[VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:51

Tazzey schreef:
De beste stuurlui staan weer aan wal. :roll:


Dooddoener :roll:

Misschien Bokt maar eens opdoeken.

Hier wel fan van Zonik , al vanaf de eerste keer dat ik hem zag.
Niet zo'n grote fan van de kur op het NK maar ik zag wel wat Askja ook zag.
Ik vond hem de eerste 1 a 2 minuten wat moe ogen overigens, alsof het allemaal nog net ff teveel is.

Ik zie hem graag volgend jaar op het EK.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:54

Ansie schreef:
Heb zelden een paard met zoveel taktfouten door de baan zien gaan, laat staan daarmee zien winnen..
Ik meende ook wat te zien aan rechtsvoor in de stap, alsof hij daar op valt. En verder het bekende 1 voorbeen aan de grond, achterhand compleet los (in nota bene verzamelende oefeningen). Tja.. maar gelukkig is de hippische pers er een kei in om dit door onze strot te duwen en te verkopen als een geweldige combinatie waar we allemaal kwijlend naar moeten kijken (op het artikel van Horses.nl na).
Die foto, die Glock zelf ook op hun fb heeft gepost, is om te huilen. Niks moois aan.

Mee eens. Maar helaas zien mensen het niet.
Moet je in de basis eens al je overgangen met zo veel onbalans en takt verlies laten zien, weet bijna zeker dat je niet met winst naar huis gaat.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:40

Tazzey schreef:
De beste stuurlui staan weer aan wal. :roll:


Idd een dooddoener en struisvogelpolitiek.
Juist door de media-aandacht ligt deze discipline al hard onder vuur. Vergeet niet dat de OS ze er liever uit willen dan in. Los van het logistieke verhaal en de kosten daaromtrent, wordt de sport alsmaar minder geloofwaardig en aldus moeilijker uit te leggen aan het grote publiek/sponsors etc.

ik denk dat niemand beweert dat Zonik een slecht paard is, maar momenteel is die nog niet die percentages waard, dewelke hij nu ontvangt.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:49

Wie was er irl bij in Ermelo?

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:17

Ik was er :D.

Ik ben een absolute dressuurleek, dus heel veel zinnigs kan ik er niet over zeggen.
De proef van Tosca Visser sprong er voor mij echt uit, ze zat met een big smile op haar paard en Asther maakte ook een vrolijke indruk. Het hele beeld was gewoon harmonieus en ongedwongen. Ik vind de proeven van Gal en Minderhout flitsender, maar daarmee verliezen ze in mijn ogen het harmonieuze beeld. Qua oefeningen die ze lieten zien kan ik echt niks zeggen, dus ik kan ook niet zeggen of Zonik terecht wint, maar ik heb het idee dat je hoger scoort met flitsendere proeven met (takt) foutjes dan met een harmonieuze proef, en dan vraag ik me af wat het doel is waar ze in de dressuur naartoe rijden.

Wat me erg positief opviel was de rust van Zonik tijdens de prijsuitreiking.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:25

Wat jij aankaart Bulck is denk ik wel een serieus aandachtspunt voor de paardensport en dan in het bijzonder de dressuursport: de interesse van het grote publiek en de geloofwaardigheid van de sport. Het blijft allemaal heel erg incrowd en zeker als media van buiten de paardensport daarbij vooral het negatieve nieuws naar buiten brengen (zoals nu de Volkskrant met de overwaardering van Gal/Zonik t.g.v. de'Zonik-hype'), dan beklijft bij de buitenwacht al snel het beeld van een elitaire sport waarin het vooral draait om grote namen en geld, en minder om de samenwerking tussen ruiter en paard. Dat terwijl veel mensen dressuur toch al zien als een paard dat dociel wat kunstjes doet en rare pasjes maakt met een ruiter met een gek pakkie op zijn rug - als een soort circus-act.
Hier ligt een taak voor bijv. het KNHS (en de FEI), die serieus zouden moeten bekijken hoe de dressuursport als kijksport inzichtelijker, interessanter en toegankelijker gemaakt kan worden voor buitenstaanders. Het Anky-effect is allang weggeëbd, en dat draaide eigenlijk ook meer om Anky zelf dan om haar paarden.
Meer aandacht voor de paarden dus, en daarbij vooral ook meer nadruk op harmonieus rijden, op de veelgenoemde, maar in de praktijk te weinig waargenomen happy athete. Ook een leek kan namelijk zien dat een paard een strakke teugelvoering niet prettig vindt, en dat dressuur vaak meer lijkt op drillen dan op een gezamenlijke dans van ruiter en paard.
Daar moet echt meer in veranderen (jurering!), en vervolgens zal dat uitgedragen moeten worden naar het grotere publiek. De paardenwereld, met name de sport, is nog steeds veel te veel een gesloten cocon waarbinnen men vooral naar elkaar kijkt en te weinig benul heeft van hoe men op de rest van de wereld overkomt.
Verandert dit niet, dan zou het inderdaad maar zo kunnen dat dressuur op termijn geen Olympische sport meer is.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: [VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:35

Askja: ben het met je eens. Ga terug naar de harmonie en samenspel.
Ik roep (en zal dat blijven doen) al tijden: ga bij elke wedstrijd controleren op het naleven van alle regels die de FEI en de KNHS hanteren mbt tuigage.
Hoevaak je niet strakke neusriemen ziet terwijl er toch staat dat een hoge neusriem 2 vingers er tussen moet hebben.
En als de juryleden dan voor elk onderdeel niet hoger dan een 5 mogen geven als het paard z'n mond open heeft. Dan wordt de sport al een stuk helderder en vriendelijker.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:36

Vroeger was alles beter
En nu zeg ik: JA!
Daar moeten we echt naar terug.
Er werd gereden met harmonie. Publiek nog naast de ring die echt alles goed konden ervaren.
Er werd gejureerd op hoe de fei het zelf ooit omschreven heeft maar nu niet meer hanteert.
De paarden van nu hebben meer souplesse dan toen. Kracht mis ik wel eens dus daar zou wel eens een aandachtspunt in de fokkerij kunnen zitten.
Maar toch denk ik dat met de huidige paarden van nu nog veel meer happy atlete geshowd kan worden.
Maar dan moeten we allemaal weer eens leren wat tact is. Hoe een zuivere gang eruit ziet.
Hoe een paard zijn buikspieren gebruikt en niet met holle rug de piaffe loopt.

En dan kan zeker dressuur weer leuk zijn om te zien.
Jammer van de 20 jaar afbraak die er is door sjeff.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: [VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:38


manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:41

Anky heeft de dressuursport groot gemaakt..en ik ben er niet mee eens dat het alleen om Anky draaide. De harmonie die zij met Bonfire had gaf je kippenvel. En als ik aan Anky denk dan zie ik ook altijd, als mensen klapten na de proef, haar vinger wijzen op haar paard. Zonder Anky was er geen kür op muziek op hoog niveau geweest en was de paardensport veel saaier geweest en misschien wel uitgestorven...En dat laatste is misschien waar het op den duur (helaas) wel heen gaat. Geen dieren meer in het circus...ook geen dieren meer die kunstjes doen binnen een dressuurring. Dat zou wel heel jammer zijn...niet alleen voor de ruiters maar ook voor de paarden, want die gaan dan massaal naar het slachthuis.

Ben er zeker over eens dat er misschien meer Valegro's en Charlotte's zouden moeten komen, maar als ik eerlijk ben kreeg ik nooit kippenvel van deze combi. En dat is een ding wat meer mensen hebben, een spectaculair paard zien bewegen geeft je meer wauw-gevoel dan een paard dat dit niet doet. En of je die mentaliteitsverandering doorgevoerd krijgt in de paardensport en toeschouwers dat het minder spectaculaire bewegen beter is...tsja, dat zullen we gaan zien.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:05

Maar van wat krijg je een wauw gevoel van dit soort proeven?
Edit; en dan bedoel ik dus al dit soort proeven, dus al dat benen gezwaai. Niet één specifieke. Ook op lager niveau zie je dat al terug komen en punten krijgen. Wat is daar mooi aan zonder harmonie?
Want het gaat vrijwel altijd ten koste van de harmonie.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-07-17 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:20

Japeloup schreef:

Ja dat bedoel ik.

Bij de eerste OS van Anky heb ik nog genoten, ik had het idee dat het toen nog allemaal wel mee viel. Of ik heb het verdrongen :P

Nee voor mijn gevoel begon het spectakel rijden pas later.
En werd dat elk jaar erger. De voorbenen steeds onnatuurlijk hoger, waarop een weg gedrukte rug omdat het anders niet kon. Een achterbeen dat het niet bij kan houden.
Daarna heb ik bij geen enkele proef nog kippenvel gehad.
Ik kan niet naar die circus kunstjes kijken ze zijn niet mooi.
Daarnaast zie je paarden die zo hard de best doen, maar het eigenlijk niet kunnen.

Deze OS heb ik inderdaad voor het eerst weer genoten en ik hoop dan ook met heel mijn hart dat dit weer de weg is die ingeslagen word.

En dan praat ik dus niet over smoezende trekkende Nederlanders met bloedmonden.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:54

Ayasha schreef:
Maar van wat krijg je een wauw gevoel van dit soort proeven?
Edit; en dan bedoel ik dus al dit soort proeven, dus al dat benen gezwaai. Niet één specifieke. Ook op lager niveau zie je dat al terug komen en punten krijgen. Wat is daar mooi aan zonder harmonie?
Want het gaat vrijwel altijd ten koste van de harmonie.



Ben ik niet helemaal eens. Paarden zijn tegenwoordig atletischer gefokt en het blijft dressuursport. Dat is uiteraard een stuk een ethisch vraagstuk dat ieder voor zich moet uitmaken om daar aan te willen deelnemen. Maar bij sport ga je voor meer en beter en dat is dus ook grenzen opzoeken en daardoor verbeteren. Trial and error.
Bij Totilas bijvoorbeeld vond ik dat veelal echt machtig, omdat het echt uit de 'core' van dat paard kwam (wat ik mis bij Zonik) Tuurlijk mocht die draf meer grond dekken met de achterbenen, maar ook dat evolueerde wedstrijd na wedstrijd (bedoel dan de tijd onder EG)
Een ander voorbeeld is Damon Hill, ook een krachtpatser, maar toch heel correct. Als je dan spreekt over show en harmonie en wel of geen wauw-gevoel. Dat paard van Sprehe, Desperado(s) (ben ff kwijt of het met s is of niet :+ :D ), eveneens een paard met het totaal pakketje.
Bij Charlotte zien we dat ook, maar bon die punten zijn er ook niet altijd door enkel goed te rijden :+ :Y)

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: [VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:58


Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:01

bulck schreef:
Tazzey schreef:
De beste stuurlui staan weer aan wal. :roll:


Idd een dooddoener en struisvogelpolitiek.
Juist door de media-aandacht ligt deze discipline al hard onder vuur. Vergeet niet dat de OS ze er liever uit willen dan in. Los van het logistieke verhaal en de kosten daaromtrent, wordt de sport alsmaar minder geloofwaardig en aldus moeilijker uit te leggen aan het grote publiek/sponsors etc.

ik denk dat niemand beweert dat Zonik een slecht paard is, maar momenteel is die nog niet die percentages waard, dewelke hij nu ontvangt.


Een dooddoener? Het massaal afzeiken van de dressuursport met slecht onderbouwde argumenten, vaak niet gehinderd door de aanwezigheid van kennis, dat vind ik een dooddoener. Er worden plaatjes geplaatst om aan te tonen dat de huidige sport slecht is. Dat die plaatjes paarden tonen in een verschillend momentum van de gang dat boeit dan maar even niet. Zonder het paard en de ruiter goed en persoonlijk te kennen wordt een oordeel gegeven.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:02

Laatste combi waar ik kippenvel van kreeg waren Diederick & Arlando in hun kür.
Juist omdat Arlando een beetje the underdog was in al het krachtpatser geweld en daardoor bij mij veel meer sympathie opwekt dan een boel anderen.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:16

Verhelderende filmpjes, dank jullie wel. Wat valt er toch (ook nog na jaren) veel te leren.
En voor iedereen geldt denk ik: blijf kijken, en blijf dingen zien. Niet "omdat het Gal is, is het goed".

Ik vind het dapper van degenen die critisch zijn dat ze dat hier durven uiten. Want je kop wordt er wel bijna meteen af gebeten door een aantal.
Ben persoonlijk ook geen fan van Gal's manier van rijden. Mij te "electrisch". Nee, dat zeg ik niet met kennis van zaken, maar ik vind het niet mooi. Volgens mij klopt er iets niet af en toe. En ik bezit zeker niet de kennis om uit te leggen wat er dan niet klopt, maar toch.... t klopt niet.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 19-07-17 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:18

Tja Tazzey, dat er een oordeel gegeven wordt over een combinatie zonder dat men ruiter en paard van nabij kent, is inherent aan het fenomeen topsport. Er is publiek, of dat nu live aanwezig is of lijkt via livestream of youtube, en dat publiek vormt zich een mening over wat het ziet. Jouw reactie vind ik eerlijk gezegd typerend voor de mentaliteit binnen de paardensport: oordeel niet als je buitenstaander bent, je weet er niets van. Dat is echt een onzinnig standpunt want je kunt toeschouwers niet verbieden om zich een mening te vormen over wat ze zien. Topsport bestaat nu eenmaal bij de gratie van het publiek. En die weten er misschien niet altijd even veel van af, maar ze kunnen wel zien of een paard zich prettig voelt onder de ruiter of niet.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:22

Japeloup schreef:
Bulck: kan wel zijn dat ze atletischer gebouwd zijn, maar of het paard dan nog correct en functioneel beweegt is de vraag.
Kijk maar eens naar onderstaand filmpje

https://m.youtube.com/watch?v=HZuMm6txG9Y


Dat is ook zo'n verhaal. Wat is correct bewegen? Alsof alle mensen zo correct bewegen, als in zijnde een gelijke bewegingsafloop etc, Maar van een paard gaan we wel uit dat ze moeten voldoen aan een bepaald plaatje. (en dan vaak een of ander oud prentje uit een boek) :+ :Y)

Zet een Zonik bvb tegen een Totilas en zet die dan bvb af tegen Donnerhall. Lengte in lichaam en been en positie tov elkaar, hebben effect op lichaamsgebruik en dus beweging. Dat zie je zelf bij jonge paarden die nog nooit een zadel op gehad hebben.

Vroeger was niet alles beter

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:24

Maar tact blijft wel tact.
1 voorbeen aan de grond is bij geen 1 paard goed. Bij een jong paard kun je het nog op balans gooien.
Maar als paarden de GP hebben bereikt mogen we er toch wel vanuit gaan dat ze al een gedegen basisopleiding hebben doorstaan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:27

rien10 schreef:
Verhelderende filmpjes, dank jullie wel. Wat valt er toch (ook nog na jaren) veel te leren.
En voor iedereen geldt denk ik: blijf kijken, en blijf dingen zien. Niet "omdat het Gal is, is het goed".

Ik vind het dapper van degenen die critisch zijn dat ze dat hier durven uiten. Want je kop wordt er wel bijna meteen af gebeten door een aantal.
Ben persoonlijk ook geen fan van Gal's manier van rijden. Mij te "electrisch". Nee, dat zeg ik niet met kennis van zaken, maar ik vind het niet mooi. Volgens mij klopt er iets niet af en toe. En ik bezit zeker niet de kennis om uit te leggen wat er dan niet klopt, maar toch.... t klopt niet.

Het is denk ik de druk die er op zit. En dan niet perse van voren, al betwijfel ik ook of die echt licht in de hand rijdt, maar de algemene druk. :) Zijn hele rijstijl komt op mij gewoon erg "zwaar" over. En dat vind ik niet mooi om te zien. :)
Waar Dujardin in haar goede proeven veel lichter leek te rijden ondanks dat Valegro van bouw veel "logger" was.
en die lichtheid, die mis ik vaak. En nee, niet alleen bij Gal. :+ Maar het feit is nu eenmaal dat Gal er punten voor krijgt en vaak in het nieuws is. En ik vraag me dan af, of die druk die hij er op legt niet resulteert in paarden die "het mentaal niet aan kunnen" En/of ook fysiek zich gaan redderen... Maken of kraken... :)
En dan vraag ik me af... Je hebt een talentvolle ruiter... Want daarover valt niet te discussiëren.... Waarom moet dat zo? Die kan toch op veel mooiere manieren winnen... Maar dat is vrees ik de ontwikkeling die de dressuursport door gemaakt heeft en waarin hij gewoon mee gegroeid is.. en eigenlijk vind ik dat verspilling van talent.
Het belonen van deze proef is in mijn mening verspilling van talent, zowel dat van Zonik als dat van Gal.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:58

Ik vond dat in de proef van Zonik en Gal absoluut sprake was van harmonie. Ik zag een fijn rijdende, niet storende ruiter met een ontspannen paard...dat weliswaar soms wat zoekende was naar takt en balans maar dat dit niet raar is op die leeftijd. Ik kreeg echt geen kromme tenen van de proef...vond de appuyementen en uitgestrekte draf kippenvelmomenten. Maar proeven die Gal met Sister de Jeu reed of Undercover daar heb ik nooit van kunnen genieten...daar was vond ik geen sprake harmonie tussen ruiter en paard. En vooral geen ontspanning...

Zonik en Totilas lijken misschien een beetje op elkaar, wat betreft bewegingsgeweldenaars. Zonik is denk ik atletischer gebouwd, maar Totilas had meer kracht. Maar Totilas had in het begin toen hij ook pas 9 jaar was ook wel onregelmatigheden in zijn piaffe en overgangen piaffe-passage. We zullen zien hoe Zonik zich verder ontwikkelt, ik denk dat hij echt nog wel sterker en beter gaat worden. En omdat hij ogenschijnlijk vrij koel in het hoofd is kan hij de druk denk ik wel aan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [VIDEO]Edward Gal Nederlands Kampioen senioren met Zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:00

Ik ben het zeker met je eens dat dit beter is dan wat hij de laatste tijd met andere paarden heeft laten zien.
Misschien toch de druk van de media ook bij hun binnen gekomen?

Maar als je paard nog niet klaar is voor het gevraagde is er bij mij toch ook weer geen harmonie. Dan overvraag je hem ook flink.
Dan denk ik, heb je geen passend paard, sla dan over, volgend jaar weer een NK.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:06

bulck schreef:
Japeloup schreef:
Bulck: kan wel zijn dat ze atletischer gebouwd zijn, maar of het paard dan nog correct en functioneel beweegt is de vraag.
Kijk maar eens naar onderstaand filmpje

https://m.youtube.com/watch?v=HZuMm6txG9Y


Dat is ook zo'n verhaal. Wat is correct bewegen? Alsof alle mensen zo correct bewegen, als in zijnde een gelijke bewegingsafloop etc, Maar van een paard gaan we wel uit dat ze moeten voldoen aan een bepaald plaatje. (en dan vaak een of ander oud prentje uit een boek) :+ :Y)

Zet een Zonik bvb tegen een Totilas en zet die dan bvb af tegen Donnerhall. Lengte in lichaam en been en positie tov elkaar, hebben effect op lichaamsgebruik en dus beweging. Dat zie je zelf bij jonge paarden die nog nooit een zadel op gehad hebben.

Vroeger was niet alles beter


Volgens de regelementen van de FEI en de KNHS hoort een draf nog altijd een 2 takt te zijn met een diagonale beenzetting. Duidelijk is te zien dat de fokkerij en de manier van rijden er voor zorgt dat de takt niet is wat hij volgens de regels hoort te zijn. En dat de juryleden dus niet jureren volgens de regels.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:06

manubres schreef:
Ik vond dat in de proef van Zonik en Gal absoluut sprake was van harmonie. Ik zag een fijn rijdende, niet storende ruiter met een ontspannen paard...dat weliswaar soms wat zoekende was naar takt en balans maar dat dit niet raar is op die leeftijd. Ik kreeg echt geen kromme tenen van de proef...vond de appuyementen en uitgestrekte draf kippenvelmomenten. Maar proeven die Gal met Sister de Jeu reed of Undercover daar heb ik nooit van kunnen genieten...daar was vond ik geen sprake harmonie tussen ruiter en paard. En vooral geen ontspanning...

Zonik en Totilas lijken misschien een beetje op elkaar, wat betreft bewegingsgeweldenaars. Zonik is denk ik atletischer gebouwd, maar Totilas had meer kracht. Maar Totilas had in het begin toen hij ook pas 9 jaar was ook wel onregelmatigheden in zijn piaffe en overgangen piaffe-passage. We zullen zien hoe Zonik zich verder ontwikkelt, ik denk dat hij echt nog wel sterker en beter gaat worden. En omdat hij ogenschijnlijk vrij koel in het hoofd is kan hij de druk denk ik wel aan.


Kijk dat Gal kan sturen, dat staat buiten kijf.Maar harmonie kan je niet zeggen dat aanwezig was. Zet daar nu met eenzelfde gereden proef een minder bekende persoon op en die score had anders geweest en dan had iedereen dat ook terecht gevonden.

Totilas was veel atletischer. Los van kracht had die meer controle over zijn lichaam en dat zag je ook in de bewegingsafloop. Zonik hinkt er vaak echt achteraan en dat heeft Totilas nooit hoeven doen, thans zijn ze allebei op dezelfde leeftijd op dit niveau aangetreden. Zonik heeft mss meer rek, maar of dat echt nodig is op dit niveau... ik weet het niet.. Ik krijg eerder de indruk dat hij daardoor net niet geschikt is voor dit stukje. Met zijn bouw zal hij altijd moeite hebben om op dat achterbeen te blijven, klein te gaan en door te sluiten. Hoewel er zeker nog progressie mogelijk is voor deze jonge combinatie.