Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Nederlandse springruiters vijfde in landenwedstrijd Aken

 
Profiel   

knhs
Springen

[ img ]
Aniek Poels. Foto: FEI/Richard Juilliart

De Nederlandse springruiters zijn op een vijfde plaats geëindigd in de prestigieuze landenwedstrijd van het CHIO Aken. De formatie van Rob Ehrens begon met een redelijke eerste manche, maar kreeg in de tweede omloop teveel fouten bijgeschreven. De winst ging naar Duitsland, Zwitserland en de Verenigde Staten deelden de tweede plaats.

In de eerste manche begon Harrie Smolders met Don VHP Z met een sterke foutloze rit voor Nederland. Aken debutanten Aniek Poels met Athene en Michel Hendrix met Baileys kregen ieder een springfout. Marc Houtzager kreeg met Sterrehof´s Calimero 8 strafpunten en was het wegstreepresultaat. In de tweede ronde kreeg Harrie Smolders, voor hem ongebruikelijk, twee springfouten. Poels reed daarna knap rond met één tijdfout. Bij Michel Hendrix ging het vervolgens mis en hij kwam met 20 strafpunten uit de imponerende piste. Houtzager leek het foutloos af te gaan sluiten, maar hij hoorde op de laatste hindernis toch nog een balk vallen.

Bondscoach Rob Ehrens vindt het resultaat wat tegenvallend, maar kan veel van de problemen wel verklaren. "Harrie´s eerste rondje was goed, die tweede manche was jammer. Hij kreeg een fout in de driesprong en op de sloot, dat kan gebeuren. Aniek reed iets te open door die lijn in de eerste manche, waardoor de fout ontstond. De tweede ronde was goed, maar ook bij dat paard zie je dat de omstandigheden niet makkelijk zijn. Door het kunstlicht werd ze heel scherp waardoor de merrie iets te veel naar boven gaat springen, maar dat is een kwestie van ervaring. Michel reed een goed eerste rondje, in de tweede manche viel die net even door de mand. Na de driesprong dacht ik ´dat gaat goed komen´, maar het lukte helaas net niet. Ook dat is een kwestie van ouder worden en ervaring opdoen. Van Marc hadden we in de eerste manche wel iets beter verwacht dan acht strafpunten, maar ook dat is een relatief jong paard dat moet leren omgaan met de omstandigheden zoals die hier zijn. De tweede manche was al veel beter. De ervaring die de ruiters en paarden hier hebben opgedaan, die kan niemand ze meer afnemen. Dat is mooi.”

Stralende debutant

Debutant Aniek Poels realiseerde het beste Nederlandse resultaat en staat te stralen na haar eerste landenwedstrijd in Aken. “Athene heeft zo vreselijk haar best gedaan. In de eerste manche kreeg ik een fout doordat ik zelf iets te open naar de hindernis na de sloot kwam. In de tweede manche kwam ik iets dicht in de driesprong, dan is ze zo voorzichtig en springt zo hoog dat je wat meer tijd verliest. Daardoor kregen we een tijdfout, maar je merkt dan dat ze echt alles wil doen om foutloos te blijven. Het is echt geweldig om hier te rijden, het is zo bijzonder. Het stadion, het publiek, de atmosfeer, alles is gewoon top. ”

Uitslag Landenwedstrijd springen CHIO Aken

1. Duitsland, 0 strafpunten
2. Zwitserland, 8
2. Verenigde Staten, 8
4. België, 16
5. Nederland, 21

Kijk hier voor de totale uitslag



Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 21-07-17 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

4. België toegevoegd

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 12:16 



 
Profiel   

Ontbreekt in het lijstje :

4. België

:o ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 15:47 



 
Profiel   

Thanx, ik zet het erbij :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 16:00 



 
Profiel   

Volgens mij staat er een foutje bij de einduitslag want er staat helemaal geen 3e plek bij _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 16:36 



 
Profiel   

Haha, ik ging ook twijfelen, maar die klopt wel. Het is een gedeelde tweede plaats :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 16:54 



 
Profiel   

Star123456 schreef
Volgens mij staat er een foutje bij de einduitslag want er staat helemaal geen 3e plek bij _O-

Dat is omdat er een ex aeqo is. Dan zijn er twee 2e plaatsen maar dus geen 3e plek. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 16:56 



 
Profiel   

Oké want ik dacht al dat klopt toch niet maar nu snap ik het
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-17 10:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen