Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Senioren gaan paarden poetsen tegen dementie

 
Profiel   

Had de titel nog beter kunnen zijn: Senioren gaan paarden poetsen vanwege dementie.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-17 17:40 



 
Profiel   

Die titel is niet zo pakkend

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-17 18:02 



 
Profiel   

Leuk hoor, goed initiatief.
Bij ons in huis ginger er een aantal jong dementerende ook paardrijden.
Ik ben juist met diep dementerende een aantal keren wezen huifbedrijden, dit was ook echt super.
Verder neem ik mijn hondje altijd mee als ik ga werken, heel huiselijk, vinden de meeste ook super leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-17 22:52 



 
Profiel   

saskiakefie schreef
Had de titel nog beter kunnen zijn: Senioren gaan paarden poetsen vanwege dementie.

Senioren met dementie gaan paarden poetsen :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 07:25 



 
Profiel   

hecht er geen wonderen aan vast, ooit kocht ik dirk. die had een baasje die alles voor hem over had,hij poetste zelfs dirk zijn tandjes. Altijd kwam zijn baasje tot hij vergat dat hij dirk had en vergat dat hij eten moest en uit zijn stal in de weide...... het is waar verzorgen kijken knuffelen en aaien deed hem en dirk zeker goed , maar dementie ontwikkeld zich gewoon verder hoor.....
Zelf op den duur wist hij niet eens meer wie dirk was en waarom of er altijd foto's en kaartjes werden gestuurd met dirk er op ;)

maar het is een goed initiatief om hun tijd in te vullen en bezig te zijn en buiten te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 07:58 



 
Profiel   

kwita schreef
hecht er geen wonderen aan vast, ooit kocht ik dirk. die had een baasje die alles voor hem over had,hij poetste zelfs dirk zijn tandjes. Altijd kwam zijn baasje tot hij vergat dat hij dirk had en vergat dat hij eten moest en uit zijn stal in de weide...... het is waar verzorgen kijken knuffelen en aaien deed hem en dirk zeker goed , maar dementie ontwikkeld zich gewoon verder hoor.....
Zelf op den duur wist hij niet eens meer wie dirk was en waarom of er altijd foto's en kaartjes werden gestuurd met dirk er op ;)

maar het is een goed initiatief om hun tijd in te vullen en bezig te zijn en buiten te komen.


Ik geloof niet dat een zorgorganisatie als Florance verwacht dat deze mensen volgende week genezen zijn van het dementieproces := En deze mensen zijn gelukkig niet verantwoordelijk voor de paarden zoals het baasje van Dirk wel was...
Maar als het de klachten en het ongemak van dementie kan verlichten voor deze mensen dan is dat natuurlijk fantastisch. Uiteindelijk is dementie een terminale ziekte en zullen deze mensen daar dus aan overlijden, maar tot die tijd is iedere verbetering van de kwaliteit van leven natuurlijk welkom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 08:51 



 
Profiel   

Kun je je alsnog afvragen of 1x per maand voldoende is om over een significant resultaat en medicatie vermindering te kunnen spreken....
Leuk project denk ik, maar niet meer dan een uitje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 11:08 



 
Profiel   

Goed initiatief! Ik werk zelf op een PG-afdeling. Bij ons komt er regelmatig een stichting met knuffelkonijnen en hondjes. De meeste bewoners kalmeren hierdoor en lijken er van te genieten. Ben benieuwd hoe dit uitpakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 11:12 



 
Profiel   

Mijn dementerende opa zit structureel met de honden als hij bij mijn ouders komt eten. 5 keer per week. De honden heeft hij ondanks zijn dementie nog wel leren kennen, ook mijn honden die hij maar af en toe ziet. Daarvan weet hij zelfs dat de ene blind is. Dat heeft hij toch nog op kunnen slaan omdat hij dat leuk vindt. Nare of gewone dingen kan hij zich niet meer herinneren maar alles met dieren dus wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 11:40 



 
Profiel   

Zie het meer als bezigheidstherapie niet tegen dementie daar geloof ik niet in. Maar het komt leuk over en het vult de kas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 04:51 



 
Profiel   

Foss schreef
Zie het meer als bezigheidstherapie niet tegen dementie daar geloof ik niet in. Maar het komt leuk over en het vult de kas.

"bezigheidstherapie" heeft een remmende invloed op de ontwikkeling van dementie... bij vasculaire en alzheimer ook bewezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 08:24 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Foss schreef
Zie het meer als bezigheidstherapie niet tegen dementie daar geloof ik niet in. Maar het komt leuk over en het vult de kas.

"bezigheidstherapie" heeft een remmende invloed op de ontwikkeling van dementie... bij vasculaire en alzheimer ook bewezen.


Precies. Sowieso beweging en activering helpt het dementieproces te vertragen (en dus tegen dementie). Tegen dementie betekent niet dat ze het proces kunnen omkeren, wel kunnen vertragen en de kwaliteit van leven (en daarmee alle bijbehorende problemen zoals onrust, verdriet, enz. Enz.) kunnen verhogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 11:51 



 
Profiel   

Inderdaad en je ziet de meeste er echt van opfleuren. Dementerende ouderen die weinig bewegen en dan ineens wel in beweging komen om een dier te kunnen aaien.
Onze buren hebben een zorgboerderij waar ook dementerende ouderen en ouderen met alzheimer tot de doelgroep behoren.
Ze lopen met de ezeltjes, zitten met een cavia op schoot, ze plukken wat bloemen uit de pluktuin, plukken groenten en fruit uit de kassen en helpen wat mee.

Ik vind dit een heel mooi initiatief!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 12:00 



 
Profiel   

Delphi schreef
Inderdaad en je ziet de meeste er echt van opfleuren. Dementerende ouderen die weinig bewegen en dan ineens wel in beweging komen om een dier te kunnen aaien.
Onze buren hebben een zorgboerderij waar ook dementerende ouderen en ouderen met alzheimer tot de doelgroep behoren.
Ze lopen met de ezeltjes, zitten met een cavia op schoot, ze plukken wat bloemen uit de pluktuin, plukken groenten en fruit uit de kassen en helpen wat mee.

Ik vind dit een heel mooi initiatief!


Eens. Maar 1x per maand gaat geen zoden aan de dijk zetten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 16:06 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Foss schreef
Zie het meer als bezigheidstherapie niet tegen dementie daar geloof ik niet in. Maar het komt leuk over en het vult de kas.

"bezigheidstherapie" heeft een remmende invloed op de ontwikkeling van dementie... bij vasculaire en alzheimer ook bewezen.


Precies het is zelfs wetenschappelijk bewezen als mensen meer actief betrokken raken doormiddel van artikelen dat het kan worden geremd. Als is het alleen hun gemoedstoestand. Ik merk dat ik het in het tehuis, wat opzich een mooi opzichzelfstaand concept is, dat er te weinig individuele aandacht is. Maar door wel de vele prikkels die vaak harder aankomen bij mensen met dementie of beginnend, raken mensen sneller vermoeid. Mijn oma zit geregeld in haar stoel te slapen, omdat er niet altijd individuele aandacht is (uiteraard snap ik dat dat ook niet altijd mogelijk is) maar daardoor zie je dat ze gaat slapen. Als je haar alleen al een bak met aardappelen voor haar zet om te schillen dan is ze wakker en dan knapt ze helemaal op. En het zijn vooral de gevolgen die je als het ware aanpakt.

https://www.youtube.com/watch?v=mKvqwhsesso
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 10:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen