Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard met huifkar ramt pand in Orvelte

 
Profiel   

dvhn
Overige


Een paard voor een vakantiehuifkar sloeg zondagmiddag op hol in Orvelte tijdens een drukbezochte markt. Het dier stoof op een etalage van een winkel af en ramde vervolgens Zoo Bizar. Er vielen geen gewonden.

Het was een huifkar die buitenlandse toeristen zonder menbewijs huurden. Het ging dus niet om de paardentram die altijd door Orvelte rijdt. In Drenthe mag iedereen boven de 18 jaar een paard en wagen huren.

Het paard durfde niet langs de kledingrekken
Mannuela Huisman die de paardentram in Orvelte uitbaat, zag het gebeuren terwijl ze bij de opstaphalte van de tram stond. ,,Het was markt en er waren wat kledingrekjes en schapenvellen uitgestald voor de Freule Brocante. Het paard durfde daar niet tussendoor en stoof op de etalage af. De eigenaar van de winkel dacht even dat het paard zo door de ruit zou komen. Gelukkig sloeg hij linksaf waar een klein parkeerplaatsje is, en ramde toen De Pinkenstal. Het pand van Zoo Bizar.’’

‘Het had erger kunnen aflopen’
Tijdens het incident was er een zomermarkt. Huisman zegt dat het erger had kunnen aflopen. ,,Je moet er niet aan denken wat er gebeurd was als het paard op de mensen was ingerend. Mensen met een kinderwagen of een rollator, zie dan maar eens op tijd weg te springen.’’

Eigenaar geramde winkel: ‘Het was gewoon een ongelukje’
Aan de andere kant ziet Iris Al van Zoo Bizar de heisa niet. ,,Het klinkt als een wildwestverhaal, maar dit was gewoon een ongelukje. De schade aan dit pand had ook gebeurd kunnen zijn met een kruiwagen, het is een oud pand. Dit soort dingen kunnen ook gebeuren bij iemand die wel een menbewijs heeft. Het is juist de charme van Drenthe dat je met je familie een huifkar kunt huren. Laten we alsjeblieft niet allemaal regels gaan verzinnen hiervoor.’’

De partner van Huisman heeft het paard tot rust gebracht en in een weiland gezet. Het zet Huisman aan het denken: ,,Het heeft mij altijd verbaasd dat in Drenthe huifkarren verhuurd worden aan mensen zonder menbewijs. Je zag ook aan deze mensen dat ze totaal geen ervaring hadden.

‘Niet met huifkar door het dorp als het druk is’
Hendrik Ham stond in zijn winkel de Freule Brocante toen het paard voor zijn etalage plots stilstond. ,,Heel even hebben we gedacht dat het paard door de etalage kon komen. Mijn vrouw was wel in paniek.’’

Hij vindt dat een verbod op huifkarren besturen zonder menbewijs te ver gaat, maar ziet wel wat in regels. ,,Woensdag hebben we hier boerderijenmarkt, waar twee- tot drieduizend mensen op afkomen. Dan lijkt het me niet verstandig dat daar een huifkar door gaat rijden. Stel je voor dat het paard wel rechtdoor was gevlogen. Er liepen honderden mensen. Ze moeten misschien de drukke plekken mijden. Los daarvan zeg ik ook: ik heb het nog nooit eerder mis zien gaan, en misschien gebeurt het wel nooit meer.’’

Reactie verhuurder: Toeristen hadden wél ervaring met paarden
Jan Rossing van het huifkarrecreatiebedrijf Thor-Heste vertelt dat de toeristen wel degelijk ervaring hebben met paardrijden. ,,Die ervaring vind ik noodzakelijk. Bovendien ben ik met iedereen die op pad gaat, uren bezig om ze op weg te helpen. Ze krijgen instructies en ik laat ze pas gaan als ik er een goed gevoel bij heb.’’

De toeristen hadden een handleiding mee waarin staat dat het niet handig is om door Orvelte te rijden als er evenementen zijn. Rossing: ,,Dat hebben zij in dit geval te laat gezien. Hier ga ik mijn instructies op aanpassen, in die zin trek ik er lering uit.’’

Moet menbewijs verplicht worden voor wie een huifkar bestuurt? Na het incident in Orvelte is online een levendige discussie ontstaan. Lees hier enkele reacties.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 14:24 



 
Profiel   

Route aanpassen dus, want dit gaat allemaal naar vaste overnachtingsplaatsen en de route om te volgen kennen de paarden vaak al. Promo over het landelijke natuur uitzicht onderweg. Paar tussenhaltes maken bij enkele dorpjes, zodat er veilig boodschapjes gedaan kunnen worden onderweg, klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 15:48 



 
Profiel   

Tamary hoe kom je daarbij?
Ben meerdere malen met de huifkar op pad geweest, maar zonder vaste routes. Wel een andere verhuurder dus wellicht dat deze dat dan wel doet, maar dat is niet overal standaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 17:17 



 
Profiel   

Eerlijk gezegd vind ik het niet meer van deze tijd dat er zomaar paarden met huifkarren verhuurd wordt zonder dat er een ervaren medewerker erbij is ter begeleiding.

Men krijgt tevoren wat uitleg en instructies en dan krijgen ze paard en kar mee............dat is vragen om moeilijkheden.

Overal is het drukker geworden met het verkeer en recreanten en er zijn steeds meer en meer envenmenten...........

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 17:20 



 
Profiel   

Wij hebben ook een weekje met een huifkar van Thor-Hester rondgetrokken. De eigenaars doen echt alle moeite om de juiste menners aan de juiste fjorden te koppelen en geven uitgebreid uitleg en een oefenritten. Supermensen. Het was een heel goede ervaring en binnen een paar jaar doen we het nog eens.
Wat de passage door Orvelte betreft, het kan daar inderdaad erg druk zijn, dan is een huifkar er misschien minder gepast. Anderzijds is het ook een extra attractie.
Verbieden we ook alle attracties in een pretpark waar een ongeval mee gebeurt? Verbiedt men de Ronde van Frankrijk omdat er renners vallen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 20:22 



 
Profiel   

koend schreef
Wij hebben ook een weekje met een huifkar van Thor-Hester rondgetrokken. De eigenaars doen echt alle moeite om de juiste menners aan de juiste fjorden te koppelen en geven uitgebreid uitleg en een oefenritten. Supermensen. Het was een heel goede ervaring en binnen een paar jaar doen we het nog eens.
Wat de passage door Orvelte betreft, het kan daar inderdaad erg druk zijn, dan is een huifkar er misschien minder gepast. Anderzijds is het ook een extra attractie.
Verbieden we ook alle attracties in een pretpark waar een ongeval mee gebeurt? Verbiedt men de Ronde van Frankrijk omdat er renners vallen?


Ja? Ik ben een paar jaar terug met hemelvaart rondgereden en kan me totaal niet vinden in die uitleg van uren bezig om ze op weg te helpen. Ook de ervaring met paarden is naar mijn weten niet noodzadelijk (ook al heb ik die wel en doe ik zelf al jaren mennen). Het was echt hier is het paard, hier de wagen, hier de spullen. Zo gaat het tuig.... veel plezier! Dat gezegt had ik natuurlijk asngegeven dat ik deed mennen. Maartoch

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 09:08 



 
Profiel   

Wat apart dat je zonder menbewijs zo een paard en wagen meekrijgt. Kijkt dat verhuurbedrijf wel of de menner enige ervaring heeft of mag elke burger gewoon een paard met wagen huren?

Hopelijk is het paardje ok :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 13:34 



 

Ik verbaas me hier al jaren over. Zelf heb ik meegemaakt dat een bachelorette-party bleek te bestaan uit een huifkarrit zonder begeleiding. Toevallig hadden ik en een andere gast ervaring met paarden (zij rijdend, ik rijdend en mennend), maar bij de reservering was dat niet aangegeven en er werd ook niet om gevraagd. Trekpaard + huifkar zouden dus gewoon meegegeven zijn aan een groep leken.

De rit zelf was ook vreselijk; het paard kende duidelijk zijn route, was oersterk, halverwege tijdens de pauze bleek dat hij een verkeerd hoofdstel om had gekregen en de pauze was voor mij en de andere paardenvrouw ook geen pauze want het paard wilde geen pauze maar terug naar huis en dus kon de groep alleen pauze houden als iemand het paard in rondjes liet lopen op de pauzeplek. Sturen was beperkt mogelijk omdat het paard zelf de route liep, tempo bepalen en lang halthouden was niet echt mogelijk, voor mij echt nooit meer zoiets, ik was aan het einde van de rit compleet gesloopt doordat ik me er continu van bewust was hoe makkelijk dit fout kon gaan.

Het stomme is; juist doordat ik een ervaren enkel- en tweespanmenner ben was ik me er volledig van bewust van hoe fout het kan gaan als je een paard voor de koets hebt dat op de terugweg steeds iets sneller gaat stappen en draven over de openbare weg zonder dat je er veel tegenin te brengen hebt qua stuur of rem en halthouden ook niet echt mogelijk is - erg vervelend op kruispunten.
De leken vonden het juist een geweldig leuke rit, waren zich van gen kwaad bewust want sturen is gewoon met een of twee teugels trekken en dat zo'n groot paard daar dan wat doorheen loopt hoort er gewoon bij. Ze begrepen niet eens wat het gevaar was, want het paard sjokte toch gewoon braaf door, deed niets vreemds en we waren toch allemaal heelhuids thuisgekomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 14:03 



 
Profiel   

Dat het paardje de rit kende kan moeilijk aangezien ze bij thor Heste nu net geen vaste rit willen geven. Voor ons hebben ze nu net wel tijd genomen en expliciet geïnformeerd en bekeken hoeveel paardenervaring we hadden.
Dat er risico blijft is klaar. Toch ook bij ervaren menners met een bloedpaarden of een jong paard op de weg?
Persoonlijk vind ik ook dat de ene kant van het paardenvolk veel te snel kritiek geeft op de andere kant. Daar worden we allemaal slechter van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-17 11:55 



 
Profiel   

Nou dat paard dat wij hadden kende volgens mij destijds toch ook echt wel de weg naar huis

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-17 12:43 



 
Profiel   

Ik heb mij diverse keren verbaasd hoe dat gaat met huifkarren. Ik heb op een overnachtingsplaats gewoont enndiverse keren moeten helpen met het optuigen. Van die mensen die het heeftstel onderste boven vast hebben met het bit voor het mond houden en dan zeggen: hij hapt niet. Of een goedkoop boerenwerktuig die ik midden in het bos heb omgelgd omdat de schoft voor de borst lag en de borst op de rug. Of het borsttuig voor de bovenbenen.
Zelf ook wel eens een huifkar gehuurd waarbij het paard de route bepaalde. Andere kant op....vergeet het maar. Na heel veel pvertuigen gelukt en toen was ik toch een ervaren menner

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-17 18:00 



 

koend schreef
Dat het paardje de rit kende kan moeilijk aangezien ze bij thor Heste nu net geen vaste rit willen geven. Voor ons hebben ze nu net wel tijd genomen en expliciet geïnformeerd en bekeken hoeveel paardenervaring we hadden.


Dus als jullie geen ervaring bleken te hebben werden jullie weer naar huis gestuurd? Dat lijkt me niet heel waarschijnlijk, want dan hadden jullie bij het telefonisch/per mail reserveren toch al moeten horen dat je zonder paardenervaring geen paard meekregen?

Helaas is het bij veel verhuurders - vooral ook degenen die veel tijd uittrekken voor het verhuren - zo dat als je helemaal geen ervaring hebt de verhuurder je gewoon uitlegt hoe het werkt met remmen en sturen en je alsnog op pad mag.

@ Napie: vreselijk frustrerend, zo'n paard zonder stuur, dat had ik dus ook. Aparte was dat de leken aan boord dat helemaal geen probleem vonden ('paard weet gewoon de weg, wat kan er nou fout gaa?') terwijl ik dat als ervaren menner echt gevaarlijk vond. Zeker omdat halverwege de standaardroute de weg afgesloten was en wij dus om moesten rijden. Daar was paard het dus niet mee eens. Uiteindelijk is het toch geluk om hem van de normale weg af te sturen, maar bij elke nieuwe kruising probeerde hij weer af te slaan en als we halt moesten houden probeerde hij om te draaien. Niet mijn idee van een ontspannen en vooral veilig ritje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-17 18:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen