Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 00:22

Of dir de juiste oplossing weet ik niet.
Hier is het nog wel normaal om renpaarden en dravers in een 'trotter' te trainen. Er kunnen meerdere paarden tegelijk in vastgebonden worden. Lijkt op een soort open trailer zonder bodem.

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 00:42

Interessant wel dit. Ik vind het idee raar dat er weinig/geen zicht op dit paard lijkt te zijn vanuit het voertuig. Tijdens mijn stage in Normandië werden wel veel fokmerries (die er stond om gedekt te worden) uit verweg-weilanden gehaald met de auto. Ik moest er wel even aan wennen, maar het werkte prima. Maar die werden wel vastgehouden vanuit het raam.

Een deel van de wegen in Frankrijk zijn denk ik niet te vergelijken met de wegen hier. Daar zal het vast veel rustiger zijn.

Maar het blijft hoe dan ook een bijzonder gezicht zo...

petraaken

Berichten: 44215
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:04

bruintje123 schreef:
Zo achter de camper ziet er wel wat vreemd uit.
Maar paarden trainen met behulp van de voertuig ken ik wel van de drafsport.
Geen idee of die dat nog doen

Wordt nog gedaan. :j Alleen dan niet op de openbare weg.

Het stomste vind ik dat degene die dit filmpje gemaakt hebben gewoon te dicht op het paard komen waardoor het uitslaat naar achteren. Maar paarden uit de wei halen met de auto en iemand in de kofferbak die het paard vast heeft heb ik ook nog gezien bij draverstallen. Een paard beet zelfs in de kofferbak als het niet snel genoeg ging naar zijn zin.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:18

Nee dat was toen ook op de drafbaan.
Met meerdere aan een buis in het midden.
Als je er veel moet op een dag best wel een uitkomst.
Ik heb dat toen nooit als mishandeling ervaren.

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:20

Het is ook weer niet zo dat dit in de drafsport dagelijks gedaan wordt op alle stallen maar ook wij gebruiken dit concept. Wel zelf gemaakt omdat wij de opties die op de markt waren niet geschikt vonden.

Het is uitermate geschikt voor het herstel bij blessures of drukke paarden.

Op veel stallen worden ze meegenomen achter de sulky, maar aangezien sommige dieren druk worden van die optie is dit een goede optie :)


Afbeelding

petraaken

Berichten: 44215
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:27

Bij de stal dat ik het zag was dat gewoon een niet al te dikke boomstamconstructie achter een tractor. Simpel gemaakt maar wel effectief. Geloof dat ze er zo 6 konden trainen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:31

Ja waar ik het kende was het ook niet zo groot als hier.
Maar goed dan spreek ik ook weer over 30 jaar terug.
En ik geloof niet dat het zulke grote trainer was, weet zelfs zijn naam niet meer :o
Maar hij had de voorkant van een complex gehuurd en waar ik toen reed de achterkant.

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:33

Ik zie dit liever dan in een stapmolen.
Dan wel met een iets langer halstertouw.

lelijke_heks
Berichten: 1446
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:49

Heleennn schreef:
In de stapmolen is je paard los,


Genoeg stapmolens gezien waar je paard niet los in staat maar waar ze aan een ketting lopen...

Verder zie ik het probleem ook niet zo, paard lijkt meer te reageren op het overige verkeer en dan met name de "filmauto". Prima manier om paarden te trainen of te laten revalideren, al zou ik liever een auto zien waarbij het paard in de gaten gehouden kan worden ipv deze dichte camper.

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:50

Wij zijn ook geen grote trainer hoor :o . We wilden een stevige constructie hebben omdat we wel eens paarden in training hebben die niet al te braaf zijn. Je kunt ze dan op deze manier trainen, ze voeren dan de strijd met ' zichzelf' i.p.v. met jou. Levert na een aantal weken trainen vaak een stuk rustigere paarden op :)

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:56

Voglens mij zie je elke keer dezelfde 5 seconden. Paard bokt elke keer van dezelfde zwarte auto. Op deze manier likkt het of het paard echt heftig reageerd terwijl dit misschien de enige bok is geweest in de hele 6 km.

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:24

Het concept wat in het filmpje te zien is, achter een camper, vond ik ook wel zorgwekkend.. omdat het op de openbare weg is, zonder zicht op het paard, en zonder een manier om in te grijpen als het mis zou gaan (geen idee trouwens wat je dan zou moeten doen hoor :')

Paarden naast een fiets vind ik zelf weer erg gevaarlijk met het oog op paardenbenen tussen de spaken, en als je paard een slinger geeft lig je met je fiets zo op je smoel..

Volgens mij zijn de wat oudere stapmolens gewoon met een touwtje inderdaad hoor, als er een paard dan niet wil lopen, remt ie de molen (en sloopt ie de motor :D ). Dus als ie zou vallen zal dat ook wel gebeuren, hij zal niet meegesleept worden..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:33

Bij die oude stapmolens had je altijd van die slimmeriken die het trucje kende en even gingen hangen.
En dan stond alles weer stil :D

lelijke_heks
Berichten: 1446
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:45

bruintje123 schreef:
Bij die oude stapmolens had je altijd van die slimmeriken die het trucje kende en even gingen hangen.
En dan stond alles weer stil :D


Wij hadden er eentje die gewoon rondjes ging galopperen... en de rest moest maar mee... wat stonden wij raar te kijken de eerste keer... 4 paarden in handgallop aan de molen... na 3x proberen er maar niet meer ingezet (motor was al redelijk naar de klte) dus als ze een stukje draafde ging dat ding gewoon mee...

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:47

Esther_r20 schreef:
Voglens mij zie je elke keer dezelfde 5 seconden. Paard bokt elke keer van dezelfde zwarte auto. Op deze manier likkt het of het paard echt heftig reageerd terwijl dit misschien de enige bok is geweest in de hele 6 km.


Inderdaad, maar alsnog oogt de manier waarop het paard beweegt niet erg ontspannen en vanuit de camper is daar slecht zicht op.

Dus in hoeverre het zinvol is voor revalidatiedoeleinden vraag ik me af (dan wil je toch zien hoe het paard loopt? als hij slechter gaat lopen moet je dat op tijd kunnen zien). Sowieso zou ik geen methoden gebruiken ter revalidatie waar het paard eerst nog aan moet wennen.

xxCYNNxx

Berichten: 5662
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:20

als dit voor revalidatie doeleinden is, dan zal het paard wel lang moeten revalideren; dier loopt half in de berm, half op het asfalt; de bodem is dus allang niet gelijk meer.
Achter die camper is er ook geen zicht op. dus als paard valt of te slecht gaat lopen zie je daar niks van, dan wel veel te laat via de buitenspiegel.

Dat je zo je paard traint heb ik op zich nog geen problemen mee, maar zorg voor goed zicht en zorg dat het paard er zo achter staat dat die of volledig in de berm loopt of volledig op het asfalt, maar niet zo.

Anoniem

Re: Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:42

Een stal waar ik gestaan heb met mijn paard deden dit ook, achter de auto een draver en dan hun eigen baan op en zo trainen. Vond het vreselijk, keek altijd de andere kant op.. Nu was die man ook niet echt om erg positief over te spreken wat betreft de omgang met de paarden (of de mensen) maar dat was echt op rap tempo gelijk al naar de baan, niet even instappen/opwarmen of iets, bij de baan gelijk flink de gang er in. Vond ook echt dat hij veel te hard reed, En als hij terug was kon hij mooi blijven zitten dan kwam iemand het volgende paard weer er achter binden.. Ik vind dat soort dingen 10 keer niks...

Maflinger_S
Berichten: 12172
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:48

Ik heb het filmpje gezien en het enige moment dat het paard er wat moeite mee lijkt te hebben is als ineens de tegenligger langszij komt. Dan lijkt ie even te schrikken van het feit dat die onverwachts langskomt maar verder draaft ie rustig in gelijkmatig tempo zo ongeveer in de berm. De weg lijkt niet heel druk te zijn dus ik zie het probleem niet zo. Kwestie van rustig opbouwen en paard onderweg goed in de gaten houden.

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:43

lelijke_heks schreef:
Heleennn schreef:
In de stapmolen is je paard los,


Genoeg stapmolens gezien waar je paard niet los in staat maar waar ze aan een ketting lopen...

Verder zie ik het probleem ook niet zo, paard lijkt meer te reageren op het overige verkeer en dan met name de "filmauto". Prima manier om paarden te trainen of te laten revalideren, al zou ik liever een auto zien waarbij het paard in de gaten gehouden kan worden ipv deze dichte camper.

Oei nee, aan de ketting in de molen lijkt mij dan inderdaad een stuk minder fijn dan de dingen die hier voorbij komen als methode.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:07

Nou doet onze buurman in de 80 dat ook om zijn trekpaard te verweiden, in zijn geval is het veiliger voor hem en zijn paard zo. Het gebeurd stapvoets en is eigenlijk best vermakelijk om te zien. zeker als het paard na 10 tellen het touw losmaakt, maar vervolgens wel meeloopt .En gewoon af en toe zijn hoofd door het raam naar binnen steekt en van alles in zijn mond heeft als hij er weer uitkomt, en dat ook gewoon vast houd (sjaals, petten, papieren etc).

In bovenstaand geval zou ik wel de persoon in kwestie aan spreken met het hoe en wat, maar het ook niet op internet zetten.

Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:30

Even voor de duidelijkheid: een stapmolen is een molen waar in paarden vast staan en alleen stappend rondjes lopen. Een trainingsmolen is een molen waarin ze los staan en ook in een sneller tempo kunnen lopen.

Verder vind ik het filmpje niet zo heel schokkend, het lijkt mij ook onhandig dat er weinig toezicht is vanuit de camper. Maar verder verschilt het niet zoveel met het idee van een stap/ trainingsmolen. En als de bestuurder echt zo langzaam reed zoals hij beweerde.

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:42

Euh toch niet, Elisa. Wij hebben een STAPmolen waar de paarden los in staan en enkel stappen. Ze kunnen niet in een sneller tempo. Ik heb overigens nog nooit een stapmolen gezien waar paarden vastgebonden worden, dat heb je hier in de omgeving niet.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:43

De stapmolens waar ze vast aan staan vind ik zelf echt een ding van vroeger hoor.
Ik zie ze ook niet meer. Al zullen ze er vast nog wel ergens zijn.
Terwijl ik nu inderdaad ook de stapmolens ken die niet altijd meteen een trainingsmolen zijn met losse vakken.

edit
Heleen hier heb je er nog 1

http://www.fabra.nl/stal/Faciliteiten%2 ... pmolen.jpg

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23489
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:03

Heleennn schreef:
Cemlys schreef:
Maar dan is het nog steeds belastender dan rechtuit, hoe groot je cirkel ook is. En tuurlijk is het anders op de weg, maar weten wij veel, mee moet het paard door peesblessure wel op harde bodem.

Ja maar dan ben ik toch voorstander van de trainingsbaan, ik zou dan gewoon 50 rondjes heen en weer op het erf lopen of in een rustige straat als ze echt op het harde moeten :Y) Ken verder ook niks van dravers, zal idd wel normaal zijn. Lijkt me gewoon link voor andere weggebruikers die niks van paarden kennen.


Dat is een goede optie als je de rest van de dag niks te doen hebt

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:19

Ja zoiets heb ik dus echt nog nooit gezien op een stal bruintje! Vind het ook beetje ouderwets, maar wss wel een stuk goedkoper in opbouw.