[VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:58

Elisa2 schreef:
Clip my horse heeft alles gefilmd.


Heb ik al gekeken, maar moet je betalen om het te kunnen zien toch?

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:49

Heleennn schreef:
Ik kreeg dit artikel in de mail vanmorgen:

http://www.horses.nl/sport/nk-senioren- ... kur-en-nk/


Ik kreeg vanochtend een foto van een artikel uit de Volkskrant(denk ik...) over bovenstaande. Daarin stond ook een reactie van Rien van der Schaft: "Als je ziet dat een combinatie een foutje maakt, snap ik dat je niet denkt aan een score van 80%: dan denk je aan een vlekkeloze proef. Maar bij Zonik en Gal zijn de goede punten zo goed, dat foutjes worden gecompenseerd."

In mijn ogen is een foutloze proef niet per definitie de beste proef.
Het 'foutjes tellen' in beide artikelen vind ik dan ook proberen om van een dressuur kür een springparcours te maken. Lekker begrijpelijk voor een leek...

Toch denk ik dat met Rien als bondscoach wel een bepaald, positief, signaal afgegeven is met zijn selectie voor het EK... :)

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:22

Ja, dressuur blijft moeilijk...Ik weet dat Totilas de 90% grens overging en toch ook geen foutloze proef liep en dat Charlotte ook wel eens boven de 90% scoorde met een paard wat niet echt lekker liep...dus tsja...dan zal het scoren/puntensysteem aangepakt moeten worden om het subjectieve gedeelte er nog meer uit te filteren.

MarijeHoofie
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:23

manubres schreef:
Ja, dressuur blijft moeilijk...Ik weet dat Totilas de 90% grens overging en toch ook geen foutloze proef liep en dat Charlotte ook wel eens boven de 90% scoorde met een paard wat niet echt lekker liep...dus tsja...dan zal het scoren/puntensysteem aangepakt moeten worden om het subjectieve gedeelte er nog meer uit te filteren.


Ik geloof ook wel dat het politiek is: bekend paard, bekende ruiter...

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:29

Is ook een lastige kwestie.
Ook al is beide niet goed, zie ik liever een paard met een open aanleuning die dan eens wat kantelt of een taktfout maakt, dan 1 die aan alle kanten vastgehouden wordt en erg strak alles 'correct' uitvoert.
Maar wat is dan meer fout? Want beiden kunnen ook hetzelfde cijfer opleveren.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:56

Inderdaad.
Kop van het artikel in de Volkskrant: 'Is de jury verblind door wonderhengst Zonik?' Er wordt gesproken van een hype rond Zonik, als zijnde de tweede Totilas.
Zou kunnen dat de Nederlandse jury wel erg graag wil dat Nederland weer een wereldtopper heeft die kan concurreren met de beste buitenlandse paarden. Reden te meer voor Gal c.s. om het hoofd koel te houden.
Ook niet eerlijk om het paard voortdurend te vergelijken met Totilas, want dat was qua bewegingsgemak (los van alle discussies over training, management en ruiter) een uniek paard.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:02

Askja schreef:
Inderdaad.
Kop van het artikel in de Volkskrant: 'Is de jury verblind door wonderhengst Zonik?' Er wordt gesproken van een hype rond Zonik, als zijnde de tweede Totilas.
Zou kunnen dat de Nederlandse jury wel erg graag wil dat Nederland weer een wereldtopper heeft die kan concurreren met de beste buitenlandse paarden. Reden te meer voor Gal c.s. om het hoofd koel te houden.
Ook niet eerlijk om het paard voortdurend te vergelijken met Totilas, want dat was qua bewegingsgemak (los van alle discussies over training, management en ruiter) een uniek paard.


Jep, die ja!

Des te meer begrip voor de keus om Zonik niet mee te nemen naar het EK. Het kan alleen maar tegenvallen als het buitenlandse jurycorps minder lyrisch is en Gal hoeft dat risico niet te nemen. Ik denk dat zowel Gal als de bondscoach daar een stuk realistischer naar gekeken hebben dan vele 'fans'.
Zijn tijd komt wel.

MarijeHoofie
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:13

MariekeS_ schreef:
Askja schreef:
Inderdaad.
Kop van het artikel in de Volkskrant: 'Is de jury verblind door wonderhengst Zonik?' Er wordt gesproken van een hype rond Zonik, als zijnde de tweede Totilas.
Zou kunnen dat de Nederlandse jury wel erg graag wil dat Nederland weer een wereldtopper heeft die kan concurreren met de beste buitenlandse paarden. Reden te meer voor Gal c.s. om het hoofd koel te houden.
Ook niet eerlijk om het paard voortdurend te vergelijken met Totilas, want dat was qua bewegingsgemak (los van alle discussies over training, management en ruiter) een uniek paard.


Jep, die ja!

Des te meer begrip voor de keus om Zonik niet mee te nemen naar het EK. Het kan alleen maar tegenvallen als het buitenlandse jurycorps minder lyrisch is en Gal hoeft dat risico niet te nemen. Ik denk dat zowel Gal als de bondscoach daar een stuk realistischer naar gekeken hebben dan vele 'fans'.
Zijn tijd komt wel.


Helemaal mee eens! Ik vond het ook goed dat hij niet naar het EK is gegaan met Zonik! Het komt allemaal nog. niet overhaast verkeerde beslissingen nemen. Nederland is fan van hem, maar vele landen in de EK kennen hem wss stukke minder goed!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:24

MariekeS_ schreef:
Ik kreeg vanochtend een foto van een artikel uit de Volkskrant(denk ik...) over bovenstaande. Daarin stond ook een reactie van Rien van der Schaft: "Als je ziet dat een combinatie een foutje maakt, snap ik dat je niet denkt aan een score van 80%: dan denk je aan een vlekkeloze proef. Maar bij Zonik en Gal zijn de goede punten zo goed, dat foutjes worden gecompenseerd."

In mijn ogen is een foutloze proef niet per definitie de beste proef.
Het 'foutjes tellen' in beide artikelen vind ik dan ook proberen om van een dressuur kür een springparcours te maken. Lekker begrijpelijk voor een leek...

Toch denk ik dat met Rien als bondscoach wel een bepaald, positief, signaal afgegeven is met zijn selectie voor het EK... :)

Als deze proef getoond was door een onbekendere ruiter (of simpelweg een niet Nederlandse ruiter) dan zou men schande spreken over de score en zou men zelfs beweren dat dit paard niet rad is. Als zeg maar.. Rath op dit paard zat, zou niemand hier vrolijk van worden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:48

Te gemakkelijk, Ayasha. Het is duidelijk dat jij hoe dan ook niet onbevooroordeeld naar deze ruiter kan kijken. Vooral je laatste opmerking over Rath vind ik erg flauw. Jij wil volgens mij echt zien dat dit paard niet rad is. De onregelmatigheid in de piaffe is weliswaar duidelijk, maar ook duidelijk is dat het paard dit gewoon nog een erg moeilijke oefening vindt en zich er een beetje uit reddert hier en daar. Met een aantal grote taktfouten als gevolg. Daarbij zie je dat Gal hem op dat moment niet pusht.
Ik ben niet per se een fan van zijn rijden, maar vind hem hier positief. Misschien dat ze wat langer hadden moeten wachten met hem voorstellen op dit niveau, maar als ik het goed begrepen heb gaan ze het nu langere tijd rustig aan doen met hem, en ik hoop dat ze zich daaraan houden.

MarijeHoofie
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:52

Askja schreef:
Te gemakkelijk, Ayasha. Het is duidelijk dat jij hoe dan ook niet onbevooroordeeld naar deze ruiter kan kijken. Vooral je laatste opmerking over Rath vind ik erg flauw. Jij wil volgens mij echt zien dat dit paard niet rad is. De onregelmatigheid in de piaffe is weliswaar duidelijk, maar ook duidelijk is dat het paard dit gewoon nog een erg moeilijke oefening vindt en zich er een beetje uit reddert hier en daar. Met een aantal grote taktfouten als gevolg. Daarbij zie je dat Gal hem op dat moment niet pusht.
Ik ben niet per se een fan van zijn rijden, maar vind hem hier positief. Misschien dat ze wat langer hadden moeten wachten met hem voorstellen op dit niveau, maar als ik het goed begrepen heb gaan ze het nu langere tijd rustig aan doen met hem, en ik hoop dat ze zich daaraan houden.

Helemaal mee eens! Ik vond het goed om het paard voor te stellen op dit niveau en alvast kennis te laten maken, maar om te winnen vond ik gewoon onterecht.

Rath vind ik ook niet helemaal straight...

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:53

Maar Askja, waarom een paard op dit niveau willen starten voor winst als het arme dier zich zelfs tijdens de proef ergens uit moet redderen zoals jij het beschrijft. Dan gaat er toch iets fout in je stalmanagement. En natuurlijk kan je je paard niet pushen in de wedstrijdring, je wil toch niet het risico lopen dat hij onder je vandaan springt. Dan kan je die punten wel vergeten. Corrigeren en pushen (grenzen moeten nu eenmaal afgetast worden om vooruitgang te maken) gebeurt thuis in de bak, niet in de wedstrijdring.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:57

Askja schreef:
Te gemakkelijk, Ayasha. Het is duidelijk dat jij hoe dan ook niet onbevooroordeeld naar deze ruiter kan kijken. Vooral je laatste opmerking over Rath vind ik erg flauw. Jij wil volgens mij echt zien dat dit paard niet rad is. De onregelmatigheid in de piaffe is weliswaar duidelijk, maar ook duidelijk is dat het paard dit gewoon nog een erg moeilijke oefening vindt en zich er een beetje uit reddert hier en daar. Met een aantal grote taktfouten als gevolg. Daarbij zie je dat Gal hem op dat moment niet pusht.
Ik ben niet per se een fan van zijn rijden, maar vind hem hier positief. Misschien dat ze wat langer hadden moeten wachten met hem voorstellen op dit niveau, maar als ik het goed begrepen heb gaan ze het nu langere tijd rustig aan doen met hem, en ik hoop dat ze zich daaraan houden.

Ik denk dat weinig mensen echt onbevooroordeeld naar deze ruiter kunnen kijken. Ik ben me er tenminste bewust van. Laat de combinatie met Zonik tot een tijd terug nu een combinatie zijn die ik wel fijn vond om te zien. Maar dit filmpje heb ik af gezet. Maar hoe dan ook valt er toch niet naast te kijken dat dit dier in zijn passage en piaffe meer problemen heeft dan zich "gewoon niet kunnen redden".

Verder vind je ervan wat je wil, maar ben wel benieuwd want ik weet dat je ook vaak genoeg mee leest in dit soort topics, waarom vind je het flauw?
En nee, dit is IMO geen winnende proef. Met zoveel taktfouten mag IMO niemand winnen op dit niveau. Ongeacht wie het is.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:06

Mensen maken het nu wel heel dramatisch...zo slecht was het ook weer niet. Kijk eens naar 30 Grandprix proeven op de OS en ik kan je zeggen dat er ongeveer 20 net zo moeite hebben met passage/piaffe en overgangen. Dit paard heeft genoeg balans voor de zware tour oefeningen, maar de hoogste oefeningen zijn gewoon nog niet bevestigd. Tsja, hou je hem dan thuis totdat hij het perfect kan? Dat is een keuze...Of hem toch een paar keer uitbrengen om te kijken hoever hij is, dat is ook een keuze. Misschien doet hij het thuis wel makkelijker en door spanningen mss toch wat meer moeite...je weet het niet. Ze zullen er vast wel over nagedacht hebben. Als Edward geen ander paard had, dan was het mss een moetje om hem mee te nemen...maar hij heeft Voice ook nog.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:13

Ik heb een heel duidelijke reden om jouw opmerking over Rath erg flauw te vinden Ayasha, en dat is dat Totilas de laatste wedstrijd met Rath overduidelijk de hele proef kreupel liep (en Rath desondanks verder reed), en Zonik niet. Uiteindelijk werd Totilas na de betreffende proef officieel kreupel verklaard en uit de sport genomen. Je mag van Gal/Zonik van alles vinden, dat de proef vol zit met taktfouten en dat de piaffe nog nergens op lijkt, maar hij loopt niet structureel kreupel zoals Totilas dat wel deed. Dat is echt appels met peren vergelijken, en daarom vind ik jouw opmerking flauw.
Mijn vermoeden wat betreft Totilas is dat dat paard weliswaar over een ongeëvenaard bewegingsmechanisme beschikte maar dat hij lichamelijk misschien helemaal niet zo sterk was, in de zin van duurzaam belastbaar op topniveau. En topsport met paarden is en blijft balanceren op het randje qua belasting. Daarom hoop ik echt heel erg dat Zonik de kans krijgt om in het werk te groeien.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:16

Jij vond Totilas toen kreupel en Zonik nu niet?
Dat verklaart veel. :) En dan zijn we best uit gepraat want dan wijken onze meningen dusdanig ver van elkaar af dat we er niet uit gaan komen. (En dat is ook niet erg. Maar dan lijkt het me ook best dat we gewoon allebei van de zon gaan genieten nu. :D)

Edit; en voor mij woorden in de mond gelegd worden: Neen, ik wil Zonik nu ook niet kreupel noemen. Maar helemaal rad is hij ook niet. :) Dat kan door de taktfouten zijn. Maar hij is niet zuiverder dan Totilas onder Rath in mijn mening.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:21

Heleenn, misschien moet je wat beter lezen. Ik zeg juist vanwege die piaffe dat het misschien beter was geweest dat ze hem nu nog niet op dit niveau voorgesteld hadden. Hij reddert inderdaad in de piaffe. Maar zoals hierboven gezegd, dat zie je (helaas) regelmatig op dit niveau, en dan vaak nog een stuk erger. Wat ik in het hier besproken filmpje ook zie, is dat Gal hem daarbij niet pusht, en dus zie ik geen 'arm paard' dat over zijn grenzen wordt geduwd. Ik ben het er wel mee eens (en dat had ik al gezegd) dat deze proef echt te hoog beoordeeld is.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:24

Prima Ayasha.Agree to disagree. Maar mij staat het beeld van de kreupele Totilas nog helder voor ogen. Dat was echt een wanvertoning en een schande dat hij niet uitgebeld werd. Dat waren absoluut geen taktfouten, zelfs een totale leek kon dat nog zien.
Persoonlijk vind ik het te warm in de zon 8-)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:26

in de schaduw was het goed te doen vanmiddag maar het schijnt inmiddels nog een stukje warmer te zijn. Ja, ik zit lekker binnen. Kine heeft me al flink afgepeigerd voormiddag na een slechte nacht dus ik vond dat ik een een uurtje of twee mocht zitten met een koffie (of twee) alvorens ik mijn taken hervat :')
Nog één dagje volhouden en dan zou het alweer een stuk koeler moeten zijn! :D

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:31

Ik vind Zonik absoluut niet kreupel. In heel veel oefeningen is hij spatzuiver...alleen de piaffe en vooral de overgangen van passage/piaffe/passage komt hij uit balans.
En Totilas was in de betreffende proef waar hier over gesproken werd echt onzuiver/kreupel.
Al bracht Rath hem ook wel uit balans...

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:33

Askja schreef:
Heleenn, misschien moet je wat beter lezen. Ik zeg juist vanwege die piaffe dat het misschien beter was geweest dat ze hem nu nog niet op dit niveau voorgesteld hadden. Hij reddert inderdaad in de piaffe. Maar zoals hierboven gezegd, dat zie je (helaas) regelmatig op dit niveau, en dan vaak nog een stuk erger. Wat ik in het hier besproken filmpje ook zie, is dat Gal hem daarbij niet pusht, en dus zie ik geen 'arm paard' dat over zijn grenzen wordt geduwd. Ik ben het er wel mee eens (en dat had ik al gezegd) dat deze proef echt te hoog beoordeeld is.

Misschien moet jij ook wat beter lezen dan, en dat hij nu al uitgebracht wordt daar zit jij voor niets tussen, toch? Dus ik zie niet hoe dat aan jou gericht kan zijn. En ik zeg niets over het feit of hij hem pusht of niet in de proef, maar ik licht verder toe over het waarom van niet pushen in de wedstrijdring. Ik spreek me zelfs niet uit over het feit of hij het paard pusht of niet, enkel over het pushen zelf.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:35

Tja los van het feit dat ik wel fan ben van de ruiter, moet ik wel toegeven geen fan te zijn van dit paard. Lijkt in het drafwerk, met name in 1 achterbeen altijd wat hakerig te zijn (ik zou niet zeggen hanentred, maar het scheelt niet veel), en zeker in de zwaardere oefeningen wordt dit bevestigd en dus met name bij de pi en pa. Het is absoluut een mooi paard, en atletisch is hij genoeg als je spreekt over groot bewegen en rek, maar ik denk dat zijn lichaam niet gemaakt is voor dit werk, waar ze en snel en klein moeten blijven. Dit bvb in schril contrast met Totilas, waarbij dat paard echt kracht en beheersing uitstraalde, zeker tot en met het WK met Edward Gal.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:11

Heb zelden een paard met zoveel taktfouten door de baan zien gaan, laat staan daarmee zien winnen..
Ik meende ook wat te zien aan rechtsvoor in de stap, alsof hij daar op valt. En verder het bekende 1 voorbeen aan de grond, achterhand compleet los (in nota bene verzamelende oefeningen). Tja.. maar gelukkig is de hippische pers er een kei in om dit door onze strot te duwen en te verkopen als een geweldige combinatie waar we allemaal kwijlend naar moeten kijken (op het artikel van Horses.nl na).
Die foto, die Glock zelf ook op hun fb heeft gepost, is om te huilen. Niks moois aan.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:32

Ayasha, mrgen 30 + en zwaar onweer als toetje ...

Toch ff mijn vorige post nuanceren: ik heb het filmpje van Rath/Totilas nog eens opgezocht en bekeken. Hij is niet de hele proef kreupel en het is niet direct voor een leek te zien. Maar kreupel is hij wel, m.n. een paar keer als hij de hoek doorrijdt, en in de uitgestrekte draf. In de passage/ piaffe zie je dat minder, daar valt vooral op dat hij niet kantelt en achter echt gewicht opneemt, wat juist zijn sterke punt was. Ook filmpje Gal/Zonik nog maar een keer bekeken, en ik zie daar nog steeds geen kreupelheid, wel een paard dat achter kracht en coördinatie mist in m.n. de piaffe en dan met zijn andere been 'bijstept'. De getoonde piaffe is daardoor onder de maat.
Verder ben ik het eigenlijk wel eens met de post van Bulck hierboven. Het is de vraag of dit soort paarden wel echt geschikt zijn voor verzamelde oefeningen. Misschien toch eens iets van PRE of lusitano gebruiken in de dressuurpaardenfokkerij? Totilassen en Valegro's liggen nl niet voor het oprapen.

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:37

De beste stuurlui staan weer aan wal. :roll: