Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 90 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

[VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

 
Profiel   

Japeloup schreef
Volgens de regelementen van de FEI en de KNHS hoort een draf nog altijd een 2 takt te zijn met een diagonale beenzetting. Duidelijk is te zien dat de fokkerij en de manier van rijden er voor zorgt dat de takt niet is wat hij volgens de regels hoort te zijn. En dat de juryleden dus niet jureren volgens de regels.


Twee takt, wilt zeggen dat je dus tot 2 moet kunnen tellen en dat dat gelijk hoort te blijven. dus 1.2.1.2.1.2 etc. Dat is nog steeds bij de paarden daar. Diagonalen zijn ook ter discussie, immers heb je die altijd, anders vielen ze om :+ Over de hoek en de evenredigheid, daar is discussie over. Maar daar is geen regel omtrent. Kan ook niet, want dan kom je dus de bewegingsafloop die je nooit uniform kan stellen, daar elk paard anders gebouwd is. van een Fjord bvb of shet, kan je niet verwachten dat die bewegingsafloop gaan krijgen van bvb een tuiger of warmbloed. Takt ja, diagonalen ja (anders heb je een meergangen paard)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 12:11 



 
Profiel   

Op het moment dat er 1 been aan de grond is klopt het toch echt niet meer. Want dat is als een slag in het wiel, het rolt nog wel maar niet meer zoals het hoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 12:13 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Ik ben het zeker met je eens dat dit beter is dan wat hij de laatste tijd met andere paarden heeft laten zien.
Misschien toch de druk van de media ook bij hun binnen gekomen?

Maar als je paard nog niet klaar is voor het gevraagde is er bij mij toch ook weer geen harmonie. Dan overvraag je hem ook flink.
Dan denk ik, heb je geen passend paard, sla dan over, volgend jaar weer een NK.


Ik hoop dat de kritiek zeker ook bij hen binnenkomt. Want als je al zolang in het vak zit kan er zeker "bedrijfsblindheid" optreden.

Wat betreft harmonie is het maar net wat je onder harmonie verstaat. Ik vond de harmonie tussen paard en ruiter goed. Maar als je de harmonie van de bewegingen bedoelt is het misschien een ander verhaal. En of hij Zonik al mee had moeten nemen...weet ik niet...Mag je dan pas starten als alles perfect loopt? Dan had Hans Peter vrijwel geen van zijn paarden kunnen starten, want die lieten vrijwel nooit een harmonieuze piaffe zien of piaffe-passage overgangen.

Hoeveel mensen van ons gaan pas op wedstrijd als het paard perfect zijn ding doet? Misschien maar een paar. Ik denk dat hij Zonik wilde testen in een spannende ambiance en dat hij hem nu lekker een tijd weer thuis houdt. Dat hoop ik tenminste...

Zelf denk ik zeker dat de bouw en bewegingen Zonik in de weg kunnen zitten. Maar Gal moet daarin eerlijk zijn en hem dan maar wat kleiner laten bewegen, totdat hij het grotere beter aankan. Ik zag hem tijdens de prijsuitreiking in het begin veel simpeler bewegen en dat ging hem heel goed af. Toen Edward hem aanzette om groter te gaan verloor hij even de balans en toen Gal hem weer in balans bracht zag het erg mooi uit....

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 12:22 



 
Profiel   

Natuurlijk mag hij hem meenemen.
Maar de punten kloppen er niet bij, dat verwachten wij toch ook niet bij een paard dat nog net het niveau niet beheerst?
Plus je geeft dan zelf ook aan, de proef liep niet zo soepeltjes.
Geen harmonie is niet meteen zwiepend met de staart en bokkend door de ring :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 12:25 



 
Profiel   

Maar Gal kan er zelf natuurlijk vrij weinig aan doen dat hij overgewaardeerd wordt. Ik vond het qua harmonie tussen paard en ruiter er fijn uitzien, alleen was duidelijk dat er taktfouten waren in de pi en pa. Dat hij m meeneemt naar het NK snap ik wel. Het is dicht bij huis en je kan m toch de ervaring van een wedstrijd op dit niveau meegeven. Ik denk ook dat ze er goed aan doen om Zonik nu weer even thuis te houden en verder te trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 12:30 



 
Profiel   

Daar heb je een PUNT :D ...dat de punten te hoog waren!
Heb Cennin en Hans Peter niet gezien....was dat beter?

En wat ik al zei harmonie vond ik de samenwerking tussen paard en ruiter en dat vond ik oké...geen getrek en gedoe...zoals bij bijv. Undercover...of Adelinde en Parzival....het zag er ontspannen en prettig uit...met uitzondering van de haperingen in beweging :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 12:32 



 
Profiel   

manubres schreef
Ja, dressuur blijft moeilijk...Ik weet dat Totilas de 90% grens overging en toch ook geen foutloze proef liep en dat Charlotte ook wel eens boven de 90% scoorde met een paard wat niet echt lekker liep...dus tsja...dan zal het scoren/puntensysteem aangepakt moeten worden om het subjectieve gedeelte er nog meer uit te filteren.


Klopt. Dat vond ik ook tijdens de Olympische spelen van 2012. Ondanks dat Charlotte echt een van mijn favoriete ruiters is, vond ik dat echt heel erg overgewaardeerd. Toen was het (geloof ik) ook 93%, terwijl Adelinde een nagenoeg vlekkeloze rit had en 87% scoorde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 12:37 



 
Profiel   

bulck schreef
Japeloup schreef
Volgens de regelementen van de FEI en de KNHS hoort een draf nog altijd een 2 takt te zijn met een diagonale beenzetting. Duidelijk is te zien dat de fokkerij en de manier van rijden er voor zorgt dat de takt niet is wat hij volgens de regels hoort te zijn. En dat de juryleden dus niet jureren volgens de regels.


Twee takt, wilt zeggen dat je dus tot 2 moet kunnen tellen en dat dat gelijk hoort te blijven. dus 1.2.1.2.1.2 etc. Dat is nog steeds bij de paarden daar. Diagonalen zijn ook ter discussie, immers heb je die altijd, anders vielen ze om :+ Over de hoek en de evenredigheid, daar is discussie over. Maar daar is geen regel omtrent. Kan ook niet, want dan kom je dus de bewegingsafloop die je nooit uniform kan stellen, daar elk paard anders gebouwd is. van een Fjord bvb of shet, kan je niet verwachten dat die bewegingsafloop gaan krijgen van bvb een tuiger of warmbloed. Takt ja, diagonalen ja (anders heb je een meergangen paard)


Waarom zou een paard omvallen als ze niet diagonaal bewegen? Een ijslander valt toch ook niet om in de telgang of tölt?
Feit blijft dat de beenzetting van zweef moment naar diagonaal naar zweef hoort te gaan in draf. Duidelijk is te zien op films en foto's dat dat veelal niet het geval is in de sport. Nu zie je veel paarden met 1 (voor)voet aan de grond. De regels schrijven voor dat de beenzetting van zweef naar diagonaal hoort te zijn. En dus niet in de draf 1 been aan de grond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 12:54 



 
Profiel   

Lateraal bewegend kan een paard ook in balans zijn (anders viel ik voortdurend om met mijn paarden). Een paard dat in de diagonale beweging van de draf geen balans kan houden, redt zich juist door de diagonaal te breken. Hetgeen taktfouten oplevert, maar een paard denkt niet in taktfouten, die is gewoon bezig zijn balans te reguleren.
Taktmatig draven kost meer aanspanning van de juiste spieren (boven- en onderlijn) en is in principe dus zwaarder voor een paard. Door training ontwikkelen die spieren zich en gaat het paard steeds gemakkelijker in de juiste balans en aanspanning lopen, en ontwikkel je taktmatige en uiteindelijk ook schwungvolle bewegingen (ook bij gangenpaarden).
Als taktmatig bewegen met een ruiter erop voor alle paarden zo vanzelfsprekend was, hoefden we daar niet zo hard op te trainen. Dat er op hoog niveau nog vaak taktfouten te zien zijn, maakt duidelijk dat een paard taktmatig laten bewegen nog niet zo eenvoudig is. Maar dit werpt ook vragen op over de jurering. Immers, in de basistraining is takt van oudsher het eerste waar je aan werkt. Zonder takt geen ontspanning en geen correcte aanleuning. Maarja dat is de volgorde van het Skala en het Skala ... bah vies woord, volkomen achterhaald volgens bepaalde toonaangevende figuren binnen de moderne dressuursport.


Laatst bijgewerkt door Askja op 19-07-17 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 13:16 



 
Profiel   

Japeloup schreef
Waarom zou een paard omvallen als ze niet diagonaal bewegen? Een ijslander valt toch ook niet om in de telgang of tölt?
Feit blijft dat de beenzetting van zweef moment naar diagonaal naar zweef hoort te gaan in draf. Duidelijk is te zien op films en foto's dat dat veelal niet het geval is in de sport. Nu zie je veel paarden met 1 (voor)voet aan de grond. De regels schrijven voor dat de beenzetting van zweef naar diagonaal hoort te zijn. En dus niet in de draf 1 been aan de grond.



Maar zweefmoment en diagonaal is ook heel simplistisch gezegd. In die 1-2 beweging, van de draf dus, gebeurt er heel wat meer in het lichaam van dat paard, dan enkel een diagonale beenzetting afgewisseld door een zweefmoment. Wat dan met lichamelijke tekortkomingen? Denk bvb al aan paarden met een steiler achterbeen of langer onderbeen, of minder schoudervrijheid. Die zouden dan niet meer mogen deelnemen, want die kunnen al nooit voldoen aan dat plaatje.
Als we veelal gaan kijken naar de paarden van vroeger, denk dan aan Donnerhall, had je paarden die correct waren, maar nog te koud. Noem het mss show, maar die rek, elasticiteit was bij die paarden nog in het lange niet daar. Simpel ze hadden het bloed niet en ook de bouw niet. Doorheen de jaren is de sport geevolueerd. Dat gebeurt overal. Kijk het turnen van vroeger en nu. De graad van moeilijkheid en snelheid is ook daar verandert. Was dan vroeger alles beter? Nee, gewoon anders en passend in die periode. Pas op ik ben ook tegen dat te getricked etc en vandaar ook tegen de beoordeling van deze proef van deze combinatie op dit ogenblik. Maar van een proef van Donnerhall of Ahlerich word ik nu ook niet echt warm. Correct en netjes wel, maar niet als sport zeg maar. En ook bij hen vind je fouten terug, als we dan op die beenzetting willen letten


Laatst bijgewerkt door bulck op 19-07-17 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 13:22 



 
Profiel   

Askja schreef
Lateraal bewegend kan een paard ook in balans zijn (anders viel ik voortdurend om met mijn paarden). Een paard dat in de diagonale beweging van de draf geen balans kan houden, redt zich juist door de diagonaal te breken. Hetgeen taktfouten oplevert, maar een paard denkt niet in taktfouten, die is gewoon bezig zijn balans te reguleren.
Taktmatig draven kost meer aanspanning van de juiste spieren (boven- en onderlijn) en is in principe dus zwaarder voor een paard. Door training ontwikkelen die spieren zich en gaat het paard steeds gemakkelijker in de juiste balans en aanspanning lopen, en ontwikkel je taktmatige en uiteindelijk ook schwungvolle bewegingen (ook bij gangenpaarden).
Als taktmatig bewegen met een ruiter erop voor alle paarden zo vanzelfsprekend was, hoefden we daar niet zo hard op te trainen.


Ja mijn voorbeeld was niet echt correct, het ging meer over de diagonalen die gevraagd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 13:24 



 
Profiel   

Ah OK

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 13:26 



 
Profiel   

Maar in de regelementen staat vermeld dat het een diagonale beenzetting moet zijn in de draf. Dus of de regels kloppen niet, of ze worden niet nageleefd. De fokkerij hoort er ook bij, je ziet hengsten goed gekeurd worden die niet volgens die zelfde regels draf laten zien. Dus waar gaat het mis?

Paarden die minder voordelig gebouwd zijn, zul je dus rekening mee moeten houden in je training en je doelen.
En dan kom je bij de vraag hoe ziet het ideaal gebouwde paard er uit?

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 13:44 



 
Profiel   

Japeloup schreef
Maar in de regelementen staat vermeld dat het een diagonale beenzetting moet zijn in de draf. Dus of de regels kloppen niet, of ze worden niet nageleefd. De fokkerij hoort er ook bij, je ziet hengsten goed gekeurd worden die niet volgens die zelfde regels draf laten zien. Dus waar gaat het mis?

Paarden die minder voordelig gebouwd zijn, zul je dus rekening mee moeten houden in je training en je doelen.
En dan kom je bij de vraag hoe ziet het ideaal gebouwde paard er uit?


Diagonale beenzetting vermeld niets over de graad van die diagonele paren onderling en kan daardoor dus perfect taktmatig blijven en aldus gewoon beoordeeld worden. Uiteraard als er binnen die diagonaal beenparen (dus onderling of hetzij voor of achter) iets misloopt, dan heb je een takkel en dus taktfout.

En ja een perfect paard :+ geen enkele topper is ooit het voorbeeld van perfectie geweest, als we kijken naar exterieur. Net zoals geen enkele mens dat is. uiteraard hebben we allemaal een ideaalbeeld (en dat ligt bij de mens trouwens ook helemaal niet bij de realiteit) Dus het is maar net wat je wilt doen en hoe je over je lichaam controle krijgt. En dat is bij die dieren net zo.

ff ter info, kijken vanaf pagina 14 voor draf
https://inside.fei.org/sites/default/fi ... _clean.pdf

Dus er komt nog heel wat meer bij kijken dan enkel een diagonale beenzetting en takt, zoals dus lichaamshouding en frame behouden, wat ook dynamica teweegbrengt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 13:54 



 
Profiel   

Even een klein intermezzo. Wat vinden jullie van de winnende proef van Isabell Werth net in Aachen? In de gewone Grand Prix 83.17%, voor Laura Graves met 79.51%.

https://www.facebook.com/clipmyhorse/vi ... =2&theater

Ik vermoed dat die met de kür nog wel een stuk hoger uit zal komen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 19:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 90 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen