Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paardenbelasting in Tangstedt (Duitsland) komt er toch aan

 
Profiel   

Bokt.nl / St Georg
Juridisch

[ img ]
Foto door bokker xSiep

Het is daadwerkelijk gebeurd – de gemeente Tangstedt in de regio Stormarn, Schleswig-Holstein, zal vanaf juli paardenbelasting gaan heffen.

Alle bezwaren waren zinloos. De gemeenteraad van Tangstedt heeft vanavond met tien tegen zeven stemmen vóór de heffing van paardenbelasting gestemd. En dat, terwijl de nieuwe regeringscoalitie vlak daarvoor haar nieuwe regeringsprogramma kenbaar heeft gemaakt, waarin expliciet staat: “Door een wijziging in het lokaal fiscaal Recht wordt de heffing van belastingen op sporten (bijvoorbeeld de paardensport) uitgesloten.”
Vanuit de kant van de Gemeente Tangstedt was de reactie, dat men niet het paardrijden wil belasten, maar de paarden zelf. En dat staat nu te gebeuren. Per jaar per paard mag de paardenbezitter €150 gaan betalen.

Bezwaren
De gemeenteraadsvergadering van vandaag werd door honderden demonstranten bezocht. Ook tijdens de vergadering lieten de demonstranten zich regelmatig horen volgens de Lübeckse berichtgeving. Reeds vorig jaar werd meer en meer merkbaar dat de gemeenteraad van Tangstedt vastbesloten is om de paardenbezitter naar de buidel te laten tasten. Toen werd het stemmen hiervoor verschoven naar vandaag.

Zeker niet opgeven!
Er is nu één slag verloren, maar de paardenwereld in Schleswig-Holstein is niet van plan om het zo snel op te geven. Het gevecht om de paardenbelasting tegen te gaan zal doorgaan, zoals FN-vicepresident Dieter Medow, geboren Schleswig-Holsteiner, uitlegde: „De signalen van de nieuwe landsregering stemmen ons positief, omdat er een duidelijk standpunt is om de sport niet te belasten. Het sociaal fiscaal Recht zal overeenstemmend gewijzigd moeten worden.”
Bovendien moet er nu verder getracht worden om de politici met duidelijke argumenten ervan te overtuigen dat paardenbelasting uiteindelijk meer beschadigt dan het zal opleveren. Zo is in het hessische Weißenborn gebleken dat de paardenbelasting niet de gehoopte economische voordelen oplevert. De paardenbelasting werd hier dan ook weer afgeschaft. De Schleswig-Holsteiners hopen nu ook op deze stap. Matthias Karstens, de eigenaar van de paardensportvereniging van Schleswig-Holstein, benadrukte: „Tangstedt moet een individueel geval blijven, daar moeten we voor vechten. We zullen doorgaan om de paardenliefhebbers te verzamelen en onze krachten te bundelen.“

Gemeente in tweespalt
Dat de zaak rondom de paardenbelasting ook een schot in eigen doel kan zijn, hebben de inwoners van Tangstedt reeds vastgesteld. Zo werd er gemeld dat de debatten over de paardenbelasting de gemoedsrust van de 6400 mensen tellende gemeente ernstig verstoord is. Dat heeft men tijdens de demonstraties van vandaag zelf kunnen meemaken, zo vertelt Medow: “We staan achter de inwoners van onze gemeente en we hopen ten zeerste dat de sociale verdeeldheid, die we nu bij de demonstratie rondom de paardenbelasting beleefd hebben, niet jarenlang het gemeenschappelijke samenzijn in Tangstedt beschadigt. Dat zou geen enkele gemeente van Schleswig-Holstein zichzelf aan moeten doen.“

Krachtige argumenten
Argumenten, die tegen de paardenbelasting spreken zijn er veel: De heffing is in strijd met de verordening rondom sporten in de deelstaat Schleswig-Holstein. De paardensport is de eerste sport die belast gaat worden. De maatregel treft vooral vrouwen en kinderen. De paardensport heeft een grote pedagogische waarde, om kinderen en jeugdigen met plezier tot verantwoordelijke en sociaal competente mensen op te laten groeien.
„We kunnen ons niet voorstellen de zo sportvriendelijke deelstaat Schleswig-Holstein met deze belasting kan leven.“ zegt Medow. Ook als deze argumenten de politici van Tangstedt nog niet overtuigd hebben, is Medow zeker van zijn zaak: „Alle paardenliefhebbers van Schleswig-Holstein zullen hun krachten bundelen en zullen ter plaatse ook bij anderen gemeenten onderhandelen over hoe waardevol het is om het paard binnen de gemeenschap te hebben en te houden, in plaats van het te willen afschaffen door de invoer van paardenbelasting.“
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-17 20:09 



 
Profiel   

Jeetje.. wat een flauwekul zeg.. zou het eerder kunnen begrijpen als er een kattenbelasting komt. Maar paardenbelasting?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-17 20:19 



 
Profiel   

sanso schreef
Jeetje.. wat een flauwekul zeg.. zou het eerder kunnen begrijpen als er een kattenbelasting komt. Maar paardenbelasting?

Paarden en paardensport zijn/waren voor elite (werkdieren uitgezonderd), daar zit volgens de meeste mensen nog steeds geld zat. Kat was eeuwen lang de manier om muizen en rattenplagen te bestrijden, essentieel voor de volksgezondheid en dat belasten is ronduit dom. Met de groeiende resitentie tegen gif, is het heel goed mogelijk dat loslopende katten weer de enige optie worden om dit ongedierte te bestrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-17 23:26 



 
Profiel   

Ja begrijpelijk aan de ene kant. En de enige aan wie we het hebben te danken is aan de mensen die over de stoep en het fiets pad rijden met hun paarden en die met hun paard door de steden rijden.
Blijf gewoon weg bij de huizen en rijd niet over voetpaden. En als je paard mest op een stoep of voor een huis wees dan zo beleefd af te stappen en het even aan de kant te schoppen. Niets meer als socialiteit maar dat kent de mens niet meer tegenwoordig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-17 23:54 



 
Profiel   

De paardenbelasting is alleen om de gemeente kas aan te vullen.. meer is het niet :r

vd zotte! veel maneges, stallen, fokkers en beroepen te maken met paarden zullen de dupe zijn.. veel paardenbezitters besteden hun geld aan hun paarden ipv vakanties, of andere luxes..

In boerenkringen zeggen ze: mensen met paarden hebben de hemel op aarde, maar als ze sterven valt er niets te erven..

Honden bezitters krijgen wat terug van hun belasting bijdrage.. honden parken, honden strand, plekken om de hondepoep zak erin te stoppen..

Want.. er worden geen ruiterpaden aangelegd.. er komen geen ruiter routes.. er zijn veel bossen waar paarden niet eens mogen komen (maar wel quads, cross motors.. ), enz..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 01:46 



 
Profiel   

Dat zal wel een strop worden voor maneges en andere grootschalige paardenhouderijen... zouden daar uitzonderingen voor komen?

Als we belasting op sporten of buitenactiviteiten gaan heffen (ja ik weet dat er in het artikel staat dat dat niet de insteek was, maar ik kan t niet helpen toch een vergelijking te maken), dan stem ik voor voetbal belasting! Of wielrenners belasting! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 04:22 



 
Profiel   

Ik vind dat belasting alleen geheven zou mogen worden om de kosten die ervoor gemaakt worden te kunnen betalen.. Bij hondenbelasting kan dat inderdaad, door parken aan te leggen en afvalbakken te plaatsen, maar voor paarden zie ik echt niet wat voor kosten daar voor de gemeente aan hangen. Voor 150 euro per jaar per paard kun je heel wat mest-ruim-wagens dagelijks door de straten laten rijden :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 06:35 



 
Profiel   

Ik hoop toch echt dat het gauw weer wordt afgeschaft en dat mijn regio er niet over denkt om er mee te beginnen. Mochten ze dit er wel door drukken dan mogen ze ook wel beginnen met het aanleggen van ruiterpaden etc. In de regio Duitsland waar ik woon worden paarden over het algemeen zoveel mogelijk geblokkeerd. Ieder bosje en mooi recht pad is zo'n beetje verboden voor paarden en daar waar je mag rijden is het pad meestal zo slecht dat je er in stap langs kan. Of je moet langs de weg rijden.

De maneges en andere bedrijfen waar geleefd wordt van paarden hoeven dit niet/in mindere mate te betalen. In ieder geval betalen die geen 150 per paard.
Het gaan eerder de oude pensioenpaardjes, voor wie de eigenaar net geen 150 euro over heeft, worden die hier dupe van zijn.

@Zanakuzies, hier hoef ik het niet te wagen als mijn pony op de stoep mest om het in het gras te schuiven. Dan krijg ik alsnog boze mensen achter me aan omdat de mest een vlek op het heilige gras heeft achter gelaten. :+ Doet 1 van onze pony's het in een "woongebied" dan rijden we naderhand met de auto erlangs om het weg te ruimen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 10:37 



 
Profiel   

je zal maar een fokkerij hebben met 50 paarden, pffff dat loop aardig op

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 23:24 



 
Profiel   

Zo inderdaad.
Hondenbelasting ishier afgeschaft, maar was er ooit een kattenbelasting? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 13:30 



 
Profiel   

Ik ben wel benieuwd wat ze met dat geld dan gaan doen? Vluchtelingen voeden zeker?
Achterlijk gedoe allemaal, straks komt er ook belasting omdat je bomen in je tuin hebt staan, want tjee die blaadjes in de herfst moeten tenslotte opgeveegd worden?
Wat willen ze nu ermee bereiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 19:35 



 
Profiel   

zanakuzies schreef
Ja begrijpelijk aan de ene kant. En de enige aan wie we het hebben te danken is aan de mensen die over de stoep en het fiets pad rijden met hun paarden en die met hun paard door de steden rijden.
Blijf gewoon weg bij de huizen en rijd niet over voetpaden. En als je paard mest op een stoep of voor een huis wees dan zo beleefd af te stappen en het even aan de kant te schoppen. Niets meer als socialiteit maar dat kent de mens niet meer tegenwoordig.


Niet zoveel andere keuze hier in de randstad, dan dat.. Helaas... Ons bos bestaat uit huizen ben ik bang.
En nee, niet het gazon in schoppen, afstappen en in een trekband vuilniszak schuiven mits verkeer dit toelaat (in de spits wordt je dan van 3 kanten gegelijk doodgereden) laat het verkeer het niet toe later met de auto ophalen, als het niet al zo plat als een dubbeltje is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 19:41 



 
Profiel   

Stamper schreef
Zo inderdaad.
Hondenbelasting ishier afgeschaft, maar was er ooit een kattenbelasting? :+

Nee, kat was voor de ratten/muizen bestrijding en dus voor algemeen nut. Hond was trekdier, dus bracht extra inkomen voor de eigenaar en dat werd belast.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 23:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen