Drama op CK Noord-Holland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Drama op CK Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 12:09

horses
Overige

Afbeelding
Ufano in 2014. Foto aniek1985

Een drama voltrok zich vanmorgen op de Centrale Keuring van Noord-Holland in Middenbeemster. De 16-jarige merrie Ufano (Argus x Variant) van D. de Droog uit Uitgeest sloeg op het voorterrein achterover en overleed ter plekke. Even later werd ze afgevoerd met de platte wagen. De keuring in Middenbeemster werd korte tijd stilgelegd, maar is inmiddels weer hervat.

Lees het hele artikel op de site van Horses.nl.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:16

Zoals het er staat klinkt het te bizar. Hoe kan een paard nou zomaar achterover slaan? En daar dan aan overlijden? Is ze heel ongelukkig neergekomen of wat?

Sneu ook voor het veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:18

Dat kan, bijvoorbeeld bij een aneurisma.

Het is inderdaad heel heftig dat dit zo openbaar gebeurt.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:20

Ik denk dat ze niet aan de val is overleden, maar een toeval of zo heeft gekregen, en daaraan overleed.

Ongelofelijk sneu voor het veulen. En de eigenaar, natuurlijk.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Drama op CK Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:25

Aorta scheuring of de nek gebroken door verkeerd neerkomen. Kan allemaal.

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:44

Heb je Hickstead gezien? T kan zomaar gebeurd zijn.
Arm veulen ineens zonder moeder. Gelukkig is t al ruim 4 maanden, maar da's nog te jong zonder mama (vind ik)

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Drama op CK Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:04

Je hoort het vaker, ofwel doordat ze steigeren en achterover klappen ofwel door een plotsklapse aandoening. Maar dramatisch is het zeker.

Anoniem

Re: Drama op CK Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:22

Haha, te snel getypt, I stand corrected! :D _/-\o_

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:24

zanakuzies schreef:
Aorta scheuring of de nek gebroken door verkeerd neerkomen. Kan allemaal.


het zal je maar gebeuren, dat vergeet je niet snel!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Drama op CK Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 14:32

Wat een verschrikkelijk drama. Sterkte voor de eigenaren.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 14:40

Koper schreef:
Zoals het er staat klinkt het te bizar. Hoe kan een paard nou zomaar achterover slaan? En daar dan aan overlijden? Is ze heel ongelukkig neergekomen of wat?

Sneu ook voor het veulen.


Dat vraag ik mij ook af.
Een paard slaat echt niet zomaar achterover.

Als de aorta schuurt klappen ze toch niet achterover. Dan storten ze in..zie Hickstead.

Hopelijk kan iemand iets meer vertellen.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Drama op CK Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 14:43

Ik heb het enkele jaren geleden ook zien gebeuren op cc. Paard steigerde op losrij terrein viel achterover en was dood. Of paard dan idd een toeval krijgt of door de klap overlijd weet ik niet. Maar vreselijk om mee te maken en te zien gebeuren.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 14:45

Cowgirl schreef:
Koper schreef:
Zoals het er staat klinkt het te bizar. Hoe kan een paard nou zomaar achterover slaan? En daar dan aan overlijden? Is ze heel ongelukkig neergekomen of wat?

Sneu ook voor het veulen.


Dat vraag ik mij ook af.
Een paard slaat echt niet zomaar achterover.

Als de aorta schuurt klappen ze toch niet achterover. Dan storten ze in..zie Hickstead.

Hopelijk kan iemand iets meer vertellen.

De paarden voelen zich dan wel eerst even heel vreemd voor ze effectief sterven. Ze kan misschien als reactie daarop aan het steigeren zijn gegaan of in paniek geschoten zijn. Dan achterover geklapt en alsnog overleden door de aorta die gescheurd is.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Drama op CK Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 14:52

Ik was aan de andere kant van het terrein ( pavo cup ) heb iemand gesproken die ernaast stond dat het gebeurde , paard kwam omhoog viel achterover en was opslag dood .. heel droevig , helemaal omdat er ook een veulen bij liep .. die hebben ze gedrogeerd en in naar huis gebracht . Het is echt een heel droevig ongeval en wens de betrokkenen ook veel sterkte !

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:00

Ik blijf die potentiele aorta scheuring heel vaag vinden.
Je leest wel meer dat paarden hieraan sterven (mensen ook) en die zakken allemaal in elkaar.

Als ze stijl achterover klappen breken ze hun nek/rug. Bij de nek is het gelijk gebeurd.
En wanneer stijgeren paarden...bij paniek, te veel druk.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Drama op CK Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:10

Of gewoon als ze opgefokt zijn door de entourage, op de wei steigeren ze ook wel hoor. Snap niet helemaal wat je bedoelt cowgirl, dat ze door de druk van de keuring achterover geklapt is en dood is gegaan?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:14

Het gebeurt idd wel vaker helaas, en je ziet het niet aankomen. Kunnen wel een aantal zaken geweest zijn maar een gescheurde aorta lijkt me idd wat onwaarschijnlijk door het langzaam minder bloed hebben en de hersenen daardoor stoppen en alles in elkaar zakt.
Ik denk eerder aan een hartaanval, hersenbloeding of dat soort zaken. Uiteraard zetten ze niet alle details bij het verhaal zoals bloed uit oren/neus, bleke slijmvliezen etc wat een betere indicatie kan geven.

Vaak gaan de paarden dan nog even op pad voor autopsie om de daadwerkelijke oorzaak te achterhalen (dat gaat dan via protocollen van de knhs of stamboek die bij dit soort incidenten in werking worden gesteld).

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 16:22

Wat vreselijk ;(

Maar kan zeker 'zomaar' gebeuren. Een paar jaar ging er in Tolbert bij de driejarigen ook een merrie onderuit en op slag dood.

lovemyhorse1
Berichten: 485
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: Aan de goeie kant van het water!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 16:27

Dat is bij mijn paard ook gebeurd.
Ik wilde mijn paard gaan longeren in de bak en deed de poort dicht.
Ik wil me omdraaien en mijn paard ging in het niets omhoog en viel neer.
Hij kon niet meer opstaan ondanks dat hij dat wel wilde met zijn benen.
Veearts snel erbij gehaald en het vermoeden is dat hij een hersenbloeding heeft gehad en daardoor omhoog is gekomen en achterover is gevallen.
Door die val had hij zijn nek gebroken en is afgemaakt ter plekke.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:40

Dat een paard steigert is op zich niet zo vreemd, ook al moet het eigenlijk niet gebeuren, maar je ziet het vaak genoeg , onder het zadel maar ook aan de hand. Vanwege schrik of wat dan ook. Toen ik een jaar of 15 was liep ik met een van onze 3-jarige hengsten aan een los lijntje over het pad. Hij schrok, steigerde en klapte achterover. Bloed liep uit zijn oren en neus en hij overleed misschien wel binnen een minuut. In paniek zit je dan als meisje in die plas bloed te proberen het bloed tegen te houden maar dat werkt natuurlijk niet. Da opperde ook een schedelbasisfractuur van het neerkomen met zijn hoofd op het beton. Zeker weten weet je het niet, maar ik weet wel dat het zomaar kan gebeuren.

Hier in de buurt op een wedstrijd is jaren geleden ook een paard zo overleden en dat ging dan tijdens het laden op de trailer. Paard gaf er de brui aan en sloeg ook achterover en stierf ter plekke. Zonder zijn nek of rug te breken. Maar de gigantische klap die ze op het hoofd (manentop) krijgen kan genoeg schade aanrichten om te overlijden.

Het is in ieder geval een vreselijk iets om mee te maken, en als je dan ook nog met zo'n arm moederloos veulen naar huis moet helemaal.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:45

Oh, wat naar! Sterkte voor de betrokkenen. Het zal je paard maar zijn.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: Drama op CK Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:26

Hoe of wat er gebeurt is maakt geen verschil in het verdriet voor de eigenaar. Je gaat op pad met 2 dieren en komt er maar met eentje thuis die ook nog eens heel erg jong is. Ik hoop het nooit mee te maken.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Drama op CK Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:30

Wat vreselijk sneu zeg!!

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:46

Cowgirl schreef:
Ik blijf die potentiele aorta scheuring heel vaag vinden.
Je leest wel meer dat paarden hieraan sterven (mensen ook) en die zakken allemaal in elkaar.

Als ze stijl achterover klappen breken ze hun nek/rug. Bij de nek is het gelijk gebeurd.
En wanneer stijgeren paarden...bij paniek, te veel druk.


...we weten van mensen die dit overleven, dat er een intens akelig, scheurend gevoel bij hoort.
De aorta bestaat uit drie lagen, die dus soms niet tegelijk |( scheuren...

Ik kan mij voorstellen dat een paard in paniek steigert als zij dit voelt.

Op het moment dat de scheur in alle drie de lagen van de aorta een feit is, daalt de bloeddruk en zakt de patiƫnt in elkaar.
|( |( |(

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Drama op CK Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:51

Collega van me had op het werk een scheur in de binnenste laag van de aorta.
Die lag over de grond te rollen van de pijn, was echt verschrikkelijk.

Waarom dit paard is gaan steigeren en of dit direct de doodsoorzaak was weten we niet.
Ik hoop dat het dier er zelf weinig van heeft mee gekregen en vind het heel sneu voor de eigenaren.
Ik moet ook steeds denken aan het veulentje, mee naar een keuring is al spannend en dan ineens gaat je moeder raar doen en moet je alleen mee naar huis ;(