CHIO: vijfde plek voor Nederland in landenwedstrijd springen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

CHIO: vijfde plek voor Nederland in landenwedstrijd springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 20:46

KNHS
Springen, CHIO


De Nederlandse springruiters zijn op een gedeelde vijfde plaats geëindigd in de FEI Nations Cup™ presented by Longines bij het CHIO Rotterdam. Voor Oranje bleef alleen Harrie Smolders met Don VHP Z twee maal foutloos. Naast Smolders bestond het team van bondscoach Rob Ehrens uit Gerco Schröder, Jur Vrieling en Marc Houtzager. De wedstrijd werd gewonnen door Zweden.

De landenwedstrijd in Rotterdam werd zoals altijd verreden over twee manches. In de eerste bleven zeer veel deelnemers foutloos, waaronder ook Harrie Smolders en Gerco Schröder voor Nederland. Met vier strafpunten stond Oranje na deze eerste omloop op een gedeelde vierde plaats. In de tweede omloop waren de hindernissen op diverse plaatsen wat hoger en breder en kwamen er meer fouten. Ook de Nederlandse ruiters liepen daarbij tegen de nodige strafpunten op. Voor Nederland bleef Harrie Smolders met zijn troef Don VHP Z tweemaal zonder fouten. Smolders: “In de tweede ronde was het allemaal wat hoger en breder en zag je wat meer fouten ontstaan. Ik ben zeer tevreden over hoe mijn paard sprong. De tweede manche voelde hij eigenlijk nog beter dan in de eerste omloop. Don is een paard dat ontzettend veel foutloze parcoursen laat noteren op 1.60m-niveau en vandaag liet hij dat ook weer zien. Of ik Don zondag ook in de Grote Prijs rijd weet ik nog niet. Morgen start ik nog een parcours met Emerald N.O.P. en daarna nemen we een beslissing.”

Van bondscoach Rob Ehrens waren er na afloop lovende woorden voor de organisatie in Rotterdam. “We hebben hier een zeer sterke competitie gezien, de bodem in de arena is super en het voorterrein is groter dan voorheen wat een duidelijke verbetering is. De resultaten van ons team waren nog niet goed genoeg, maar de manier waarop de paarden sprongen stemt mij toch wel tevreden. De paarden van Harrie en Jur, sprongen goed, Gerco had een zeer goede eerste manche, maar helaas twee fouten in de tweede omloop. Marc Houtzager heeft hier helaas niet zijn beste show van het jaar. Maar we zijn zeker nog niet verslagen en gaan met een zeer sterk team naar de volgende FEI Nations Cup in Falsterbo.”

Nederland staat nu achtste in de tussenstand van de FEI Nations Cup, met nog drie belangrijke wedstrijden te gaan waarin punten verdiend kunnen worden, kan er nog van alles gebeuren. Italië gaat aan de leiding gevolgd door Zweden en Frankrijk.

Uitslag FEI Nations Cup presented by Longines, Rotterdam:
Zweden, 4 strafpunten
Zwitserland, 8 strafpunten
Italië, 12 strafpunten
Spanje, 12 strafpunten
Nederland, 16 strafpunten
• Harrie Smolders (Lage Mierde) – Don VHP Z (0+0)
• Gerco Schroder (Tubbergen) – Glock´s Cognac Champblanc (0+8)
• Jur Vrieling (Holwierde) – Glasgow van het Merelsnest (4+4)
• Marc Houtzager (Rouveen) – Sterrehof´s Calimero (4+8)
Duitsland, 16 strafpunten
Ierland, 16 strafpunten