Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

EK Dressuur jeugd: Goud voor Nederlandse Children-team

 
Profiel   

knhs
Dressuur

[ img ]
Chiel van Bedaf, foto door Amanda

GOUD voor het Nederlandse Children-team op het EK Dressuur jeugd in Roosendaal. Een fantastische prestatie. Pas in april van dit jaar is in Nederland een pilot gestart met de Children, voor kinderen van 12 tot en met 14 jaar op paarden. Vier maanden later Europees Kampioen. “Geweldig. Boven verwachting”, reageert bondscoach Monique Peutz enthousiast.

“Echt geweldig. Ik ben helemaal verbaasd. Ik was eigenlijk niet bezig met punten en medailles. Eerst maar eens zien en hopen mijn jonge kinderen zo goed mogelijk de ring in te krijgen, dat ze zo geconcentreerd en zo goed mogelijk konden rijden. Ze hebben alle vier hartstikke goed gereden. Ik ben echt apetrots.”

Pas in april is in Nederland gestart met een pilot Children en nu Europees kampioen. “Ik kan het eigenlijk nog niet geloven. We dachten laten we als pilot een wedstrijd voor Children uitschrijven in Vragender. Dat verraste ons al heel positief. Van daaruit hebben we gezegd, laten we kijken of we naar een internationale wedstrijd kunnen gaan. Dat ging direct goed. Toen kwamen er nog een paar bij. De kinderen leren zo snel en willen zo graag. In een hele korte periode zijn ze alle vier heel ver vooruit gegaan. Dat is echt knap paardrijden. Dat blijkt ook uit het resultaat hier.”

Maarten van der Heijden, directeur topsport van de KNHS, reageert blij. “Een fantastisch resultaat. Niet alleen goud, maar ook vier combinaties bij de beste zes. Alle hulde voor Monique Peutz die zich enorm heeft ingezet om dit met de Children te bereiken. We zijn begin dit jaar begonnen en dan nu goud. Dat hadden we vooraf niet gedacht.”

Nederland liet Rusland en Frankrijk achter zich in het landenklassement. Sanne Buijs en Happy Feet voeren de ranking van de landenproef aan. Ze reed als eerste voor Nederland, reed ontspannen en een vrijwel foutloze proef met Happy Feet. “Sanne steeg echt boven zichzelf uit in de landenwedstrijd”, vertelt Peutz. “Ze is er pas het kortst bij in deze groep en we moesten met haar nog een internationale start plannen om hier het EK te kunnen rijden. Ze heeft haar huiswerk zo goed gedaan na het trainingskamp.”
Giel van Bedaf begon de eerste dag in de inloopproef wat minder. “Zijn paard Bond’s Painting was toen een beetje druk. Vandaag bleef hij heel verstandig en heel goed rijden.” Giel eindigde met het Grand Prix-paard van zijn vader Hans op de derde plaats.

Sanne van der Pols reed haar paard Excellentie naar de tweede plaats in de inloopproef op donderdag. In de landenproef slopen wat foutjes, waardoor ze als vierde combinatie van Nederland op de zesde plaats eindigde. “Excellentie changeerde in de galop en we kregen wat foutjes. Dat kan je in zo’n korte proef niet goed maken. We hebben goud met het team, maar het is wel met een dubbel gevoel nu ik morgen de finale niet kan rijden”, vertelt Sanne teleurgesteld.
De twaalfjarige Lara van Nek reed de zevenjarige merrie Fariska naar de vijfde plaats in de landenwedstrijd en is ook zeker van een plek in de finale morgen. De elegante merrie imponeerde in de proef met haar goede basisgangen en lichtvoetigheid.

Morgenochtend rijden de Children de individuele finale.


Uitslag landenwedstrijd Children, EK Dressuur Roosendaal

Goud Nederland, 215.467
Sanne Buijs (Heusden) - Happy Feet (v.Tuschinski), 73.800%
Chiel van Bedaf (Etten-Leur) - Bond’s Painting (v.OO Seven), 71.900%
Lara van Nek (Wijdewormer) - Fariska (v.Vivaldi), 69.767%
Sanne van der Pols (Abbenbroek) - Excellentie (v.Don Schufro), 69.700%
Zilver Rusland, 211.566
Brons Frankrijk, 208.066
4. Italie
5. Spanje

Klik hier voor de volledige uitslag

Individueel klassement landenproef Children, EK Dressuur Roosendaal

1. Sanne Buijs (Heusden) - Happy Feet (v.Tuschinski), 73.800%
2. Olga Arzhaeva (Rus), Ronaldinyo (v.Royal Hit), 72.733%
3. Chiel van Bedaf (Etten-Leur) - Bond’s Painting (v.OO Seven), 71.900%
5. Lara van Nek (Wijdewormer) - Fariska (v.Vivaldi), 69.767%
6. Sanne van der Pols (Abbenbroek) - Excellentie (v.Don Schufro), 69.700%

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 20:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen