Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

NVWA gaat controleren op couperen van paardenstaarten

 
Profiel   

nieuwe oogst
Overige

[ img ]
Foto door Amanda

De NVWA gaat deze zomer op keuringen controleren op het couperen van paardenstaarten. Dat is sinds 1 december 2016 verboden, tenzij er een medische noodzaak is.

Het College van beroep voor het bedrijfsleven (Cbb) heeft in december 2016 bepaald dat dieren die zijn gecoupeerd na 1 december 2016 niet meer tentoongesteld mogen worden. Ook niet als de dieren in een ander land zijn gecoupeerd. Dat geldt ook voor deelname aan wedstrijden en het verhandelen van gecoupeerde paarden.

Inspecteurs van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) voeren tijdens de zomermaanden inspecties uit om te controleren of organisatoren van paardenkeuringen en –tentoonstellingen zich houden aan het tentoonstellingsverbod voor gecoupeerde paarden.

Verjagen vliegen
Het couperen (amputeren) van de staart is een verboden ingreep, omdat dit het welzijn van het paard kan schaden. Een paard heeft zijn staart bijvoorbeeld nodig bij het verjagen van vliegen. Ook zijn staartbewegingen onderdeel van de lichaamstaal van paarden.

Organisatoren van tentoonstellingen en keuringen met paarden moeten veulens met een gecoupeerde staart, die gecoupeerd zijn na 1 december 2016, van hun evenementen weren. Deze dieren waren op die datum immers nog niet geboren.

Verklaring
Volgens de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit van Utrecht zijn er echter niet of nauwelijks medische indicaties die het couperen van een staart noodzakelijk maken. Als het couperen van de staart onverhoopt medisch toch noodzakelijk was, moet de houder van het paard bij inschrijving en tijdens een tentoonstelling, wedstrijd of bij verkoop een verklaring kunnen overhandigen.

De NVWA heeft de Koninklijke Vereniging 'Het Nederlandse Trekpaard en De Haflinger' (KVTH) gevraagd het bij de NVWA te melden als blijkt dat veel gecoupeerde paarden met medische verklaring aangemeld worden voor tentoonstellingen. Het tentoonstellingsverbod geldt voor alle organisaties die evenementen met paarden organiseren.


Gerelateerde berichten:
[VN] KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen
[VN] Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen
[VN] Hoorzitting in december over coupeerbeleid KVTH
[VN] Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 15:34 



 
Profiel   

Eerst zien.......





Dan geloven..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 15:39 



 
Profiel   

Couperen is niet verboden sinds 1 dec 2016 maar al sinds 2001 (!!).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 15:42 



 
Profiel   

Het is toch niet te geloven dat het allemaal zo ontzettend lang moet duren -O-
Het verminken van het paard heeft totaal geen enkele zin.
Kan er niet over uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 15:51 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
Couperen is niet verboden sinds 1 dec 2016 maar al sinds 2001 (!!).


Klopt, en doordat men "uitzonderingen" die wel gecoupeerd waren niet uitsloot van keuringen, is het zo lang door blijven gaan... -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 15:57 



 
Profiel   

Goed bezig, zo jammer dat nog steeds niet iedereen in ziet dat het voor zo'n paard een "handicap" is. Het Belgische trekpaard van mn oom die ik af en toe rij, is helaas ook gecoupeerd. Ze is nu 12 jaar. Mijn oom heeft haar 2 jaar terug zo gekocht. We laten haar staart lekker groeien en is nu tot haar hiel. Zo is haar schede toch wat afgedekt voor de vliegen. Al is de dikte vergelijkbaar met een welsh staartje beter iets dan niets...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 16:25 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
Couperen is niet verboden sinds 1 dec 2016 maar al sinds 2001 (!!).


Dit is niet helemaal juist.

Het couperen in NEDERLAND is verboden sinds 2001.

Het couperen in het buitenland is NIET verboden geweest en het hebben van een gecoupeerd paard in Nederland is ook niet verboden geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 16:50 



 
Profiel   

yvje86 schreef
LadyMadonna schreef
Couperen is niet verboden sinds 1 dec 2016 maar al sinds 2001 (!!).


Dit is niet helemaal juist.

Het couperen in NEDERLAND is verboden sinds 2001.

Het couperen in het buitenland is NIET verboden geweest en het hebben van een gecoupeerd paard in Nederland is ook niet verboden geweest.


Ik doel hierop.
Nieuwsredactie schreef
De NVWA gaat deze zomer op keuringen controleren op het couperen van paardenstaarten. Dat is sinds 1 december 2016 verboden, tenzij er een medische noodzaak is.


En tja, ik woon in Nederland, bokt is een Nederlands forum en de nvwa is ook Nederlands, dus wat er dan wel of niet in het buitenland mag lijkt me compleet niet relevant...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 17:05 



 

En de maas blijft gewoon bestaan _-:( _-:( _-:(

Want de dierenarts in Frankrijk levert je doodleuk een medisch attest als hij je paard coupeert. En dan krijgt het stamboek een meldplicht als er teveel dieren met een medische verklaring worden ingeschreven? Laat me niet lachen. Het stamboek heeft de afgelopen 16 jaar geen stelling durven nemen en dan zouden ze dat nu wel ineens doen? Geloof er geen snars van >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 18:19 



 
Profiel   

Over deze quote:

"De NVWA heeft de Koninklijke Vereniging 'Het Nederlandse Trekpaard en De Haflinger' (KVTH) gevraagd het.."

heb ik twee opmerkingen:
Waarom is deze mishandeling toelatende vereniging nog koninklijk en
waarom zijn er nog steeds haflinger-eigenaren lid van deze club?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 19:07 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
En tja, ik woon in Nederland, bokt is een Nederlands forum en de nvwa is ook Nederlands, dus wat er dan wel of niet in het buitenland mag lijkt me compleet niet relevant...



Ik denk dat de Belgen, die hier ook massaal zitten het hier niet mee eens zijn. Zij mogen hier ook iets over zeggen toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 21:31 



 
Profiel   

Ik snap dat medische niet hoor...geef je ze idd nog een open deur.
Gewoon afkappen die zooi. Zonder staart om wat voor reden dan ook niet op de keuring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 21:57 



 
Profiel   

Nabster schreef
LadyMadonna schreef
En tja, ik woon in Nederland, bokt is een Nederlands forum en de nvwa is ook Nederlands, dus wat er dan wel of niet in het buitenland mag lijkt me compleet niet relevant...



Ik denk dat de Belgen, die hier ook massaal zitten het hier niet mee eens zijn. Zij mogen hier ook iets over zeggen toch?

Ze mogen er best wat over zeggen, maar Belgische regelgeving is niet van toepassing in deze, dus niet relevant...
En tja, wat ik zeg is gewoon waar, dus datverandert ook niet :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 22:09 



 

Cowgirl schreef
Ik snap dat medische niet hoor...geef je ze idd nog een open deur.
Gewoon afkappen die zooi. Zonder staart om wat voor reden dan ook niet op de keuring.

Een open deur waar ze de afgelopen jaren vorstelijk gebruik van hebben gemaakt en waardoor er uiteindelijk geen enkele verandering is gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 22:33 



 
Profiel   

@ ladymadonna, het heeft inderdaad niets met de regelgeving van Belgie te maken.
Maar dat was ook niet wat ik bedoelde te zeggen.

Het in Nederland couperen van paarden is verboden sinds 2001.
Dus als je een paard in NL laat couperen ben je strafbaar (zonder medische noodzaak).
Je mag een paard in Belgie wel laten couperen en dan invoeren in NL.

Wat dat betreft is er niets illegaals aan.
Dat is wat ik wou zeggen.

Daarop klopt jouw zin niet namelijk. Het couperen op zich is namelijk niet verboden vanaf 2001, het couperen in NEDERLAND echter wel.
En dat maakt nu net het hele verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 22:37 



 
Profiel   

Het couperen in belgie is volgens mij ook al verboden sinds 2000 of 2001. maar er werd niet op gecontroleerd. Nederland hanteert nu controle op dieren van na december 2016 om een soort overgangsperiode te laten geldzn. Ik ben benieuwd of dit in belgie ook zo is

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 22:54 



 
Profiel   

Yvje: in België is het vanaf oktober 2001 verboden, dus wat is je punt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 23:05 



 
Profiel   

Excuses, ik bedoel Frankrijk..
Nu is het je misschien wel duidelijk :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 23:19 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
Couperen is niet verboden sinds 1 dec 2016 maar al sinds 2001 (!!).


Het tonen van een gecoupeerd paard op een keuring is verboden sinds 1 december 2016.
De trekpaardenvereniging heeft altijd gezegd dat ze gecoupeerde paarden niet kon weren, gebaseerd op de uitspraak van een rechtzaak ergens uit 2001 of zo, na het oorspronkelijke coupeerverbod dus.
Pas vorig jaar is die uitspraak terzijde geschoven door de minister, en de trekpaardenclub voor het blok gezet. En dat heeft dan uiteindelijk weer geresulteerd in het halfslachtige compromis dat oudere paarden dus nog steeds mogen, maar als ze van ná 1 december 2016 zijn niet, tenzij met een medische verklaring.

En als nu bij controle alle in 2017 geboren veulens gecoupeerd blijken te zijn en een medische verklaring blijken te hebben gaat de beroepsvereniging voor DA's zich ermee bemoeien, want dakannie :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 08:49 



 
Profiel   

geldt deze regel nu enkel voor nederland, of ook voor belgie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 08:55 



 

Dat klopt niet helemaal Ibbel. Tot nu toe was een veterinair attest ook al verplicht. Daarom is in 2001 ook die procedure geweest en hebben de eigenaren gelijk gekregen. Want ze vonden dat ze niet gediscrimineerd mochten worden als hun paard om medische redenen de staart was kwijt geraakt. Hoe dat afliep weten we........jonge paarden gingen per vrachtwagen naar Frankrijk en kwamen inclusief medische verklaring gecoupeerd terug in Nl. Niets strafbaars aan.

Als ik het artikel goed begrijp veranderd er nu dus helemaal niets. De mogelijkheid van 'medische reden' wordt gewoon in stand gehouden alleen het stamboek krijgt een meldplicht. Ben benieuwd waar die grens van 'teveel' wordt gelegd want hoeveel paarden hebben nu werkelijk een ongelukje gehad? Ik ken er geen één......

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 09:29 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Het tonen van een gecoupeerd paard op een keuring is verboden sinds 1 december 2016.


En ook dit klopt niet helemaal, want paarden geboren ná 1 december 2016 mogen niet gecoupeerd verschijnen op een keuring. Paarden die gecoupeerd zijn voor 1 december 2016 mogen nog gewoon deelnemen aan de keuringen. Een gecoupeerde merrie kan dus met haar niet-gecoupeerde veulen aan de voet deelnemen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 09:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen