[BLOG] Voorstelrondje: nieuwe Boktblogger Joysieee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

[BLOG] Voorstelrondje: nieuwe Boktblogger Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 22:12

Bokt.nl
Bokt community, Blog

Bokker Joysieee is uitgenodigd door de Nieuwsredactie om te bloggen. Ze is 16 en blind. In haar blogposts vertelt ze over haar leven als blinde tussen de paarden.

Hoi!
Mijn naam is Joys en vanaf nu ben ik officieel één van de boktbloggers. Leuk, zul je denken: maar wat maakt jou dan zo bijzonder?

Goed, ik zal het vertellen. Ik ben namelijk blind. Of nouja, om precies te zijn zie ik nog zo'n 3%. En dat is nog niet zo lang zo. Even in het kort:
In september 2016 kreeg ik de diagnose Acanthamoebe Keratitis (afkorting AK). Er zat een parasiet in mijn ogen die mijn hoornvlies op at. Deze parasiet moest bestreden worden met medicatie die mijn hoornvliezen eigenlijk nog meer kapotmaakte. Toen het beter leek te gaan en de parasiet er uit leek te zijn begonnen mijn hoornvliezen terug te groeien. Helaas is hier vocht tussen blijven zitten, waardoor ik begin december 2016 binnen een week blind werd. Dus ja, nu wacht ik op een hoornvliestransplantatie. Tot die tijd moet en ga ik even als blinde door het leven.

Stilzitten, dat is iets waar ik echt een hekel aan heb. Daarom doe ik ook nu nog best veel. Ik hou ervan om leuke dingen te doen met vrienden, ik doe dingen voor school, ik sport, en natuurlijk het interessante deel voor jullie: ik ben nog steeds een echt paardenmeisje. Ik heb twee geweldige paarden die ik aan jullie zal voorstellen.

Als eerste Baila. Zij is een 11 jarige KWPN merrie. Baila haar afstamming is Krack C x Whinny Jackson. Misschien dat je het daar gelijk al aan kon afleiden, maar het is een heel erg gevoelig en sensibel paard. De eerste keer dat ik haar reed zonder zicht vlogen we alle kanten op omdat ze niet goed begreep wat ik bedoelde. Nu ongeveer twee maanden verder kan ik wel zeggen dat we weer op het niveau zijn als dat we waren toen ik nog wel kon zien. We kunnen nu zelfs weer zonder zadel! Verder is Baila een super lief paard, je kan echt uren met haar tutten en dat doe ik dan ook heel regelmatig.

Afbeelding

En als tweedee.. Mijn veulentje welke al lang geen veulentje meer is, mijn schimpie, mijn mede-beperkte.. Happy!
Sommige van jullie zullen haar wellicht kennen door het volgende topic:
[YRT] [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Happy is een 5 jarige merrie, een schimmeltje dus. Ze is geboren bij mijn opa, en ik heb haar al sinds dat ze een heel, heel, heel klein veulentje was. Ik was toen 11 jaar oud, en je kan je wel voorstellen dat zo'n jong meisje met een veulen (en later een jong paard) niet altijd de beste combinatie was. Daardoor hebben Haps en ik al heel wat doorstaan. Maar we zijn daardoor echt beste maatjes geworden. Op het begin zei ik dat ze mijn mede-beperkte is. Ze heeft begin februari namelijk haar hoefbeentje gebroken en daarom staat ze nu op rust. Ik hoop dat we er over een hele tijd samen weer bovenop zijn, en ik weer verder kan met het beleren.

Afbeelding


Zo, dat was dan mijn voorstelrondje. Als jullie nog vragen hebben, het maakt niet uit waarover, mogen jullie die altijd stellen.

Tot volgende maand!

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Voorstelrondje: nieuwe Boktblogger Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 07:05

Hee wat leuk dat jij nu bij het blogteam zit! Ben erg benieuwd naar je stukjes :j

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Voorstelrondje: nieuwe Boktblogger Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 07:44

Pppffff wat scary. Zo'n parasiet. Weten ze hoe je er aan gekomen bent?
Als je je ee hoornvlies transplantatie krijgt, bestaat de kans dat je daarna weer kan zien?

Heel benieuwd naar je blogs

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voorstelrondje: nieuwe Boktblogger Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 08:44

Ik kan me je topics goed herinneren.

Lijkt me heel erg heftig om binnen een week blind te worden, en ook nog door zoiets.
Ik hoop voor je dat je snel geopereerd kan worden en daarna je zicht weer verbeterd.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Voorstelrondje: nieuwe Boktblogger Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 08:47

Ooh ik heb je topic van Happy gevolgd. Vroeg me kort geleden nog af hoe het gaat. Maar niks vooruitgegaan dus.

Vraag me net als iemand anders hierboven af of je na de transplantatie wel weer zal kunnen zien.
En hoe rijd je eigenlijk paard? Sturen lijkt me heel lastig of laat je het paard dat bepalen?

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: [BLOG] Voorstelrondje: nieuwe Boktblogger Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:48

trots op jou :)

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: [BLOG] Voorstelrondje: nieuwe Boktblogger Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:51

Hele reactie getypt, valt het internet uit :roll: Probeer ik het nog een keer:

Nieuwsgierig als ik ben, ben ik gelijk op zoek gegaan en heb vele antwoorden in dit topic terug gevonden: [JH] Het leven van een blind paardenmeisje

Je optimisme is echt inspirerend. Fantastisch hoe je er mee omgaat! Ik heb je account op Instagram gelijk toegevoegd en ga je blog ook zeker lezen. Één vraag heb ik nog; heb je enig idee hoe lang het plusminus kan gaan duren tot er een hoornvlies voor transplantatie beschikbaar komt?

xpattystagor

Berichten: 541
Geregistreerd: 14-01-14
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:22

Aah joys zo trots op jou! <3

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 08:36

Wat leuk dat je gaat bloggen! Een poosje terug heb ik jouw topic gelezen. Ik vind het ontzettend goed van jou hoe je erin staat en met je beperking omgaat. En je jezelf er niet van laat weerhouden om de dingen te doen die je graag doet! Ik wens Happy een goede revalidatie en dat er spoedig een hoornvlies beschikbaar is dat bij je past.