Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Truppa beschuldigd van doping bij verkoop Eremo

 
Profiel   

Equnews / Dressage News
Doping


De verkoop van het Olympische toppaard Eremo del Categno (v. Rohdiamant) is opnieuw in opspraak. Eerder leverde die verkoop Vincenzo Truppa een schorsing op, maar die zaak werd uiteindelijk geschikt.

Nu heeft Dr. Jorg Ferreira da Rocha, eigenaar van het paard, de Italiaan beschuldigd van gesjoemel bij de verkoopkeuring.

Dr. Jorge Ferreira da Rocha kocht Eremo eind 2015 met oog op deelname aan de Olympische spelen in Rio. Zo ver kwam het niet. Bij de verkoop zou Truppa hebben gezegd dat Eremo een paard is dat nooit kreupel is. Tegelijkertijd vertelde hij aan de Italiaanse federatie dat hij Eremo had verkocht omdat hij niet fit was.

Da Rocha kocht Eremo op basis van een klinische keuring, hij wachtte nog op de uitslag van een dopingtest. In januari 2016 kwam hij erachter dat de bloedmonsters die bij de keuring waren afgenomen op verzoek van Truppa verdwenen waren. De bloedmonsters zouden nooit naar het laboratorium zijn gestuurd waardoor het volgens Da Rocha nu nog niet duidelijk is waarom Eremo niet fit bleek na de koop.

Daarop schreef Da Rocha een open brief. ‘In december 2015 meldde Truppa aan de Italiaanse bond dat hij van plan was om Eremo te verkopen omdat hij niet langer geschikt was voor de sport. Tegelijkertijd stuurde Truppa mij een email dat Eremo nog nooit kreupel was geweest en dat ik op zijn woord als vijfsterren FEI-jurylid kon vertrouwen. Hij weerlegde mijn vragen over meer gedetailleerde onderzoeken en over zijn gezondheid, zoals een MRI, en ik geloofde op zijn oprechtheid.’

‘Ik voel me misleid en omdat Truppa een FEI-jurylid is, breng ik dit naar buiten. Ik droom ervan dat alle mensen en paarden met respect worden behandeld. Eremo verwelkomt me iedere dag als ik zijn appels kom brengen en met ons hele team werken we aan zijn revalidatie. Daarbij krijgt hij alle liefde en aandacht die hij verdient.’

‘Ik verwacht niets van je’, vervolgt Da Rocha in zijn brief aan Truppa. ‘Maar het leed en de schade die jij veroorzaakt hebt, zijn onherstelbaar.’

Gerelateerde berichten:
[VN] FISE en Enzo Truppa schikken buiten de rechtszaal
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 14:08 



 
Profiel   

zoiets vind ik altijd dubbel.

als je een bloedonderzoek laat doen bij de koop van een paard,dan wacht je toch op de uitslag alvoor het paard te kopen?
een bloedonderzoek duurt max enkele dagen.
of op zijn minst een koopcontract met verwijzing naar de uitslag.

dat die uitslag dan niet komt,laten toch belletjes rinkelen op dat moment en niet bijna 2 jaar later?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 14:26 



 
Profiel   

Nou, ik weet niet hoe het daar is gegaan, maar genoeg paarden gekocht incl bloedafname. maar daar kregen we geen uitslag van. Dat wordt bewaard en bij verdachte omstandigheden wordt het op verzoek onderzocht en komt er pas een uitslag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 15:18 



 
Profiel   

Ik zou graag het verhaal van de andere kant, dus van dhr truppa willen horen, alvorens te oordelen....

Dhr da rocha klinkt op bepaalde punten namelijk niet erg overtuigend...
Klinische keuring? Dus geen röntgen??
Afwachten op bloedmonsters? Waarom er niet flink achteraan zijn gegaan?

Klinkt als een twijfelachtig en incompleet verhaal...
Het feit dat truppa een fei-jurylid is is echt een non-argument van de bovenste plank....

En waarvan is t paard revaliderende dan???

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 15:22 



 
Profiel   

Wanneer er bij de keuringen van mijn toekomstige paarden bloed werd afgenomen, was dat niet de bedoeling om dat meteen te onderzoeken hoor. Enkel wanneer na de aankoop twijfel ontstond, zou het bloed onderzocht worden om uit te sluiten/aan te tonen dat het paard een of ander middel werd toegediend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 22:11 



 
Profiel   

Komt op mij ook over dat de koper zijn onderzoeksplicht heeft verzaakt en op de blauwe ogen van de verkoper heeft vertrouwd. Vaag verhaal..niet fit en nooit kreupel zijn ook twee totaal andere beweringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 07:14 



 
Profiel   

dit is weer het zoveelste geval van gesjoemel bij de verkoop van een paard. Normaal hoor je er niet veel van maar dit zal wel over een zeer duur paard gaan. Dan komt het in de media.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-17 09:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen