Buriel K.H. breekt los bij controle in Aken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:06

Thokkadisje schreef:
Er staat hierboven in het Zweeds dat de groom het netje afgetrokken heeft, niet de steward. Er staat dat het paard naar achteren bewoog toen het netje af moest, en daardoor per ongeluk het hele hoofdstel meekwam.

Ander werk zoeken of leren van fouten... zo iemand doet dat natuurlijk niet expres. Het zijn ook maar mensen.


Juist, ik heb contact gehad met de fotografe en dit was haar antwoord.
It all happened in just a few minutes.

It all started with the wrong order, they opened the noseband and then pulled the earhood of, thus the double bridle followed.

When the groom tried to get the hood Buriel backed and shook his head. The groom was urged by the steward to take the hood of.

I would say that every one involved contributed to the unfortunate situation.


Zorg altijd dat je zelf ook blijft denken en slik niet alles voor zoete koek.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:09

__Martine__ schreef:
Als die deuk door de neusriem zou komen, dan zou het hoofdstel helemaal niet zo makkelijk van zijn hoofd zijn gegleden.

Wat een nare situatie moet dat zijn geweest.


Neusriem wordt los gemaakt om de bitten te controleren.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:16

essie_blue schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
We waren er niet bij, misschien schoot ie achteruit toen ze met het hoofdstel bezig waren.
Als je dan het, wellicht deels losgemaakte, hoofdstel in een reflex vasthoudt en niet snel genoeg mee gaat met het paard, dan heb je alleen nog een hoofdstel beet.

Paard kijkt wel een stuk frisser uit z'n ogen als de bitten uit zijn, oortjes er op en gaan!

Alleen zie je dat liever op een wei dan op een druk wedstrijdterrein.

Als je bedenkt wat er kan gebeuren met zoveel mensen en dieren, is het eigenlijk nog met een sisser afgelopen.
Wel ontzettend jammer dat je als combinatie door zoiets uit de running bent, ik hoop dat ie snel herstelt.


Lekker fris??? Wat is dit nou weer voor Penny reactie. Paard is in paniek! Heeft niks met bitten te maken die uit zijn en 'lekker fris' zijn. Is niet te hopen dat hij in blinde paniek al vallend door de wei zou gaan overigens.
:') :')

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:17

Kijk gewoon ff de foto serie in het Zweedse artikel dat geplaatst is. Dan zie je meerdere malen de neus van het paard. Daar is niets mis mee.
Die ene foto vertekent gewoon.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:52

Billy schreef:
Mogen ze dat op deze manier doen? Stel dat dat dier zn poot bebroken had...haden ze toch een serieus probleem gehad.... nu al een flinke rekening gok ik...


Uhh...als ik het goed lees, dan is het de schuld van haar eigen groom en niet van de steward!


" Bij de bitten- en hoofdstelcontrole, die rommelig verliep, wilde de groom het oornetje van de KWPN-ruin afdoen, maar trok per ongeluk het hele hoofdstel van zijn hoofd."

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Buriel K.H. breekt los bij controle in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:11

Pff dat is schrikken zeg. Ja een ongeluk zit in een klein hoekje. Hopelijk knapt het paard goed op!

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:15

Needje schreef:
Kijk gewoon ff de foto serie in het Zweedse artikel dat geplaatst is. Dan zie je meerdere malen de neus van het paard. Daar is niets mis mee.
Die ene foto vertekent gewoon.


Precies zoals je zegt.
Een foto van de andere kant laat zien dat er niks mis mee is.

Afbeelding

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:18

Mondy schreef:
Denken jullie nou echt dat ze het oornetje zo eraf getrokken heeft :')
Gok er eerder op dat ze m vast had en paard hoofd wegtrekt, zeker gezien de abrupte houding van de groom.
Sensatie zoeken ten top !
Dit had iedereen kunnen overkomen, en waarschijnlijk was er bij de meeste niks gebeurd. Hier net wel.. iedereen leert ervan.


Als je goed kijkt naar de foto waar de groom het netje er af trekt, zie je dat ze een emmer vast heeft in haar andere hand. Dat betekent dus dat ze 1 hand heeft gebruikt om het netje er af te doen. Iets wat ik denk ik altijd met twee handen zou doen om met de andere hand in elk geval het hoofdstel tegen te houden..
Laatst bijgewerkt door Naath86 op 21-07-17 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:19

Dubbel post

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:18

Kabayo schreef:
Lekker doorgaan met vooroordelen xzyutu2 en jps. Wie weet heeft hij wel een trap tegen zijn hoofd gehad als enter of twenter. Of heeft hij zich lelijk bezeert in de stal of weide. Weten wij veel...


Okee, mag ik dan even lachen over hoe jij mensen veroordeelt. _O-
Dit is wat ik s c h r e e f:

xyzutu2 schreef:
Dit ongelukje is erg naar, maar ik moet zeggen dat ik Buriels neus pas echt shocking vindt. #)
Dit is niet meer gewoon een kwestie van zweet of het begin van het jukbeen aan de andere kant, dit paard heeft gewoon echt een deuk waar de neusriem liep. Vreselijk. :(


Ik schrijf alleen dat hij een deuk heeft op de plek waar de neus loopt. :)*
Speculeer ik over waar die deuk vandaan komt? Nope.

Ik ben het trouwens 100% met je eens dat een diepe deuk op deze plek abnormaal is - maar zelfs als dit inderdaad schade is van een andere verwonding die toevallig precíes op de plek van de neusriem zit, dan snap ik niet dat je op precies die plek nog een neusriem vastmaakt.
Voortaan gewoon even lezen dus en je iets minder laten leiden door je eigen vooroordelen. ;)

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Buriel K.H. breekt los bij controle in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:26

Paard heeft geen deuk zoals je op andere foto's kan zien... dus het is al onzin :)
Lijkt alleen door de rare hoek, is overgang jukbeen

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:30

xyzutu2, je speculeert wel. Je zegt dat de deuk er door de neusriem komt. Wij snappen ook wel dat je dat bedoelt hoor, en nu probeer je jezelf er tussenuit te praten. Anders zou je ook niet 'vreselijk' en 'shocking' roepen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:31

c_alsemgeest schreef:
Paard heeft geen deuk zoals je op andere foto's kan zien... dus het is al onzin :)
Lijkt alleen door de rare hoek, is overgang jukbeen

Niet te vergeten dat hij waarschijnlijk wel het rondje van zijn leven gelopen heeft. Met bijhorende zware ademhalingen en opengesperde neusgaten. Heel normaal dat je dan dit plaatje krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:35

Gewoon even lezen; ik schrijf dat dit paard een deuk heeft waar de neusriem liep.
Hoe zou je het anders adviseren, dat ik gewoon roep 'vreselijk, dit paard heeft een deuk!'? Is het niet meer dan normaal om als je zoiets schrijft ook even te schrijven waar je die deuk ziet?

Nogmaals: nergens staat waar die deuk door komt, alleen dat er een deuk zit op de plek waar de neusriem zit. Dit is in mijn ogen absoluut abnormaal. Ik heb dit in de 20 jaar dat ik sportpaarden volg nog nooit bij n gezonde paardenhoofden gezien, alleen bij een enkele PRE waarbij het gekoppeld kon worden aan hun Spaanse verleden (hoewel de meesten daar dikker opliggend littekenweefsel krijgen, krijgen sommigen een deuk middenop het neusbot of aan de zijkanten daarvan). Ik vind het erg apart dat dit paard dezelfde Spaanse deuk heeft, maar dan hoger.

Dus ook voor jou geldt; lees gewoon wat er staat en veroordeel niet om wat je zelf denkt. Het enige wat er staat is dat het paard een deuk heeft op de plek van zijn neusriem. Het kan zijn dat hij er al zijn leven lang mee heeft rondgelopen, het kan door een ongeluk zijn, daar speculeer ik verder niet over.
Dus waarom zou jij dan meteen gaan anti-speculeren? :?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Buriel K.H. breekt los bij controle in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:37

Ja... oke prima +:)+

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:39

xyzutu2 schreef:
Ik vind het erg apart dat dit paard dezelfde Spaanse deuk heeft, maar dan hoger.
Maar dat heeft ie niet toch?

Ik zeg gewoon hekken om de bak :j

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:42

xyzutu2 schreef:
Kabayo schreef:
Lekker doorgaan met vooroordelen xzyutu2 en jps. Wie weet heeft hij wel een trap tegen zijn hoofd gehad als enter of twenter. Of heeft hij zich lelijk bezeert in de stal of weide. Weten wij veel...


Okee, mag ik dan even lachen over hoe jij mensen veroordeelt. _O-
Dit is wat ik s c h r e e f:

xyzutu2 schreef:
Dit ongelukje is erg naar, maar ik moet zeggen dat ik Buriels neus pas echt shocking vindt. #)
Dit is niet meer gewoon een kwestie van zweet of het begin van het jukbeen aan de andere kant, dit paard heeft gewoon echt een deuk waar de neusriem liep. Vreselijk. :(


Ik schrijf alleen dat hij een deuk heeft op de plek waar de neus loopt. :)*
Speculeer ik over waar die deuk vandaan komt? Nope.

Ik ben het trouwens 100% met je eens dat een diepe deuk op deze plek abnormaal is - maar zelfs als dit inderdaad schade is van een andere verwonding die toevallig precíes op de plek van de neusriem zit, dan snap ik niet dat je op precies die plek nog een neusriem vastmaakt.
Voortaan gewoon even lezen dus en je iets minder laten leiden door je eigen vooroordelen. ;)

Sorry ik sliep nog half :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:49

Kan gebeuren. 8-)
Ik veroordeel net zo graag en vaak als ieder ander, het was vooral apart dat ik daar nu van werd beschuldigd terwijl ik dat totaal niet deed, vandaar mijn verbazing. :Y)

@ Heleennn: :j

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:54

xyzutu: maar als je de moeite had genomen om net iets verder te kijken had je ook gezien dat die foto gewoon een vertekend beeld geeft. Zal vast met de beste bedoelingen zijn geweest, maar zo ontketen je een hele discussie om niks. :)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:57

Die deuk op de foto is echt heel raar en volgens mij komt dat gewoon doordat je net toevallig een stukje jukbeen ziet vanuit een bepaalde hoek. Daar kan echt niet zo'n deuk zitten van een neusriem :=

Echt wel heel sneu voor het paard en de ruiter zeg! Ongeluk zit in een klein hoekje en het lijkt mij verstandig dat ze dit voortaan achter een hek doen.

Ik moet wel een beetje lachen om één van de foto's, echt zo'n typische paardenscène :'): met z'n vieren bovenop dat paard duiken, waarschijnlijk heel hard "HOOOOHHH maar" roepen en dan verwachten dat dat paard zich niet helemaal doodschrikt en er vandoor gaat :=

Wel weer een voorbeeld dat het nuttig is om je paard ten alle tijden te leren ontspannen, hoofd laag te houden en het liefst ook nog terug te komen rennen in een paniek situatie +:)+

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:59

janouk schreef:
Zo sneu voor alle partijen. De controle is gewenst voor dierenwelzijn controle, en dan hoop je niet dat dit gebeurt. En er zoveel drukte op de terreinen van Aken en zoveel ruimte, waardoor het paard ook niet zomaar even vangt


Het erge bij ons in de mensport is, dat je dit ook soms ziet gebeuren bij menritten. Dan bedenken onervaren menners bij een rustpauze ineens dat het voor het paard voor de koets fijn is om het hoofdstel uit te hebben. Al diverse malen gezien dat zo'n paard dan ineens aan de kletter gaat, zonder hoofdstel maar met koets. De schade is dan groot voor paard, koets, andere koetsen, omstanders en objecten in de buurt.
Horror.


Ik heb regelmatig ritten gereden waarbij het door de organisatie meerdere keren werd gezegd. Hoofdstellen goed vast maken en laten zitten en altijd waren er weer mensen die eigenwijs waren met alle gevolgen van dien. Ik vlocht de voorpluk en de manen een stukje aan elkaar voor de zekerheid, werkte perfect!

Iedereen gaat nu wijzen naar de steward, de groom maar daar ligt niet de schuld of de oplossing. Die mensen zullen zich al rot genoeg voelen en het een andere keer vast anders aanpakken.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:45

Mondy schreef:
Aan de andere kant... met t western doen we ook het hoofdstel af voor de bittencontrole. Al is dat natuurlijk met iets meer beleid en sta je er al naast :D
Schrikken voor iedereen er omheen :(:)
Ook voor de beste man die dat netje eraf wil halen. Je verwacht ook niet dat t hoofdstel meteen mee komt.

Verschil is wij het in de Western zelf moeten doen en de bit judge alleen mag kijken, aan de kin ketting mag zitten en om je paard heen mag lopen. Als vreemden de hoofdstellen bij onze paarden zouden doen na een proef denk ik ook niet dat ze altijd braaf zullen blijven staan

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Buriel K.H. breekt los bij controle in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:03

Verschrikkelijk voor paard en eigenaar, zou mijn paard nooit los willen zien op zo'n groot terrein.
Maar sommige berichten vind ik nogal wat. Dit was inderdaad gewoon een fout, iets was altijd kan gebeuren. Niemand was er bij dus niemand weet wat het paard toevallig deed of misschien schrok hij al ergens van..

Aan de andere kant zou ik ook denken, dat het een in mijn ogen een beetje basis opvoeding is, dat je blijft staan. Als ik op wedstrijd ben en er zit iets niet goed, kan ik gerust het hoofdstel even af doen en weer om doen. Zowel mijn oudere ervaren paard als mijn jonkies blijven dan rustig naast mij staan. Als ik weg loop zullen zij mij gewoon volgen. Zo heb ik ze getraind en ook al eerder meegemaakt.

Maar goed, iedereen is natuurlijk anders en hebben andere ideeën. Valt dus ook niet over te oordelen ;)

Mondy

Berichten: 11821
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:44

Popstra schreef:
Mondy schreef:
Aan de andere kant... met t western doen we ook het hoofdstel af voor de bittencontrole. Al is dat natuurlijk met iets meer beleid en sta je er al naast :D
Schrikken voor iedereen er omheen :(:)
Ook voor de beste man die dat netje eraf wil halen. Je verwacht ook niet dat t hoofdstel meteen mee komt.

Verschil is wij het in de Western zelf moeten doen en de bit judge alleen mag kijken, aan de kin ketting mag zitten en om je paard heen mag lopen. Als vreemden de hoofdstellen bij onze paarden zouden doen na een proef denk ik ook niet dat ze altijd braaf zullen blijven staan


Imo moet het niet uit maken of een vreemde of jij het bit uit zou doen toch :)
En dan bedoel ik uiteraard wel iemand die weet wat hij doet en niet je vriend die voor het eerst mee is en 3 uur aan moet klooien om het los te maken :D
Het heeft ook wat met opvoeding te maken imo ( uiteraard kan elk paard eens schrikken natuurlijk !)
Maar volgens mij was dat hier ook het geval, de groom deed het netje af wat niet helemaal soepel ging dacht ik ?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Buriel K.H. breekt los bij controle in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:05

Lees net een artikel waarbij ze duidelijk de schuld afschuift op de steward, maar het was op de foto's toch echt de groom die met één hand het netje ar af trok ipv het hoofdstel tegen te houden met het andere hand.