doelen op moeten geven omdat er stalgenoten in de weg staan waar je normaal gesproken een verbaal contact mee kan leggen. Laat dit dan ook niet gebeuren. Dit geldt uiteraard al helemaal tussen eigenaren en bijrijders, het is namelijk erg belangrijk dat de band en de afspraken tussen die twee goed zit, en dat zeg ik uit ervaring. Mocht jouw paard (of paarden) worden gevoerd, uitgemest, gelongeerd of iets anders door een stalgenootje is het ook belangrijk dat je zeker weet dat het verloopt zoals het is afgesproken.
Houd de rust, ook als je niet al je doelen kan halen vanwege tijdnood;
Het komt bij iedereen wel eens voor dat je haast hebt omdat die ene afspraak bij de dokter of de opticien niet kon worden verzet. Dan maar een dagje niet rijden, wandelen of longeren. Desnoods een halfuurtje op de paddock terwijl je de stal opstrooit. Je moet prioriteiten stellen die ook voor jouw gezondheid zorgen. Je paard vergeeft je echt wel als je een dagje geen moeilijke oefeningen met hem of haar uitvoert. Zo niet; ze vergeten het wel weer na hun avondeten.

Het is leuk om dingen te bereiken, vooral als ze bijzonder zijn of van grote waarde. De een rijdt graag naar een Intermediaire tour en de ander wil haar vijfjarige ruin inrijden. Zelfs voor een FNRS of B-proef zijn genoeg voorbereidingen die je zo in een notitieblok zou kunnen schrijven. Niet iedereen houdt er van, maar het opschrijven en onthouden van bepaalde dingen die je kan bereiken of behalen kan van jou en je paard een sterkere combinatie maken, heb ik zelf al ervaren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-17 13:00 



 
Profiel   

Mijn verzorgpony is al 26 en heeft een blijvende beenblessure, we kunnen nog wel op hem stappen maar niet meer intensief rijden.
Het is best leuk want we kunnen in de paddock en in de wei waar de veulentjes gezellig meerennen
Nou lijkt het mij Superleuk om een keer naar buiten te gaan met hem maar we hebben geen zadel en hoofdstel, alleen een halster en neckrope.
Ook is mystic niet verkeersmak ;( we hopen ooit nog een keer naar buiten te kunnen, maar wandelen mag zelfs nog niet door zijn 'autoangst'
[ img ]

Er staan ook 2 hele lieve veulentjes van 10 maanden die we de basis al hebben aangeleerd en waar we best wel een goede band mee hebben ( wij zijn de enigen die met ze wat kunnen doen ) onze droom is/ was om ze te kunnen trainen en inrijden maar nu hebben we gehoord dat ze van de winter weg moeten :( :\ want ze zijn vroeger mishandeld en ziek geweest en ze krijgen nu een eigen baasje, wel echt verschrikkelijk want ze hebben nu weer een beetje vertrouwen in mensen en in ons en dan moeten ze straks weer wennen.
Maar dat word hem dus niet... Er komt dan wel weer een nieuw paard bij en mystic blijft Maar we gaan ze echt heel erg missen, nu nog maar even genieten
[ img ]
Dit is 1 de andere heb ik nog geen foto's van op de computer alleen op mijn telefoon

Xx Sanne
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 14:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen