Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bedrijf uit Gent verlost paarden van artrose

 
Profiel   

*vtm
Ingezonden door bokker fleurtjeuh

[ img ]
Foto: Arnd Bronkhorst / FEI

Een bedrijf uit Gent is erin geslaagd via stamceltherapie paarden met artrose te genezen en dat is een wereldprimeur. Een kwart van alle paarden heeft er last van, vaak door het vele springen of door overbelasting.

In België lopen er ongeveer 300.000 paarden rond. Een kwart daarvan heeft last van artrose. Bij Global Stem cell Technology (GST), een biomedisch bedrijf uit Gent, hebben ze daar nu een oplossing voor gevonden.

Wereldprimeur
Na vijf jaar onderzoek stellen ze een wereldprimeur voor. “We halen stamcellen uit het bloed van gezonde paarden en behandelen die op een speciale manier, zodanig dat de cellen weten welk weefsel hersteld moet worden. Dan worden die ingespoten in een beschadigd gewricht van paarden met artrose”, zegt Jan Spaas, CEO van GST.

78 procent van de behandelde paarden bleek achteraf geen last meer te hebben van ontstoken gewrichten. De therapie is getest in samenwerking met de dierenkliniek van de Universiteit Gent.

Midden-Oosten
De stamceltherapie moet wel nog goedgekeurd worden door de Europese Commissie, maar er is wel al interesse uit het Midden-Oosten en de Verenigde Staten. Een behandeling zal tussen de 1.000 en 2.000 euro kosten.

Een video is hier te bekijken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 12:39 



 
Profiel   

En dat kan ook bij mensen dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 12:43 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
En dat kan ook bij mensen dan?

Ook het eerste wat ik dacht, dit kan voor mensen ook heel veel betekenen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 12:49 



 
Profiel   

Dubbel. Heel fijn voor de paarden natuurlijk, maar; artrose tgv overbelasting -> beter proberen te voorkomen door bewuster te werken met onze dieren.
Artrose tgv aanleg -> uitsluiten van fokbeleid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 12:49 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
En dat kan ook bij mensen dan?


Dan wil ik ook! Als ik paard was geweest dan kwam ik niet door de keuring ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 12:50 



 
Profiel   

Er wordt ook voor mensen aan gewerkt, maar bij mensen moet dat eerst tot in de puntjes getest worden. Dat gaat dus nog heel lang duren, helaas.
Dit is een bericht uit 2015: http://www.reumafonds.nl/actueel/nieuws ... onderzocht
En uit 2013: http://www.reumafonds.nl/actueel/nieuws ... stamcellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 12:57 



 
Profiel   

Ik schrik eigenlijk van het aantal paarden dat artrose heeft: een kwart?!

Wel gaaf dat er een oplossing is! Al lijkt het me beter dat het probleem bij de kern aangepakt wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 13:26 



 
Profiel   

Niwla schreef
Ik schrik eigenlijk van het aantal paarden dat artrose heeft: een kwart?!

Wel gaaf dat er een oplossing is! Al lijkt het me beter dat het probleem bij de kern aangepakt wordt.


Artrose heeft verschillende oorzaken en is niet enkel toe te wijze aan bvb enkel de sport.
Dus echt bij de kern aanpakken wordt een moeilijke.
Genetica, omgevingsfactoren, uiteraard training en gebruik (al dan niet door overbelasting, onkunde etc)

En niet elk paard met artrose zal daar echt last van hebben. Maar wel een goede ontwikkeling dit. En allicht op termijn ook voor mensen!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 13:33 



 

Ik zag het bericht een paar keer voorbij komen op sociale media en heb hoop dat zoiets straks echt mogelijk gaat zijn voor mijn 5 jarige bruintje, die waarschijnlijk als enter of twenter een klapper gemaakt heeft waardoor hij nu artrose in zijn SI-gewricht heeft. Ik volg dit topic daarom! Ben benieuwd naar meningen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 13:58 



 
Profiel   

Bij mensen word het al gedaan maar in nederland bij wet verboden. In het buitenland zijn ze er verder mee, echter, de resultaten blijken niet allemaal dezelfde uitkomsten te hebben. Ik hoop dat het iets gaat opleveren, dit is wel de techniek van de toekomst, zowel voor dieren als mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 14:03 



 
Profiel   

Waar word dit voor mensen gedaan(woon in duitsland dus geen nl....) heb atrose in mn knie.. .

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 15:19 



 
Profiel   

Als het te mooi klinkt om waar te zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 17:03 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Als het te mooi klinkt om waar te zijn...

Dacht ik ook. Maar mocht het wel zo zijn zou het fantastisch zijn. En als het bij mensen kon al helemaal. Zou graag nog een keer meemaken dat mijn vader pijnloos kan rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 17:23 



 
Profiel   

Ik vraag me af wat het exact doet. Artrose betekent beschadigd bot. Herstelt dit bot zich dan weer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 17:25 



 
Profiel   

Ik weet dat het bij honden ook al plaatsvindt:
http://www.dierenkliniekrhenen.nl/nieuw ... rapie.html
Geeft iets meer info dan het artikel.

Edit: dus herstel van kraakbeen, niet de botwoekeringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 17:29 



 
Profiel   

Goof schreef
Ik vraag me af wat het exact doet. Artrose betekent beschadigd bot. Herstelt dit bot zich dan weer?

Precies dit was ook mijn gedachte. Artrose is geen ziekte die je beter kunt maken. Het is vervorming van bot ten gevolge van overbelasting of trauma en haast onvermijdelijk op hogere leeftijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 23:20 



 
Profiel   

Eerst zien.
Dan geloven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 23:22 



 
Profiel   

Dit is toch geen nieuws? Wordt al langer toegepast, ook bij honden en katten.
http://www.depostwagen.nl/nl/mogelijkhe ... l-therapie
Kijk naar het filmpje.

Veel goede ervaringen van honden- en katteneigenaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 00:07 



 
Profiel   

Qimm schreef
Goof schreef
Ik vraag me af wat het exact doet. Artrose betekent beschadigd bot. Herstelt dit bot zich dan weer?

Precies dit was ook mijn gedachte. Artrose is geen ziekte die je beter kunt maken. Het is vervorming van bot ten gevolge van overbelasting of trauma en haast onvermijdelijk op hogere leeftijd


Exact. Dat kan het kraakbeen herstellen, maar dan? En de botwoekeringen dan? Die blijven.
Ik geloof niet zo in compleet herstellen van artrose om eerlijk te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 07:35 



 

Ik ga toch vandaag de orthopeed (ook gestudeerd in Gent) van de kliniek bellen die mijn 5 jarige behandeld hebben met infuus en injecties (zonder resultaat) om te horen wat dit nou precies is en wat er voor mogelijkheden nog zijn voor m'n bruintje! Ik heb het geld er wel voor over als er een kans bestaat dat hij er (wat) beter van gaat worden. Diertje is 5 en vol energie. IJdele hoop misschien, maar .... nou ja ... en zo

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 08:18 



 

Wauw dit is wel echt een wereldprimeur inderdaad!! :oo
Niet perse voor de gevallen van overbelasting, maar ook voor alle andere gevallen van artrose!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 08:23 



 
Profiel   

Mooi nieuws maar ik vraag mij af hoe dit is voor het gezonde paard. Stamceldonatie is al niet niks voor mensen en wij kunnen hier nog voor kiezen. De donatie paarden dus niet? Hoe gaat dat in werking... Halen ze het uit een dood paard of wordt er een gezond paard gebruikt voor het beter maken van een ziek paard? Ik ben daarop tegen. Ik zie niet in hoe dit een ander paard niet voor een periode slecht doet voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 08:28 



 
Profiel   

Citaat
Exact. Dat kan het kraakbeen herstellen, maar dan? En de botwoekeringen dan? Die blijven.
Ik geloof niet zo in compleet herstellen van artrose om eerlijk te zijn.


Artrose is de beschadiging van kraakbeen en de verwachting is inderdaad dat stamceltherapie daar iets aan kan gaan doen. Kraakbeen herstelt namelijk niet uit zichzelf. Wat stuk is zal stuk blijven.

Wanneer de belasting van het kraakbeen blijft en het kraakbeen verder beschadigd zal uiteindelijk het bot bloot komen te liggen. Het lichaam zal dat op proberen te lossen door het oppervlakte van het gewricht te vergroten en dus ontstaan de botwoekeringen. Die botwoekeringen zijn dus niet de artrose, maar zijn een gevolg van de artrose. En dan is die artrose zo ver gevorderd dat er niets meer aan te doen is (behalve bij mensen met een kunstgewricht).

Stamceltherapie geeft de hoop dat dat punt uitgesteld kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 08:31 



 
Profiel   

Ik denk dat het best zal helpen bij een beginnende artrose maar ik zie nog niet zo wat het kan doen voor artrose in een verder stadium waarbij sprake is van botwoekering

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 08:54 



 
Profiel   

Babootje schreef
Ik denk dat het best zal helpen bij een beginnende artrose maar ik zie nog niet zo wat het kan doen voor artrose in een verder stadium waarbij sprake is van botwoekering


Dat antwoord is volgens mij simpel: niets.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 09:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen