Asdis uit IJsland moet paard achterlaten door strenge regels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iphi
Berichten: 327
Geregistreerd: 12-11-09

Re: Asdis uit IJsland moet paard achterlaten door strenge regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:01

Diepvries sperma mag het land zelfs niet uit, maar dat is dan om economische redenen, om hun markt te beschermen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:52

Cyrina schreef:
Want Ijsland gaat zichzelf zo toch gigantisch in de vingers snijden....

Er zijn 2 mogelijkheden OF je beste combinaties gaan niet omdat ze hun paard niet kwijt willen OF ze gaan wel en dat betekent dat de beste paarden IIsland gaan verlaten.

Uiteindelijk beide een slechte zaak voor het land waar de paarden en de sport vandaan komen.
En dat in een tijd waar uitstekende quarantaine mogelijkheden zijn.



De intentie van het land is dat er geen ziekten het land binnen komen. Pas dan snijden ze zich in de vingers. Quarantaine is ook geen garantie.

Dat paardje wordt wel voor een leuke prijs verkocht en een ander heeft er weer schik van.
Zo erg is het allemaal dus niet. De berijder cq eigenaar weet dat van te voren ook.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:15

emilyslaluna schreef:
Cyrina schreef:
Ik vind het eigenlijk wel interessant. Niet zozeer het bericht over dit meisje en paard maar wel wat er achter zit.


Want Ijsland gaat zichzelf zo toch gigantisch in de vingers snijden....

Er zijn 2 mogelijkheden OF je beste combinaties gaan niet omdat ze hun paard niet kwijt willen OF ze gaan wel en dat betekent dat de beste paarden Ijsland gaan verlaten.

Uiteindelijk beide een slechte zaak voor het land waar de paarden en de sport vandaan komen.
En dat in een tijd waar uitstekende quarantaine mogelijkheden zijn.


Precies dit. Bovendien vraag ik me af hoe lang ze dit kunnen volhouden met hun fokprogramma. Uiteindelijk moet er vers bloed uit het buitenland worden gehaald...

Je hebt zeker geen idee hoe groot de binnenlandse populatie paarden hier is....
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 10-08-17 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:16

oomens schreef:
Women2 schreef:
Darvoor hebben sturen we diepvriessperma de wereld over... Vers bloed zoeken en je wordt op je wenken bediend. Mochten ze daar unberhaupt behoefte aan hebben gezien ze het daar al jaren en jaren op deze manier doen. En ik geef ze groot gelijk dat ze import buiten de deur houden.

Ik geloof niet dat diepvriessperma het land wel in mag, maar ik kan het mis hebben.

Dat heb je niet mis.

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:23

Dit was bekend en ik vind het heel erg verstandig van ijsland. Ze hebben paarden (lees ijslanders ) zat en komen echt niet in de problemen. Voor Europa is het een mooie kans om een topper te kopen.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:08

Cyrina schreef:
Ik vind het eigenlijk wel interessant. Niet zozeer het bericht over dit meisje en paard maar wel wat er achter zit.


Want Ijsland gaat zichzelf zo toch gigantisch in de vingers snijden....

Er zijn 2 mogelijkheden OF je beste combinaties gaan niet omdat ze hun paard niet kwijt willen OF ze gaan wel en dat betekent dat de beste paarden Ijsland gaan verlaten.

Uiteindelijk beide een slechte zaak voor het land waar de paarden en de sport vandaan komen.
En dat in een tijd waar uitstekende quarantaine mogelijkheden zijn.

Dit dus.

Een onzinnig beleid met verregaande consequenties

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:12

danzzz schreef:
Cyrina schreef:
Ik vind het eigenlijk wel interessant. Niet zozeer het bericht over dit meisje en paard maar wel wat er achter zit.


Want Ijsland gaat zichzelf zo toch gigantisch in de vingers snijden....

Er zijn 2 mogelijkheden OF je beste combinaties gaan niet omdat ze hun paard niet kwijt willen OF ze gaan wel en dat betekent dat de beste paarden Ijsland gaan verlaten.

Uiteindelijk beide een slechte zaak voor het land waar de paarden en de sport vandaan komen.
En dat in een tijd waar uitstekende quarantaine mogelijkheden zijn.

Dit dus.

Een onzinnig beleid met verregaande consequenties

Onzinnig? Het lijkt tot nu toe wel te werken.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:19

oomens schreef:
Onzinnig? Het lijkt tot nu toe wel te werken.

vind je? "onze" internationale paarden brengen echt levensgevaarlijke ziektes mee terug, iedere keer dat ze in het buitenland zijn geweest, hele epedimieen na elk ek, wk en olympiade, ellende!!

Het is een beetje overtrokken allemaal om dit soort eisen te stellen. Nou interesseert het me geen ene reet, ik heb niks met ijsland of ijslanders for that matter. Maar ik heb wel een gezonde nieuwsgierigheid naar beleidsdingetjes en de praktische uitwerking van theoretische vraagstukken.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:21

danzzz schreef:
oomens schreef:
Onzinnig? Het lijkt tot nu toe wel te werken.

vind je? "onze" internationale paarden brengen echt levensgevaarlijke ziektes mee terug, iedere keer dat ze in het buitenland zijn geweest, hele epedimieen na elk ek, wk en olympiade, ellende!!

Het is een beetje overtrokken allemaal om dit soort eisen te stellen. Nou interesseert het me geen ene reet, ik heb niks met ijsland of ijslanders for that matter. Maar ik heb wel een gezonde nieuwsgierigheid naar beleidsdingetjes en de praktische uitwerking van theoretische vraagstukken.

Nou... volgens mij kennen onze paarden toch een flink aantal ziektes en erfelijke afwijkingen die IJsland succesvol buiten de deur weet te houden op deze manier.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:28

Wendy schreef:
Nou... volgens mij kennen onze paarden toch een flink aantal ziektes en erfelijke afwijkingen die IJsland succesvol buiten de deur weet te houden op deze manier.

Daar zijn ook hele andere zeer adequate manieren voor, zoals quarantaine en bloedonderzoek.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:35

danzzz schreef:
Wendy schreef:
Nou... volgens mij kennen onze paarden toch een flink aantal ziektes en erfelijke afwijkingen die IJsland succesvol buiten de deur weet te houden op deze manier.

Daar zijn ook hele andere zeer adequate manieren voor, zoals quarantaine en bloedonderzoek.

Uh, nee. Tenzij je bedoelt dat men het negeert en gewoon de andere kant op kijkt, zoals nu bijvoorbeeld bij PSSM gebeurt.
En quarantaine, dat was idd ook heel succesvol bij die polopaarden ja.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:36

De simpele realiteit is dat IJsland helemaal geen vers bloed uit het buitenland kan halen. Alle IJslanders buiten IJsland komen van, jawel, IJsland. Dus waar de aanname vandaan komt dat de genenpoel in IJsland beperkt is, en er ander bloed buiten IJsland zou zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:50

Ibbel schreef:
De simpele realiteit is dat IJsland helemaal geen vers bloed uit het buitenland kan halen. Alle [ras] buiten IJsland komen van, jawel, IJsland. Dus waar de aanname vandaan komt dat de genenpoel in IJsland beperkt is, en er ander bloed buiten IJsland zou zijn...
:D

Toffe kans voor zowel paard als amazone. <3

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:55

Met de Ijslandse fokker hoef je commercieel gezien geen medelijden te hebben.
Die weten prima welke paarden ze mee kunnen nemen en welke ze liever nog even binnenshuis houden voor de Landsmot of de fokkerij ;)

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:17

Lizzyy schreef:
Ze is zo gek op haar paard maar ze rijdt toch liever een "belangrijke" wedstrijd waarbij je je vriendje achter moet laten, dan deze wedstrijd over te slaan en haar paard te houden. Echt ik snap niks van zo'n beredenatie. >;)



Dit paard is speciaal voor dit doel aangeschaft ze zijn nog maar een paar maanden een combinatie.
Natuurlijk zal het moeilijk zijn om het paard straks achter te moeten laten.
Maar als je vanaf het begin weet dat dit gaat gebeuren is het toch anders. De media maakt er altijd een smeuïger verhaal van he

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:25

danzzz schreef:
Cyrina schreef:
Ik vind het eigenlijk wel interessant. Niet zozeer het bericht over dit meisje en paard maar wel wat er achter zit.


Want Ijsland gaat zichzelf zo toch gigantisch in de vingers snijden....

Er zijn 2 mogelijkheden OF je beste combinaties gaan niet omdat ze hun paard niet kwijt willen OF ze gaan wel en dat betekent dat de beste paarden Ijsland gaan verlaten.

Uiteindelijk beide een slechte zaak voor het land waar de paarden en de sport vandaan komen.
En dat in een tijd waar uitstekende quarantaine mogelijkheden zijn.

Dit dus.

Een onzinnig beleid met verregaande consequenties



Geheel niet onzinnig het lukt ze nog steeds heel veel ziektes buiten de deur te houden. En het ras zuiver te houden.
En over de beste combinaties ?nee de allerbeste paarden uit IJsland komen hier niet altijd heen maar ala ook met de niet de allerbeste paarden staan ze nog steeds aan de top

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Asdis uit IJsland moet paard achterlaten door strenge regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:11

Tis alleen wat jammer voor de ijslandse mensen met dressuur/spring/western etc ambities. Das simpelweg onmogelijk omdat er geen paarden voor zijn.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Asdis uit IJsland moet paard achterlaten door strenge regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:23

Ik zag wel eens een stuk op tv ( weet alleen niet meer wanneer het was en op welke zender) over het IJslandse paard en mocht het paard de grens over gaan dan komt het IJsland niet meer in. Dat weet ook de amazone van het paard dat zij het paard na het WK moet verkopen. Dat de media hier erg hard op inspeelt.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Asdis uit IJsland moet paard achterlaten door strenge regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 17:33

Tevens zijn er veel Ijslandse paarden van de Ijslandse deelnemers allang op het vaste land. Veel Ijslandse ruiters hebben hun "2e" onderkomen in andere Scandinavische landen en daar hun paarden staan waarmee ze de wedstrijden op het vaste land mee rijden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:55

troi schreef:
Tis alleen wat jammer voor de ijslandse mensen met dressuur/spring/western etc ambities. Das simpelweg onmogelijk omdat er geen paarden voor zijn.

Ook jammer voor al die nederlandse jongeren die kameelrace ambities hebben, dat je daarvoor helemaal naar Saoudi Arabië moet...
Serieus, dressuur, spring, western en al die andere disciplines, het is hier nooit geweest, dus er is niemand die er naar verlangt. Geen deel van de paardensportcultuur hier.
Bijvoorbeeld, ondanks dat paardensport hier heel veel wordt beoefend, wordt er op tv zo goed als geen aandacht besteed aan bijvoorbeeld dressuur bij de olympische spelen, geen interesse.

Iphi
Berichten: 327
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:09

Citaat:
Ook jammer voor al die nederlandse jongeren die kameelrace ambities hebben, dat je daarvoor helemaal naar Saoudi Arabië moet..


:D :D

mysa

Berichten: 10483
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:19

Iphi schreef:
Citaat:
Ook jammer voor al die nederlandse jongeren die kameelrace ambities hebben, dat je daarvoor helemaal naar Saoudi Arabië moet..


:D :D

Ha ha erg sneu ja!

anjali
Berichten: 15082
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:40

Iphi schreef:
Diepvries sperma mag het land zelfs niet uit, maar dat is dan om economische redenen, om hun markt te beschermen.

Volgens mij kan sperma ook virussen verspreiden.Bij mensen bijv.het aidsvirus, als ik goed geinformeerd ben.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:37

Bokt kan soms van het meest simpele gezellige nieuwsbericht nog een zanik en zeur topic maken :+
*pakt popcorn*

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:47

mvdbijl schreef:
Mensen de bron is het Eindhovens dagblad, mensen die niks ermee hebben vinden dat wellicht iets interessants om te weten.

Boktnieuws? Nee maar, het is komkommertijd..



Mee eens, voor een dagblad waar lang niet iedereen op Bokt zit of "in de paarden" is het een leuk komkommertijd-artikel.