Asdis uit IJsland moet paard achterlaten door strenge regels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:48

Arabesk schreef:
Bokt kan soms van het meest simpele gezellige nieuwsbericht nog een zanik en zeur topic maken :+
*pakt popcorn*


Mag ik ook wat popcorn? :D

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 03:25

Zoolgangster schreef:
Arabesk schreef:
Bokt kan soms van het meest simpele gezellige nieuwsbericht nog een zanik en zeur topic maken :+
*pakt popcorn*


Mag ik ook wat popcorn? :D

:j of een kopje thee... :9k

Jante
Berichten: 159
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Asdis uit IJsland moet paard achterlaten door strenge regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:09

Ja ik vind het een nuchter artikel, een overwogen besluit prima toch

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:34

Lizzyy schreef:
Ze is zo gek op haar paard maar ze rijdt toch liever een "belangrijke" wedstrijd waarbij je je vriendje achter moet laten, dan deze wedstrijd over te slaan en haar paard te houden. Echt ik snap niks van zo'n beredenatie. >;)


geloof mij er is al lang een vervangendpaard en deze maakt vast hele goede kansen en kan dus ook duur verkocht worden.En vervolgens zitten daar ook weer mensen op vers kampienoenenbloed te azen.....niets is toeval in het leven! ;)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:46

Tjonge jonge de beste stuurlui staan weer eens aan wal. Op Ijsland hebben ze een enorm reservoir aan toppaarden, en bovendien, de IJslanders kennende houden ze de beste echt wel zelf. De binnenlandse fokkerij heeft er alleen maar baat bij dat er regelmatig goede paarden naar het buitenland gaan, betere reclame voor het ras en de eigen fokkerij is er niet.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:49

kwita schreef:
Lizzyy schreef:
Ze is zo gek op haar paard maar ze rijdt toch liever een "belangrijke" wedstrijd waarbij je je vriendje achter moet laten, dan deze wedstrijd over te slaan en haar paard te houden. Echt ik snap niks van zo'n beredenatie. >;)


geloof mij er is al lang een vervangendpaard en deze maakt vast hele goede kansen en kan dus ook duur verkocht worden.En vervolgens zitten daar ook weer mensen op vers kampienoenenbloed te azen.....niets is toeval in het leven! ;)


Dit paard is speciaal aangekocht met het oog op deze wedstrijden, omdat het gewoon een enorm leuke kans is voor Ásdís (ze fokken zelf paarden dus natuurlijk is het niet de enige die ze heeft). Dat hij niet mee terug mag wisten ze natuurlijk ook al van tevoren (maakt niet dat ze het niet jammer kan vinden). Ze rijden zelf wedstrijden op IJsland maar meedoen aan het WK is toch een enorm gave ervaring op zulke jonge leeftijd, ik had het ook wel geweten!


xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Asdis uit IJsland moet paard achterlaten door strenge regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:24

Tja, ik geef dr geen ongelijk. Mijn stage beleidster tijdens mijn stage in IJsland mocht ook met haar favoriete paard naar het WK maar dan moest ze hem wel daar achterlaten. Lastige keuze, toch gegaan. Vervolgens is ze wereld kampioen geworden en kon ze zelf een koper kiezen waar ze een goed gevoel bij had. Paard heeft het super, dus ik snap wel dat zulke keuzes gemaakt worden. En ik vind het een goed beleid van IJsland, zo hou je de ziektes tenminste echt buiten.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:25

Oke ik heb niets met IJslanders, maar ik kende deze regels niet.
Wel interessant.

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:35

IJland moet wel heel raar gaan fokken willen ze problemen krijgen met de genetische variatie. Er zijn ongeveer 80.000 ijslanders in ijsland. Een ras of diersoort is met uitsterven bedreigd als het minder dan 2.500 dieren bevat. Om de inteelt ruim onder controle te houden zijn er zelfs maar 100 dieren nodig (50 vrouwelijke en 50 mannelijke) die tactisch gepaard moeten worden en van daaruit is een populatie al snel weer te laten groeien.

Quarantaine sluit nooit alle ziektes en parasieten uit. Dat is gewoon onmogelijk omdat sommige dingen jarenlang kunnen sluimeren.

Kendra

Berichten: 8740
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:23

Op ieder WK (elke 2 jaar) lopen paarden mee uit IJsland. Die zijn per definitie voor de verkoop, of blijven op één van de stallen die worden gerund door IJslanders aan de wal (vooral in Duitsland en Denemarken).
In de oneven jaren is het nationaal IJslands kampioenschap, Landsmot, op IJsland, met dus alleen paarden die op IJsland zijn geboren.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:12

Kendra schreef:
Op ieder WK (elke 2 jaar) lopen paarden mee uit IJsland. Die zijn per definitie voor de verkoop, of blijven op één van de stallen die worden gerund door IJslanders aan de wal (vooral in Duitsland en Denemarken).
In de oneven jaren is het nationaal IJslands kampioenschap, Landsmot, op IJsland, met dus alleen paarden die op IJsland zijn geboren.

Andersom lijkt mij, dit jaar is immers het WK en 2017 is een oneven jaar :)

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Asdis uit IJsland moet paard achterlaten door strenge regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:22

Het IJslands kampioenschap was vorig jaar, daar ben ik geweest :)

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Asdis uit IJsland moet paard achterlaten door strenge regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:02

Ik vind deze Sleipnir een heel mooi paardje om te zien. Maar nu een vraagje voor de kenners van het ras en de gangen:Loopt hij niet enigszins onregelmatig? Want hij lijkt toch een soort knik te vertonen die ik bij die andere bruine veel minder mooie Ijslanders op het filmpje niet zie.

Skessa_
Berichten: 10653
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:15

Hij is soms wat lateraal, maar niet onregelmatig hoor :)

Kendra

Berichten: 8740
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Asdis uit IJsland moet paard achterlaten door strenge regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:11

@xMalibu @Ineke2; klopt - jaartallen omgedraaid :-).

Solmyrkvi

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:40

xMalibu schreef:
Het IJslands kampioenschap was vorig jaar, daar ben ik geweest :)


Het ijslands Kampioenschap (de Islandsmót) was vorige maand :x

De Landsmót is elk even jaar :p

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:47

Solmyrkvi schreef:
xMalibu schreef:
Het IJslands kampioenschap was vorig jaar, daar ben ik geweest :)


Het ijslands Kampioenschap (de Islandsmót) was vorige maand :x

De Landsmót is elk even jaar :p

Dus niet vorige maand ;) want het is volgend jaar juli weer

Solmyrkvi

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:01

Ineke2 schreef:
Solmyrkvi schreef:

Het ijslands Kampioenschap (de Islandsmót) was vorige maand :x

De Landsmót is elk even jaar :p

Dus niet vorige maand ;) want het is volgend jaar juli weer


Nee :') het ijslands Kampioenschap was wel vorige maand, maar het ijslands Kampioenschap en de Landsmót is niet hetzelfde.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:43

Solmyrkvi schreef:
Ineke2 schreef:
De Landsmót is elk even jaar :p

Dus niet vorige maand ;) want het is volgend jaar juli weer


Nee :') het ijslands Kampioenschap was wel vorige maand, maar het ijslands Kampioenschap en de Landsmót is niet hetzelfde.[/quote]

O zo dan snap ik hem :D