Bedrijf uit Gent verlost paarden van artrose

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lene

Berichten: 369
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:23

De conclusie is in elk geval nog héél voorbarig als ik er de bijhorende wetenschappelijke lectuur op na sla (geen controlepaarden in de studie?). Logisch dat ze "verbeteren" onder een behandeling van PRP + stamcellen + waarschijnlijk een strikt opbouwschema, dat de gemiddelde niet-medicus nooit perfect (kan) naleven/naleeft. Ik heb dan ook zo mijn twijfels bij dit hele verhaal. Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk ook niet waar. Vooral omdat deze therapie eerst uitgetest werd voor peesletsels maar leverde daar niet het gewenste resultaat. Dan maar de switch naar artrose (want hey iedereen kent wel paarden met artrose). Injectie met een "relatief lichaamsvreemde" stof zal altijd wel even een trigger geven die je kan gebruiken in de behandeling. Maar of die cellen daar echt iets doen, mwah :Y)

Iemand vroeg zich af waar ze de stamcellen vandaan halen? Als ik het goed begrepen heb gebruiken ze "stamcellen" uit periferaal bloed, niet uit beenmerg (quote uit één van hun eigen artikels: Equine peripheral blood (ePB) can be used as a source of stem cells (SCs) in horses).

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Bedrijf uit Gent verlost paarden van artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 15:36

Bij mijn paard is gisteren ook artrose vastgesteld in de kliniek. Ze is nu eerst ingespoten met hyaluronzuur en mocht dat niet helpen zou stamceltherapie een optie zijn. Ik heb toen ook dit geval besproken met de DA maar hij vond ook dat het heel voorbarig was, en dat het simpelweg niet kan verdwijnen.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:22

Fake news.
Dit bedrijf heeft publiciteit nodig, om zijn (dure) behandeling aan de man te brengen.
Alleen is de werkzaamheid van de behandeling nog lang niet bewezen.

Hier een link naar de studie : http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0085917.

En hier een rijtje vraagtekens :

Geen placebogroep ?
Alleen paarden met milde tot matige onregelmatigheid ?
Samen met de stamcellen wordt een pijnstiller ingespoten ?
Alleen klinische beoordeling van de resultaten, dus geen rx-en ?


En dan die titel...
Bedrijf uit Gent verlost paarden van artrose.
Daar krijg ik dan écht de krul van.

Qimm

Berichten: 15158
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Bedrijf uit Gent verlost paarden van artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:23

Lekker inspelen op wanhopige paardeneigenaren dus. Hoe kun je nou zonder röntgen beoordelen of de artrose over is (wat toch al niet kan)